به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۲۷۰۸۱
آينده ثابت مي‌كند حمایت بلاشرط از روحانی اشتباه بود

دردسرهای چک سفید امضاي اصلاح‌طلبان به روحاني

دردسرهای چک سفید امضاي اصلاح‌طلبان به روحاني
گروه سیاسی روزنامه بهار: رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان خبر قابل پیش بینی حمایت قاطع جریان اصلاحات از حسن روحانی را به شکل رسمی اعلام کرد. حامیان اعتدالی– کارگزارانی رئیس جمهور قطعا شادمان‌ترین افراد پس از شنیدن این خبر بوده اند. آنان که خود به خوبی از نقش پررنگ حمایت بزرگان اصلاحات در همراهی مردم با دولت اعتدال با خبرند و در نتیجه همین امر این حمایت صریح و علنی را نقطه اتکای مهمی در پیروزی حسن روحانی در شصتمین روز از بهار96 می‌دانند. با نگاهی به صندوق آرا در دوره‌های گذشته انتخابات نیز می‌توان به این نتیجه رسید که در اغلب موارد تمایل اکثریت جامعه به سمت و سوی جریانات اصلاحی بوده است و سیاسیون در طرف مقابل اصلاحات با وجود در اختیار داشتن بسیاری از‌تریبون‌های رسمی و رسانه هایی پر شمار از جمله سازمان سیاسی – رسانه‌ای صداوسیما همچنان در تمام این سال‌ها از سبد رای ثابتی برخوردار بوده اند.
 
آن چه شب گذشته، محمد رضا عارف درباره تصمیم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در خصوص انتخابات96 بیان داشت با همه شیرینی‌اش برای اعتدالیون حامی روحانی دلواپسی‌هایی را برای آنان که دل در گرو آرمان‌های جریان اصلاح‌‌طلبی دارند به همراه داشته است. این مسئله که آقای روحانی هیچ گاه اصلاح طلب نبوده است مورد توافق همه قرار گرفته و خودِ او نیز هیچگاه ادعایی مبنی بر اصلاح طلب بودن نداشته است. بنابراین این حمایت بی قید و شرط که می‌توان گفت همراه با صراحتی حتی بیش از انتخابات92 نیز بوده است این خطر را به همه آنان که به دنبال تلاش برای محقق کردن اهداف و آرمان‌های جریان اصلاحات هستند گوشزد می‌کند که این جریان سیاسی – فکری دچار خطر مسخ شدن است. اگر قرار باشد اصلاح طلبان بدون هیچ قید و شرطی و به این شکل عیان و عریان عضو جامعه روحانیت مبارز را به عنوان نامزد جریان اصلاحات معرفی کنند آن گاه در برابر این پرسش که «چرا از روحانیِ غیر اصلاح طلب با تابلوی اصلاحات حمایت کردید؟ » که گاه و بی گاه از سوی بدنه حامیان خود مطرح می‌شود و احتمالا هر چه جلوتر برویم این پرسش با صدایی بلند‌تر پرسیده خواهد شد چه پاسخ قانع کننده‌ای خواهند داشت؟

دیگر خطر اعطای این «چک سفید امضا» به روحانی و تیم همراهش برای انتخابات96 احتمال «گردش به راست» اوست. این موضوع یک واقعیت غیر قابل انکار است که حسن روحانی در همه این چهار دهه با طیف‌های مختلفی که وجه مشترکشان میانه روی بوده است همکاری داشته اما در کنار این ویژگی مثبت، آقای رئیس جمهور در عملکرد خود حداقل در این سه سال و نیم سال نشان داده است که هر جا مصلحت (شاید بتوان عناوین دیگری را هم برای این گونه اقدامات او انتخاب کرد) اقتضا کند وعده هایش را به کناری خواهد نهاد و در چارچوب مورد تمایل ساختار رسمی قدرت عمل خواهد کرد. این شیوه عمل که در موضوعات مرتبط با حوزه سیاست داخلی مانند رفع حصر، آزادی‌های سیاسی، تلاش برای اجرایی شدن فصل سوم قانون اساسی و...  در این قریب به چهار سال به شدت قابل مشاهده است باعث آن شده که بدنه اجتماعی اصلاح طلب حامی روحانی حتی در مشارکت در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری نیز دچار تشکیک شود؛ چه برسد به رای دادن به رئیس دولت مستقر.

