به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۸ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۱۱۷۳۲۲
نامه‌نگاري در سايه عناوين سابق

مواهب ابدی مسوولیت در ايران!

مواهب ابدی مسوولیت در ايران!
گروه مقالات: در همه كشورها رسم و عرف است كه رسانه‌ها هرگاه درباره مسوولان، مقامات و یا افراد صاحب نام قدیمی و بازنشسته در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، هنری و... خبری، مطلبی یا اظهارنظری مخابره می‌كنند برای یادآوری مخاطبان خود، عناوین سابق آنان را ذكر می‌نمایند. مثلا: «رئیس‌جمهور سابق»، «برنده نوبل سال....»، «كارگردان فیلم ...» و... در واقع ذكر عناوین سابق آنان صرفا برای اطلاع‌رسانی مخاطبان رسانه‌ها بوده و لزوما هیچگونه امتیاز دیگری در موقعیت كنونی برای آنان در بر ندارد؛ اما در كشورهای در حال توسعه، ظاهرا عناوین و مسوولیت‌ها یك امتیاز و منفعت فردی دائمی برای افراد در پی دارد.

مضافا اینكه در نظر داشته باشیم در اینگونه ممالك، مدیران و صاحب‌منصبان در دوران كاری و فعالیت خود عموما در مواقع عادی بر «مسوول یا مدیر بودن» خود اصرار می‌ورزند اما در هنگامه‌‌های پرسشگری نسبت به ضعف‌ها و قصور خود، پاسخگويي را وظيفه خويش نمي‌دانند! پس از بازنشستگي هم حق مسلم خود مي‌دانند كه از مواهب «پيشينه» مسووليت خود در يك برهه خاص و محدود، براي هميشه عمر بهره‌مند باشند.

با ذكر اين مقدمه و مقايسه به ذكر يك مورد و مثال ملموس پيرامون اين موضوع بپردازيم. فارغ از همه بحث و جدل‌ها پيرامون رفتارها و رئيس جنجالي دولت‌هاي نهم و دهم، خصوصا بر سر كانديداتوري يا عدم كانديداتوري‌اش براي انتخابات سال 96 و حتي ارزيابي ميزان صداقتش در نامه اخيرش به رهبري، مراد اين نوشته اما اشاره به يك معضل حاد مبتلا به مسوولان و دست‌اندركاران نظام جمهوري ‌اسلامي ایران است.

اگر به سر برگ نامه فرد مذكور به رهبري توجه كنيد بالاي برگه و زير آرم نظام جمهوري اسلامي كه عموما براي مقامات و عناوين دولتي و حكومتي استفاده مي‌شود عبارت «رئيس‌جمهور دوره نهم و دهم» قيد شده است. در واقع ايشان در حال حاضر همچنان براي هرگونه رفتار و عمل خود يك حق هميشگي حقوقي قائل است كه همانا رياست‌جمهوري در دوره نهم و دهم بوده است.

اين نوع نگاه البته به شخص ايشان خلاصه نمي‌شود و در بين بسياري از مسوولان سابق نظام به يك رسم غلط تبديل شده است. براي مثال بسياري از فرماندهان نظامي سابق كشورمان كه سال‌هاست بازنشسته شده‌اند همچنان در برخي ديدارها و مراسم رسمي با لباس‌هاي فرم نظامي و درجه‌هاي مربوطه به دوران قبل از بازنشستگي‌اشان استفاده مي‌كنند و يا بنا به ميل خود يك روز لباس‌ فرم را كنار مي‌نهند و چند صباحي ديگر بر مردم منت گذاشته و عنوان مي‌دارند مجددا در كسوت نظامي درمي‌آيند چون كشور به آنان نیاز دارد.

نگارنده، جدا از منع قانوني موجود اصلا و ابدا بخیل نيست كه فردي عنوان رئيس‌جمهور دولت‌هاي فلان دوره را بالاي سر برگ نامه‌هاي خود ثبت كند يا فلان فرمانده محترم بازنشسته همچنان با لباس و درجه در انظار ظاهر شود، اما اين سئوال را همواره در ذهن داشته‌ام كه آيا اصولا در ايران براي مسوولان و دست‌اندركاران نظام، سن و محدوده‌اي براي بازنشستگي وجود دارد يا ندارد؟!

