به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب : ۱۱۸۴۶۴
قبلا همه چیز گل و بلبل بود

ذوق‌زدگی منتقدان دولت از نرخ بیکاری

ذوق‌زدگی منتقدان دولت از نرخ بیکاری
گروه اقتصادي- داريوش احمديان: همانطور که قابل پیش بینی بود نرخ بیکاری که به تازگی از سوی مرکز آمار اعلام شده نسبت به گذشته با افزایش اندکی روبرو بوده است و این افزایش نرخ بیکاری هم بهانه‌ای جدید شده برای منتقدان دولت تا به جشن و پایکوبی بپردازند و خطاب به مردم بگویند که چه نشسته‌اید که روحانی و دولتش اقتصاد مملکت را فلج کرده‌اند و بیکاران روز به روز بیشتر می‌شوند اما آیا واقعیت هم این گونه است و قصه‌ی پر غصه‌ی بیکاری ریشه در اقدامات دولت روحانی دارد و پیش از این دولت همه چیز گل و بلبل بوده است؟

احتمالا در اینکه راه حل اصلی حل معضل بیکاری نرخ رشد بیش از شش درصد آن هم به شکل مستمر و برای چند سال متمادی است کسی شکی نداشته باشد. با این پیش فرض خوب است به نرخ رشد سال‌های اخیر نگاهی بیندازیم. هنگامی که احمدی نژاد دولت را از خاتمی تحویل گرفت نرخ رشد اقتصادی عددی نزدیک به شش درصد را نشان می‌داد و تعداد فرصت شغلی که در هرسال ایجاد شده بود چیزی نزدیک به یک میلیون شغل بود که با چنان نرخ رشدی متناسب و هم جهت است.

با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد رفته رفته شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی بودیم و در نهایت در دو سال آخر دولت به وضعیت فاجعه بار نرخ رشد‌های متوالی منفی رسیدیم تا آن جا که هنگامی که روحانی دولت را از رییس‌جمهور ‌سابق تحویل گرفت با نرخ رشد نا امید کننده‌ی منفی هفت درصد روبرو بود. طبیعتا نتیجه چنین نرخ رشد‌های پایین و گاه منفی از بین رفتن فرصت‌های شغلی خواهد شد به گونه‌ای که تعداد شغل ایجاد شده در آن هشت سال در قیاس با سال‌های قبل از آن عددی نزدیک به صفر بود. به این وضعیت باید فارغ التحصیلانی که بدون یادگیری مهارت خاصی هر ساله از دانشگاه هایی که مثل قارچ از زمین سر بر آورده‌اند را هم اضافه کرد.

در چنین وضعیتی اینکه متوقع باشیم دولت روحانی یا حتی دو دولت بعد از دولت یازدهم بتوانند نرخ بیکاری را به عددی مناسب برسانند آرزویی دست نیافتنی و محال است و همین که روحانی و دولتش بتوانند در مدتی که بر سر کار هستند همین نرخ بیکاری بسیار بالا را حفظ کنند و از جهش آن جلوگیری کنند نشان از موفقت آن‌ها دارد. اقتصاد، بی‌رحم‌تر از آن است که بتوان آرزوهای محال را با معجزه برآورده کرد و احتیاج به حرکت گام به گام دارد و نمی‌توان انتظار داشت که با یک گام از پله‌ی سوم نردبان به پله‌ی دهم آن رفت.

ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۰۴:۲۴
یکی سنگی در چاه اقتصاد ایران انداخته که دولت روحانی به تنهایی از عهده آن بر نمی آید.در این زمینه باید کل نظام به روحانی کمک کنند. که در عمل میبینیم نه تنها کمک نمی کنند حداقل ساکت هم نمی نشینند که دولت در آرامش وظایف محوله خود را انجام دهد.لااقل ارگان هایی که طبق قانون حق دخالت در اقتصاد را ندارند با سرمایه نجومی و امکانات فوق تصور خود به خاطر مردم(که همیشه خدا دم از مردم میزنند) به روحانی کمک کنند. افراطی ها و جناح اصولگرا یک زمانی میرسد که حسرت این روزها و اشتباهات مهلک خود را میخورند. (344055)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۰۶:۴۱
مملکت به اندازه کافی پول دارد. تمام کارمندان بالای 20 سال سابقه را بازنشسته کنند و نیروی جوان بیکار را جانشین انها نمایند. اگر این جوانان بیگانه هستند که حرف شما ها درست. ولی اینها جوانان مملکت هستند . با این کار نرخ بیکاری کمتر از نصف خواهد شد. تا کی باید بی تدبیری کرد. (344056)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۰۹:۴۶
آفرین به دولت که به مرکز آمار دستور نداد آمار دروغ به مردم بدهد (344060)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۱:۵۵
مزیت ها غالبا در این سایت گفته می شود که جای شکر گزاری دارد ولی جای نقصان ها نسبتاخالی است ونباید مایوس شد بنظرم ما هنوز در رکود قرار داریم و اقتصاد هوای پائیزی دارد افتاب رونق نمایان است ولی غلبه با ابرو و رکود است رقم تورم طبق امار براساس محاسبه عددی درست است ولی براساس محاسبه هندسی کامل نیست وبیش از ان است معیشت طبقات ضعیف تعریفی ندارد (344065)
محبت
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۲:۱۳
نخیر نبود ولی شخص رییس جمهور در دوره تبلیغات گفت برای اشتغال برنامه جدی دارن.ولی خبری نیست (344066)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۲:۳۹
این را هم اضافه کنم در احاطه رونق محاسبه عددی تورم( تفاوت قیمت ها )کافی است ولی در غلبه رکود علاوه بر محاسبه عددی محاسبه هندسی وریاضی نیزضروری است ونرخ تورم واقعی را نشان میدهد (344067)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۲:۴۳
لازم به ذکر است که تورم در دولت تدبیر وامید (سوای قدر مطلق) ان روند کاهشی داشته است (344069)
طیبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۱۶:۵۶
یکی مثل من که در یک پایانه نفتی شاغل است ودر خطر مواد نفتی خطرناک اما زیر نظر پیمانکار دست دوم دست و پا میزنم و حداکثر حقوقم بدون داشتن حداقل مزایای عرف از جمله سرویس ایاب و ذهاب ایمن و غذا ،" شیفت کاری یک هفته شب و یک هفته روز روزی 14 ساعت کار بدون رست،" ماهانه 1میلیون و 600 هزارتومان دریافت میکنم و این همه ظلم در حق ما روا میکنند ، حتی نمی دانم به سراغ کدام مرجع بروم تا بدون اخراج شدنم احقاق حق کنم . " از بندر امام خمینی" (344083)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ۲۰:۳۵
آنها نگران بیکاری مردم نیستد بلکه نگران بیکار شدن کاسبان تحریم و کسادی اوضاع آنها هستند. (344088)