به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب : ۱۲۰۸۳۸
برخوردهاي خشن با دستفروشان

بند کردن به دستفروشان، بي‌خيال نجومي‌ها!

مهدی دادویی‌نژاد

گروه مقالات: بحث بر سر قوانین نیست که ایران از جمله فربه‌ترین کشور‌ها در تدوین قوانین روی کاغذ است، در شهرداری‌هایی که بی‌قانونی از سر و کولشان بالا می‌رود و رشوه و زدو بند و هزار تا پرونده مثل املاک نجومی و چرب کردن سبیل‌های فلان مهندس ناظر برای زیر سبیلی رد کردن گندکاری‌های فلان بساز و بفروش ساز وجود دارد بند کردن به دستفروشانی که جز به حلال لقمه‌ای از گلویشان پایین نمی‌رود فاجعه بار است، شهرهایی که در و دیوارشان نشانی از مدنیت شهری ندارد و جوی‌ها و کانال هایی که با کوچکترین باران می‌شود قربانگاه پیر و جوان، پارک هایشان می‌شود مسلخ گاه دختری کوچک، شهرهایی که باغ‌هایش را برای پر کردن ابر چاله‌های به وجود امده از مدیریت ناکار امد قربانی‌تراکم فروشی می‌کند، شهردارانی که شهرداری را وسیله‌ای برای رسیدن به مطامع سیاسی خود می‌بینند و هزاران مشکل را بر پیکره شهر‌ها سنجاق کرده اند.

برخورد زشت و زننده مامورین شهرداری با دستفروشان عینا بازگو کننده مشکلات حاد مدیریت شهری در زمینه فهم اجتماعی و زیستی شهرهاست، طرح‌های کوته فکرانه که بیشتر شبیه نمایشنامه ژان گولر است تا طرح بدرد بخور و دوسر برد، سوالی که در ذهن هر شهروندی شکل می‌گیرد این است که آیا مهم‌ترین مشکل شهرهایمان دستفروشان هستند؟ آیا تمام کارهای زیربنایی شهر‌ها به نحو احسنت صورت پذیرفته و تنها موردی که نمای شهرمان را بهم می‌زند سد معبر عزیزان دست فروش است؟ آیا اجرای دقیق مُر قانون مسئله‌ای همه جانبه در شهرهاست یا شدت اجرای قانون برای اقشار بی‌پناه و ضعیف است؟

آیا دست‌فروش عزیز به عنوان یک شهروند می‌تواند عضو هیات موسس به اصطلاح خیریه‌ای شود که پولش از جیب آن دست فروش به حساب شهرداری می‌رود و یا نیاز به رانت خانوادگی است؟ آیا اصلا شهرداران دستفروشان محترم را شهروند محسوب می‌کنند یا آن‌ها را هم از اغیاری می‌دانند که مامور رقیبشان هستند تا پایه‌های صندلی ریاستشان را بلرزانند؟

دستفروشی پدیده‌ای شوم نیست، زمین‌خواری و فروش‌ تراکم در شهر‌ها شوم است، دیوارهای کریه المنظر و آسفالت‌های درب و داغان شوم است، رژه موش‌ها در سطح شهر شوم است، فساد گسترده و رانت خواری در شهرداری‌ها شوم است، بیلآن‌های غیر واقعی از عملکردهایی که اثری از آن‌ها در شهر نیست شوم است، استفاده از مامورانی که گاهی از میان گولاخ‌های شهر دست چین می‌شوند شوم است، بردن امکانات شهری به حتی خارج از مرزها و برای نمایش بدون رضایت شهروندان به هر بهآنه‌ای شوم است، عضویت خاندانی با خرج کردن از بیت المال شهری در هیئت مدیره‌ها تحت هر عنوانی شوم است و.... سیلی که مادر فومنی از آن مامور خورد نمونه‌ای از هزاران برخورد تند و زننده مامورانی است که شهرداری به جان مردم می‌اندازد، اصلا فرض اصلی بر لگدپرانی و فحاشی ماموران است، این طرح‌های ساماندهی هم آنقدر بچه گانه و کوته فکرانه است که دقیقا مشخص است حاصل هزاران ساعت میوه و غذا خوردن جمعی از غیر متخصص‌ترین افراد منصوب در شهرداری هاست.

دست فروشی و بساط کردن برای هیچ کدام از عزیزان دست فروش اولویت کاری نیست، بلکه ماحصل فرایندی است که آن‌ها را مجبور می‌کند برای رسیدن به لقمه حلال مشقات فراوان این کار را به جان بخرند، بلا شک حضور مدیران نالایق و ناکار آمد که اولویتشان حفظ مناصب به هر‌ترفندی است کار را به جایی رسانده که مادری برای حفظ زندگی و ابرو مجبور به تحمل مشقات دست فروشی شود، مردان و زنانی که اسطوره‌ی شرافت و غیرتند.

