به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۰۶۱۸۴
تاکید بر پلیسی‌تر شدن داستان پوشش

وضعیت حجاب، بروز نا امنی و پلیس نامحسوس

با نگرشی جزئی می‌توان به این نتیجه رسید وضعیت پوشش در جامعه ایران طی دو دهه گذشته بسیار متفاوت شده است، گویی جامعه از منظر فرهنگی و انتخاب پوشش روزانه به سویی می‌رود و مسولان فرهنگی به سمتی دیگر گرایش دارند.
وضعیت حجاب، بروز نا امنی و پلیس نامحسوس
رضا صادقیان

گروه جامعه: بعد از اعلام حضور گشت نامحسوس در خیابان‌های تهران، بسیاری از مقامات دولتی‌، نمایندگان مجلس، اعضای هیات علمی‌ دانشگاه‌ها و نشریات خبری زبان به انتقاد گشودند. هر کدام از جریان‌های سیاسی از نگاه خویش در دفاع و یا نفی چنین رویکردی سخن گفتند و چالش جدیدی در فضای سیاسی-اجتماعی کشور به وجود آمده است. چالشی که در سال‌های آینده نیز به صورت پررنگ و یا کم‌رنگ جلوه‌گر خواهد شد و همانند هر سال و با آغاز فصل تابستان شاهد بروز واکنش‌هایی در این خصوص خواهیم بود.

به نظر می‌رسد تا زمانی که حجاب، بدحجابی، بی‌حجابی، گریز از حجاب و مسئله‌ای به نام پوشش برای مسولان به عنوان دغدغه‌ بنیادین فرهنگی تعریف گردد جامعه ایران شاهد اجرایی شده طرح‌های خاص باشد، طرح‌هایی کمتر فرهنگی و بیشتر پلیسی. کارکرد گشت نامحسوس در خیابان‌های تهران از زبان رئیس نیروهای انتظامی پایتخت چنین بیان شده است: این افراد در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع می‌دهند سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین شده به پلیس مراجعه کنند.

در واقع آنچه در طرح فوق بیان شده تاکید بر روی بخش پلیسی داستان می‌باشد، در واقع و از منظر سیاست‌گزاران طرح به‌اندازه کافی فعالیت فرهنگی از طریق رسانه‌ها و نهادهای متولی فرهنگ صورت پذیرفته و حال نیاز است با حجاب گریزان برخورد انتظامی صورت گیرد تا شاهد بروز پدیده بی‌حجابی و یا بدحجابی در سطح جامعه نباشیم. چرا که وضعیت دارا بودن حجاب و حاکم گشتن حجاب را به صورت امن و بدحجابی را ناامنی نگریستن، بیننده-سیاست‌گزار را به این نقطه خواهد رساند که برای برقرار ساختن شرایط امن لازم است با پدیده ناامنی و برهم‌ زنندگان نظم عمومی جامعه برخورد انتظامی صورت گیرد تا فضای ایمن به جامعه بازگردانده شود.

در این میان می‌توان از فضای فعلی و جو به‌وجود آمده بعد از نشر خبر حضور گشت نامحسوس دوری جست و به آمارهای منتشر شده درباره حجاب نظر افکند؛ آمارها و تحلیل‌های متفاوت که هر ناظر و سیاست‌گزاری را با چالش جدی روبرو می‌سازد. براساس نظرسنجی انجام شده در پایان سال 1394 که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان در مورد حجاب انجام شده است، با داده‌های آماری جدید و تیترهای متفاوتی روبرو می‌شویم. آمارهایی که سخنی دیگر را بیان می‌کنند و تیترهایی که با اندیشه محافظه‌کارانه راهی دیگر را نشان می‌دهند. به بیانی ساده‌تر؛ بعضا نتایج نظر سنجی با تحلیل صورت گرفته همخوانی و هم‌پوششی ندارد و هر کدام مسیری متفاوت را می‌پیمایند.

