به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۱۲۲۶۶۲
صراحت لهجه لزوما تندخویی نیست

تندگویی‌هایی که کمرنگ شده

تندگویی‌هایی که کمرنگ شده
گروه سیاسی: از جمله نقدهایی که جریان مخالف دولت به روحانی وارد می‌دانند ادبیات تند او در برابر منتقدان است. با بررسی مصداق هایی که از این ادبیات تند مطرح می‌شود شاهد آن هستیم که بسیار از این مصداق‌ها یا اساسا بیان نشده است یا وقتی در بافت متن اصلی قرار می‌گیرد بر مبنای جملات پیش و پس از آن به هیچ عنوان نمی‌توان آن را توهین یا خطاب به منتقدان دانست اما بر فرض که ادبیات تند رییس جمهور خطاب به منتقدانش باشد هم نکته‌ی قابل ذکر آن است که در ماه‌های اخیر و پس از اجرایی شدن برجام دیگر از آن ادبیات تند خبری نیست و کمتر می‌توان چنان واژگانی را در بین گفته‌های روحانی پیدا کرد.

این تغییر محسوس در پیش و پس از برجام را می‌توان نشانه‌ای از آن دانست که علت اصلی خشونت گفتاری موجود در کلام رییس جمهور فشارهای شدیدی بود که در حین مذاکرات به تیم مذاکره کننده و دولت وارد می‌آمد. فشارهایی که شاید بتوان هنگامی که از سوی طرف خارجی مذاکرات باشد آن را طبیعی دانست اما هنگامی که این فشارها از داخل وجود دارد دیگر از حالت طبیعی خارج می‌شود و هر فردی را دچارتنش هایی خواهد کرد.

به واقع موقعیت عجیبی است که عده‌ای در تلاش برای رفع تحریم هایی باشند که معیشت مردم را تحت تاثیر مستقیم قرار داده بود و به شکل همزمان جماعتی از داخل به دنبال ضربه زدن به این افراد باشند. قسمت بامزه ماجرا اینجاست که همان افراد و رسانه هایی که به دنبال ضربه زدن به تیم سیاست خارجی همراه رییس جمهور در دوران مذاکرات بوده و همچنان هم هستند و تلاش برای رفع تحریم‌ها را نشانه تسلیم شدن می‌دانند در این روزها که نامه‌ای از سوی متوهمان خارج نشین تغییر رژیم به‌ترامپ برای تحریم ایران منتشر شده است، آن را به اصلاح طلبان منتسب می‌کنند.

می‌توان علت اصلی خشونت گفتاری رییس‌جمهور در آن دوران را همین فشارهای از داخل دانست. فشارهایی که در آن منافع ملی هیچ جایگاهی ندارد و همه چیز بر مبنای سیاست بازی‌های کودکانه استوار است. به این معنا که اگر افراد محبوب یک جریان خاص با بیانیه خوانی هایشان در مذاکرات و ماجراجویی هایشان در عرصه بین الملل باعث تنگ‌تر شدن حصار تحریم‌ها شوند نماد مقاومت و ایستادگی هستند و اگر افرادی که از نظر سیاسی همراه این جماعت نیستند با تلاششان موفق به برداشتن تحریم‌ها شده باشند افرادی سازشکار و و فریب خورده دشمن معرفی می‌شوند.

همین نوع نگاه به تیم دیپلماسی دولت از سوی جریان هایی در داخل است که گاهی رییس جمهور را که نقشی اساسی در قانع کردن مسئولان برای پذیرش برجام داشته است وادار به تندگویی می‌کند. البته ذکر این نکته ضروری است که مشاوران رییس جمهور روحانی باید این نکته را برای ایشان شرح دهند که بیان تند و تیز سخنی که حق است هم ممکن است به دلیل نوع انعکاس رسانه‌ای که ایجاد می‌کند به ضد خودش تبدیل شود. همواره باید به یاد داشت که صراحت لهجه که گمشده دولت روحانی است لزوما همان تندخویی و درشت‌گویی نیست.

۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۱۸:۴۳
روحانی اینقدر بد عمل کرده هست که حتی میرسلیم هم میتواند رای بیاورد!!! (346613)
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۱۸:۴۸
تنها راه نجات روحانی همان کار احمدی نژاد در روزهای آخر انتخابات هست یعنی هیاهو و سیب زمینی و چک و سهام عدالت دادن به اقشار ضعیف!

