به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۱۳۵۴۴۶

اصلاح‌طلب‌نماهای مجلس دهم

گروه سياسي: سايت خرداد در نقدي نوشت: به هنگامی که لیست وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم از سوی رئیس جمهوری اعلام رسمی شد، بسیاری از کنش گران جریان حامی روحانی به انتقاد از آن پرداخته و در وجه ایجابی عدم حضور زنان، فقدان جوان گرایی و کارآمدی را  مورد تذکر قرار داده و ابراز نارضایتی کردند و در وجه سلبی بکارگیری وزرای ناهمسو با مشی اعلامی روحانی و ناهمخوانی وزرای معرفی شده با وعده های داده شده را مورد توجه قرار دادند، انتظار همگانی از جوانان تا نخبگان سیاسی آن بود که فراکسیون امید خودی نشان داده و جبران مافات کرده و آب رفته را به جوی بازگردانده  و با استفاده از حضور خود در مجلس نقاط ضعف و قوت کابینه معرفی شده را در راستای مطالبات عمومی تعدیل و تقویت کنند اما نه تنها اینگونه نشد که یک عقب گرد جالب و محسوس را نیز شاهد بودیم که می توان خطاب به بزرگواران فراکسیون امید، گفت: از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید!!

با اعلام نتایج رسمی رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم مشخص شد، جملگی وزرایی که بدنه حامی جریان اصلاحات بدانها اعتراض داشته و نکاتی را در نقد آنان مبذول می داشتند، با رای بالا و مطلوب انتخاب شده اند؛ رحمانی فضلی وزیر اصولگرای دولت یازدهم و دوازدهم نماد شاخص این وزراست. در مقابل می توان گفت شاخص ترین وزیر اصلاح طلب (از منظر تشکیلاتی و جناحی) نتوانست حایز اکثریت آرا شده و به عنوان وزیر نیرو به کابینه دوازدهم راه یابد. در اینجا بیان چند نکته و پرسش از محمدرضا عارف و اعضای فراکسیون امید لازم و ضروری است. 
 
اول- اگر از اساس هیچ یک از نمایندگان اصلاح طلب! فراکسیون امید به مجلس راه نیافته و چنین فراکسیونی نداشتیم، آیا تغییری در ترکیب و صورت بندی وزرای کابینه، جامه عمل می پوشید؟ دوستان در پاسخ نفرمایند که ظریف و زنگنه و آخوندی و حجتی رای آورده اند! آنان از مجلس تمام اصولگرای نهم نیز حایز رای اعتماد شده بودند. 
 
دوم- دوستان در ایفای نقش اصلاح طلبی و پیگیری مطالبات مردمی در خصوص وزرای کابینه، چه نقش ملموس و مطلوبی ایفا کرده اند؟ مانع رای آوری کدام وزیر مورد اعتراض شده و به رای آوری کدام وزیر کمک کرده اند؟ (با ذکر مثال ملموس مرحمت فرمایید) 
 
سوم- فضای لابی گری و رایزنی و بده و بستان های بین فراکسیونی، بخش لاینفک و گریز ناپذیر  هر جلسه رای اعتماد به دولت های مختلف در ادوار متفاوت بوده است، دوستان فراکسیون امید بفرمایند که دقیقا آنان از این رایزنی ها چه نتایجی حاصل و چه دستاوردی داشته اند، به عنوان مثال رحمانی فضلی با 250 رای برگزیده شده که رای اعضای فراکسیون امید هم پشتوانه آن بوده ( که در ابتدا مخالف او بودند) در ازای آن چرا حبیب الله بیطرف که وزیر تبلو دار و شناسنامه دار جریان اصلاحات بوده، چنین رایی اخذ کرده است؟ 
 
چهارم- مع الاسف و شوربختانه باید گفت، که عده ای اصلاح طلب نما بیش از منتقدان اصلاحات به این اردوگاه آسیب می زنند و از اساس فراکسیون امید هم از حداقل قدرت لابی گری و چانه زنی و ایفای نقش فراکسیونی عاجز است، آنچنان که 142 نماینده در اقدامی بی سابقه در اعلام موافقت از بیطرف نام نویسی می کنند و آنگاه در لحظه رای اعتماد، تنها 132 نفر به او رای می دهند و این یعنی بازی نا سالم و ناجوانمردانه علیه وزیری که لابی گری نمی دانست!
 
پنجم- حبیب الله بیطرف در هر موضع و جایگاهی بوده، توانمند و کاربلد نشان داده ، مدیری که سلامت اقتصادی او زبانزد است و البته تنها یک نقطه ضعف داشت، او در سخنان خود جانب احتیاط و ملاحظه کاری و انعطاف در برابر مخالفان برای عبور بارش از گردنه کابینه را وقعی ننهاد، ایستاد و از کارنامه و عملکردش در دوران اصلاحات دفاع کرد و گوشه چشم برای لابی گران نازک نکرد و معاون پارلمانی لابی گر و تیم پر و پیمان رسانه ای و هیئت همراه نداشت که برای وزیر پیشنهادی سینه سپر کنند و به میدان بیایند. 
 
