به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۱۲۲۵۲۷
افزایش کم‌اعتمادی در تفاوت و دوگانگی است

اعتماد از دست رفته

اعتماد از دست رفته
رضا صادقیان

روزنامه بهار: اعتماد مردم به خبرهای صدا و سیما طی سال‌های اخیر نه تنها بهبود نیافته، بلکه با شتابی قابل لمس روند نزولی را نشان می‌دهد. در میان نظرسنجی‌ها انجام شده، کشور فنلاند رتبه نخست را از آن خود کرده است، ولی آمار رسمی از میزان اعتماد مردم به خبرهای منتشر شده از سوی صدا و سیما در دست نیست. آمارهای منتشر شده از سوی تلویزیون مناسبتی است، به جای نشان دادن کلیت نظر مردم و بازگو کردن میزان اعتماد مردم به این سازمان، مدیران این نهاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به صورت گزینشی اقدام به انعکاس نظرات مردم می‌کنند. می‌توان گمان برد چنانچه آمارهای پرافتخاری وجود می‌داشت صدها بار منتشر شده بود.

مهمترین و اساسی‌ترین افزایش کم‌اعتمادی در تفاوت و دوگانگی است که بیننده با شنیدن خبرهای صدا و سیما دارد. خبرهایی که ارتباط مستقیم با زندگی او ندارد، در صورتی که ارتباط داشته باشد بیننده نشانه‌ایی از این تغییرات را در زندگی خود لمس نمی‌کند. بارها و بارها از فقر عریان مردم دیگر کشورها گفته و برنامه‌های مستند در همین راستا نشان داده می شود اما خبری از فقر مردم کوچه و بازار خودمان در تلویزیون نیست. چنین عملی دامن زدن به ترویج زیست دوگانه و بلکه چندگانه است، نمایی که به ما مربوط نیست با صدای بلند به گوش ما رسانده و تصویرهایی که هر روز شاهد آن هستیم پاک و به جای آن تصاویر دشت‌های پر گل نشان داده می‌شود. بیننده تصویری را می‌بیند هیچ‌وقت امکان تجربه‌اش را نخواهد داشت.

گام‌ برداشتن‌ مدیران ارشد صدا و سیما به سوی پذیرش تغییرات و پذیرفتن وضعیت جدید در دنیای رسانه‌ها بسیار سنگین و گاهی بی‌اندازه دیر هنگام است. مدیران صدا و سیما بیش از آنکه تصمیم‌سازانی چابک باشند گرد انبوهی از نظم خود ساخته و دست و پا گیر، و نظرات سلیقه‌ای گرفتار شدند. در دوره‌ای که سریال‌های ترکی، آمریکای جنوبی و آمریکایی از سر و شانه شبکه‌های ماهواره‌ بالا می‌رفتند و وقت‌های خالی شهروندان را با صرف کم‌هزینه‌ترین وسایل ارتباطی جمعی پر می‌کردند مسئولان صدا و سیما همچنان دل‌خوش پخش سریال‌های ایام ماه مبارک رمضان بودند و کمتر به دیگر ماه‌های سال نظر داشتن. بخش گسترده‌ای از برنامه‌های خود را به برنامه‌های مجری محور با حضور کارشناسان تکراری پر می‌کردند، در این میان شهروندان انتخابی دیگر می‌کردند... صدا و سیما هم راه خود را می‌رفت.

پذیرش این نکته که سینما و تلویزیون نقش سرگرم کننده را در دنیای امروز بازی می‌کنند و نه تبلیغ‌گرایانه هنوز برای برخی از مدیران رسانه ملی روشن نیست. شاید هم تصویری دقیق از چنین وضعیتی داشته باشند ولی آنچه به عنوان خروجی بر روی آنتن صدا و سیما می‌رود ملاک ارزیابی است و نه آنچه مدیران ادعا دارند. نمی‌توان به طور کلی منکر پخش برنامه‌های طنز و سرگرمی شد، با این حال امکان برقراری تعادل میان این برنامه‌ها و دیگر برنامه‌های سیاسی فراهم نیست.

حجم و تکرار برنامه‌های سیاسی و استفاده از کارشناسان تکراری در میان برنامه‌های صدا و سیما آنقدر فراوان است که می‌توان در هر ساعتی به یکی از این برنامه‌ها دسترسی داشت. سخنان تکراری که نمونه‌اش را می‌توان در ساعتی دیگر و روزی دیگر مشاهده کرد. گویی مدیران ارشد سازمان براساس سیاستی نانوشته وظیفه خود می‌دانند در برابر هر تغییری و بوجود آمدن شرایط جدید موضع‌گیری کنند و این مواضع را از زبان کارشناسان قابل اعتمادش بیان کند.

