کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«چچن»یزه کردن سوریه؛ منطق نظامی روسیه، نظامی و غیرنظامی نمی‌شناسد!

14 مهر 1395 ساعت 7:11


مهدی عراقی


این روزها تنها اخباری که از سوریه به گوش می‌رسد بمباران بی‌وفقه و بی‌رحمانه حلب و دیگر شهرهای این كشور توسط جنگنده‌های روسیه با انواع بمب‌ها به خصوص بمب‌های سنگر شکن، است. این بمباران‌ها باعث شده که دیگر هیچ جای سالمی در شرق حلب نماند و امدادگران امکانی برای خارج کردن اجساد از زیر آوار نداشته باشند.

این بمباران بی‌وفقه بدون عملیات نظامی زمینی در زمره استراتژی‌های جنگی روزهای بعد از جنگ جهانی دوم است، فرقی هم نمی‌کند که حکومت آنها کمونیستی بوده باشد یا غیر کمونیستی. در خلال جنگ جهانی، روس‌ها برلین پایتخت آلمان را به شدت بمباران کردند که منجر به سقوط حکومت رایش سوم و تسلیم شدن نازی‌ها شد.

5دهه بعد از جنگ جهانی دوم در دهه 1990میلادی مردم مسلمان چچن بر ضد حکومت بوريس یلتسین قیام کردند. در آن زمان مسکو برای سرکوب آنها بدون آنکه نیروی زمینی قابل ملاحظه‌ای بفرستد با بمباران هوایی شدید و ویران کردن كامل بسياري از شهرهاي این منطقه و كشتار صدها هزار مسلمان بی‌گناه، آنها را وادار به تسلیم کرد. حکومت روسیه در برخورد با مخالفانش همواره از سیاست مشت آهنین بی‌رحمانه استفاده می‌کند.

از این سیاست حتی در جریان گروگان گیری‌ها هم استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در جریان گروگانگیری مدرسه بسلان در اوایل سپتامبر ۲۰۰۴ پس از چند انفجار با منشاء و دلیل نامشخص در سالن ورزشی، نیروهای امنیتی روسیه به ساختمان مدرسه هجوم برده و با استفاده از تانک یک راه ورود ایجاد کردند و از راکت‌های آتش‌زا و سایر سلاح‌های سنگین برای خاتمه گروگان‌گیری و عملیات نجات گروگان‌ها استفاده شد. در نهایت، حداقل ۳۳۴ گروگان از جمله ۱۸۶ کودک قتل‌عام شدند!

این روزها در سوریه هم روس‌ها این برنامه را در پیش گرفته‌اند که با بمباران شدید و بی‌وفقه مردم عادی و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مخالفان را وادار به تسلیم یا نهایتا خروج از شهر بکنند اما در عوض آن شهری ویرانه بر جای بگذارند که باید میلیاردها دلار برای بازسازی آن خرج کرد! حالا توسط چه كسی و با بودجه كدام كشور برای روس‌ها، هیچ اهمیتی ندارد! نكته مهم این است كه در قاموس روس‌ها برخلاف قوانین انسانی، اخلاقی و بین‌المللی موجود برای از پای درآوردن مخالفان و به تعبیر آنان تروریست‌ها، می‌توان بی‌گناهان را هم قربانی كرد و یك جغرافیای انسانی را از روی زمین محو نمود.


کد مطلب: 117838

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/117838/چچن-یزه-کردن-سوریه-منطق-نظامی-روسیه-غیرنظامی-نمی-شناسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir