به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۰
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۱۱۶۶۳۱
چطور می‌توان از موضع اصلاح‌طلبی به آن انتقاد نکرد؟

آیا باید از نهی نامزدي احمدی‌نژاد دفاع کرد؟

آیا باید از نهی نامزدي احمدی‌نژاد دفاع کرد؟
گروه سياسي: علی‌اصغر شفیعیان، مدير و سردبير سايت انصاف‌نیوز در نقدي قابل تامل نوشت: درباره‌ی شایعه‌ی ممانعت رهبری از کاندیدا شدن احمدی‌نژاد برای انتخابات سال آینده چند نکته قابل تامل است.

۱ – اگر این نهی کردن از جنبه‌ی دستوری باشد «که بعید است»، چطور می‌توان از موضع اصلاح‌طلبی این خبر را شنید و به آن انتقاد نکرد و حتی سکوت کرد؟ مگر در این کشور قرار است که تصمیم فردی گرفته شود؟ ذوق زدگی از حذف احمدی‌نژاد از راهی غیر از قانون، ذوق زدگی ساده‌لوحانه‌ی کسانی است که فردا را نمی‌بینند. وقتی شما به روشی غیر دموکراتیک مشروعیت می‌دهید، شاید نفر بعدی خود شما باشید. جای تاسف است که اساسا ما راهبردی و بلندمدت نگاه نمی‌کنیم؛ همین که مشکل امروز حل شود برای خیلی از ماها کافیست. خب اگر فردا شایع شود که آقای روحانی هم از کاندیداتوری در دور بعدی نهی شده، واکنش شما همین است؟ خب اگر راهی را تایید کردید، پس آن روز هم باید بپذیرید که روحانی یا هر کسی دیگر از کاندیداتوری با این روش منع شود.

۲ – اگر این نهی کردن از سر خیرخواهی و جنبه‌ی پیشنهادی داشته، بسیار امیدوار کننده است؛ چون ریاست جمهوری این آقا در همان دو دور هم خسارت‌های بسیاری برای کشور داشت و ای کاش در آن دو انتخابات کسانی که خود تجربه‌ی مدیریتی داشتند از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کردند. کارنامه‌ی ۸ ساله‌ی احمدی‌نژاد از همان شعارهای انتخاباتی سال ۸۴ او قابل پیش بینی بود؛ او یک پوپولیست تواناست ولی قدرت اداره‌ی خوب کشور را نداشت.

۳ – این خبر چه تکذیب شود و چه نشود، تاثیر خودش را گذاشته و دیگر کسی باور نمی‌کند که چنین اظهارنظری نشده باشد. به نظرم منتشر کنندگان این خبر یعنی رقبای اصولگرای احمدی‌نژاد، از عواقب ناخودآگاه آن بی‌خبر بوده‌اند. این خبر به نفع جریان احمدی‌نژاد تمام شد.

۴ – احمدی‌نژاد همواره دو نوع هوادار اقتصادی و سیاسی داشته است؛ هواداران سیاسی او نیز به دو بخش هوادار نظام و دیگرانی تقسیم می‌شوند. آن بخش «دیگران» همانهایی هستند که احمدی‌نژاد برای به دست آوردن حمایتشان از همان سال ۸۴ تلاش کرد همه‌ی مدیران پس از انقلاب را به باد انتقاد بگیرد، لجاجت‌های گاه و بی گاه با نهادهای مختلف و به صورت ویژه آن قهر ۱۱ روزه برای این بخش هواداران او جذابیت ویژه‌ای داشت. احمدی‌نژاد برای این بخش به همچو شایعاتی نیاز داشت، پاس گلی بود این شایعه یا واقعیت.

۵ – رقبای اصولگرای احمدی‌نژاد سعی دارند احمدی‌نژاد را با این ممنوعیت دستوری از دور خارج کنند، همان کاری که در رقابت با اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها می‌کنند، یعنی حذف! این جماعت راه دیگری بلد نیستند، برای همین همیشه دست به دامن شورای نگهبانند تا رقبایشان حذف شود. اما چرا این بار از الان به فکر حذف آن هم با انتشار شایعه و خبر و امثال این افتاده‌اند؟ احمدی‌نژاد رای دارد، بر خلاف دیگر جناح راستی‌های غیرجذاب. برای همین می‌خواهند ترتیب احمدی‌نژاد را از الان بدهند و او را راضی کنند که با خودشان ائتلاف کند برای حمایت از کاندیدای دیگر. برای این مسیر، فرمول‌های همکاری متنوعی می‌توان متصور بود.

۶ – احمدی‌نژاد رای خوبی دارد، هواداران پای کاری دارد، در سخنوری انتخاباتی تواناست، کارنامه‌ی پوپولیستی خوبی دارد و برنامه‌هایی انتخاباتی از جمله افزایش یارانه‌ی نقدی می‌تواند بترکاند، اما به همین میزان ما می‌توانیم از آمدن او حمایت کنیم، هم دست او را به لحاظ مظلوم نمایی خالی خواهیم کرد، هم کارنامه‌اش ضعف‌های قابل توجهی دارد که در طورت تهیه‌ی یک طراحی دقیق، او و هر کسی که او معرفی کند یا با او یک تیم تشکیل بدهد، در مناظره‌های انتخاباتی ۹۶ به کارنامه‌ی ۸ ساله‌ی او می‌بازد.

۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۰۰:۱۹
خودتون شایع کردید حالا به نام اصولگرایان می زنید ؟؟؟
خوب بلدید با ملت بازی کنید .... (343428)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۱۴:۳۲
برو ببین اولین بار چه کسی این موضوع را بیان کرد. خوابی برادر (343440)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۱۹:۴۶
نکنه خبرگزاری فارس مال اصلاح طلبهاست؟! (343450)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۰۰:۲۳
گرچه اين خبر به نفع جريان احمدي نژاد تمام شد اميدوارم صحت نداشته باشد واقاي احمدي نژاد هم مثل هر شهروند ديگر در مورد کار هاي هشت ساله محاكمه شود و بعد هم اگرشوراي محترم نگهبان ايشان را تاييد نمود در انتخابات شركت كند تا مردم با اگاهي وي را مورد قضاوت قرار دهندتا هم محكي باشد براي ميزان اگاهي مردم و هم اين كه ايشان هم از اين اعمال وگفتار پوپوليستي وعوامفريبانه دست بردارد، اگر رهبرمخالف برجام مي بود يقينا برجام به تصويب نمي رسيد (343429)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۰۰:۳۶
ردصلاحیت احمدی نژاد پاک کردن صورت مسءله هست. باید بیاد و در مورد عملکرد ۸ ساله اش جوابگو باشه. من از هیچ رد صلاحیتی استقبال نمی کنم ولی اگر قراره ایشون تایید بشه باید آقای خاتمی و اصلاح طلبان هم تایید صلاحیت بشوند. در ضمن این معدود هواداران ایشان هستند که از ردصلاحیت رقبایشان استقبال می کردند و حالا این شتر دم در خانه اشان خوابیده است. (343430)
پردیس
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۱۲:۵۸
کسی که اصول اخلاقی در تبلیغات را رعایت نمی کند ، در شعارهایش وعده های غیر عملی( یارانه 200 هزارتومانی به فقیر و غیر فقیر )و اقتصاد ویران کن می دهد تا عوام و فقرا را بفريبد و رای جمع کند و در صورت پیروزی کشور را منزوی و اقتصاد را ویران و مخالفین خود را خس و خاشاک بنامد اگر رد صلاحییت نشود دیگر چه کسی باید ر صلاحییت شود ، می گویید نه به سابقه آن فرد مراجع شود (343439)
سرباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۰۰:۵۲
فقط وفقط رای مردم مشروعیت دارد! (343426)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۰۷:۵۰
حرف حق جواب ندارد (343432)
ایران آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۰۹:۱۸
اصلاح طلب و اصولگرا هیچ فرقی باهم ندارند ایران برای نجات از وضع فعلی تنها یک راه داره .....که لیبرالیسم است (343434)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۰۹:۵۲
بااین نظرکاملاموافقم (343436)
باینگانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۱۰:۵۵
جناب آقای شفیعیان بسیار زیبا و بجا قلم فرسایی نمودند . این چه حکمیست که برای برنده شدن باید رقیب را نیست و نابود کرد. به عنوان یک عضو اصلاح طلب بجد از ورود آقای احمدی نژاد حمایت می کنم و مظنه هر کس باید در کارزار انتخابات و مقبولیت مردمی معلوم شود نه با قلع و قمح رقبا . (343438)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۱۸:۲۵
یکجوری از کارنامه هشت ساله میگید انکار که این چهار سال چه اتفاقی افتاده بدتر شده که الان 6 ماه از سال گذشته هنوز آمار رشد اقنصادی 94 مخفی مونده حالا این قلم فرسایی که شده کجا احمدی نژاد از افزایش یارانه صحبت کرده شما اگه می خواستید مشت کسی رو باز کنید که انقدر از رد صلاحیت صحبت نمی گردید (343446)
پنچرگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۱ ۲۲:۵۲
هیچ کس نمی تواند حماسه صعود افسانه ای قیمت ها را در دوره احمدی نژاد تکرار کند!!! هیچ کس نمی تواند حماسه رشد اقتصادی منفی 6.8 را در دوره احمدی نژاد تکرار کند!!! بی شک روحانی نمی تواند این حماسه ها را رقم بزند!!! (343455)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۱
محمود 8 سال نفت بالای 100 دلار فروخت ،صندوق ذخیره ارزی با موجودی قابل توجه ،اقتصاد قابل قبول از دولت قبل تحویل گرفت و ویرانه به روحانی تحویل داد +چند قطعنامه تحریم و با حذف یارانه اقتصاد رو فلج کرد حال از روحانی طلبکارید حداقل 8 سال وقت و تلاش لازم است که به سال 84 برگردیم خراب کردن آسان است کافیست آدمی کارنا بلد در راس قوه مجریه قرار بگیرد ملت ما محمود رو فراموش نخواهند کرد چون حالا حالاها مشگل داریم . (343458)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۷/۰۲ ۰۲:۴۸
فقط مردم هستند که به کسی مشروعیت میدهند یا خیر آنها باید تایید کنند مسلما انتخاب ملت کاملتر است و در صورت عدم تایید محمود مظلو م نمایی خواهد کرد . (343457)