به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۲۲۷۶۶

معمای «معمای شاه»!

روزنامه بهار

«معمای شاه» سریالی که دیدن دقایقی از آن هم کار شاقّی است و این سختی کار صرفا برای آن‌ها که آن دوران را تجربه کرده‌اند و از تصاویر غیر واقعی ارائه شده در این سریال گلایه دارند نیست. حتی نوجوانانی هم که شاید تصوری از وقایع دوران پهلوی ندارند متوجه این نکته شده‌اند که دو سرِ خیر و شر این قصه در یک وضعیت طبیعی قرار ندارند. به این معنا که نویسنده الفبای قصه‌گویی را هم رعایت نکرده است و به کاریکاتوریزه‌ترین شکل ممکن دو قطب خیر و شر داستان اش را سامان داده است.

آنچه «معمای شاه» را تبدیل به معمایی پیچیده کرده است این پرسش است که چرا این منابع مالی بسیار باید خرج چنین پروژه ضعیفی شود؟ با نگاهی به سابقه تیم ساخت این اثر می‌شد به سادگی قبل از آغاز ساخت این سریال نیز آنچه از کار در می‌آید را حدس زد. در همه سریال هایی که محمد رضا ورزی درباره تاریخ معاصر ایران ساخته است همین نگاه تک بعدی موج می‌زند. نگاهی که با بزرگنمایی بخشی از تاریخ و اضافه کردن اطلاعات مخدوش و مجعول تنها و تنها به دنبال آن است که یک قرائت خاص از وقایع تاریخی را که چندان هم منطبق بر واقعیات نیست عرضه کند.

به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده باشد بعد از چندین تجربه ناموفق ورزی در عرصه سریال‌سازی صداوسیما به اشتباهش اذعان کند و حداقل بار دیگر منابع مالی عمومی در اختیار این سازمان عریض و طویل را در اختیار افراد کارنابلد قرار ندهد. اما در آنچه در صحنه عمل رخ داده است نه تنها نشانی از درس گرفتن مسئولان صداوسیما ندارد بلکه گویی آن‌ها دچار نوعی لجبازی هم شده اند.

به گونه‌ای که پخش سریال را از یک شب در هفته به شکل پخش هر شبی تغییر داده‌اند و به خیالشان می‌خواهند با چنین‌ترفندی سریال پر خرج و فاقد مخاطب خود را به تعداد بیشتری از مخاطبان عرضه کنند. تا زمانی که مسئولان صداوسیما به این واقعیت نرسند که عملکردشان در حوزه‌های مختلف از جمله سریال‌سازی به جای آنکه مبتنی بر تخصص باشد بر مبنای خودی - غیرخودی کردن‌های سیاسی است و نتیجه چنین امری هم شاهکارهای پرخرجی مانند همین «معمای شاه» خواهد بود نمی‌توان امیدی به اصلاح روندها در این سازمان داشت که از قدیم گفته‌اند خود کرده را تدبیر نیست.

منصوره
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۲:۳۳
سریالی سراسر دروغ است و دروغ و دروغ (346797)
اصلان
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۲:۳۵
اگر ما آن دوران را تجریه نکرده ایم ولی حداقل شاید سواد خواندن داشته ایم و کتاب تاریخی خوانده ایم.
اگر سواد هم نداشته باشیم ولی شاید چند تا تصویر از آن دوران دیده باشیم.

یکی از مسائلی که در این سریال واقعا به ذوق می زند، لباس های زشت و بدقواره و آویزان اعضای خانواده سلطنتی است.
به طوری که افراد مخالف سلطنت از شاه و خانواده اش خوش تیپ تر هستند.

علیرغم سعی این سریال که نشان دادن فساد و ... آن دوران بود، نتوانستند واقعیات آن دوران را نشان بدهند و باعث شد تبلیغی برای آن دوران صورت بگیرد. (346798)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۲:۵۸
خود من یک قسمت از این سریال هم،تماشا نکردم... (346800)
Hggggthvhhgg@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۲۱:۰۲
واقعا من نگاه نمیکنم به این سریال که هیچ.حالمم بهم میخوره وقتی ببینم این سریال کاملا برعکس.داره پخش میشه. (346837)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ۰۱:۲۳
سلام
اگر سریال را ندیدی چرا کامنت میگزاری! (346842)
نخود همه آش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۲:۵۹
1- قبلاً هم گفتم این سریال (دست کم در مورد سالهای 20 تا 32) بر روایت حزب زحمتکشان از تاریخ مبتنی است و .....گاهی چنان تاریخ را تحریف کرده است که آدمی حیران می ماند که مگر این همه تحریف امکان دارد. این سریال در نمایش فساد دربار هم چنان سطحی عمل کرده است که در واقع این نمایش فساد (امیدوارم از سر نادانی و جهل) کارکرد تبلیغ برای نظام فاسد ستمشاهی را پیدا کرده است.
2- ایشان عادتاً اسم سریالهای خود را از روی اسم کتابهای مشهور کپی می کنند. (346801)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۳:۲۵
مسخره ترین سریال تمام ادوار تاریخ (346810)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۳:۲۵
سریال خیلی خوبیه. بر اساس مدارک و شواهد است. مخالفت شما م اصل عجبی ندارد. اگه کدخدا و شاهشون رو خوب نشون می دادن و واقعیات رو وارونه جلوه می دادن حتما شما ها خوشتون میومد و کلی تشویق هم می کردید ولی چون واقعیتها رو می گه ناراحتید و به زمین و زمان فحش می دید. (346811)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۳:۴۴
آخه اینم شد نقد کردن ؟
بجای بیان یک سری مطالب کلی و مبهم اگه خیلی هنرمند و تاریخ شناس هستین به طور مصداقی و با مثال بگید مثلا فلان نقش ایراد داشت یا فلان واقعه تاریخی درست نبود . (346817)
هموطن
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۳:۴۵
سریال بسیار جالبی است و حالا چرا بعضی گروهها و افراد از این سریال خوششان نیامده باید مشکل را در دیدگاه و نگرششان دید . (346818)
جوادسکاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۵:۲۱
تاریخ را نمیتوان جعل کردچه برسد به معاصر! (346823)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ۱۵:۴۵
در این سریال آنچه را که ندیده وتنها خوانده وشنیده ام اختلاف زیاد است بلکه آنچه را در دوران حیات خود شاهد بوده ام تحریف بسیار است ظاهرا کارگردان ماموریت دارد با حیف و میل کردن سرمایه ملت دیوار بی اعتمادی را بالاتر ببرد و تنها به منافع کوتاه مدت خود می اندیشند و ... (346825)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ۰۱:۴۸
سریالی پر از دروغ من که خوشم نیومد اصلا (346843)