به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۱۲۲۶۴۰
فضای باز سیاسی، آزادی نقد و ...!

منتقدان نظام چه کنند؟

منتقدان نظام چه کنند؟
صادق صدرایی

هنگامی که از فضای باز سیاسی سخن به میان می‌آید، یا از آزادی نقد و نظر سخن می‌گوییم یکی از نکات تکرار شونده که گاهی حتی از سوی جریانات اصلاحی هم مطرح می‌شود این است که نقد و اندیشه و بیان باید آزاد باشد اما برای افرادی که به مبانی نظام و قانون اساسی اعتقاد دارند.  همه ماجرا از جمله بعد از این «اما» شروع می‌شود. چنین تخصیص زدنی به فضای آزاد برای مطرح شدن اندیشه‌ها و نظرات گوناگون باعث آن می‌شود که افرادی که اساسا قائل به آزادی‌های سیاسی نیستند بهانه‌ای برای توجیه برخوردهایشان با دگر‌اندیشان پیدا کنند.

هنگامی که به تجربه نظام در سالهای ابتدایی انقلاب نگاهی می‌اندازیم و هم‌چنین به گفته‌های بزرگان انقلاب توجه می‌کنیم حداقل در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب 57 شاهد چنین استثنا قائل شدن هایی نیستیم و شاید بتوان معروف‌ترین اظهار نظر در این باره را از مرحوم مطهری به خاطر آورد که معتقد بود که باید اساتید مارکسیست هم در دانشگاه‌ها کرسی تدریس داشته باشند.

با نگاهی به حکومت حضرت امیر (ع) که قرار بر این بوده است نظام سیاسی مستقر نشانه‌ای از اجرای عدل علوی باشد هم شاهدیم که مخالفان جدی آن حضرت که با اساس و مبنای حکومت ایشان مخالفت علنی داشتند هم تا هنگامی که در عرصه سخن و اندیشه حرکت می‌کردند و دست به شمشیرها برای قیام مسلحانه نبرده بودند در نشر و بیان سخنشان آزادی مطلق داشته‌اند و حتی در پای منبر حاکم جامعه هم نقدها و اعتراضاتشان را با فراغ بال مطرح می‌کردند.

این موارد نشان می‌دهد که تصوری که قائل به آن است که تنها باید چهره‌ها و جریان‌های معتقد به نظام و قانون اساسی اجازه اظهار نظر داشته باشند به کل با مبانی حکومت داری دینی و همچنین خواسته‌های رهبران و بزرگان انقلاب سازگار نیست. به نظر می‌رسد راه درست آن باشد که به این افراد و جریان‌ها اجازه اظهارنظر آزادانه داده شود و در فضایی منطقی گفتگوهایی در سطح جامعه و رسانه‌ها شکل بگیرد. قطعا راه حل‌های مبتنی بر مدارا و گفت‌و گو بیش از برخوردهای قهری باعث رشد و اعتلای نظام سیاسی مستقر خواهد شد.

سخن آخر اینکه شاید در روزگاری که بزرگان انقلاب نیز اجازه بیان نظراتشان را ندارند و کسر قابل توجهی از‌ تریبون‌ها در اختیار یک اقلیت خاص است که کمتر از ده درصد آرا مردم را دارد به وجود آمدن چنین فضایی دور از دسترس به نظر برسد اما می‌شود هر کدام از ما در حد توان خودمان به ایجاد چنین فضایی کمک کنیم و هزینه‌های احتمالی اش را تحمل کنیم که مطابق آنچه در کتاب آسمانی قرآن آمده است «إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ»

مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۱۶:۵۳
چه سوال بیهوده ای !!
منتقدان چه کنند ؟!!
خوب معلوم است .... اولا خدا را شکر کنند که هنوز سری به گردنشان هست ..!! دوما در وصف معجزات و هاله های نور پیدا و پنهان قلم فرسایی کنند ...!!
می فرمایی چه کنند ؟
اینهم شد مقاله .... این هم شد سوال ؟!!! (346609)
t
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۱۸:۴۶
منتقدان نظام راهکاره درست و با جزییات برای اداره کشور بدهند به جای هیاهو و کنسرت بازی! (346614)
طاهر
United States
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۱۹:۱۶
سلام
هر چند حرف هاي قشنگه است اما اين حرفها هـيچ گوش شنوايي در بين تصميم گيران ندارند. و اين موضوع باعث مي شود كه حاكميت از اذهان منتقدين اطلاع نداشته و نتوانند در موارد خاص رفتار شهروندان را پيش بيني كنند. بنابراين اولين ضرر به خود حاكميت بر مي گردد. اما هيچكدام برايشان مهم نيست (346616)
اصلاح طلب دردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۱۹:۱۸
بااین وضع بشینندتماشاکنندکه ازقدیم الایام همینطوربوده است!هنوزباورنکردیم اصلاح امورهزینه میخواهد.بقول ارسطوتاقشرمتوسط جامعه احساس مسئولیت نکندوبه میدان نیادجامعه ای درست بشونیست.آقایانیکه مدعی تحول واصلاحاتندبایدقدم پیش گذارندوریاضت بکشندوحقیقتاًخودراهمدردمردم وضعفاجلوه دهندوآدمهای زیاده خواه راازخوددورسازندوبرای ساختن کشوربرنامه بدهندوفریادبرآرندمشکلات این مملکت ازناکارآمدیست ونیزفضای بسته برای ورودمتفکران واندیشمندان به عرصه مدیریت وبیعدالتیهادرهمه ابعاداست. (346617)
دینمدارصادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۱۹:۳۱
تااین قبیله مدعی دینمداری خودرادرعمل وتئوری وتقوی وارزشمداری برترمیداندوبنحوی تفرعن دینمداری داردکسی راازجنس توده مردم یارای مقابله نیست حتی جامعه درهمه ابعادبه نابودی گرایدواین ریشه درتاریخ داردبویژه بعدازتسلط اعراب!همه علمامیدانندامام رضاع به بهانه دین وجلوگیری ازهمپاشی امت به شهادت رسید.خودآقایان بهترواقفندسروصدای شان برای دین ومملکت نیست بل برای قدرت است ومیداننددرصورت بازشدن فضای انتخابات هیچکدام ازمدعیان ...درراس نخواهدبودواین درانتخابات اخیرخبرگان ثابت که مردم چاره ای نداشتندوالا...! (346618)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۲۱:۲۲
جامعه ای که هزاران سال پادشاهی،ملوک الطوایفی و بوسیله خانها اداره شده عمیقا تمایل و تحملش برای شنیدن صدای مخالف و منتقد ضعیفه و دست بر قضا به هر نقدی برچسب ضد ملی و ضد دینی میزنه.دیکتاتوری در بطن جامعه ما نهادینه شده و ما مردم متاسفانه فهمی از دموکراسی نداریم و به دیکتاتوری شبهه رحیمانه قانعیم.
میدونم قابل درج نیست اما خودسانسوری برای چاپ کامنت یا هرشکلش حسی شبیه خفه شدن داره و سکوت راحتتره. (346622)