به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۱۲۱۰۲۵
وقتی منافع ملی بر تمایلات جناحی استوار شود

تناقضات دلواپسانه

تناقضات دلواپسانه
داریوش احمدیان

برجام و پس از آن صحنه‌ای است از رفتارهای پر از تناقض جماعتی که خود را دلواپس می‌نامند. آن‌ها از یک سو هر گونه مذاکره، گفتگو، دیدار اتفاقی، ارتباط مجازی و... بین مقامات ایرانی و امریکایی را نشانه‌ی نفوذی بودن آن مسئول تلقی می‌کنند و با رسانه‌های پرشمارشان شروع به اعتراض می‌کنند و از سوی دیگر خواهان این هستند که بواسطه‌ی برجام که راه حلی برای موضوع هسته‌ای بوده است امریکا دست از خصومت‌هایش علیه کشورمان بردارد.

فی‌الواقع مشخص نیست که اگر این حضرات امریکا را دشمن می‌دانند پس چگونه انتظار دارند که با حل شدن یک پرونده‌ی اختلافی بین دو کشور سایر موارد هم خود به خود حل شده باشد؟ اگر امریکا در نظر این عده دشمن است پس از دشمن نباید انتظاری جز دشمنی داشت مخصوصا در زمانی که ما دست رو دست گذاشته باشیم و به جای آنکه با استفاده از توان دیپلمات هایمان از تحریم‌های جدید جلوگیری کنیم منتظر باشیم تا به اصطلاح تحریم جدیدی رخ دهد تا برجام را به کناری نهیم و دولت منتخب اکثریت را شکست خورده معرفی کنیم.

هنگامی که پایه و اساس تصمیم گیری‌ها و اظهار نظرها به جای منافع ملی بر تمایلات جناحی زودگذر استوار شود آنگاه باید هم شاهد این باشیم که مدیر مسئول به اصطلاح ارزشی یک روزنامه که هتاکی جز لاینفک آن شده است از‌ترامپ بخواهد که زود‌تر برجام را پاره کند که نتیجه‌ی قطعی اش آغاز دور جدیدی از تحریم‌های جدید و شدید علیه کشورمان خواهد بود. این حضرات اگر ذره‌ای به فکر خود باشند هم باید این نکته‌ی ساده را متوجه شوند که فضای تحریم به ضرر همه خواهد بود مگر برای افرادی که در چنین فضایی به نان و نوایی رسیده باشند.