البته از این موضوع نباید غافل شد که دست فروشی معایبی دارد که کوچک‌ترین آن‌ها سد معبر است، اما نمی‌توان انتظار داشت با طرح هایی مانند تمرکز دست فروشان در یک منطقه خاص بتوان این موضوع را حل کرد، چه آن که اندک سود حاصل از دست فروشی از همین ارتباط مستقیم و سهل الوصول بودن دست فروشان عزیز حاصل می‌شود. کسی برای خرید یک جفت باطری قلمی نمی‌رود به نقطه‌ای خاص که محل تجمع دست فروشان است.

در روزگاری که جمع میان نان و آبرو برای بسیاری از مردم دشوار شده است و مدیران نیز دغدغۀ این مقوله را ندارند و با فاصله‌ای کهکشانی از درک تلخی‌های روزمره مردم عاجزند، قضاوت بر مبنای قانون موضوعیت ندارد، سیلی مامور به صورت دستفروش آخرین حلقۀ این زنجیر است، مدیریت ناکارامد، رانت، از ارزش افتادن تلاش برای روزی حلال، قوانین غیر قابل اجرا و ابن الوقتی، همه به آن مامور این را می‌آموزند که در اوضاع هشل هفت مدیریت شهری اگر حرمتی را شکستی چیزی را از دست نمی‌دهی، این سیلی مدیریت شهری است بر صورت ضعیف‌ترین قشر مردم.

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۲:۰۷
متاسفانه هميشه اين چنين بوده .
حتي براي گرفتن ماليات هم نجومي ها و بازاريهاي ثروتمند از پرداخت ماليات به بهانه هاي مختلف و رانت فرار مي كنند و كاسب هاي ضعيف و كاركنان دولت همه بايد تا ريال آخر ماليات بپردازند !!!؟؟؟ (345482)
ملیکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۲:۱۵
خیلی مشکوکه . به خانمی در فومن حمله و هتاکی میشه و تا قضیه سر و صدا میکنه دقیقا یکروزه بعد اتفاقی مشابه در ارومیه میوفته و بعد از اون هم ویدیوی بی ادبی یک مامور شهرداری با یک دستفروش افغانستانی منتشر میشه . احتمالا اینا همه به هم مربوط باشه . وقتی یه داستانی پیش میاد از لجبازی و با برنامه ریزی بدتر از اون به وجود میاد . به جای عذرخواهی و ... (345483)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۲:۳۶
مسوول برخورد با دست فروشان آدم وظیفه شناسی هست اشکال داره؟؟؟؟ حالا که دولت وظیفه ش را انجام نمیده باید بقیه ی بخش های کشور هم بی خیال وظایفشون بشن؟؟ میخوایند چون دولت اسامی نجومی بده ها و نجومی بگیر ها را نمیده دیگه با هیچ متخلفی تو کشور کاری نداشته باشیم؟ چطوره؟ اصلا همه ی زندانی ها را هم آزاد کنیم برن (345484)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۲:۵۵
خوشم میاد که از نظر شما فقط فساد در شهرداری ها بد است و در متن هیچ اشاره ای به نجومی های تحت نظارت دولت نکرده اید... این نگاه حزبی که یادآور غرور هشت ساله اصولگراهاست، خیلی چیزها رو نشون میده... یکیش اینه که فرق همیشه بین بد و بدتره... (345486)
حسین سلطانزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۳:۵۴
احسنت به شما برادر عزیز بنده تمایلات اصلاح طلبانه دارم اما همیشه طرف دارحرف حق هستم این نحو مدیریت درشان کشور اسلامی نیست اینکه مردم شورای شهر انتخاب کنندشورای شهر شهردار وشهردارمامور انتخاب کند که دست فروش را درشرایط فقدان فرصت های شغلی وفقر ونابسامانی بزند بسیار بد است بدتر ازان سکوت و بی عملی در برابر نجمومی بگیران بی وجدانی است که بناحق مناصب وجایگاهها را غصب کرده وتیشه به ریشه اسلامیت وانسانیت می زنند همونائی که اوضاع واحوال فعلی جامعه بخش وسیعی به عملکرد مدیریتی انان مربوط است . (345490)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۸:۳۹
دست مريزاد (345497)
طاهر
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۹:۰۵
برخورد با كساني كه از روي ناچاري و بيكاري سد معبر مي كنند إسان است چون انها زوري ندارند (345503)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۹:۳۸
دست فروشی باید به رسمیت شناخته شود. (345505)
رضا
۱۳۹۵/۰۹/۰۴ ۰۷:۰۹
بايد به مامورين شهرداري آموزش برخوردبا ديگران داده شود (345509)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۴ ۰۷:۲۴
به نحو احسن درست است نه به نحو احسنت. احسن به معنای بهتر و احسنت یعنی آفرین بر تو. لطفا متن را اصلاح کنید . از یک سایت خبری انتظار غلط املایی و انشایی نمی رود. (345510)