به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۲۰۱۳۰
به بهانه هتاکی‌های تازه به مرحوم آیت‌الله منتظری

به داد اخلاق برسید

به داد اخلاق برسید
گروه مقالات: از دیر باز و حتی پیش از انقلاب 57 مردم ایران مراجع دینی در این سرزمین احترام ویژه‌ای داشته‌اند و حتی رضا خان هم که به تلاش برای کمرنگ کردن اسلام در جامعه‌ی ایرانی متهم است در خیلی از موارد برای آنکه وجهه‌ای کسب کند حرمت مراجع و علمای دین را حفظ می‌کرد. در پس از انقلاب هم این احترام جامعه به مراجع دینی طبیعتا بیش از گذشته ادامه پیدا کرد و حتی گاهی به افراط هم کشیده شد و تبدیل به هاله‌ای از تقدس شد.

وقایع 88 نقطه‌ی عطفی رو به پایین در این حرمت نگه داشتن مرجعیت دینی بود به گونه‌ای که عده‌ای مدعی ولایت مداری دقیقا بر خلاف توصیه‌های همیشگی رهبری برابر بیوت برخی مراجع عظام رفتارهای هتاکانه‌ای از خود بروز دادند. چند سالی بود که از این گونه رفتارها خبری نبود تا همین چند ماه پیش که عده‌ای باز هم به بهانه‌ی انتشار فایلی صوتی که در آن سخن جدیدی هم گفته نشده بود دور جدیدی از هتاکی‌ها به مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله منتظری را آغاز کردند. هتاکی هایی که بیشتر در برخی رسانه‌ها و از سوی برخی چهره‌های تندرو انجام می‌گرفت تا سه شنبه هفته‌ی گذشته که روز خوشی برای مجلسیان و دولتیان بود لقب‌‌‌فقیه فاسد‌‌‌برای این مرحوم از‌تریبون مجلس شنیده شد.

توهینی که با سکوت دیگر نمایندگان مواجه شد و تنها کواکبیان در تذکری این بی‌ادبی آن نماینده را محکوم کرد و بعد از آن شاهد هیچ عکس العمل دیگری نه از سوی فراکسیون امید، نه از سوی فراکسیون روحانیون مجلس، نه از سوی وزرای پیشنهادی نبودیم. ممکن است بیان شود که دلیل سکوت وزرای پیشنهادی این بود که نمی‌خواستند بر رایشان تاثیری بگذارد که اگر دلیل آن سکوت چنین چیزی باشد که عذری بدتر از گناه است.

سکوت در برابر توهین به مرجعیت دینی برای رسیدن به کرسی وزرات نمی‌تواند دلیل موجهی باشد. در روزهای بعد هم به جز مجمع مدرسین و محققین حوزه‌ی عملیه قم صدای دیگر از این حوزه و دیگر علما در محکومیت این اقدام شنیده نشد و این در حالی است که حضرات در موضوعاتی که از اهمیت کمتری برخوردار است هم موضع گیری کرده و گاه تجمعاتی را هم تدارک دیده اند. آن‌ها که در برابر چنین مواردی سکوت را بر می‌گزینند باید همیشه به خاطر داشته باشند که چنین رفتارهایی مانند دومینو است و اگر در برابر این نوع بی‌اخلاقی‌ها ایستادگی نشود در آینده گریبان ساکتان را هم خواهد گرفت.

نکته‌ی دیگر در این موضوع استاندارد دوگانه‌ای است که جریان رسمی و رسانه‌های پر شمار در اختیار این جریان در برابر این گونه موضوعات دارند. هنگامی که فردی به نقد رفتار یا گفتار یا نظر فقهی مرجعی بزرگوار در کمال ادب و احترام سخن می‌گوید متهم به اهانت به دین و مرجعیت و اسلام و مسلمین می‌شود و حکم ارتدادش را می‌دهند اما وقتی فردی از‌تریبون مجلس برای مرجعی دینی که دستش از دنیا کوتاه است از لفظ فاسد استفاده می‌کند نه تنها سکوت می‌کنند بلکه در برخی موارد برایش هورا هم می‌کشند.

محبوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ۱۶:۵۳
در اکثر موارد اینچنینی افراد هتاک و توهین کننده منتسب به جریان اصولگرا بوده و اینان نیز از مصونیت آهنین برخوردار هستند و البته این موضوع تازگی هم ندارد چرا که مقبولیت و مشروعیت خود را نه از مردم که از مراکز قدرت می دانند و این رویه ادامه خواهد داشت مگر به ..............! (344929)
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ۱۶:۵۹
اگر این حرفها درمجلس اشکال داشت چرا؟ 4نفرازمراجع اعتراض نکردندوشما کاسه داغ تر از آش شدید متاسفانه معلومه شما هم کمی زاوایه دارید منتظری هرکی بودبوسیله امام ازحکومت خارج شد (344930)
موسوی خوئینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ۱۷:۲۰
در اسلام ، هر گونه بی احترامی ، خواه به مراجع باشد و خواه به کفار ، محکوم است. متاسفانه مجلس دیگر استقلال ندارد. و همه نگران صلاحیت خود در آینده هستند. پس مجلس در راس امور نیست.... (344932)
امیر
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ۲۰:۱۶
کلام درستی هتاکی به علما دین ومراجع ان کار ناصحیح وزشتی اما متاسفانه رفتار عجیب ایت الله منتظری از سال ها بعد انقلاب پر از انتقاد واشتباه است (344940)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ۲۰:۲۱
اینا خط قرمزهایی هست که شکسته میشود و روز به روز له شدن و نابودی اخلاق عادی تر میشود و متاسفانه کسانی که باید , صدایشان در نمیاید و حرفی نمیزنند . توهین و بی احترامی به مرجعی مردمی که اکنون در زیر خاک است گناهی نابخشودنی است . چطور میشه به نماینده ای اعتماد کرد که اینچنین به یک مرحوم توهین کند؟؟؟؟ خدایا امثال این آدم چگونه افرادی هستند و چرا از مجلس سردرآوردند؟؟ . بهتره شورای نگهبان حواسش به این نماینده ها باشه نه به چهارتا عکس ساختگی نماینده ای که رای آورده (344941)
پاسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ۲۰:۲۸
سکوت سرشار از ناگفته هاست. (344943)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۸ ۲۲:۴۴
دليل اين كه وقتي يك نماينده هتاك اين گونه بي محابا به يك مرجع ديني اهانت مي كند وديگر نمايندگان از ترس رد صلاحيت از جانب شوراي محترم نگهبان قانون اساسي !!!!! سكوت مي كنند ، اين است كه اين جامعه به سرعت به سمت قهقرا مي رود وما در اينده بايد شاهد مصائبي بدتر از ان نيز در جامعه باشيم (344948)
مقلد آيت الله منتظري
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۱۹ ۰۰:۱۵
عزت و ذلت دست خداست، هركه را بخواهد عزيز مي كند و هركه را بخواهد ذليل! (344955)
توسی
Germany
۱۳۹۵/۰۸/۱۹ ۰۴:۰۱
ب نظر من پژواک اخلاق در جامعه زمانی شنیده میشود ک ب هیچ فرد و طیفی در جامعه توهین نشود و فقط یک طیف سیاسی آزادی سیاسی وبیان و طیف مقابل محصور و تحت فشار نباشند (344965)