به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۱۱۹۳۵۰
نمایشِ کاذب اهمیتِ معیشتِ مردم

دلتنگ تورم 40 درصدی شده‌اند

داریوش احمدیان

گروه اقتصادی: با بررسی واکنش منتقدان دولت به تغییرات صورت گرفته در کابینه‌ی دولت روحانی به نکته‌ی با مزه و جالب توجهی بر می‌خوریم؛ تاکید بر معیشت مردم. مطابق معمول حضرات همیشه مخالف، دوگانه‌ی مسائل فرهنگی-اجتماعی و معیشت را علم کرده‌اند و چنین وانمود می‌کنند که معنای توجه به مسائل حوزه‌ی فرهنگ و اجتماع غفلت از وضعیت معیشت و سفره‌های مردم است. احتمالا کمتر کسی باشد که متوجه این موضوع نشده باشد که تاکید این افراد بر موضوع معیشت و صحبت هایشان درباره‌ی توجه به طبقه پایین جامعه و اقشار ضعیف بیشتر یک نمایش تبلیغاتی است.

اگر کسی هم به این موضوع شک داشته باشد بعید است که بعد از مروری بر کارنامه‌ی این جماعت در دوران هشت ساله‌ای که سوار بر اسب قدرت بوده‌اند برایش‌تردیدی باقی بماند. روحانی و دولتش را متهم به بی‌توجهی به معیشت مردم می‌کنند بدون آنکه نشانه‌ای از این بی‌توجهی را به مخاطب ارائه دهند. برای آنکه ببینیم که عملکرد دولت در موضوع معیشت مردم چگونه بوده است می‌توانیم به سه فاکتور نرخ تورم، میزان افزایش سالانه‌ی حقوق‌ها و همچنین توجه به اقشار ضعیف جامعه که تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند توجه کنیم.

هنگامی که به عملکرد مدعیان توجه به معیشت مردم نیم نگاهی می‌اندازیم با افزایش افسار گسیخته‌ی نرخ تورم از 10 درصد در سال 1384 به 40 درصد در انتهای دولت قبل روبرو می‌شویم و از آن بدتر اینکه میزان افزایش سالانه حقوقها به هیچ وجه با افزایش نرخ تورم هماهنگ نبوده است. از جمع این دو می‌توانیم به عملکرد منتقدان دولت فعلی که در آن زمان ردای مسئولیت بر تن داشتند پی ببریم.

اما در سه سال اخیر و در زمانی که افرادی بر سر کار هستند که از نظر آن‌ها که خود را دلواپس می‌خوانند به معیشت مردم و اقشار ضعیف توجهی ندارند شاهد کاهش تورم از 40 درصد به کمتر از هشت درصد هستیم و با دقت به افزایش سالانه حقوق‌ها مشخص می‌شود که حداقل در این دو سال اخیر این افزایش‌ها متناسب با نرخ تورم بوده است و از این دو مهم‌تر توزیع بسته‌های غذایی بین افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی به شکل فصلی است. افرادی که امنیت غذایی شان به شدت در خطر بوده است و بیشتر از شعارهای نمایشی حمایت از محرومان به لقمه‌ای نان و جرعه‌ای آب محتاج بوده اند. حال وجدانهای این جماعت همیشه مخالفِ همه‌ی اقداماتِ دولت روحانی قضاوت کنند که در کدام یک از این دو وضعیت توجه به معیشت مردم و حمایت از اقشار ضعیف جامعه بیشتر بوده است.

افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ۲۰:۰۸
تورم تا یک ماه پیش خوب مهار شده بود اما متاسفانه از یکماه پیش قیمتا مخصوصا لوازم الکترونیکی در حال گران شدن هستن.جریان چیه چرا کسی پاسخگو نیست دلیل افزایش بی رویه قیمت ها چیست؟ (344395)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ۲۰:۵۶
من معلم اگر انشاا...جناب اشتیانی رای اعتماد بگیره و ب معیشت ومنزلت و...معلمان توجه کند سال بعدحتما ب روحانی رای میدم نه اصولگرا (344399)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ۲۰:۵۷
نوبت شعارگرایی وعوام فریبی گذشته
دولت پاکدستان واژه اختلاس را رسمی در سیاست ثبت کرد! (344400)
حسین
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ۲۱:۰۵
اهمیت معیشت مردم کاذبه؟؟!
واقعا قبول ندارید مردم از باب معیشت چه میکشند؟؟؟!!!!
دمکراسی رو عشق است!!! (344401)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۱۲:۰۴
تیتر را درست بخوان برادر کجا گفته اهمیت معیشت مردم کاذبه؟! اونی که کاذبه مهم بودن معیشت مردم برای دلواپسان هست. (344439)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ۲۲:۵۵
ما باید این نکته را در نظر بگیریم که روحانی چه میراثی تحویل گرفت قیمت نفت توی این سه سال چقدر بوده این بحران قیمت نفت بسیاری از کشورهای نفت خیز ازجمله عربستان امارات و به خصوص ونزوئلا با مشگل جدی روبرو شدند . سنگ اندازی داخلی وخارجی باعث مانع از پیشبرد برنامه های اقتصادی دولت شده اگر فقط یک سال احمدی نژاد با توجه به شرایط حال الان تورم 200% و همچنین با ورشکستگی اقتصادی بسیاری روبه رو بودیم ولی بعضی مردم متاسفانه الزایمر دارند. (344406)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ۲۳:۴۸
تصور نمی کنم از زوایای گوناگون مقوله معیشت وگذران زندگی بخصوص برای قشر کم درامد یکی ازمسائل مورد توجه فعالان اقتصادی وسیاسی ولی با شدت یاضعف در اکثر کشور هابویژه درجریان رقابت های انتخاباتی نبوده باشد واز اهمیت برخوردار نباشد (344410)
روستایی
Belgium
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۰۵:۴۷
سلام ، اگه مملکت را تعطیل کنند تورم به صفر هم نزدیک میشه ، تورم یک فاکتور تو اقتصاده همه همه اقتصاد ، اگه مردم نتونند چیزی بخرند تورم زیر یک هم باشه ارزشی نداره (344419)
امید ع/م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۰۸:۳۶
دولت تدبیر و امید باید نظام تحول اداری را در اولویت قرار دهد ،چرا که هر ایده و آرمان و طرح و برنامه اصلاحی و مترقی که برای پیشرفت و رشد همه جانبه کشور داشته باشیم باید از طریق دستگاه های اجرایی ونظارتی دولت عملی گردد.لذا اگر ساختارها و سیستم اداری متحول نشود ،شرایط برای رشد وپیشرفت فراهم نمی گردد.همچنین باید دولت باید به اجرای عدالت اجتماعی بسیار بسیار توجه داشته باشد .بی عدالتی انحطاط نظام های اجتماعی را بشدت تهدید می کند . (344425)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ۰۸:۴۲
این دلواپس ها نمی خوان کشور آروم باشه. نونشون تو تنش و تحریم هست. مشکل مملکت نوندونی اوناس (344426)