همین نگاه دوگانه و متناقض را می‌توان در مقالات پژوهشی همین مرکز مشاهده کرد. به عنوان مثال در مقاله ‌‌‌حجاب و حجاب گریزی با رویکرد مهندسی فرهنگی-انتظامی‌‌‌ منتشر شده در شماره پنجم‌‌‌فصل‌نامه جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران‌‌‌نویسندگان در بخش چکیده یادآور می‌شوند: براساس نتایج به دست آمده وضعیت تاهل، سن، محل سکونت، محل تولد، سطح تحصیلات و. . . هیچ‌گونه تاثیر قابل ملاحظه‌ایی بر رعایت حجاب یا عدم آن نشان نداده‌اند. در صورتی که نظرسنجی انجام شده توسط همین مرکز در سال 94 بازگو کننده روایتی متفاوت از میزان تحصیلات دانشگاهی، تاهل و سن و رابطه این سه شاخص با حجاب دارد. گویا هر کدام از ناظران و تحلیل‌گران براساس دانش و یا خواسته‌های خویش تلاش می‌کنند آمارها را مورد بازخوانی مجدد قرار دهند.

از سویی دیگر، نویسندگان همان مقاله و دیگر مقالات پژوهشی در دیگر نشریات که داده‌های خویش را براساس نظرسنجی‌های انجام شده بنا نهاده‌اند در یک مورد با یکدیگر اتفاق نظر دارند؛ بین حجابی که واقعا در جامعه رعایت می‌شود و حجابی که زنان و دختران دوست دارند داشته باشند، شکافی عمیق در حال به‌وجود آمدن است. شکافی که در کتاب‌‌‌تحولات فرهنگی ایران‌‌‌ به قلم عباس عبدی و محسن گودرزی سال‌ها قبل به آن اشاره شده بود.

شاید تکرار همین نظرسنجی‌ها و تجربه مسولان نیروی پلیس باشد که مسولان انتظامی را وادار می‌کند برای برقراری نظم در جامعه اقدام به برخوردهای انتظامی نمایند، فارغ از آنکه چنین برخوردهایی تا چه میزان موفق و یا ناموفق بوده‌اند. در این میان می‌‌توان نظرسنجی منتشر شده توسط‌‌‌ ایسپا‌‌‌ را آخرین نظرسنجی قابل اعتبار درباره وضعیت حجاب دانست. نظرسنجی که 10 تیپ متفاوت پوششی را برای خانم‌ها انتخاب کرده است.

پوشش‌هایی که پنج مورد آن رسمی و پنج مورد دیگر غیر رسمی تلقی شده، در پوشش‌های رسمی می‌توان از پوشش چادر با مقنعه، چادر با روسری، مانتو بلند با مقنعه، مانتو بلند با روسری و مانتو بلند با شال نام برد. پنج مورد دیگر در این نظرسنجی را می‌توان پوشش‌هایی نامید که اغلب توسط خانم‌های جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اکثر موارد از سوی رسانه‌های رسمی و صدا و سیما به عنوان پوشش‌های هنجار شکن و غیراسلامی معرفی می‌گردد.

در توضیحات همین نظرسنجی و با تیتر بسیار بزرگ نوشته شده است: پوشش غالب زنان جامعه چادر است. مدعایی که نه با داده‌های آماری نظرسنجی هم‌خوانی دارد و نه انعکاس دهنده وضعیت جامعه ایران امروز است. نکته جالب توجه در این نظرسنجی مشارکت دادن مردان می‌باشد، در صورتی که تمام مشارکت کنندگان در نظرسنجی را جامعه زنان تشکیل می‌داد انتخاب چنین تیتری بیشتر با نتایج نظرسنجی هم‌راهی داشت. در واقع 51 درصد نظردهندگان مردان می‌باشند و نه زنان.

همچنین تفاوت آشکاری میان سن، تحصیلات و محل سکونت شهروندان وجود دارد. تفاوتی که میزان پایبندی به پوشش رسمی با توجه به بالا رفتن تحصیلات، زندگی در شهرهای بزرگ و جوان‌تر بودن بازگو کننده استفاده از پوشش غیررسمی است. با این حال همین نظرسنجی اعلام می‌دارد 46 درصد از زنان جامعه ایران ‌‌‌تمایل به پوشش چادر دارند‌‌‌ مشخص نیست چگونه می‌توان از گزاره‌‌‌تمایل به پوشش‌‌‌به‌‌‌پوشش غالب زنان ایران چادر است‌‌‌رسید! در این میان ما با عدد 54 درصد دیگری روبرویم که بازگو کننده پوشش دیگری است؛ پوششی که می‌تواند نشان دهنده وضعیت حجاب در جامعه ایران باشد، در واقع 54 درصد زنان جامعه ایران حجاب غیررسمی را انتخاب می‌کنند.

اینکه مدت زمانی چند همانند روزهای رای‌گیری، برگزاری مراسم راهپیمایی و یا تشویق مردم جهت شرکت در تجمع‌های خاص با پوشش‌های بسیار متفاوت در تلویزیون روبرو می‌شویم و روزهایی دیگر همین پوشش مورد نفی و توهین قرار می‌گیرد انعکاس دهنده نرسیدن به راه حلی واقع‌بینانه است. گویا مسولان و سیاست‌گزاران همچنان در پی راهی تک‌بُعدی می‌گردند تا اوضاع حجاب را با به‌کارگیری آن روش آسان و ساده به‌سامان نمایند و هنوز موفق به کشف آن نشده‌اند؛ تا هنگامی که مسئله پوشش به صورت عاملی تک‌بعدی بررسی گردد، به صورت تک‌بعدی نیز خواهان رسیدن به راه ‌حل می‌شویم، نمی‌توان مسائل اجتماعی را به صورت تک تک و جدا از سایر پدیده‌های دیگر بررسی کرد و برای حل آنان به راهی مشخص و خطی شده رسید.

شاید در نگاه نخست نتایج نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان بخشی از دغدغه مسولان را آرامش بخشد و امیدهای آنان برای کار فرهنگی بیشتر و دوری نمودن از فضای پلیسی در جامعه تشویق نماید، ولی با نگرشی جزئی می‌توان به این نتیجه رسید وضعیت پوشش در جامعه ایران طی دو دهه گذشته بسیار متفاوت شده است، گویی جامعه از منظر فرهنگی و انتخاب پوشش روزانه به سویی می‌رود و مسولان فرهنگی به سمتی دیگر گرایش دارند. این تغيیر فرهنگی را فقط نمی‌توان و نباید در نوع پوشش بانوان و یا جوانان سراغ گرفت، طی دو دهه گذشته سبک زندگی در جامعه ایران دستخوی تغییر و تحولات عمیقی شده است.

احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۲:۱۴
وضعیت حجاب و فرهنگ مردم هم همچون تکنولوژی در حال پیشرفت هست ( البته در مورد فرهنگ در بعضی موارد پسرفت داریم ) ما نباید حجاب و فرهنگ الان رو با دو دهه پیش مقایسه کنیم چون خیلی چیز ها تغییر کرده.تنها راه جلوگیری از پیشرفت فرهنگ (حجاب) تکنولوژی و... اداره حکومت همچون کشور کره شمالی هست که همه میدانند کره شمالی کشوری دیکتاتوری و جهان سومیس که هیچ پیشرفتی جز نظامی ندارد. (335358)
دموکراسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۲:۳۶
اوضاع حجاب درغرب به مراتب بهترازایران است.
یه خارجی وقتی به تهران میادفکرمیکنه تولس آنجلس قدم میزنه.
حجاب زنان خارجی به مراتب بالاتراست. (335448)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۲:۱۵
با این طرح سوء استفاده از مردم زیاد میشه و از این به بعدخلافکاران با معرفی خود به نام پلیس شخصی از مردم سوء استفاده و دزدی می کنند . ای کاش ناجا قبل از اجرای این طرح به عواقب آن می اندیشید (335359)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۳:۴۰
اجرای این طرح جهت دستیابی به مقاصد سیاسی است.طرحی است جرم ساز و غیر کارشناسی که باعث سلب امنیت مرد م میشود (335366)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۳:۴۵
ازادی پوشش بیان روزنامه و...........در همه جای دنیا تعریف شده است و ما نمی توانیم خلاف جهت حرکت کنیم.(منظور از ما حکومت است) (335367)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۳:۵۴
در قرآن کریم یکی از نشانه های منافقین امربه منکر و نهی از معروف است حالا دولت اعتدال و اصلاح طلبان کلاهتان را قاضی کنید که منافق هستید یا مومن (335368)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۵:۱۵
کسانی که «معروف و منکر» را به درستی نمی شناسند و از آن بعنوان ابزار سیاسی استفاده می کنند در واقع بزرگترین منکر را مرتکب می شوند. چون عمل آنان باعث تضعیف اعتقادات مردم و تقویت تظاهر و صفات مذموم دیگر شده و در نهایت آزادی های مشروع را نیز از بین می برد.اگر باور دارید امر به معروف و نهی از منکر یک بحث فرهنگی است باید بپذیرید که اعمال آن توسط پلیس مخفی فرا تر از بدسلیقگی بوده و نوعی انحراف و یا سوء استفاده سیاسی تلقی می شود. (335397)
آیادان برزیلته
Romania
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۵:۲۷
شما هنوز به خودت میگی تازه مسلمان ؟؟؟ ولک کهنه شدی دیگه یکساله اینجا پست میذاری که!!!!!! (335399)
منصور
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۱۶
تازه مسلمان نروژی شما بهتره در این موارد نظر ندی چون تازه تو دین ما اومدی
ضمنا تو که تازه به ایران اومدی و مسلمان شدی احتمالا در دولت مهرورزی حضور نداشتید که ببینی منافق کی بود . (335431)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۴:۱۲
گناه دروغ، اختلاس، فریبکاری ،دزدی، حیف و میل بیت المال،غارت رای مردم ، خیانت در امانت و............ به مراتب از بی حجابی بدتر است (335377)
صادق
Portugal
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۴:۲۸
کجای دین.کجای اسلام.کجای قرآن.کجای روایات.کجای احدایث اومده که حجاب باید زوری باشه؟؟؟؟؟؟؟ (335381)
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۶:۲۸
اصل اسلام طیق ایه لا اکراه فی الدین پذیرش اصل دین زوری نیست اما زمانی که شمابا تفکرو در حالت اختیار اسلام را قبول کردی باید در فروع دین به مسایل ملتزم باشی .یه نگاهی هم به قران کرده باشی می فهمی که حجاب واجب است یانه (335409)
منصور
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۱۴
هیچ جا
همه میدانیم که حجاب و پوشش موضوعی شخصی است
با دزدان و کلاهبرداران مبارزه کنید (335430)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۲:۳۵
اقای صادق، اگر قبول کنیم مسلمانیم باید به قوانین اون هم پای بند باشیم... البته طرز برخورد با بد حجابان این رویکردی که الان لحاظ میشه نیست... (335447)
جعفری
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۵:۲۷
حگم قانون مبنی بر اینکه بی حجابی و بدحجابی جرم است کافی است و برای اعمال قانون اجبار هم لازم است . بستن کمربند ایمنی راننده و همه سرنشینان قانونی است و الزامی است حالا فرهنگ سازی آن با کار فرهنگی و کار قانونی بایستی پیگیری شود. بی حجابی و بدحجابی هم در کشوراسلامی یک بداخلاقی اجتماعی است و لذا جریمه و مجازات قانونی هم لازم است .
بله شما در منزل همسر و دختر خود را موعظه کن که حریم جامعه را باید حفظ کند و اگر نکند این دیگر بر عهده مردم و قانون است .
و اصلا چرا قانون شکنی ؟ (335398)
منصور
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۱۳
آقا یا خانم جعفری

