به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۱۳۶۰۱۳

تهران و ده‌ها مشکل حل نشده‌اش

ابوالحسن شاکری رحیمی
تهران در سال 57 شهری که کم کم پوست می‌اندازد و تجدد را تجربه می‌کند زرق برق شهر مشتاقان را راهی پایتخت می‌کند جمعیت شهر 4 میلیون است کم کم‌ترافیک و آلودگی‌ها جزیی از زندگی شهر می‌شود. «غلام‌رضا نیک‌پی» آخرین شهردار دوره پهلوی او طرح جامع شهر تهران تدوین کرد طرحی که شکل و تقسیم‌بندی کنونی شهر تا حدی نتیجه آن است.

انقلاب سال 57 و جنگ هشت سال ایران عراق در تهران هم اولویت با جنگ بود این دو اتفاق بزرگ با عواقبی فراگیر برای شهر تهران به همراه داشت. غلامحسین کرباسچی که تجربه استانداری اصفهان را در چنته داشت برای بازسازی اوضاع آشفته تهران در سال 68 به تهران آمد شهر تهران در 9 سال شهرداری او تغییرات زیادی کرد از اجرای پروژه نواب که یکی از طرح‌های توسعه تهران در قبل از انقلاب بود تا تشکیل فرهنگسرا‌ها و خانه‌های فرهنگ در تهران و تاسیس روزنامه همشهری بود.

شهرداری در دوران غلامحسین کرباسچی برای تامین بوجه دست به‌تراکم فروشی زد سیاستی که چهره شهر را برای همیشه تغییر داد آخرین شهردارانتصابی وزارت کشور ایران یک سال بعد از به قدرت رسیدن محمد خاتمی به جرم اختلاس و جرایم مالی از پای میز مدیریت به پشت میله‌های زندان رفت. پس از تشکیل شورای شهر تهران در سال 77 وظیفه انتخاب شهردار به این نهاد واگذار شد تهران تا پیش از انحلال شورای شهر اول دو شهردار و یک سرپرست عوض کرد. محمود احمدی‌نژاد با رای شورای شهر دوم راهی خیابان بهشت شد دوران شهرداری او دو سال بود ولی احمدی‌نژاد با طرح‌های مثل پروژه نافرجام مونوریل، نامش بر سر زبان‌ها افتاد او از شهرداری به عنوان سکوی پرتاب استفاده کرد بر خلاف پیش بینی‌ها او رئیس جمهور ایران شد.

خلبان و فرمانده پیشین پلیس ایران که خود را برای نشستن بر صندلی خیابان پاستور آماده می‌کرد در نهایت با یک فرود اجباری در ساختمان شهرداری تهران فرود آمد تلاش‌هایی که در دوران بعد نیز ناکام ماند پر سابقه‌ترین شهردار تهران به قول خودش از همان آغاز به کارش در شهرداری تهران قسط داشت فاصله‌ی شمال جنوب پایتخت را کاهش دهد در 12 سال مدیریتش بر پایتخت تهران به یک گارگاه ساختمانی بزرگ تبدیل شد بزرگ راه‌های دو طبقه تونل زیر گذر و پارک‌ها ساخت شد شبکه مترو کسترش پیدا کرد و خط‌های مترو به 8 خط رسید اما تهران در این مدت توسعه نامنظم و بی برنامه‌ی پیدا کرد فساد مالی در شهرداری گسترده‌تر شد.

محمدباقر قالیباف در دو سال گذشته با اتهام‌های فساد مالی و ناکارآمدی مدیریتی رو به رو بود املاک نجومی و حادثه پلاسکو دو نمونه‌ی آن است. بیش از 200 سال از عمر پایتخت می‌گذرد شهری که با بیش از 10 میلیون جمعیت روزانه یك میلیون اتومبیل در حرکت و  ده‌ها مشکل حل نشده دیگر که میراثی برای محمد علی نجفی شهردار جدید تهران است.