به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۵۶
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۱۰۸۵۸۲
سخني با منتخبان برآمده از شورِ انتخاباتی؛

مردم‌مدار، عدالت‌خواه و قانون‌گرا باشيد

آنچه نباید بسیاری از نمایندگان امروز مجلس، در طولِ چهارسال پیشِ رو از یاد ببرند آن است که حضورشان در صحن بهارستان و نشستن ردای وکالتِ ملت بر قامتشان را مرهون و مدیون توصیه‌ی بزرگان و اعتماد و همراهی مردم هستند.
مردم‌مدار، عدالت‌خواه و قانون‌گرا باشيد
علی رافع (عارف)

گروه سياسي:‌ دوره‌ی دهم مجلس شورای اسلامی، رسما کارِ خود را برای چهار سالِ آینده آغاز شد. مجلسِي برآمده از انتخابات 7 اسفند و 10 اردیبهشت، با توجه به شور انتخاباتی این دوره از انتخابات، امیدهای تازه‌ای برانگیخته و بسیاری چشم به بهارستان دوخته‌اند تا وکلای ملت، با به کار بستن شیوه هایی معقول، گفتاری پسندیده و مواضعِ منطقی، قدمهایی استوار در مسیر حفظ، پاسداری و احقاق حقوق ملت برداشته و شعله‌ی امید را دلِ جامعه، روشن نگاه دارند.

حالا تمامیِ نمایندگان مجلس، فارغ از صف‌بندی‌های حزبی، خط کشی‌های جناحی و وزن کشی‌های فراکسیونی، بنا بر وظایف و تکالیفی که قانون اساسی جمهوری اسلامی در فصل ششم خود از یک سو و اعتماد و رأی مردم از سویی دیگر، بر دوش آنها نهاده، در برابر تمامی آحاد ملت مسئولند. قوه‌ی مقننه، به عنوان یکی از ارکان مهم حاکمیت و یکی از قوای کلیدی نظام جمهوری اسلامی، وظیفه‌ی خطیری در سامان دادن به ساختارها و دستورالعملهای قانونی و نظارت بر حسن اجرای آنها دارد؛ امری که در صورت اجرای مناسب، جاده‌ی پیشرفت و اعتلای کشور را بیش از پیش هموار کرده و موانع را از پیش پای توسعه‌ی کشور برمیدارد. در نقطه‌ی مقابل، هرگاه این قوه، با فاصله گرفتن از خواستها و مطالبات حقیقی مردم و نادیده گرفتن مشکلات و مصائب مهم کشور، به حاشیه‌ها پرداخته و بر خلاف جریانِ عمومی جامعه حرکت کرده است؛ خشتِ دیواری را فراهم کرده که بر پایه‌ی سستی اعتمادِ عمومی به عملکردِ حاکمیت بالا رفته و روز به روز میان ملت و دولت، به معنای عام کلمه، فاصله می‌اندازد.

در این میان شرایطِ نمایندگان مجلسِ دهم اندکی با اسلاف خود تفاوت دارد؛ مجلسِ برآمده از شورِ انتخاباتی و خواست ملت مبنی بر تغییر فضای بهارستان، امید‌های زیادی را برانگیخته و چشمهای بسیاری را معطوف خود ساخته است. این بزرگواران بایستی به یاد داشته باشند که اگر خیزش انتخاباتی و جهشی در میان آمار و کمیت شرکت کنندگان روی نداده بود؛ بسیاری از آنان فرصت نمی‌یافتند تا بر کرسی‌های سبزِ بهارستان تکیه زده و امروز باید در جایی غیر از صحن مجلس، روزگار می‌گذراندند. البته این کلام، به معنای نفی شایستگی‌ها و قابلیتهای نمایندگان محترم مجلس دهم و چشم پوشی از سوابق و کوشش‌های این بزرگواران نیست؛ بلکه مراد آن است که یادآوری کنیم در ادوار گذشته، بسیاری از بزرگان و باتجربگان عرصه‌ی سیاست، تنها به سبب عدم حضور کسرِ قابل توجهی از مردم پای صندوقهای رأی، عرصه‌ی انتخابات را به رقبای گمنام‌تر از خود واگذار کردند.