راه‌اندازی شبکه‌های استانی برای هر مدیری که در داخل یک سازمان عمری گذرانده باشد، بسیار جذاب است. هیچ کدام از مدیران به کوچک‌تر شدن حوزه خود رای نداده و نمی‌دهند، گویا هرچه شمارگان میز و صندلی و پست‌های سازمانی بزرگتر باشد برای مدیران صدا و سیما جذاب‌تر است. سوال اینجاست؛ طی سال‌های گذشته کدام یک از شبکه‌های استانی توانسته‌اند به غیر از پخش خبرهای استانی موفق به جذب مخاطب شوند؟ تکرار سریال‌های قدیمی و فیلم‌های سینمایی تکراری کدام دلربایی را در جهت جذب مخاطب انجام می‌دهد؟ تقریبا هیچ!

شاید دیدن نمایی کوتاه سریال‌های قدیمی یادآور خاطرات نوجوانی و جوانی باشد، ولی نمی‌توان تردید کرد که بیننده را جذب نمی‌کند. تولید صدها و هزاران سریال پرکشش به زبان‌های مختلف و فراگیر شدن فیلم‌های زیرنویس و دوبله جایی برای بازبینی سریال‌های دهه 60 و 70 شمسی نمی‌گذارد. دوران دیدن و پخش این سریال‌ها سال‌ها پیش به پایان رسید، با این حال بازپخش این برنامه‌ها زمان زیادی از جدول پخش برنامه‌های روزانه را به خود اختصاص می‌دهد. برنامه‌های دافع بیننده ولی آنتن پُرکن!

تقویت، بازنگری و یافتن راه‌هایی برای به دست آوردن اعتماد از دست رفته ساده نیست. نمی‌توان با پخش یک یا دو سریال چند قسمتی داستان‌محور و سرگرم کننده دل‌خوش بود، مسئله امروز صدا و سیما اینجاست که شهروندان حتی به برنامه‌های سرگرم کننده با دیده تردید می‌نگردند، بخش‌های مربوط به اخبار و خصوصا خبرهای سیاسی که جای خود دارد. سریال‌هایی که قرار بوده روایت کننده بخشی از تاریخ معاصر باشند، خود به معضل سوزاندن اعتماد مردم تبدیل می‌شوند و به جای فراهم کردن جاذبه نقش دافعه را بازی می‌کنند.

کسب اعتماد دوباره شهروندان به صدا و سیما یک‌شبه و با پخش چند قسمت از برناهه‌های طنز به دست نخواهد آمد، نیاز به اعتماد سازی و نگاه داشت اعتماد هستیم. کسب اعتماد یک‌بار و برای همیشه نیست. بییندگان هیچ تلویزیون و برنامه‌ای هیچ‌وقت چک سفید امضا به تهیه کنندگان برنامه‌‌ها نداده و نمی‌دهند، هر گاه احساس کنند سازندگان برنامه در جهانی دیگر زیست می‌کنند و این گفتارها هیچ رابطه‌ای با زندگی آنان پیدا نمی‌کند در کسری از ثانیه دکمه تعویض کانال را فشرده و در میان هزاران برنامه ارایه شده آنچه را می‌جوید که خواهان دیدنش است. یادمان نرود: خیلی زود دیر می‌شود و صدها هزاران میلیارد در جهت کسب ناچیزترین دستاوردها از میان می‌رود.

دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ۱۲:۴۲
بسیار عالی و قابل تامل... (346561)
۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ۱۴:۰۷
یکی از راههای جبران ضعف گفتمان انحراف اذهان عمومی از اصل موضوع است . حجم تخریب صدا و سیما در همین قالب است . به اندازه کافی شبکه های فارسی زبان بیگانه فعالیت های جنگ نرم و ضد اخلاقی را دنبال می کنند . خواهشا شما هیزم کش آنها نباشید. انتقاد دلسوزانه چاره کار است نه تخریب و سیاه نمایی . تخریب صدا و سیما توف سر بالاست . نکته اصلی آن است که بودجه صدا و سیما خیلی کمتر از آن است که بتواند با شبکه های بیگانه و تهاجم فرهنگی غرب مقابله کند.البته کیفیت اخبار می تواند بهتر باشد لکن پخش هر خبری جایز نیست (346562)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ۲۱:۲۷
جدا فکر می کنید الان صدا سیما خوبه؟ نسل جوان ما الان اصلا واسه سریال های صدا سیما تره هم خورد نمی کنن! خواهشا یکم انصاف داشته باشید. صدا سیما از اواخر دهه 80 تموم شد ... (346568)
ایمان سراجی
Spain
۱۳۹۵/۱۰/۱۰ ۰۱:۱۵
عزیز جان اساسا چنین نیست. صدا و سیما به مراتب از هر شبکه خارجی بودجه بیشتری دارد. مثلا بی بی سی فارسی با کمتر از ۱۰۰ کارمند کار می کند. (346572)
محمد
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ۱۶:۲۵
بله صدا و سیما منعکس کننده ملت نیست که اگر بود وضع امروز ملت را نشان می داد ، نشان می داد وضعیت بیکار فاجعه امیز را نشان می داد فقر و نداری را نشان می داد رکود وحشتناک و جیب خالی ملت را نشان می داد وضعیت مرفه اقازاده ها را نشان می داد وضعیت اسفبار فساد حاکم بر دستگاه های اداری و دولت را نشان می داد پشت پرده اختلاس 3 هزار میلیاردی و 8 هزار میلیاردی فرهنگیان و 24 هزار میلیاردی قرارداد کرسنت و حقوق های نجومی را این صدا و سیمای آقازاده های لندن نشین است نه مردم (346563)
سید احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ۱۸:۲۳
آره رسانه های اصلاح طلب در مورد اعتماد باقی نمانده به دروغ پردازیهاشون خوبه نگرانی داشته باشند.
یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به همه عالم (346564)
فردوس توسی
Australia
۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ۱۹:۴۰
متاسفانه از سال۸۸ب بعد سیما بیشتر ب سمت اصولگرایان وپایداری و منتقدین اصلاحات و اعتدال رفت تا ملی و فراجناحی بودن (346565)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۹ ۱۹:۵۶
4 ساله داری میگی رسانه ملی خراب شده و وا مصیبتا و ... ولی ما چیزی نمیبینیم/ ماهواره که تو سالهای قبل که جز جدایی نپذیر خانواده ها بود از خیلی خانواده ها رخت بسته/ حداقل بین آشنایان خودم فهمیدن که مضرات بیشتر از فواید هست به خصوص افرادی که فرزند کوچک دارند /جماعتی که شما سنگش رو میزنی بهار جان بزرگ شد و بچه دار شد و ... ولی شما فکر میکنی هنوز دانشجو هستن البته مغز ملت رفته تو گوشی ولی این هم بگذره
اون رو هم خود ملت باید بفهمن که باعث عقب ماندگی همین تفریحات مسخره و شکم های گنده و .. است (346567)
دوستداررسانه ملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۰ ۰۰:۰۵
این هنررسانه ملیست تابتواندجمع قلیلی ازملت رابرای خودوبرخی ازآقایان نگه داردودرروزهای بخصوصی به میدان آورد!والااصلاًاجازه ندارددرراستای اکثریت مردم برنامه بسازدویابرنامه پخش نماید.شماببینیدبسیاری ازاتهامات وفحشهارانثاراشخاص وحتی محبوب ترین شخصیتهامینمایدودریغ یک دقیقه برای دفاع!آنگاه به رسانه های آمریکایی میتازندکه به مخالف میدان نمیدهندکه درآنجاغالباًآزادوحتی آقای نجف زاده بدترین گزارش علیه دولتش ارسال ونیزساخت فیلمهای مختلف علیه دولت وجامعه آمریکا! (346570)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۰ ۰۰:۴۱
رسانه ای به نام صدا و سیمای میلی که در حال بلیدن بودجه مملکت است بی انکه نتیجه مثبتی داشته باشد مشخص نیست کی باید این رسانه کذایی را اصلاح کنید!!!!!!!.......با این رسانه اختلاس به قهقرایی رفتن اخلاق و ارزشهای انسانی و...در این مملکت نباید عجیب باشد به قول امام خمینی"خدایا ما را ادم کن".... (346571)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۱۰ ۰۵:۰۹
در سیما کار دست کاردان نیست .سیما هرچه بخواهد پخش میکند و پولش را میگیرد و رضایت مردم مهم نیست .چرا مجوز شبکه های خصوصی داده نمیشود تا کار رقابتی شود و هر کس به اندازه تلاش و لیاقتش ببرد .اگر نود و یکی دو برنامه نسیم نباشد کسی شبکه داخلی نمیبیند و چرا دولت این همه بودجه به سیما میپردازد! بابت کدام هنرش ؟آخه با انداختن پارازیت که کسی صدا و سیمای میلی نگاه نمیکند . (346573)
توسیوند
Germany
۱۳۹۵/۱۰/۱۰ ۰۶:۴۸
صدا و سیما وجدانا برایندش ملی است یا جناحی و طیفی؟! (346575)