به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۱۲۰۳۸۵
یکسان‌سازی باورها و نظرات محال است

وقتی همه محکوم به یک شکل رفتاری هستند

وقتی همه محکوم به یک شکل رفتاری هستند
صادق صدرایی

دو ویدئویی که در چند روز اخیر از دکتر صادق زیباکلام منتشر شده است و او را در حالتی نشان می‌دهد که با تلاشی بسیار سعی می‌کند بدون لگد مال کردن پرچم امریکا مسیری را بپیماید و دیگرانی با تلاشی بیش از او زیباکلام را به انجام اجباری این اقدام سوق می‌دهد تنها یک نمونه است از رفتار جریان رسمی برای یک شکل و یک صدا کردن همه‌ی جامعه. سال‌هاست که جریان رسمی کشور با صداوسیمای انحصاری اش که نامش را به شوخی! رسانه‌ی ملی نهاده است سعی در یکسان‌سازی باورها و نظرات دارد و هر چه بیشتر می‌گذرد بی‌اثر شدن این نوع مواجهه با جامعه بیش ازپیش نمایان می‌شود اما حضرات تصمیم گیر باز هم همان روش را ادامه می‌دهند.

این فاصله‌ی شدید بین خواسته‌ها و تمایلات جریان رسمی و خواسته‌های متن جامعه بسیار نمایان‌تر از آن است که نیازی به شرح و توضیحی داشته باشد و فقط کافی است کمی با چشمان و گوشهایی باز در سطح جامعه حرکت کنیم. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که دیگر چهره‌های سیاسی هم مانند زیباکلام در برابر این هجمه‌ای که برای یک شکل کردن جامعه سالهاست به راه افتاده است بایستند و آن طور که خود تشخیص می‌دهند عمل کنند خواه خوشایند دیگران باشد یا خیر. درباره‌ی بی‌احترامی‌های متداول شده نسبت به پرچم امریکا هم به نظر می‌رسد این مسئله را دیگر نمی‌توان با توجیهاتی از کنارش به سادگی گذشت و مشخصا توهین آشکاری به یک کشور است.

مخصوصا وقتی از این نکته با خبر باشیم که پرچم امریکا در این کشور اهمیتی در حد و ‌اندازه‌های مقدسات برای ما دارد و نتیجه‌ی چنین رفتاری تنها کمک به عده‌ای است که علاقه مند هستند تصویری زشت از ایران به دیگر کشورها نشان دهند و به نوعی کمک به دامن زدن ایران هراسی است. در چند ورز اخیر عده‌ای در برابر این گونه نقدها پاسخ می‌دهند که در اعتراضات امریکا هم پرچم این کشور را آتش زده‌اند که در پاسخ باید گفت؛

1- خوب است با یک جستجوی ساده در دنیای مجازی با نوع نگاه آن‌ها که چنین اقدامی را در امریکا انجام داده‌اند آشنا شویم.
2- این عده که اقلیتی محض بوده‌اند چند درصد معترضان امریکایی را تشکیل می‌دهند که ادعا می‌شود مردم امریکا پرچم کشورشان را آتش زده اند؟
3- بر فرض محال که همه‌ی مردم امریکا از این اقدام زشت عده‌ای تندرو در این کشور حمایت کنند آیا این مجوزی است برای ما که چنین رفتاری را تکرار کنیم؟

سخن آخر اینکه بهتر است همه این آیه‌ی قرآن را که فرمود: ‌‌‌وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ ‌‌‌(و معبود کسانی‌ که‌ غیرخدا را می‌خوانند دشنام‌ ندهید، که‌ آنان‌ از روی‌ دشمنی‌ وجهل‌ خدا را دشنام‌ دهند) نصب العین خود قرار دهیم و از اقداماتی که در آن نشانه هایی از توهین به موضوعاتی که برای دیگران محترم است وجود دارد دوری جوییم.

رضا-اسفراين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۶:۵۴
واقعا ساده لوحانست بگيم آمريكا دشمن مانيست.همون جبهه اي كه آقاي زيباكلام رفته و تواون مجروح شده با چه سلاح وپشتيبان اصليش كي بوده.دويست و نود نفر بيگناه تو آسمان كشته شدن .حمله به نفتكشها و كشتيها در سال 66 و67 كودتاي 28 مردادو.....حالا چي شده چون يه جريان انحصاريش كرده .يكم به خودمون بيام درسته اختلاف نظر هست ولي در مقابل دشمن يكي بشيم. (345157)
مردمی
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۷:۰۵
می گویند تخم مرغ دزد عاقبت شتر دزد می شود ...