حجم قانون درباره اختلاس و ربا و سود بانکی و دزدی و هزاران تخلفی که روزانه در کشور میشه و شما صداشو در نمیارید چیه ؟ مشکل شما فقط بد حجابیه ؟؟؟ نکنه خدایی نکرده دارید افکار رو روی این موضوع متمرکز میکنید که از اونور راحت تر بتونید اختلاس کنید . نکنه اینجوریه ؟؟؟؟ (335429)
جعفری
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۵:۳۳
در قرآن کریم وصف قوم هود و قوم لوط با عذاب الهی آمده است و این سنت الهی است که منکرات را در نهایت با مجازات عقوبت می کنند.
حتما خواهید گفت که مگر لواط یا همجنس بازی چرا باید مجازات داشته باشد.
بی حجابی مقدمه گناه است و مقدمه جلب نگاه نامحرم .
امروز بی حجابی بهترین وسیله برای رای آوری دولت اصلاح طلب و اعتدال شده است. (335402)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۸:۰۸
منطق شما بصورت خلاصه اینه
مقدمه اول-بی حجابی گناه است مقدمه دوم-امروز بی حجابی وسیله رای آوری رقیب است . نتیجه-پس باید با بی حجابی مبارزه کرد.
به نظر شما این استدلال درست است؟!!! و با منطق قرآنی مطابقت دارد؟!!!
بنظر من مقدمه دوم و نتیجه این استدلال آنقدر ......است که پاسخ دادن به آن چیزی جز وقت تلف کردن نیست.ولی برای خندیدن خوبه.
شما با استفاده از کدام علم کشف کردید که بی حجابی باعث رای آوری اصلاح طلبان و افراد معتدل است؟ (335420)
منصور
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۱۲
گفته های شما نشات ار فشار سنگینیست که در 7 اسفند و دهم اردیبهشت پذیرا بودید . با دروفغ و تهمت همیشه به اصلاح طلبا تهمت زدید و نشانه اش شد انزجار مردم از اقلیت تمامیت خواه تندرو که روز به روز اوضاع ایران را داغون تر از دیروز کردند . (335428)
جعفری
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۵:۳۴
گناه دروغ، اختلاس، فریبکاری ،دزدی، حیف و میل بیت المال،غارت رای مردم ، خیانت در امانت مجوز بی حجابی و بدحجابی نمی تواند باشد. (335403)
منصور
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۰۹
بد حجابی و بی حجابی یک هزارم اینایی که گفتی گناه نداره
مملکت پره از دزدی و اختلاس اونوقت ناراحتیه شما شده بد خجابی
زمانی باید رفت سراغ به اصطلاح مبارزه با بدحجابی که کلیه مشکلاتی که خودتون گفتید حل شده باشه . اما متاسفانه روز به روز بیشتر هم شدن (335427)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۵:۳۶
باید به مردم قدرت انتخاب داد دنیا روزبه روز درحال پیشرفت هست اونور دنیا دارن برنامه ریزی میکنن که انسان بفرستن مریخ برای زندگی کردن ولی ما هنوز درگیر اینیم که دخترپسرا چه جورلباس بپوشن به قول آقای روحانی بذارید مردم آزادباشن. (335404)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۲:۲۹
آقا حسین! شما اسمت حسینه میدونی امام حسین(ع) چرا قبل از ماجرای قتلگاه یه پیراهن پوسیده اضافی زیر پیراهن نوش پوشید چون نمی خواست بدن مبارک بعد از غارت لباسهاش بدست یه عده نانجیب ،برهنه شه! تازه امام حسین مرد بود نه زن! (335446)
آریایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۸:۱۴
در یک کشور اسلامی، همه باید کار داشته باشند و کسی بیکار نباشد، درآمدها با مخارج همخوانی داشته باشد، در یک جامعه اسلامی، فقیر نباید باشد، دزد و کلاهبردار و دروغگو نباید باشد. در یک جامعه اسلامی، فحشا، اختلاس، اعتیاد و فاصله طبقانی فاحش نباید باشد، اگر ما توانستیم چنین جامعه ای درست کنیم، آنوقت اگر کسی از قوانین سرپیچی کرد او را سخت مجازات کنید، حال قضاوت به عهده خود شماست. (335421)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۱۹:۵۱
بهتر نیت حاکمیت با قاطعیت با سایر فرامین نیز از جمله فساد آقازاده ها ربا خواری بانک ها بیکاری فقر و غیره برخورد نماید (335423)
----
Romania
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۰۳
حجاب که نبایدزوری باشد (335424)
منصور
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۰۷
این طرح ها الان داره از تابستان هشتاد و شش به بعد اجرا میشه و کسی هم توجهی نداره . یعنی هرگز بازدارند نیست . ما از ناجا میخواهیم که به فکر تامین امنیت شهر و کشور باشد . تو کوچه و خیابونا پره از سارق و خفت گیر و .. اونوقت معظل پلیس شده دوتا تار مو !!!! هفت هزار نفر مامور میخوان بیگاری کنند (335425)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۲۴
خیبلی دوست دارم از اینایی که دم از امر به معروف و مبارزه از بد حجابی میگیرند بپرسم که آیا فقط در زمینه مبارزه با حجاب باید این کار رو کرد ؟؟

چرا در دزدی و اختلاس و بردن آبروی مومن و تهمت و ... امر به معروف نمی کنید . نکنه اون واستون آب و نون نداره?!!! (335433)
سحاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۲۸
سال پیش 800000تومان مالیات دادم امسال امده 5260000تومان بخدا درامدم تغییر نکرده کمتر هم شده اگه من دزد بشم خلافکار بشم بچه ام حجاب رعایت نکنه کی مقصره؟ (335435)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ۲۰:۵۶
اولا بحث حجاب هم در راستای رشد و تعالی همه جانبه اصلاح می شود، ولی باید قبول کنیم که متاسفانه جوانان این کشور تحت تبلیغ وسیع مدیای غرب و اسراییل کاملا هالیودی و مسخ شده اند و هویت ملی و میهنی انها را کم رنگ می بینیم، بخدا قسم در غرب چنین مظاهری را شما شاهد نیستید (335443)