آن چه مایه نگرانی است دقیقا همین مشی و روش آقای روحانی است. او در دولت فعلی نشان داده است که با وجود همراهی‌های زبانی و شفاهی  با اهداف و برنامه‌های اصلاح طلبانه در هنگام اقدام وعمل به هر شکل که خود و حامیان اعتدالی اش تشخیص دهند عمل خواهد کرد. حقیقت تلخ آن است که در بسیاری از موضوعات بالاخص در حوزه موضوعاتی که به‌نوعی به سیاست داخلی مربوط می‌شود عملکردهای ایشان فاصله‌ای بعید از خواسته‌های اصلاح طلبان دارد. حال با چنین حمایتی برای انتخابات96 این خطر وجود دارد که رئیس دولت اعتدال دچار این تصور شود که «هر چه آن خسرو کند شیرین بُوَد» . به نظر می‌آید که بهتر آن باشد که اصلاح طلبان با وجود تمام محدودیت هایی که از سوی ساختار سیاسی برایشان ایجاد شده است حتی اگر به هر دلیل یا بهانه یا توجیهی  مجبور به حمایت از حسن روحانی هم هستند همواره «مطالبه گر» ظاهر شوند.

به نظر می‌رسد که می‌بایست وجه غالب ارتباط اصلاح طلبان با روحانی حول و حوش مطالبه گری حرکت کند و نه حمایت گری‌های صریح که ممکن است هزینه‌های سنگین برای جریان اصلاحات به‌همراه داشته باشد. این که تصور کنیم به واسطه برخی محدودیت‌ها و یا حتی تصمیمات تشکیلاتی دیگر نباید هیچ نوع نقد و اعتراضی به دولت فعلی و دولت احتمالی آینده داشته باشیم از اساس غلط است و این امر می‌تواند سم مهلکی برای ادامه حیات جریان اصلاح طلب باشد.

تجارب گذشته به خوبی نشان می‌دهد که این نوع حمایت‌های صریح و بی قید و شرط از یک شخص در آینده مشکلاتی جدی را برای هر دو طرف - هم جریان سیاسی حمایت کننده و هم شخص مورد نظر- ایجاد خواهد کرد. در نتیجه بهتر آن است که آنان که چنین تصمیمی را گرفته‌اند در صورتی که در آینده‌ای نزدیک تبعات منفی احتمالی چنین تصمیم گیری هایی را که به شدت محل بحث و‌تردید است به عینه مشاهده کردند  خود را کنار نکشیده و پاسخگوی عملکرد و تصمیمات خود باشند.    

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۱:۴۰
واضح است بینش روحانی با اصلاح طلبان تفاوتهائی دارد.یکی از بهانه هائیکه ایران مدام در جوامع جهانی به عدم رعایت آزادی و حقوق بشر محکوم میشودهمین عدم آزادی افراد در انتخاب شخصیت دلخواه خودشان است.و مردم در نبود شخصیت محبوب خودشان (به لحاط مهندسی کاندیداها)شبیه ترین فرد به آن را انتخاب می کنندو بدیهی است که این فرد انتخاب شده نیزکاملا پیگیر مطالبات حقیقی آنها نخواهد بود. (350003)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۵ ۱۴:۱۵
بر خلاف نظراتی که دوستان در پایین دادند، اصلاحطلبان در 92 بهترین کارشان همان بود که با سیاست ورزی با معتدلین مثل روحانی متحد شوند تا ضمن دور کردن کشور از سقوط در اثر تحریمهای اهدایی احمدی نژاد و جنگ خارجی و تشنج داخلی که می توانست نابودی کامل کشور و همه را ایجاد کند و به نوعی گروه انحرافی در 88 آنرا تدارک دیده بودند، کم کم شرایط را ارام و طبیعی کرده تا خود بتوانند به موقع مستقلا کاندید اختصاصی معرفی کنند، روحانی به علت مقام های قبلی که داشته ، بهتر از هر اصلاحطلبی توانست حریف دلواپسان فریبکاری شود که منافع ملی را هم به راحتی قربانی منافع فردی خود می کنند. (350082)
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۲:۴۲
منطق حکم می کند همانطور که به آقای خاتمی پس از تشکیل مجلس کاملن همسوی ششم فرصت داده شد تا با پشتوانه ی رای بالا در سال 80 به پیشبرد برنامه های خود همت گمارد, اینک به آقای روحانی هم با وجود تشکیل مجلس تقریبن همسوی دهم فرصت داده شود تا با رای بالا در سال 96 به پیشبرد برنامه های خود همت گمارد; امیدواریم که آقای روحانی هم به نقدهای منصفانه, دلسوزانه و خیر خواهانه توجه کند وهم از تجربیات تاریخی بهره گیرد و در عقب نشینی ها برای خود خط قرمز تعیین کند و به آن پایبند باشد... (350006)
kamyab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۲:۴۳
باید فاصله با روحانی حفظ بشه ینی نمایان بشه چه معنی میده حمایت صریح بشه ؟ باید به عنوان کسی که به فکر کم کردن مشکلاته معرفی بشه نه کسی که اومده اصلاحات کنه (350007)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۳:۵۰
به نام خدا
إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ﴿۶﴾.
حقا كه انسان سركشى مى كند (۶).
أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿۷﴾
همين كه خود را بى ‏نياز پندارد (۷)