به طور مثال امثال حجت الاسلام انصاری و اسحاق جهانگیری، که امروز از اعضای برجسته‌ی کابینه‌ی تدبیر و امید می‌باشند و یا امثال حجت الاسلام دعایی، در شرایطی موفق به راهیابی به مجلس هشتم نشدند که امثال الیاس نادران، زاکانی، کوچک زاده و رسایی با آرایی کمتر از چهارصد هزار، موفق شدند بر کرسیِ نمایندگی مردم پایتخت تکیه زنند. لذا آنچه نباید بسیاری از نمایندگان امروز مجلس، در طولِ چهارسال پیشِ رو از یاد ببرند آن است که حضورشان در صحن بهارستان و نشستن ردای وکالتِ ملت بر قامتشان را مرهون و مدیون توصیه‌ی بزرگان و اعتماد و همراهی مردم هستند. مردمی که در قبال حضور پای صندوقهای رأی، در پیِ ما به ازای بیرونی و تغییر ملموس در فضای عمومی کشور هستند.

در هر نظامی، فساد اقتصادی و اداری و پیوند رانت خواران و ویژه خواران با صاحب منصبان و اصحاب قدرت، سدی مخوف و منحوس در برابر اعتلا و شکوفایی جامعه، رفع مشکلات، حرکت سازنده‌ی مردم و استقرار حاکمیت قانون است. در شرایطی که اجرای قانون با اما و اگر‌های فراوان مواجه باشد و برابری در برابر قانون پیش پای قبیله گرایی، زرسالاری و حاکمیت صاحب منصبان ذبح شود، نه تنها آرامشی شکل نخواهد گرفت و امید به آینده نیز رنگ خواهد باخت، بلکه بروزِ شکوفایی اقتصادی که نتیجه‌ی مستقیم تثبیت آرامش بوده و عاملی امید آفرین است نیز در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

استقلال کشور، آزادی مردم و مصالح ملت، آنگاه برآورده خواهد شد، که همگان در برابر قانون برابر بوده و انتظار آن است نمایندگان بر سوگند خود پایبند باشند. امروز مردم از کلیه‌ی نمایندگان انتظار دارند تا با توسل به ابزار و اهرم‌های نظارتی و قانونیِ خود و همراهی و تعامل با سایر قوا، تمام قد در مقابل انحرافِ از قانون ایستاده، فسادهای موجود را ریشه کن کرده و فسادهای نو را در نطفه خفه کنند. مردم از وکلای خود انتظار دارند با مدیران و روسای متخلف، صرف نظر از جناح‌بندی‌های مرسوم و تمایلات سیاسی مسئولین، برخورد کرده و پرونده‌ی آنها را به نمایندگی از مردم، تسلیم مراجع قضایی کنند؛ تا با برخوردِ قاطع با خاطیان از قانون، راه را بر تخلف‌های بعدی بسته و هزینه را برای قانون شکنان بالا ببرند.

قاون شکنی و قانون گریزی، ‌ام الفساد یک جامعه و ریشه‌ی تمامی نارسایی‌های موجود است. مادامی که به شکلی جدی به مبارزه با سرکشی از اجرای قانون و زیر پا گذاشتن نصِ صریح قوانین پرداخته نشود، نه تنها امنیت اجتماعی با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد، بلکه خبری از روغن کاری چرخ اقتصاد و به حرکت در آمدن ماشین توسعه نیز نخواهد بود. تا زمانی که قانون گرایی و اجرای آن، کالایی شیک انگاشته شده و برخوردهای قانونی به کشمکش‌های سیاسی و جناحی تنزل یابد، نبایسته انتظار داشت که احترام به قانون و فصل الخطاب دانستن آن، به امری مقبول و باور پذیر در جامعه بدل گشته و به شکل گسترده، در کشور بسط پیدا کند.

