به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۱۹۰۲۶
مقاله وارده

تماشاگرنماها يا لمپن‌هاي بزدل؟

ابوالفضل حقيري (مترجم و پژوهشگر)

گروه مقالات: سال‌هاست که عده‌اي در استاديوم‌هاي فوتبال ايران حاضر مي‌شوند و بازيکنان تيم رقيب را با الفاظ بسيار قبيح و پرتاب سنگ‌‌‌نوازش‌‌‌مي‌کنند و همه هم فکر مي‌کنند با‌‌‌تماشاگرنما‌‌‌خواندن اين عده و جريمه تيم‌‌‌ محبوب‌‌‌ آن‌ها و گاهي محروم کردن تيم از حضور تماشاگران مشکل حل مي‌شود که البته نشده است و هر روز هم حادتر از روز پيش مي‌شود. چند نکته را بايد روشن کرد.

اول: بايد تعارف را کنار بگذاريم و به جاي‌‌‌تماشاگرنما‌‌‌خواندن اين عده آن‌ها را به نام واقعي‌شان بخوانيم، يعني‌‌‌لمپن بزدل‌‌‌ ؛ لمپن از آن رو که الفاظي را به کار مي‌برند که انسان‌هاي شريف هيچ وقت بر زبان نمي‌آورند و کساني را فقط به آن دليل که احساسات‌شان شبيه احساسات خود آن‌ها نيست مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهند؛ بزدل از آن رو که خود را در ميان جمعيت پنهان مي‌کنند و مسئوليت کار خود را نمي‌پذيرند.

دوم: مجازات‌هايي که تا کنون اِعمال شده از هر جهت ناعادلانه بوده است، زيرا:
الف- تيم الف در زمين تيم ب بازي مي‌کند و مورد نوازش اين لمپن‌هاي بزدل قرار مي‌گيرد و به همين دليل تيم ب از حضور تماشاگران‌شان در بازي خانگي بعدي محروم مي‌شود. به عبارت ديگر، جرم بر عليه تيم الف اتفاق افتاده و از جريمه تيم ب، تيمي ديگر بهره مي‌برد.
ب- اين لمپن‌هاي بزدل کارهايي مي‌کنند که نبايد کرد، اما مجازات اعلام‌شده ماهيت فله‌اي دارد. به عبارت ديگر، تماشاگران خوب هم مجازات مي‌شوند.
ج- تيم ب با کدام ابزار بايد جلوي فحاشي و سنگ‌پراني اين عده لمپن را بگيرد؟ نيروي انتظامي در اختيار دارد؟ روي پيشاني هر کدام از اين لمپن‌ها نوشته شده که واقعاً طرفدار تيم ب هستند؟ با نوع مجازات‌هايي که تا کنون اِعمال شده حتي تيم ب هم مظلوم واقع مي‌شود.

سوم: دير يا زود بايد جلوي اين عده را گرفت و راه آن بازگشت به مر قانون است. براي کسي که فحش ناموسي مي‌دهد قانون مجازاتي در نظر گرفته است؛ براي کسي که اقدام به ايجاد آشوب و سنگ‌پراني مي‌کند قانون مجازاتي در نظر گرفته است و البته هيچ جا گفته نشده آنان که در استاديوم‌هاي ورزشي چنين کاري مي‌کنند مشمول قانون نمي‌شوند.

چهارم: براي شناسايي اين لمپن‌هاي بزدل يک راه ساده وجود دارد و آن هم نصب دوربين‌هاي مداربسته و نظارت بر تمام قسمت‌هاي استاديوم است؛ تا از اين پس هر کسي مسئول گفتار و کردار خود باشد. بايد هر چه سريع‌تر حساب خودمان را از اين گروه اراذل و اوباش جدا کنيم وگرنه باز هم در بازي‌هاي داخلي و خارجي کار خود را ادامه مي‌دهند و براي ورزش کشور مشکل‌ساز مي‌شوند.