به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۹ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۱۳۱۴۶۹
مقاله وارده

تاخت و تاز احمدی‌نژاد، تا به کجا؟

ناصر خادمی ماشاری
محمود احمدی‌نژاد را به جرأت میتوان یکی از نمادهای معتقد به اصل معروف «هدف، وسیله را توجیه میکند» دانست. تنها مرور رفتار همین سه‌چهار ماهه ایشان کافیست تا پی برد که وی بهره‌گیری از هر روشی برای رسیدن به هدف را برای خود، مجاز میداند. آنروز که مقام معظم رهبری به اضطرار، نهی ایشان از ورود به انتخابات را علنی فرمودند، معلوم گردید که در مشی و منش آقای احمدی‌نژاد هیچ تغییری رخ نداده است. کسی که دم از ولایتمداری می‌زند، جمله‌ی : «از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن» را تنها لقلقه زبانش نمی‌کند بلکه آن را در عمل نشان می‌دهد. روش ایشان همواره این بوده که حتی عمل به توصیه‌های خصوصی رهبری انقلاب را آنقدر به تأخیر انداخته تا بلکه به خیال خودش، ولایت امر از آن نظر برگردند.

بعنوان نمونه‌های این دست رفتارها، از مواردی چون قضیه حکم حکومتی الغای انتصاب مهندس مشایی به معاون اولی، ابقای جناب آقای مصلحی در وزارت اطلاعات و آخرینِ آن هم توصیه خیرخواهانه مقام معظم رهبری نسبت به عدم ورود ایشان به عرصه انتخابات دوازدهم می‌توان نام برد. آنچه کرد و می‌کند که دیگر تعجب هیچ کسی را بر نمی‌انگیزد اما روی سخن و بهت و حیرت از معدود عقلائیست که هنوز هم به توجیه رفتار ایشان مشغولند.

اگر همه سوء مدیریتها و لطماتی که خودسری‌های ایشان بر کشور تحمیل نمود، را بتوان نادیده انگاشت و تمام رفتارهای ولایت‌ستیز سابق وی را به حساب جوگیری، غرور و هاله‌ی ناشی از قرار گرفتن‌شان در جایگاه شخص دوم مملکت بگذاریم، رفتار مذبذب این چندماهه را هرگز نمی‌توان به فراموشی سپرد. متأسفانه رفتار و مشی دکتر احمدی نژاد نشان داده که برای رسیدن به مناصب و مقاصد دنیوی‌شان به راحتی حاضرند از رهبری نظام هم هزینه نمایند.

آخرین رفتار حیرت انگیز ایشان، استفاده ابزاری از وجهه نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پرسنل شریف یگان حفاظت از شخصیتهای آن نهاد می‌باشد. آنچه باعث شده این روزها در سایتها و مطبوعات، تیترها و متون ذیل کراراً دید شود:
«پهن کردن فرش در میدان نارمک و انتشار عکس آن در فضای مجازی»
«اعلام شماره حساب به بهانه تصرف محل استقرار محافظین»
«محدودیت در حفاظت از جان رییس جمهور سابق»

و شگفت انگیزتر از همه خبرها، خبری با تیتر ذیل:
«نگران نباشید، مردم از رییس جمهور قلبهایشان حفاظت خواهند کرد!
سردار گرجی‌زاده، فرمانده سپاه حفاظت انصارالنهدی (عج) پاسخ بدهد» (سایت دولت بهار کد خبر: 396435 چهارشنبه، 10 خرداد 1396)
در ذیل تیتر فوق که به نظر می‌رسد نویسندگان و انتشار دهندگانش جز استفاده ابزاری از نام سپاه انصار و پرسنل شریف و خدوم آن یگان و در نتیجه تشویش اذهان عمومی هدف دیگری را دنبال نمی کنند، آمده است: «اگر سپاه حفاظت با آوارگی و پتونشین شدن محافظان دکتر احمدی نژاد که همگی از افسران ارزشمند کشور هستند مخالف بوده پس چرا اجازه تصرف داده و اگر سردار گرجی‌زاده با این افتضاح بین‌المللی موافق است، اساسا چرا محافظان را مجبور به حفاظت 24 ساعته از رییس جمهور سابق و تحمل چنین وضع رقت باری کرده است؟!»

در ادامه این بازی و مرثیه خوانی، توپ را به میدان افکار عمومی انداخته‌اند که: «در پی تصرف محل استقرار محافظین جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد ... در پاسخ به درخواست اکید و مصرانه شما ملت فرهیخته مبنی بر اعلام شماره حسابی جهت اعطای کمک های مردمی برای تامین منابع لازم و پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دفتر ریاست محترم جمهوری دولت‌های نهم و دهم، شماره حساب ذیل را به استحضار می‌رساند» (سایت دولت بهار دوشنبه، 8 خرداد 1396) جالب آنکه با دستاویز قرار دادن موضوع واهی «بی‌خانمانی پرسنل یگان حفاظت و لابد برای تأمین محل اسکان این عزیزان» فرافکنی نموده‌اند ولی در نهایت با عنوان «اصرار ملت فرهیخته مبنی بر اعلام شماره حساب برای کمک به امور فرهنگی و اجتماعی دفتر آقای احمدی‌نژاد»  اقدام به جمع‌آوری پول از مردم می‌نمایند.

معلوم نیست بودن در صدر اخبار و امور دنیوی چقدر برای برخی ارزشمند است که به هر دستاویزی برای دیده شدن، چنگ می‌زنند. کاش آنقدر معرفت داشتند که وجهه پاسداران عزیز یگان حفاظت را دستاویز امیال دنیوی و اغراض سیاسی خود قرار نمی‌دادند. البته از کسی‌که آنقدر به پایگاه اجتماعی شخصیت حقیقی خود اعتماد ندارد که هنوز هم بر استفاده از عنوان رئیس جمهور دوره فلان اصرار دارد، جز این رفتار، انتظاری نمی‌رود.