به عنوان یک شهروند و جزئی از جامعه‌ی ایران، از وکلایمان در قوه‌ی قانون گذاری کشور انتظار دارم که تدبیری اندیشیده، پیکرِ قانون گرایی را جلا ء داده و بر لزوم تساوی همگان در مقابل آن، بیش از پیش تاکید کنند. مردم توقع دارند که نمایندگان مردم، که پس از پیروزی در آوردگاه انتخاباتی دیگر نه تنها نمایندگان حوزه‌ی انتخاباتی خود، که نمایندگان کل ملت هستند، به واقع اصلِ «مجلس در رأس امور است» را باز یابند و به شکلی فعال به عرصه‌ی اصلاح نارسایی‌ها و سامان دادن به امور وارد شده و با تمام وجود در مسیر استقلال و اعتلای کشور، حفظ و حراست از حقوق ملت و خدمت به مردم جهد و کوشش ورزند.

چهار سال دوره‌ی نمایندگی، به ظاهر زمان زیادی است؛ اما روزگار به سرعت سپری خواهد شد و همانگونه که روزِ شنبه عبدالرضا هاشم زائی زنگ افتتاح مجلس دهم را به صدا درآورد؛ روزی نیز فرا خواهد رسید که رییس جلسه، زنگ ختم دوره‌ی مجلس دهم را به صدا درآورده و فرصت‌ها به سر آید. آن روز فاصله‌ای کمتر از چهار سال با ما دارد؛ شمارش معکوس پایان دوران نمایندگی وکلای مجلس دهم آغاز شده و ایام به سرعت از پسِ هم خواهند آمد؛ لذا انتظار از نمایندگان آن است که این فرصت را که ودیعه‌ای از جانب مردم است را مغتنم شمرده و با نمایش مجلسی کارآمد، مردم مدار، خواهان عدالت و مدافع قانون، نام و یادی نیک از خود به جای گذاشته و با عملکرد شایسته‌ی خود شاخصی نو و قابل قبول از مجلس شورای اسلامی را به آیندگان عرضه دارند.

شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۰۹:۳۲
بعنوان یک شهروند ناامید نیستم اما شرایط تلخی را تجربه می کنیم یعنی با وجود اینکه غالب مردم ریشه ها و علت های مشکلات را می دانند و علت العلل همه گرفتاری های کشور را تشخیص می دهند ولی همه ترجیح می دهند با معلول ها مبارزه کنند.واین روش جواب می دهد یا نه الله اعلم. (338258)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۱۱:۰۰
انشاا... دکتر عارف برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند و به نفع هیچکس هم کنار نرود (338262)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۱۱:۴۷
امیدوارم آقایان مستطاب جناب علی مطهری و کواکبیان خداوند را حاضر و ناظر بدانند و خدای ناکرده به دنبال فتنه نباشند و نمایندگان اصلاح طلب هم در زمین دشمن بازی نکنند و به جای ضدیت و معاندت با نظام مقدس جمهوری اسلامی به فکر تامین منافع ملی شما ایرانی های پرفیس و افاده باشند (338264)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۱۶:۱۱
این شما و احمدی نژاد هستید که به دنبال ایجاد فتنه و تفرقه افکنی هستید. بعدشم این نظام مال کشور ماست به تو هم هیچ ریطی نداره که برایش دلسوزی می کنی و شدی کاسه داغتر از آش. البته این آقایان برخلاف بعضیها که مملکت را جارو کردند و دوباره در رویای بازگشتند به خدا و پیغمبر اعتقاد دارند. (338275)
نقطه چین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۲۰:۲۸
هر وقت نظر شمارو میبینم یاد سفر رسایی به فرنگ میافتم
نكنه خود رسایی با اسم مستعار كامنت میذاره! (338285)
918
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۱۱:۵۳
کاش از روز ازل درهم و دینار نبود (338266)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۱۶:۱۲
فعلا که در زمین اعتدال است و به شما افراطیون پایدارچی باج نمی دهد. (338276)
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۲۰:۰۸
شما که خودتان را افراطی نمی دانید حتی تو کامنت گذاری هم افراطی هستی عزیزم چه برسه به جاهای دیگه از پایین تا بالای کامنت ها همیشه شما معترضی . هیچ وقت فکر نکنید از همه بهتر میتونید باشید چون دست بالای دست زیاده (338281)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۴ ۱۵:۲۱
من جواب به اصطلاح تازه مسلمان نروژی را داده ام. اشتباهی ریپلای کردم. (338317)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۱۲:۰۰
امیدوارم آقای لاریجانی هم در زمین اصلاح طلب ها بازی نکند و علی الدوام به آقای روحانی گتره باج ندهد (338267)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۲۳:۲۲
من تعجبم از اینه در حالی که کشور نمیتونه نخبگان و استعداد های درخشان خودش رو حفظ کنه و همه مغز ها را فراری میده افرادی مثل تو رو برای چی جذب میکنه؟! ایهاالناس آیا این معامله «دفع نخبگان و مغزها» و به ازای آن«جذب افراطیونی مثل تازه مسلمان نروزی» عادلانه،عاقلانه و حکیمانه است؟؟؟!!! (338290)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۱۴:۱۰
نماینده شدن قبول وکالت ملتی است که زیر بار گرانی و بی کاری و باندبازی ،به شما دلبسته و امید حل مشکلاتش را دارد حال اگر خوب عمل کردید که هیچ و الا به خاطر خیانت در عمل به وکالتتان منتظر پاسخگویی در محضر خدای متعال باشید (338272)
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۲۰:۳۸
آفرین بر سایت بهار
این اولین بار هست که می بینم اصلاح طلبان از عدالت دفاع میکنند (338286)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۴ ۰۸:۰۱
تنها جریانی که عدالت خواه واقعیست اصلاحات است بقیه جریانها کارشان تنها بهره برداری از این شعار است.و ذره ای به عدالت اعتقاد ندارند.نمی شود جریانی واژه ی عدالت را بدون هیچ تعریف مشخصی لق لقه ی زبان خود کند اما در حوزه سیاست طرفدار پروپا قرص وضعیت ناعادلانه باشد.تا زمانی که بنای سیاست بر عدالت استوار نباشد شعار عدالت اقتصادی عوام فریبیست! (338293)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۴ ۱۲:۱۳
باید توی اون صحنه روزنامه قانون عکس چیز چیز چیز میرحسین رو میزدند فتنه عامل تورم گرانی وتحریم بود،بهار نیوز تکرار کن فتنه................. (338295)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۴ ۱۵:۱۸
بگم بگم های احمدی نژاد جرقه فتنه را زد. این چیز چیز کردن شما هم نشانه سوزش شماست که نسخه اش پیش دکتر جونته. در ضمن اونی عامل تحریم بود که قطعنامه ها را بر سر مملکت آوار کرد و میگفت آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان... ! از اون ۵ قطعنامه ۴ تاش قبل ۸۸ بود.اونها رو گردن کی میخواهید بیندازید؟! البته این شمایید که ۷ سال مدام فتنه را تکرار می کنید.چون از طریق آن کاسبی می کنید. (338315)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۴ ۱۳:۱۹
آقای روحانی سایه جنگ را از سراین ملت قدرت موشکی ایران برداشته است فرهنگ سرخ شهادت و شهیدان و عشق به شهدا و روحیه شهادت طلبی جوانان سایه جنگ را از سرکشور برداشته است این اقتدار سپاه پاسداران است که سایه جنگ را از سر این کشور برداشته نه سیاست خارجی منفعلانه شما (338307)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۴ ۱۵:۱۹
هر دو اینها برای ما اقتدار آفریده و سایه جنگ را از سر مملکت دور نگه داشته است. (338316)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۴ ۱۵:۴۰
قدرت موشکی سپاه و فرهنگ شهید و شهادت از افتخارات کشور است و جناحی نیست.این دو قدرت سخت افزاری و نرم افزاری در کنار سیاست عاقلانه دولت و حاکمیت حافظ منافع ملیست.بگونه ای حرف نزنید که گویا این دو قدرت مقدس در چنبره افراطی گری افتاده است نههههه در فرهنگ شهید و شهادت بی ادبی ودرشت گویی و توهین به بزرگان منتخب ملت بی معناست.افراطی گری در نظام مقدس جمهوری اسلامی جایی ندارد بلکه یک جریان منحرف است.حالا شما با این افکار افراطی وصله ی ناچسبید خودتان را به نظام و ارزشهای آن نچسبانید. (338319)