به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۱۲۳۸۵۶
از وظیفه بر زمین مانده وزرا تا ...

سه نکته از یک نشست خبری روحاني

سه نکته از یک نشست خبری روحاني
محمد توکلی

نهمین نشست خبری رییس جمهور روحانی عصر دیروز با حضور خبرنگاران خارجی و داخلی برگزار شد. حال و هوای این نشست نسبت به چند نشست قبلی حال و هوایی برجامی داشت که دلیل اصلی آن را می توان همزمانی با سالگرد اجرایی شدن برجام دانست. روحانی در این نشست خبری با زبانی همه فهم درباره آثار اجرایی شدن برجام سخن گفت و برای آنکه مخاطبانش مقصودش را بهتر فهم کنند از «برهان خلف» استفاده کرد و توضیح داد که اگر برجام نبود وضعیت کشور به چه شکل می بود. در لابلای آنچه رییس جمهور در موضوعات مختلف مطرح کرد سه نکته به چشم می خورد که نگاهی به آن ها از زاویه ای دیگر خالی از لطف نیست.

۱- وظیفه بر زمین مانده وزرا
روحانی در نشست خبری اش با ذکر مثالی درباره ثمرات برجام مطرح کرد که بیژن زنگنه ، وزیر نفت ، درباره اثرات برجام در صنعت نفت به عنوان یک نمونه از کاهش قیمت خرید یکی از اقلام مورد نیاز در این بخش به یک دهم قیمتی که قبل از برجام خریداری می شد سخن گفته است. رییس جمهور با بیان این گفته وزیر نفت از وزرا خواست که با مردم درباره تاثیر برجام در حوزه مسئولیتشان با مردم صحبت کنند. این نکته مطرح شده از سوی روحانی را می توان مهمترین پاشنه آشیل دولت دانست. بی عملی وزرا در حوزه اطلاع رسانی به مردم از اثرات برجام در حوزه های مسئولیتی شان باعث آن شده است که مخالفان برجام با جو سازی های رسانه ای که رنگ و بوی هوچی گری به خود می گیرد واقعیات اثرات دستاور بزرگ نظام ( برجام ) را کمرنگ و در برخی موا د وارونه جلوه دهند.

۲- اجماع؛ آرزوی ناتمام
رییس جمهور روحانی در پاسخ به دلواپسی های مطرح شده از سوی یکی از خبرنگاران در خصوص حصر و محدودیت های اعمال شده علیه رییس جمهور اسبق مانند همیشه از پایبندی به وعده هایش گفت و تاکید کرد که تلاشش را در همه مدت زمانی که در رأس قوه اجرایی بوده است برای حل این گونه مسائل که مخل وحدت ملی هستند به کار بسته است. روحانی در کنار بیان این مطالب افزود که حل مسائل این چنینی نیاز به ایجاد اجماع در سطح کشور دارد. شاید بتوان ریشه لاینحل ماندن این موضوعات را در همین عدم اجماع ملی دانست. به نظر می رسد که پس از گذشت سه سال و نیم از دولت اعتدال دیگر وقت آن رسیده باشد که مرد اول دولت یازدهم که مسئول اجرای قانون اساسی نیز هست اقدامات انجام داده شده برای محقق شدن آرزوی اجماع ملی را با مردم در میان بگذارد.

۳- این شدنی نیست
رییس جمهور در دقایق پایانی این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه و عدم مشارکت ایالات متحده و سعودی ها در راه حل های ارائه شده اخیر درباره این بحران گفت همانطور که ایران ، روسیه و ترکیه توانستند با همکاری هم آتش بس را برقرار کنند مذاکرات منجر به حل و فصل این بحران را نیز پیش خواهند برد. این نکته مطرح شده از سوی روحانی را می توان ساده سازی یک مسئله بسیار پیچیده دانست. با بررسی بحران سوریه می توان به این نتیجه رسید که چنین بحرانی با چنان ابعادی را به هیچ وجه نمی توان با راه حل های یک جانبه نگر حل کرد. بحران چند لایه ایجاد شده در سوریه نیاز به راه حل هایی چند بعدی و با حضور همه قدرت های دخیل در آن بحران دارد و نمی توان چنین تصور کرد که می توان با کنار گذاشتن بخشی از نقش آفرینان ( فارغ از ارزشگذاری برای نقشی که دارند) به راه حل هایی واقعی و کارآمد رسید.

اصلاح طلب عدالتخواه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۳۰ ۱۲:۲۸
آقای توکلی عزیز:به رغم پیشرفتهای حاصله دربخشهای مختلف هنوزاعتقادداریم کارهای زیادی درجهت رضایت مردم میتوانست انجام بگیردکه به سبب ضعفهای مدیریتی صورت نگرفت.خداوکیلی میتوانستنددربخشهای کشاورزی ازطریق اختصاص درآمدهای نفتی به این بخش ونیزبانکهاوایجادعدالت درنظام پرداختهاودرعرصه سیاسی باکارآمدنمودن مدیران این بخش (نصب مدیران قوی وتحولخواه ومقبول اکثریت مردم)کارهای زیادی قابل انجام بودونیزدرشان کارهای ظریف.مثلاًآقای نعمت زاده به سبب کهولت سن درتیترشبکه خبرتوانایی صحبت نداشت آخرقحط الرجال است؟! (347490)
عسل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۳۰ ۱۸:۳۲
این ثابت میکنه که اونها از عمق علاقه مردم به خاتمی خبردارن و به شدت میترسن. هه هه (347521)