گاهی آدمی به چنین نتیجه‌ای می‌رسد که بهتر آن است که رییس جمهور، قدرت را به محبوبان این جماعت واگذار کند شاید در چنان وضعیتی اجازه دهند که از فضای پسابرجام که در آن از بسیاری از تحریم‌ها که زندگی و معیشت مردم را هدف گرفته بود خبری نیست استفاده لازم شود. باید تا بیش از این دیر نشده این تناقضات را حل کرد. اگر دولت موظف است مانع از تحریم‌های جدید شود خب طبیعتا با دست روی دست گذاشتن هیچ ابَر انسانی هم نمی‌تواند مانع تصمیم گیری‌های دولت‌های دیگر شود و می‌بایست اگر واقعا خواهان برداشته شدن تحریم‌های غیر هسته‌ای باقی مانده هستیم اجازه‌ی کافی را برای فعالیت‌های دولت در سیاست خارجی صادر کنیم اگر هم معتقدیم که نیازی به چنین مذاکراتی نیست طبیعتا نمی‌توان دولت را مقصر وقایعی دانست که برای جلوگیری از آن‌ها دستانش بسته بوده است.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ۱۴:۰۸
در عصر ارتباطات و اگاهی مردم متوجه رفتارهای متناقض این جماعت سیاسی میشوند.
توافق دولت قبل با رییس جمهور برزیل و ترکیه را به ارشیوهای ان مراجعه کنید و ببینید دلواپسان برای ان توافق چه مدحی میکردند و به خصوص رییس کمسیون برجام مجلس قبل چه تحلیل هایی کرده بودن در حالی که ان توافق مورد انتقاد بسیاری بود که مواد هسته ای را به کجا بدون ضمانت بفرستن در یک کشور واسط ؟ (345536)
معلم ناامید شده
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ۱۴:۵۰
چرا ازادی بیان برا برخی هست اما برا امثال دکترمطهری و دکترزیباکلام و...ک اصلاح طلبند نیست؟؟!! کجا رفت عدالت و انصاف و برادری و برابری؟؟!!!
چرا پول برا امثال ما معلمان نیست اما برا برخی هست زیاد هم هست؟؟!! (345539)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۰۰:۱۴
معلمی عزیزترین و شریف ترین شغل بشری است.و عده ای دوست ندارند معلمی در جامعه ی ما منزلت واقعی خود را بدست آورد لذا با تحمیل محدودیت ها و تنگناهای معیشتی منزلت و شخصیت او را نشانه می روند.تا مبادا این قشر خدوم و آینده ساز نقش الگویی پیدا کند.بنابر این کور سوی امیدی برای بهبود وضع معیشتی معلم در فضای کنونی کشور دیده نمی شود .با اینحال معلمان بسیار قوی هستند چون علم قویست و رقیبی ندارد. (345553)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ۱۵:۳۷
چیزی که واقعن مهم نیس ایران و
منافع ایرانه برای این اقلیت پرقدرت
و پرنفوذ دلواپس/آدم به رفتار اینها در
نهادهای مختلف شک میکنه که واقعن در
پی ایجاد دودستگی میان ملت ایران با اهرم
مختلف..... امیدمیرود انسانهای دلسوز
ایران و منافع آیران در مقابل اینگونه اقدامات ایستادگی
کنند سپاس (345541)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ۱۶:۰۸
برجام قرار بود بیکاری.مشکلات اقتصادی پول های زیادی به سمت کشور روانه کند چی شد لطفا اطلاع رسانی کنید ببینم حیف اون پولایی که سوخت هواپیما شد برای مذاکره (345546)
میم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ۲۱:۴۶
اشتباه مثبت شد (345551)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ۱۶:۲۷
روحانی این کلمه را زیاد تکرار کرد که روز اجرای برجام همه تحریم ها لغو می شود پس چرا چرا الان دنبال آن هستید که تا بعضی از تحریم ها را لغو کنید
قرار بود تا تحریم جدیدی به هیچ بهانه ای تصوییب نشود ولی جان کری خود اعتراف کرد که تحریم های جدید را اعمال کرده اند
رئیس جمهور خود تکرار کرد که تمام مشکلات حتی آب خوردن ومحیط زیست به تحریم ها بسته است بعد از توافق خودش می گوید که توقع مردم را بالا نبرید
رئیس جمهور برحام را آفتاب تابان باغ میوه هوای تازه می داند وخود میگوید که توقع مردم را بالا نبرید (345547)
ابراهیم موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ۱۷:۳۵
قانون داماتو یکی از تحریمهای اولیه است که وضع آن به سال ۱۹۹۶ و قبل از شروع ماجرای هسته ای برمی گردد. خود دلواپسان بهتر از همه شاهد بودند که رهبری فرمودند خط قرمز مذاکرات موضوع هسته ای است و موضوعات دیگر نباید وارد مذاکره شود. پس برجام فقط برای لغو تحریمهای ثانویه که مرتبط با برنامه هسته ای اند بدست آمده است. تمدید یک تحریم قدیمی از لحاظ حقوقی با وضع تحریم جدید فرق دارد. خصوصا اگر آن تحریم ربطی به موضوع هسته ای نداشته باشد. (345548)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ۱۹:۵۸
منطقی تر از این تحلیل چه می توان گفت؟در واقع دیپلماسی یک بازی پایان ناپذیر است وبایدهمیشه ان را ادامه داد تا منافع ملی حفظ شود (345549)