اينكه بگوييم «خدمت كردن به مردم سن و سال نمي‌شناسد» و امثال اين گفته‌ها كه حتي براي گوينده‌هاي آن نيز به يك مزاح بيشتر شباهت دارد لذا نبايد به آن چندان اهميتي داد و فقط محملي براي تداوم مديريت‌هاي هميشگي و به تعبير صحيح‌تر «دائم‌العمري» است! نامه رئيس‌جمهور سابق با آن سربرگ «سابق!» دقيقا مثل اين است كه در اين كشور همه فرمانداران، استانداران، مديران كل، وزيران، روسای بانك‌ها و... پس از دوره مسووليت خود هرگاه خواستند نامه‌اي بنويسند؛ سربرگ‌هاي ويژه خود، مرقوم نمايند: «فرماندار سابق ....»، «مديركل اداره ...... در سال‌هاي فلان و فلان»، «استاندار استان در سال‌هاي ....»، «رئيس‌ سابق بانك شعبه ...»، !!

استفاده از عناوين و القاب و مسووليت‌هاي سابق حتي اگر منع صريح قانوني هم نداشته باشد (كه در بسياري موارد دارد)، اما در يك جامعه قانونمدار و مدني از آن تعبير و تفسير مناسب نمي‌شود. رئيس‌جمهور، رئيس دولت، وزير، معاون وزير، استاندار، مديركل، فرماندار، شهردار، رئيس‌اداره، رئيس سازمان، فرمانده نظامي و... در هر كشوري محدود به يك دوره مشخص و گذرا و محدود به دوره زماني شغلي مي‌شود و بس. بابت آن از بودجه عمومي حقوق‌هاي مكفي هم دریافت کرده‌اند. لذا چه معني مي‌دهد كه عرف و رسم شود هر مسوولي در دوران «پسامديريتي» و «پسامسووليتي» خويش، همواره با عناوين دوران گذشته‌اش فخرفروشی نموده و براي خود حقوق و امتيازات ويژه‌‌اي انتظار داشته باشد؟!

