به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۱۲۳۷۴۱

نگاهي کاریکاتوري اما مضحك!

نگاهي کاریکاتوري اما مضحك!
محمد نظرگاه

در تعریف کاریکاتور آمده است که «ارائه تصاویری از اشخاص یا اشیاء که در آن برخی صفات و خصوصیات فرد یا شیئ، به نحوی اغراق آمیز، مضحک و غیر طبیعی به تصویر کشیده می‌شود»
تصویری که رسانه‌های جریان اصولگرا و در صدر آن‌ها رسانه انحصاری صدا و سیما از آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در روزهای پس از ارتحال این شخصیت بزرگ ارائه داده‌اند شباهت بسیاری به همین تعریف دارد.

آنان با بزرگ‌نمایی بخشی از زندگی و فعالیت آن مرحوم چنین وانمود می‌کنند که هاشمی شخصیتی متعلق به اردوگاه اصولگرایی بوده است و نگاه او به موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی نگاهی مطابق با نگاه جریان رسمی حاکم بر کشور است. این تصویر دروغ در حالی به شکل پر حجم تبلیغ و برجسته‌سازی می‌شود که مرحوم رفسنجانی حداقل از اواسط دهه ۸۰ به این سو نظرات و دیدگاه هایی را در حوزه‌های مختلف بیان می‌کرد که همین رسانه‌ها آن دیدگاه‌ها را به «بیگانگان» و «فتنه گران» منتسب می‌کردند.

با دقت در تصاویر انعکاس یافته در صداوسیما و روایت ارائه شده از شخصیت هاشمی در رسانه‌های اصولگرا در این روزها شاهد آن هستیم که گویا پروژه هماهنگی برای تحریف هاشمی و حذف بخشی از وجوه شخصیتی او از سوی این رسانه‌ها و سیاسیون صحنه گردان آن‌ها در حال پیگیری است. این پروژه که هدف خود را دور نشان دادن هاشمی از جریانات اصلاحی کشور تعریف کرده است در پی آن است که خواسته‌های به حق مردم را که به عنوان نمونه در تشییع با شکوه آیت الله به وضوح شنیده می‌شد را خواسته هایی خلاف نظرات هاشمی نشان دهد.

واقعیت آن است که برای توصیف چنین تلاش هایی لغتی جز مضحک را نمی‌توان یافت. در دنیای امروز که به واقع هر فرد یک رسانه است اشخاص کمتر شناخته شده را نیز نمی‌توان این گونه کودکانه تحریف کرد چه برسد به شخصیتی مانند هاشمی رفسنجانی که بسیاری از دیدگاه‌ها و نظراتش در موضوعات مختلف در اختیار مردم است. این واقعیت را با این بازی‌های رسانه‌ای نمی‌توان پنهان کرد که آیت الله به بسیاری از بی توجهی هایش به اهداف دموکراسی خواهانه جامعه پی برده بود و آن‌ها را در دهه پایانی عمرش به تدریج اصلاح کرد، کاری که دیگران هم تا دیر نشده است باید با شجاعت انجام دهند. اصلاح خطاها شجاعتی می‌خواهد که در وجود خیلی از ما نیست و هاشمی از آن بهره مند بود، با تحریف و کاریکاتوریزه کردن شخصیت آن مرحوم نمی‌توان از این واقعیت فرار کرد.