او البته حساب یک جای کار را هم نکرد، او گمان نمی برد، مجلسیانی که برای موافقت با وی رکورد زده و چنین ثبت نام خیرکننده ای داشته اند به یکباره خط عوض کنند و وزیر بی پشتوانه و آرام آچمز کنند. 
 
هر چه هست این رای اعتماد نشان داد که برای اردوگاه اصلاحات از این فراکسیون امید، هیچ آبی گرم نشده و در هیچ بزنگاه و گلوگاهی نمی توان روی آنان حساب باز کرده و انتظار اتفاق مطلوب و تحولی سترگ از آنان داشت، همین تک نطق های شخصی و گاه و بیگاه شماری اندک از نمایندگان فراکسیون امید تنها انتظار معقولانه و کارایی این بزرگوران است که باید به آن دلخوش کنیم. 

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۲:۲۴
احسنت افرین بر شما بخدا همینطور که فرمودید
البته روحانی هم اعتماد ما را بشدت خدشه دار کرد................. (355165)
۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۲:۵۴
روحانی که با ریس مجلس تعامل کرد تا وزیر کشور و...رای بیاورند چطور نتوانست برای1وزیر اصلاح طلب تعامل کند؟ (355166)
۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۳:۰۴
بی طرف کی و چگونه اصلاح طلب بوده؟؟؟
ایشون اگر هم اصلاح طلب باشن ولی نابودگر محیط زیست ایران هستند (355168)
محمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۳:۰۹
شک نکنید لیست بندی اصلاح طلبان خصوصا برا مجلس باید شفاف تر صادقانه و از متخصصان قابل تایید و وفادار به اصلاحات تشکیل شود نه اصولگراهای اصلاح طلب نما! (355169)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۳:۱۰
موافقم انشاا...هرچند سخته اما با تدبیر موثرین اصلاحات و عملکرد +دولت اعتدال اکثریت مجلس11 فراکسیون خالص امید باشد (355170)
۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۳:۴۷
تسلیت و تعزیت عرض می کنم خدمت آقای روحانی به خاطر معرفی برخی وزرا به مجلس و تسلیت و تعزیت عرض می کنم خدمت نمایندگان مجلس دهم به خاطر رای اعتماد به برخی وزرا...!؟ (355172)
۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۴:۱۰
برادر عزیز کی اقای جنتی وهمکارانش اجازه ورود افراد شاخص اصلاح طلب را به گردونه انتخابات میدهند اینها یا اصولگرا یا اصلاح طلب نما هستند (355173)
۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۴:۱۴
شاید ایشان اصلاح طلب و شناسنامه دار بوده اند ولی همین که دنبال انتقال اب کارون به کرمان و یزد هستند یعنی بی توجهی به مردم این منطقه .
اصلاح طلبی یعنی استفاده از نظرات اکثریت نه اینکه چون قبلا اصلاح طلب بوده پس باید بهش رای داد. (355174)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۳۰ ۱۶:۱۳
ما خودمون مقصریم روحانی با لاریجانی لابی کرد عارف را نادیده گرفت عارفی که شاید کارایی روحانی را نداشت ولی رایش از روحانی بیشتر بود بدلیل پشتوانه حزبی. دیگه چه انتظاری از نماینده هایی داریم که وارد لیست امید شدند و در تهران 30 بر 0 برنده شدن اما با برند اصلحات ولی با مغز اصولگرا. روحانی یک اصولگرای معتدل هست تحوال خواه نیست اصلاحات جریان تحول خواه هست انتظارش تحول هست ولی روحانی اینکاره نیست نمونش انتخاب کابینه که برعکس شعارهایش برای رای در انتخابات سر داد عمل کرد هم نمایندگان و هم ریس جمهور اصلاحطلب قلابی از آب درامدن (355178)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۵/۳۱ ۰۴:۲۷
متاسفانه سیاسیون اعتدالی و اصلاح طلب عافیت طلب شده اند در قدرت بمانند بهتر است تا نقد کنند و به وعده ها پایبند بمانند این یعنی مقبولیت مردمی را از دست دادن .این گروه رای خود را بیش از آنکه نتیجه عملکردشان باشد مدیون عدم رای مردم به تندروهایی مثل رسایی و کوچک زاده است وبیشتر نقش خنثی دارد اگر افراد شجاع و منتقد اصلاحات رد صلاحیت نشوند نماینده های فعلی هرگز وارد مجلس نخواهند شد لیدر اینها که عارف میباشد بیشتر نقش خنثی دارد و هرگزتاثیرگذار نیست قدر رای تان را بدانید که ملت با هیچ گروه قرارداد دائمی ندارد . (355180)