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۸ ۱۸:۲۸
مصاديق اين مطلب به جز احمدي نژاد، آقاي رحيم صفوي، محسن رضايي و ... كه سالهاست بازنشسته شدند اما هنوز با لباس فرم در برخي نشست ها شركت مي كنند. (343713)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۷:۱۹
وخوشبختانه ...
بعد از مرگ هم فرزندانشان می توانند سرویس مکاتباتی خاص ایجاد کنند...
فرزند اول ریس جمهور سیزدهم ...!!
نوه ارشد جانشین اولین فرماندار شهر در دولت نهم ..!..........
خدا عالم است .... قانون و مدعی العموم که بدلیل عدم وجود شاکی خصوصی مانع نیست !
....... (343737)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۸ ۲۱:۰۱
بهار نیوز عزیز مگر نمی دانید که ایشان خودشان را رییس جمهور مادام العمر می دانند؟! آوردن مشایی به عرصه انتخابات نیز برای طرحی شبیه پوتین-مدودف و در همین راستا بود. (343716)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۱:۵۹
مهرداد جان این اظهار نظر شما منو به یاد برژنیسکی و یا چرچیل انداخت !!!!جان خودم مواظب خودت باش !!!! (343731)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۲:۰۴
ظاهرا کار اصلاح طلبان واز جمله سایت شما بدون نام احمدی نژاد نمیشه !!!! اما خداییش هم همینطوره چون من فقط خبرهایی که اسم احمدی نژاد توشه رو می خونم.
ضمنا متوجه شدید که مقام معظم رهبری هم بر جایگاه احمدی نژاد به عنوان یک قطب در اسمان سیاست ایران صحه گذاشتند .ادامه این همه وحشت و مضاعف شدن ان از طرف شما طبیعی است پس راحت باشید .والسلام
یا علی (343733)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۸ ۲۳:۰۱
آخر چون بعضی مسیولیت ها مادام‌العمر است ایشان هم همین احساس را دارند آرزو بر نوجوانان عیب نیست (343717)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۰۱:۳۷
پس چراهمیشه عنوان رییس جمهوراصلاحات ر برای خاتمی بکارمیبرید؟ (343719)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۴:۵۹
دادا شما وضع معلوماتت خرابه. نظر ندی بهتره. عزیزم موضوع مقاله استفاده از عنوان رییس جمهور سابق نیست. موضوع نامه نگاری و مصاحبه در مطبوعات به شکلی که انگار نامبرده هنوز مسؤلیتی دارد. مشابه در میان اصلاح طلبان نیست..... (343735)
پاسخ بهار به این نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۷:۲۴
کاربر گرامی، ابتدای مطلب را می‌خواندید، متوجه می شدید که منظور استفاده خود افراد از عناوین و پیشینیه‌اشان است و نه رسانه‌ها که عناوین سابق آنان را به مخاطبان گوشزد می‌کنند. (343740)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۰۳:۰۴
جناب نویسنده ایکاش مشگل ما این بود این شخص در این 8 سال دار و ندار کشور که فروش نفت در 8 سال از 100 سال قبل بیشتر بوده به باد داده اطرافیانش اکثرا به فساد محکوم شده اند زنجانی به قاعده بودجه چند کشور افریقایی اختلاس کرده بانی چند قطعنامه و تحریم بوده ،رابطه کشور رو با همسایگان و ..بر هم زده ،شان ملت ایران رو تنزل داده ،اقتصاد رو نابود و ...محاکمه نشده به دادگاه نرفته هیچ طلبکار نیز میباشد این پدیده ها فقط در ایران وجود دارد . (343721)
هاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۰۷:۳۰
دلش به این خوشه دیگه.دکتره.. (343722)
کارکشته سیاست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۰۹:۲۳
بسیاری ازمشکلات جامعه مامن جمله فرهنگی ورواج فرهنگهای بی محتوای غربی ونیزتغییرسبک زندگی به بسته بودن جامعه ایرانی ووجودحصارکاذب جهت جلوگیری ازورودانسانهای آزاده ومتفکروسیرخورده به عرصه مدیریت برمیگردد!محسن رضایی کلام قشنگی درمصاحبه مطرح نمودندوآن بیان یک حقیقت محض بوداظهارداشتنداگرهزاران میلیارددلارپول بیادبعلت برنامه نداشتن وضع مدیریتهاوشفاف نبودن فغالیتهای اقتصادی وزیاده خواهیهاوانحصارمدیریت نتیجه ای حاصل نخواهدشد.بایدگفت مردم چاره ای جزانتخاب روحانی واحمدی نژادهاندارند!والاهیچیک مطلوب ملت نیستند.... (343728)
اصلاج طلب دینمدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۰۹:۴۸
هنگامیکه دین وتفسیرآن درانحصاریکعده خاصی قراربگیردوهیچکس جزخودرابرنتابندودیواربلندی برای جلوگیری ازوروداندیشمندان به عرصه مدیریت کشورمهیانمایندوآگاهان دربیان چالشهای واقعی کشوربه لکنت زبان بیفتندورسانه ملی هم ازیکعده خاصی مصاحبه ونظربگیردوهی بگویندنظام به خطرمی افتدبایدجمع خاصی ادعای مالکیت مناصب نمایندوآنگاه هرگونه فسادوحیف ومیل بیت المال معمول میگرددوآب ازآب تکان نمی خورد!رسانه ملی باآنهمه گستردگی وتبلیغات مذهبی چندان تاثیری دررویکردمردم بخصوص جوانان نداشته ونداردبهمین رومساجدونمازجمعه هاازجوانان ... (343729)
طالبي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۰:۱۱
رييس جمهور هفنم وهشتم هم سربرگ دارد يا نه؟ (343730)
شهیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۲:۰۲
وااااااااااااااااااااااااااااااااای که چقدر از این مرد می ترسید شما
این ابرمرد از اون هایی است که ترسوها از جنازش هم می ترسند
معلومه یکی که واقعا برای مردم کار کنه همه ی کسایی که فقط حرف میزنن و وعده توخالی میدن و امید واهی ایجاد میکنن از اون باید بترسند
بابا نترسید دیگه نمیاد تو انتخابات
راحت باشید به دعوای زرگری چپ و راست ادامه بدید و نوبتی سوار بشید دیگه رئیس جمهور مردمی واقعی نمیاد (343732)