به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۱۹۱۹۰

یک بام و دو هوای اخلاقي دلواپسان!

مهدی دادویی‌نژاد

گروه سياسي: پس از پخش زنده مناظره سوم میان هیلاری کلینتون و دونالد‌ترامپ بلافاصله آقای فواد ایزدی از فعالان رسانه اي اصولگرا به عنوان تنها گزینه! لاجرم صدا و سیما بر صفحه جعبه جادویی ظاهر شد و شروع به تحلیل این مناظره کرد. ماجرا از جایی جالب شد که ايشان در مورد بحث‌های اخلاقی حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و مشاجرات و حملاتی که نامزدها علیه یکدیگر داشتند و در مورد باید و نباید‌های اخلاقی که باید مراعات شود و اینکه این نوع رفتارها درست نیست، داد سخن سر دادند!

اینکه چرا باید مناظرات انتخاباتی آمریکا به طور مستقیم پخش شود و چه تاثیری در روند زندگی ما ایرانی‌ها دارد بحثی مفصل می‌طلبد اما به طور کلی رویه موجود در مناظرات انتخاباتی امریکا به طور مستمر نشان دهنده‌ی دامنه‌ای از این شکل از رفتار کاندیداها با شدت و ضعف در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری می‌باشد، بحث‌هایی پیرامون حواشی زندگی کاندیداها و یا گاف هایی که آنها در طول دوران مسئولیت خود داشته اند، و این شاید با تعریفی که یک ایرانی از اهمیت پرده پوشی در مسایل اخلاقی دارد سازگار نباشد ولی با منطق زندگی امریکاییان قرابت و موانست بیشتری دارد.

با نگاهی به اظهارات آقای فواد ایزدی، ناخوداگاه با رجعتی به گذشته، در ذهن انسان خاطرات نامیمون مناظرات انتخاباتی 1388 را تداعی می‌شود. هجم بی‌سابقه‌ای از تهمت‌ها و اهانت‌ها و پرده دری هایی که از جانب محمود احمدی نژاد اتفاق افتاد واو پایه گذار بدعت اشکاری شد که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بود و انشا الله تکرار نخواهد شد. جالب‌تر از آن رفتار‌های زننده و به دور از اخلاق و مرام ایرانی پیرو مولا علی (ع)، سکوت حضرات حامی احمدی نژاد منجمله آقای ایزدی بود که در پایان مناظره انتخاباتی امریکایی‌ها از بی‌اخلاقی‌ها گفتند ولی در آن گرداب حایل بی‌اخلاقی دم بر نیاوردند و بر آن رفتارهایی که نه موید اسلامیت ماونه ایرانیت ما بود با سکوت خود مهر تاییدی زدند.

لازم است این حضرات که ما هم به حکم مسلمان بودن و ایرانی بودن، ایشان را انسان هایی موصوف به صفات اخلاق مدارانه و دین مدارانه می‌پنداریم و اصل را بر برائت ایشان از تقید به استاندارد‌های دوگانه می‌گذاریم و از گمان نادرست در مورد ایشان به شدت پرهیز داریم، لااقل یک بار هم شده و با یک استاندارد خاص تمام اینگونه رفتارها را در هر دوره از زندگی و بدور از ملاحظات سیاسی و در هر کشوری علی الخصوص ایران تقبیح کنند تا جامعه‌ی متالم از بی‌اخلاقی‌های سال 1388 آن سکوت را نه نشان همراهی که از روی تاسف بداند، تاسفی که پس از مناظره کلینتون و‌ترامپ در چهره و گفتار ایشان مشهود بود.