در غیر اینصورت میرسلیم با جلیلی به دور دوم میروند!
روحانی همان دور اول ناک اوت میشود (346615)
محمد
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ۲۰:۱۴
اگر فشار وارد می کردند صرفا برای این بود که بر سر ایران کلاه نزارند که با عملکرد فاجعه امیز اقای ظریف موفق شدند و امروز به این نتیجه رسیدند که دیگر فایده ای ندارد در ضمن هیچگاه دولت فکر معیشت مردم نبوده که اگر بود گروهی در قبرها نمی خوابیدند اگر فکر معیشت مردم بودند در عرض یک ماه دلار 600 گران تر نمی شده اگر به فکر مردم بودند طرح عقیم سازی فقرا را نمی داند مسخره آن است که وزیری در خانه میلیاردی و در برج های عاج نشیت رندگی می کنند و حرف از حمایت از فقرا می دهند این توهین به شعور مردم است (346620)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ۰۲:۳۲
محمد مثل اینکه یادت رفته مسبب این وضع کنونی چه کسی است محمود برای دنیا رجز میخوند و تهدید میکرد قطار هسته ای دنده عقب نداره ،هولوکاست ،تهدیدشورای امنیت که تحریم کنید تا ..،اجرای اشتباه حذف یارانه ،چندبرابرشدن قیمت ملک وخودرو و ارز ،برباد دادن پول نفت بشکه ای 150 دلار ،شکستن رکورد اختلاس طی یک قرن ،خرید صوری دکلها ،محکوم شدن اکثریت کابینه به فساد و...بازم هست بگم بگم آری او کشور رو با صندوق ذخیره قابل توجه تحویل گرفت بعد 8 سال کشور بدهکار با تحریمها واقتصاد فلج تحویل داد .حال روحانی مقصر است ؟ (346631)
killumanati
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ۰۱:۰۱
غرب قصد داره یه رئیسجمهور تندرو تو ایران رو کار بیاره که بتونن تحریمها و حتی حملات محدود نظامی علیه ایران انجام بدن در زمان ترامپ // بعد مردم هم مطمئنا هم به خاطر مشکلات اقتصادی هم به خاطر تندروی رئیسجمهور مملکت به آشوب کشیده بشه // امنیت از بین بره و دشمن دیرینه اش رو تجزیه کنه
شاید نظر منتشر نشه ولی به خدا من از همه به قول شما دلواپسان تندرو تر هستم ولی به نظر من بهترین شخص در حال حاضر روحانی هست مخصوصا با تجریه بعد برجامشون که میدونن برای کشور داری باید بیشتر به خودومون تکیه کنیم تا غرب چون (346627)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ۱۰:۱۸
روسیه هم همین طور. زیرا ترامپ و پوتین دستشان در یک کاسه است و اهداف مشترکی دارند. دو سال پیش یک ژنرال روسی گفته بود ما بدمان نمیاد که ایران و عربستان مشغول جنگ بشوند و متاسفانه دلواپسان با حمله به سفارت عربستان در زمین آنها بازی کردند. حالا که ترامپ آمده عملا آمریکا در جهت سیاستهای روسیه حرکت خواهد کرد. (346657)
killumanati
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ۰۱:۰۴
چون ذات غرب این هست که منطقه خاورمیانه و مسیر ایران و عراق و افغانستان و سوریه و این امتداد در آتش باشد تا به راحتی این کشورها رو تجزیه کنند . هم برای اقتصادشون خوبه هم ایدئولوزیشون هم برای امنیتشون // بگید من اشتباه میگم ولی وقتی میفهمید حرفهای من رو که ناامنی بیاد در خونه تون // روحانی باید کاری بکند که با درصد بالا رئیسجمهور شود و همه گروهها رو برای ساخت کشور دور هم بیاره نه اینکه مثل این دوره زیاد در قصد دو قسمت کردن جامعه داشته باشه // به امید ایران سربلند و مستقل و قدرتمند (346628)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ۱۰:۱۴
همه دیدند اولین کسیکه از ترامپ تقاضای تحریم کرد حاج حسین شریعتمداری بود که علنا در اون روزنامه اش نوشت ترامپ برجام را پاره کن که مفهومی جز برگرداندن تحریمهای بین المللی ندارد.حالا با پررویی اصلاح طلبان را به آن 30 نفر وطن فروش می چسبانند. حال آنکه افرادی مثل آقایان رمضان زاده و موسوی لاری و خانم منصوری ارسال این نامه کذایی را محکوم کردند. در حالیکه پایدارچیها و تریبونهایشان به جای محکوم کردن این کار به دنبال انگ زدن به اصلاح طلبان بودند. (346655)