به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۱۶۴۳۵

بهترین روش حل معضلات؛ بانوان ممنوع!

رضا اصغری حسنی

گروه جامعه: این طور که پیداست؛ فهرست اماکنی که خانم‌ها نمی‌توانند به آن وارد شوند تمامی ندارد و همچنان روبه افزایش است، هنوز کمپین‌های ریز ودرشت و اعلام موضع مسئولان برای تسهیل ورود بانوان به ورزشگاه‌ها صدایش نخوابیده است که از رئیس اتحادیه قهوه خانه داران خبری جدید می‌رسد که اداره اماکن نیروی انتظامی ورود بانوان را به قهوه خانه‌های معمولی ممنوع کرده و البته عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها و رستوران‌های سنتی تنها برای زنان ممنوع است. (احتمالا و شاید با این استدلال! که چون بنیه مردان قوی است برای آنان کشیدن دود اشکالی ندارد!)

تکرار مکررات است؛ بگوییم سال‌هاست مسوولان عادت کرده‌اند، بهترین راه حل مساله پاک کردن صورت آن است در عوض برخورد با قهوه‌خانه‌هایی که کانون جرائم هستند ویا نسبت به سالم‌سازی فضای چنین مکان‌هایی اقدام شود، خاطر خود را راحت و نیمی از جمعیت ایران را از حق شرعی و قانونی خود محروم می‌کنند. چه اتفاقی افتاده است که به راحتی برخی اصول قانون اساسی مانند اصل بیستم را تفسیر به رای و هرجا لازم باشد، زیر پا گذاشته می‌شود.

بدون شک برخی افراد و مسوولان که عامل ایجاد محدودیت خارج از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی برای زنان هستند، نیت خیری دارند اما آیا باید زنان را از حق خود محروم کرد به این علت که توانایی حفظ امنیت آنان در برخی اماکن وجود ندارد!؟ زن از منظر گروهی از جریان‌های فکری حاضر در ساختار حکومتی ایران یک نیروی خطرناک فساد آور است پس بهتر است از ورزشگاه تا دانشگاه و حتی قهوه خانه، آنان را محدود کرد تا احتمال بروز فساد و جرم کم شود. اگر چنین رویه خطرناکی که مغایر با دیدگاه‌های مترقی امام و رهبری و اصول جمهوری اسلامی است باب شود احتمال دارد حتی فردا روزی ممنوعیت ورود زنان به خیابان بدون همراه هم به دلیل خطر اسید پاشی اعمال به جای آنکه اسید پاش دستگیر شود.

از حق نباید گذشت که نیروی انتظامی با توجه به گسترش انواع جرائم بعضاً جدید، قابلیت‌ها و استعدادهای زیادی در تامین امنیت شهروندان ایران را داشته و دارد اما نباید با وضع چنین قوانینی علیه طبقه‌ای خاص جایگاه خود را از حامی آزادی‌های مشروع و قانونی افراد به ناقض آن، تبدیل کند. آن نهاد می‌تواند با استفاده از مشاوران خبره و کار کارشناسی دقیق نه تنها امنیت را برای تمامی ملت از هر رنگ و نژاد و جنسیت تامین کند بلکه با جلوگیری از اعمال محدودیت، جایگاه زنان در ایران را افزونتر کرد.