کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پوپولیست‌تر از احمدی‌نژاد؟

29 فروردين 1396 ساعت 17:24


داریوش احمدیان
شاید آن هنگام که سایه احمدی‌نژاد (حمید بقایی) از یارانه 113 هزار تومانی در اولین سال دولت فرضی‌اش سخن می‌گفت کمتر کسی تصور می‌کرد که دیگر کاندیدایی بتواند در انتخابات96 وعده‌ای پوپولیستی‌تر از این را اعلام کند اما چند روز بیشتر نگذشته بود که قالیباف که ظاهرا عزم جزمی برای حضور در قوه مجریه از خود نشان می‌دهد سخن از سه برابر کردن یارانه نقدی گفت تا یک وقت از این مزایده عقب نماند. شاید بسیاری از همان گفته شهردار تهران حدس می‌زدند که انتخابات ریاست جمهوری96 صحنه‌ای از وعده‌های عجیب و غریب و نشدنی خواهد بود اما احتمالا کمتر کسی انتظار این را داشت که پیش از موعد تبلیغات این حجم از وعده‌های نشدنی و غیر ممکن را در یک بیانیه چند خطی شاهد باشیم. صحبت از بیانیه‌ای است که قالیباف پس از ثبت نام در انتخابات96 آن را قرائت کرد. وعده ایجاد پنج میلیون شغل، دو و نیم برابر شدن در آمد کشور و. . .   

آقای شهردار دست بر روی نقطه رای آوری گذاشته است؛ اشتغال. با توجه به کارنامه تقریبا هیچ دولت سابق در حوزه اشتغال و سر ریز شدن لشکر بیکاران به جای مانده از آن دوران، ما در ایران دچار بحران بیکاری هستیم و کمتر کسی در بین مسئولان و مردم وجود دارد که این بحران را لمس نکند. در نتیجه طبیعی است که نامزدهای انتخابات در برنامه‌های خود نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و هم از نگاه ایجابی برنامه‌های خود را برای سامان دادن آن ارائه دهند و هم از نگاه سلبی سعی در وارونه نمایی کارنامه دولت در این حوزه داشته باشند. رفتار و گفتار نامزد‌های انتخابات اگر تا این حد باشد در چارچوب رقابت می‌گنجد و کاملا طبیعی است اما این که به یکباره صحبت از ایجاد پنج میلیون شغل شود به هیچ وجه قابل قبول نیست و حتی می‌توان آن را به نوعی مصداقی روشن از  فریب مردم دانست. قطعا کسب چند رای بیشتر ارزش آن را ندارد که بخواهیم با آلام مردم این گونه بازی کنیم. در اینکه اشتغال می‌بایست الویت اول نامزدهای انتخابات 96 باشد شکی نیست اما  توجه به دو نکته ضروری است.

1ـ عدم فراموشی علت این بحران؛ به این معنا که به هیچ عنوان قابل قبول نیست افرادی که خود در زمان حضورشان در دولت و یا مجلس سبب ساز وضعیتی بوده‌اند که در هر سال تنها و تنها پنجاه هزار شغل خالص ایجاد شده است امروز با فراموشی عملکرد فاجعه‌بار خود از بحران بیکاری بگویند و با دست گذاشتن روی احساسات مردمی که هر کدام هر کدام به نوعی آسیب‌دیده از این بحران هستند سعی در رای گرفتن داشته باشند.

2ـ نکته دوم که به وعده جناب شهردار باز می‌گردد این است که در تمام طول چهار دهه اخیر شاهد ایجاد 5 میلیون شغل طی 4سال نبوده ایم. در نتیجه چنین وعده‌ای محقق شدنی نیست. از سوی دیگر برای ایجاد این میزان از شغل به سرمایه گذاری کلان خارجی نیاز است که با توجه به سابقه اصولگرایان در حوزه سیاست خارجی می‌توان به جرات گفت تغییر دولت در ایران به معنا ناامیدی سرمایه گذاران از حضور در کشورمان خواهد شد که نتیجه‌ای جز عدم وجود سرمایه برای ایجاد اشتغال با خود به همراه ندارد.


کد مطلب: 128565

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/128565/پوپولیست-تر-احمدی-نژاد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir