به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۱۳۷۳۱۶
شورای پنجم شهر اهواز بارقه‌های امید مردم را نقش بر آب نكند

شهرداری را با کشتی دزدان دریایی اشتباه گرفته بودند!

شهرداری را با کشتی دزدان دریایی اشتباه گرفته بودند!
علیرضا رئیس‌زاده
یکی از تلخ‌ترین واژه‌ها و کلمات سال‌های اخیر در اهواز ‌شورای شهر و شهرداری‌ اهواز بوده است، نامش حال هر شهروندی را بد می‌کند؛ رکورددار خبر‌های بد و ناگوار، زد و بند، فساد‌های عجیب و غریب، اختلاف، درگیری فیزیکی و دستگیری و نهایتا انحلال، عمده‌ترین اخباری بود که در این سال‌ها از شورای شهر و مجموعه شهرداری مخابره می‌شد. با یک جستجو در اینترنت فیلم درگیری‌های مختلف در شورای شهر اهواز قابل دسترسی است، در آخرین فیلم درگیری لابد دیده‌اید که آقایان چگونه با آبروریزی تمام، صندلی، پارچ و لیوان و قندان‌ها را به طرف همدیگر پرتاب می‌کنند و حتی روحانی و لباسش را هم حرمتی نبود در این شورا، زشت و منزجرکننده. اما یکی از پرسش‌های تلخ و بی پاسخ بسیاری از شهروندان این است که چرا مسئولان و مجموعه‌های نظارتی و حراستی، دستگیری‌های شهرداران مناطق و مسئولان بلند پایه شهرداری را (که خبرش بسیار هم در شهر پیچید) درست به روزهای پایانی خدمت شورا و شهردار موکول کردند وچرا درطول 4 سال خدمت آنها چنین اقدام گسترده‌ای نکردند؟ وانگهی دستگیری مقامات بلند پایه خطاکار و... در پایان مسئولیت‌شان و بعد از غارت کردن شهر بی دفاع چه دردی از شهر و شهروندان را حل می‌کند؟

دستگاه‌های نظارتی در این چند سال شورای شهر و شهردار کجا بودند و به چه کاری مشغول بودند که در پایان کار شورا و شهردار به فکر دستگیری و اقدام و... افتادند و اگر هم اینطور نیست چرا وضعیت شهرداری اهواز چنین شده است؟ یادمان نرود کتمان حقایق و پاک کردن صورت مسئله، موضوع را نه توجیه و نه حل خواهد کرد که بر پیچیدگی آن خواهد افزود. دردمندانه‌ترین و غم انگیز‌ترین قصه در رابطه با شهرداری و برخی دیگر از سازمان‌ها و نهاد‌های ناکار آمد و ناپاسخگوی خوزستان آنجا است که به محض اینکه رسانه‌ای مسئولیت‌پذیر ویا شهروندی دلسوز، دانا و خیرخواه جامعه به فساد وناکارآمدی دستگاه‌ها و نهاد‌ها و یا مسئولانشان اعتراض و یا اشاره می‌کنند و یا مطلبی انتقادی و پرسشگرانه می‌نویسند فورا متهم به سیاه‌نمایی و زیر پا گذاشتن خطوط قرمز و... می‌شوند و با هزاران فشار و انگ و حتی توهین و تهدید و بایکوت روبه‌رو می‌شوند و چه بسا از چاپ مطالب و سخنانشان جلوگیری می‌شود!

خیلی جالب است که روزنامه‌نگاران، مطبوعات و خبرنگاران ما جرات پرسش را ندارند اما ناکارآمدان و چپاولگران بیت المال مردم و... در این شهر راست راست راه می‌روند و چه بسابه ریش ما هم می‌خندند! و نتیجه‌اش هم همین می‌شود که می‌بینیم! بی تعارف و بدون رودربايستی باید گفت آنچه غالب شورا‌ها و شهرداران قبلی اهواز را در چند سال گذشته فاسد کرده و در خود بلعیده... سوءمدیریت، سهم‌خواهی خودخواهانه، زد و بند و فساد و‌ترجیح منافع شخصی بر منافع شهروندان، عزل و نصب‌های فامیلی و قبیله‌ای و دخالت‌های بی جا و دیگر مسایل حاشیه‌ای بوده است و از طرفی ضعف دستگاهای نظارتی و بازرسی مزید بر آن گشته وگرنه چگونه می‌توان عقب‌افتادگی شدید اینچنینی اهواز را توجیه کرد. باید پرسید چرا اهواز با آن همه سرمایه و شرکت‌های بزرگ در آن تا این‌اندازه از هم‌قطاران خود عقب افتاده است؟ تلخی موضوع وقتی بیشتر هویدا می‌شود که اهواز را با هر کلانشهری و در هر زمینه‌ای مقایسه کنید می‌بینید بازنده‌ای بیش نخواهد بود. چرا؟ این قضیه تلخ تا کجا باید ادامه داشته باشد؟ چه کسی باید پاسخگو باشد و بالاخره کی و کجا باید متوقف شود؟ اینجا قرار بود پایتخت دفاع مقدس باشد یا پایتخت...؟

بی شک مردم اهواز کسانی را نخواهند بخشید که قرار بود چشمان بیدار جامعه باشند اما خواب بودند و یا خود را به خواب زدند، بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها واز همه مهمتر صدا و سیمای خوزستان تا حد زیادی مستحق شماتتند چرا که به جای نظارت رسانه‌ای و انتقاد سازنده بر شورا و شهرداری و از دم تیغ گذراندن کسانی که به آرمان‌های این مردم خیانت کردند نه تنها حساس که گاهی به توجیه‌گر وستایش‌کننده آنها شدند و برخی هم شوربختانه چه بسا به قلم فروشی مشغول بودند. نهایتا هم دیدیم که مردم چگونه عمق نارضایتی و عصبانیت خود را در انتخابات اخیر از شورای شهر نشان دادند و چگونه حساب برخی را کف دست‌شان نهادند. از 21 عضو شورای شهر جز یک یک نفر! تمامی اعضای سابق شورای شهر پاسخ قاطع نه مردم مواجه شدند. تعداد رای برخی از آنها آن هم با آن حجم تبلیغات گسترده معنادار بود و عبرت آموز! حال روی سخن ما با شورای شهر جدید است که با انتخاب یک فرد خوشنام، خوش سابقه و کاردان و با کارنامه‌ای شایسته همه شهروندان اهواز را خوشحال و رو سفید از انتخاب خود کردند و باید به آنها دست مریزاد گفت و احسنت!

با انتخاب منصور کتانباف شهردار موفق یکی از مناطق 20 گانه تهران نشان دادند که می‌خواهند متفاوت عمل کنند. این هوشیاری و مسئولیت‌پذیری و انتخاب بجا نشان داد سهم‌خواهی و بسیاری از صفات ناشایست و نکوهیده‌ای را که اخلاف خود بدان مبتلا بودند کنار گذاشتند. ما هم این را به فال نیک می‌گیریم،  اما باید دانست این 4 سال چون برق و باد خواهد گذشت و این فرصت همیشه در اختیار آنها نخواهد بود. اگر شورای شهر اهواز می‌خواهد موفق باشد و این کلانشهر عقب افتاده را سر سامان دهد همچنان که اشاره شد باید بجای اختلاف و... منافع شهر و شهروندان را بر منافع و مطامع خویش‌ترجیح دهند. خوشبختانه دست پاکی شهردار منتخب و برخورد قاطع او با مفسدین زبان‌زد است. به باور ما، او توانایی آن را را دارد که از اهواز شهری بسازد در شان و خور مردمانش.

اجازه دهیم مردمان این شهر برای یک بار هم که شده نفس راحتی بکشند و بجای پشیمانی از انتخاب اعضای شورا، به خود  ببالند. شورای شهر بایستی ضمن وضع قوانین خوب و کارآمد، نظارت دقیق و قانونی بر کشتی توفان‌زده شهرداری اهواز در تعامل خوب با شهردار باشند و البته بالعکس، بی شک مسیر پیشرفت شهر تنها از دالان‌های همدلی، همکاری، دوستی و خرد‌ورزی میسر و امکان پذیر است. انتظار همه آن است که کتانباف با همکاری شورای شهر با تمام توان خویش بتواند بر بسیاری از مشکلات اهواز فایق آید اما قبل از هر چیزی باید تاکید دوباره کرد در همان ابتدا او باید کسانی که شهرداری اهواز را با کشتی دزدان دریایی اشتباه گرفتند و به تباهی کشاندند بی هیچ مماشات و رودربایستی دستشان را از هر گونه فعالیت و دخالت قطع کند و رویکرد مبارزه با فساد را در سر لوحه کارش قرار دهد، دستگاه‌های نظارتی را بیش از پیش تقویت کند و از رسانه‌ها و مطبوعات بخواهد ضعف‌ها و مشکلات شهر اهواز را بررسی و مورد کنکاش قرار دهند و از انتقاد‌ها و راه حل‌ها استقبال کند. در آخر ما هم به عنوان شهروند اگر خواهان شهری در شان و نام خوزستان هستیم می‌بایست نسبت به امور شهری، شورای شهر و شهرداری حساس و در این راه کمک کننده باشیم. شهری زیبا و آرمانی که مستحق مردم اهواز است رویا نیست، دست‌یافتنی است اگر ما همت کنیم و بخواهیم.
* مدرس دانشگاه
مرجع : روزنامه كارون
برچسب ها: اهواز شورای شهر

اناهیتا شمسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۰۰:۱۹
این مقاله حرفی ناگفته ای را باقی نگذاشت ....خداوندا عنصر عبرت اموزی را از شورای پنجم شهر اهواز نگیر....
شاید این سخن من را چاپ کنید اما شهرداری اهواز به لجنزار فساد و ....و به قول نویسنده تباهی افتاد لجنزاری بیش نیست شهرداری اهواز خواه شما قبول کنید خواه نه...
خدایی چاپ کنید شهرداری اهواز سالهاست خون ما را فاسد کرد....ابرو برای اهواز نگذاشت این موجودات وحشتناک چطور به شورای شهر را یافتند دستگاههای نظارتی خواب بودند؟ عجب مقاله ای خداوکیلی
ممنونیم....ممنون (355649)
بابک جاودانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۰۰:۵۹
ممنون از سایتتون...
حرف نداشت
این اقای دکتر استاد بی نظیری ماست خدا حفظش کن ممنونیم از توجه زیادش به محیط زیست همش عاشق درخت و محیط ریست بخدا...
اخر معرفت چون کارای خیرخوانه زیادی انجان میده...
باز هم ممنون از سایتتون (355652)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۰۱:۲۱
درود.بسیارعالی
ای کاش رسانه هاومطبوعات خوزستان به موقع به این موضوع می پرداختند.متاسفانه فسادگسترده درشورای شهروشهرداری ،اهوازرابه یک کلان روستاتبدیل کرده است. (355654)
خلیفه خلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۰۱:۲۵
سپاس بی پایان
ممنون از بهار عزیز.............. (355655)
علی محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۰۷:۵۴
مگه اهواز هم شهرداری دارد؟ جل الخالق نه جدی میگم مگه داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه میشه اهواز و شهرداری؟؟؟ (355664)