در اینجا هم باید گفت ثمره ی لگد مال کردن پرچم دیگران میشود اشغال سفارت و در نهایت میشود بی آبرویی کشور خودمان در اذهان بین المللی ...

برای بالا رفتن از دیوار سفارت خانه باید از روی پرچمشان گذشت ... (345159)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۰۳:۰۲
انچه جای حیرت است این است که در این کشور 80 میلیونی در طی این 38 سال هیچ کس نبوده و نیست مثل اقای زیبا کلام به بی احترامی به پرچم ملت دیگر اعتراض کند و به گوبد شعار مرگ بر امریکا و اتش زدنش در اذهان مردم دنیا تعمیم می شود به ملت امریکا و این رفتارها و شعارها عرفا و شرعا و اخلاقا مذموم است...اگر در امریکا مرگ بر ایران بگویند یا پرچم ایران را اتش بزنند مردم ایران و دولت مردان چه حسی پیدا می کنند ؟؟؟؟! ای کاهش امثال زیبا کلامها و مطهری ها در این کشور بیشتر داشتیم.... (345198)
کارآموز
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۷:۰۷
آن هایی که از دیوار سفارتخانه های کشورهای دیگر بالا رفتند و آبروی بین المللی نظام مقدسمان را خدشه دار کردند همان ها هستند که به راحتی هر پرچمی را لگد می کنند . (345160)
مردمی
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۷:۲۲
احسنت به ....
دکتر صادق زیبا کلام بخاطر مطالب مقاله " پاسخ زیباکلام به اين سئوال: چرا تو را نمي‌گيرند؟ " (345161)
majid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۷:۲۶
هرکی پا روی پرچم آمریکا نذاره کودک کشه همچنین اسرائیل (345162)
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۸:۰۳
تو خود امریکا هم مردمش پرچمشون رو آتش می زنند با این همه خیانتی که امریکا به ما کرده کشور امریکا رو باید اتش بزنیم نه فقط پرچمش رو (345164)
96
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۲:۵۶
با ابوبکر البغدادی نسبتی دارید برادر، یا دنبال پست مدیریتی هستید؟ (345190)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۰۶:۳۱
نه جونم، آمریکا دشمن درست. اما امثال کسانی که کم فکرمیکنندوزیادحرف میزنند اگربشینن جاشون نخبه ها کارارو روبراه میکنند .گفتمان مشمئزکننده متعصب گفتمان مردم ایران نیست (345200)
ع م امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۹:۵۵
وقتی پا روی پرچم کشوری می گذارید در واقع به مردمان آن کشور اجازه می دهید که پا روی پرچم کشور شما بگذارند آقای زیبا کلام با این کار می خواهد نشان دهد که دوست ندارد کسی به پرچم ایران بی احترامی کند (345171)
ناشنلس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۱:۰۵
در اینکه از پرچم سوزی یک کشور عضو سازمان ملل متحد هیچ سودی به ملت نمیرسد هیچ تردیدی نیست.فقط تصویری خشن از مردم ایران در اذهان مردم ان کشور ایجاد میکند (345177)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۲:۵۶
بابا خداوکیلی تو برو از مردم آمریکا بپرس ایران کجاست اصن بالای هفتاد،هشتاد درصد نمیدونن.ما همش کارمون شده آمریکاستیزی،تاکی تاکجا.بجای این حرفا کشور رو آباد کنیم.ژاپن دو ایالتش رو آمریکا با بمب اتم نابود کرد،اون نگفت مرگ بر آمریکا.ما هی میگیم. (345189)
علی
Germany
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۲:۵۸
برای سعادت همه بشریت هیچ راهی بجز احترام به همنوع ندارد (345191)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۰۰:۲۵
چند وقت دیگه که رئیس جمهور مودب تر و باهوش تر آمریکا تبدیل به هیتلر زمان شد، زیبا کلام هم مثل بعضی از آمریکایی ها که پرچم خودشون رو آتش زدند، پرچم اون ها رو آتش خواهد زد (345196)
حقیقتی تلخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۰۲:۴۱
مسئولین ما بارها گفته اند که ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم و زمانی که می گوییم مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر سیاستهای غلط آمریکاست. سوال اینجاست که آیا برای لگدمال کردن پرچم آمریکا نیز همین توجیه را می آورند؟ و آیا فکر میکنند که پرچم یک کشور فقط هویت نظام آن کشور است یا هویت یک ملت است؟ آری پرچم یک کشور هویت یک ملت است و اگر پرچم را لگدمال کنیم به کل مردم آمریکا توهین کرده ایم و این دور از شان و خارج از اخلاق اسلامی است. (345197)