خدا هم به هیچ انسانی چک سفید امضا نمیده.
قطعاً این بیانیه حمایتی اصلاحات از پایه اشتباه بود.
اصلاحات باید کاندیدای خودش و میداشت.
متأسفم برای این عملگرایی مفرط. (350015)
ازاداندیش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۴:۰۰
اصلاح طلبان باید بدون هیچگونه پیش شرطی اقای خاتمی رو به عنوان کاندیدای مورد نظرشون معرفی میکردن! اگر انتظار دارید اقتدار گراها به شما اجازه معرفی کاندیدا بدهند یا با شما اشتی کنند سالها از جامعه عقب هستید و هنوز این مطلب رو درک نکردید!..... اگه فشار وارد نکنید به حقوقتون نخواهید رسید... (350018)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۴:۴۹
مقاله جالبی بود شکی نیست اصلاحات و سید عزیز ان باید شفاف خواست های این طیف را از دولت اعتدال و تدبیرامید بگویند و در صورت حمایت روحانی از اصلاحات انها هم ایشان را کاندیدای خود اعلام میکردند مثلا دو سوم وزرا اصلاح طلب و جوان ومتخصص باشند یا خانم برای وزارت معرفی شود و ازادی بیان در 4چوب قانون و... (350023)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۷:۴۶
بدون هیچ تعهداخلاقی وسیاسی ازروحانی حمایت نمودن بدنه اصلاح طلبان رامایوس مینمایدکمااینکه آقای روحانی باحمایت اصلاح طلبان در92پیروزلیکن درادامه کاراصلاح طلبان رابنحوی کنارگذاشت وبهایی به خواسته اکثریت ملت بخصوص درتغییرمدیران ناکارآمدومنفعل ندادونیزحفظ رضایت توده مردم!رهبران اصلاحات نبایدبدون سنجش افکارعمومی وآگاهی ازخواسته های اکثریت ملت تصمیم بگیرند.روحانی هنوزواقف نیست که بدون حمایت اصلاح طلبان ازبتن مردم امکان پیروزی اش میسرنیست.به هرحال حمایت بایددوطرفه باشد. (350038)
سپهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۸:۱۵
من براى اين نويسنده محترم آرزوى عاقبت به خيرى و موفقيت دارم، بسيار خوب و عالى مضرات حمايت بى قيد و شرط از روحانى را توضيح دادند، بايد براى بزرگان اصلاحات نگران بود كه چنين بى محابا آبرو در گروى روحانى محافظه كار نهاده اند. بايد به وجود چنين نويسندگان فهيم و باشعورى باليد (350043)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۹:۰۶
اصلاح طلبی که به ادعا کردن نیست ، اصلاح طلب تر از روحانی نمیتونید پیدا کنید. الآن هم وقتی نیست که بخواهید بیهوده بین توده مردم تشکیک ایجاد کنید که به روحانی رای بدهند یا خیر . (350044)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۲۳:۱۲
ممنون از این مطلب زیبا و این زاویه دید.....درست فرمودید اصلاح طلبان نباید ملاحظه کار و مصلحت طلبی آقای روحانی را بپذیرند اصلاح طلبان باید بر ارزش ها و معیارهای اصلاح طلبی اصرار ورزند ولو الینکه در میدان به ظاهر میدان شکست بخورند...به این حمایت بی چون چرا باید گفت پیروزی بدتر از شکست..... (350049)
یک فرد طبقه متوسط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۵ ۰۸:۰۸
سلام بگذارید یک حقیقت بسیار تلخ را بازگو کنم و آن این است که برای عمده مردم طبقه متوسط فقط چند فاکتور برای انتخاب مهم است و بس و برایشان مهم نیست که از کدام جناح باشد : 1- توانایی حفظ تورم در حد معقول 2- تنش زدایی در این اوضاع نابسامان منطقه 3- رعایت حداقل حقوق بشر .
مردم ما مدتهاست که با سیاست و بازیهای سیاسی قهر کرده اند و اگر هم در انتخابات شرکت میکنند برای انتخاب میان بد و بدتر اس و بس (350065)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۵ ۰۹:۴۱
اين اشتباه را دوباره تكرار نكنييييييد (350071)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۵ ۱۲:۰۷
سلام ،
من ، بعنوان یک شهروند حساس به مسائل و امور کشورم، ایران، یک انگشت مطهری اصولگرا را با صد تا ابطحیِ اصلاح طلب قابل مقایسه نمیدانم ! به عمل کار برآید/ به اسم و نام و شعار و ادا و اصول ، نیست ! (350076)
مسعود
Norway
۱۳۹۵/۱۲/۲۶ ۱۸:۲۱
شايد بد نبود إصلاح طلبان به شرايط سياسى خودشون و در حصر بودن كانديدهاى بلقوه خود اشاره مى كردن و با در نظر گرفتن شرايط موجود و جلوگيرى از يك فاجعه جديد از نوع ؛سر سلسله پاكترين ؛ دولت تاريخ ايران كه هنوز كشور گريبان گير ان مصيبت است از روحانى حمايت مى كردن. (350127)