به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۳۷۷۲
به بهانه سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸

آيا قفل مذاكره با آمریکا هم باز مي‌شود؟

گروه سياسي: بی‌شک پذیرش قطعنامه ۵۹۸ برگ درخور توجهی از تاریخ ایران بعد از انقلاب است که باز خوانی آن برای افکار عمومی و نخبگان سیاسی ایران همواره مي‌تواند آموزنده باشد. اگر روزی در فضای کشور چنین ندایی طنین انداز شد: "خداوندا ما برای دین تو قیام کردیم و برای دین تو جنگیدیم و برای حفظ دین تو آتش بس را قبول می‌کنیم" که معنای آن انتخاب تاکتیکی متفاوت با قبل، در راه تأمین منافع ملی است. پس چرا اکنون نتوانیم در برابر آمریکا تدبیری متفاوت در راستای حفظ منافع خویش برگزینیم؟
آيا قفل مذاكره  با آمریکا هم باز مي‌شود؟
اشکان بنکدار جهرمی

به نظر میرسد تفاوت انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با دیگر انتخابات پیشین از نوع خود، در این باشد که این بار تنها نگاهها معطوف به مسائل داخلی منهای ارتباطش با روابط خارجی نبود. مردم این بار به تجربه دریافته بودند که وضعیت معیشتشان آن چنان با نوع تعامل با دنیای خارج پیوند خورده که به جهت بهبود اقتصاد راهی جز گزینش نگاهی متفاوت در زمینه ی روابط خارجی ندارند.

مورد اخیر و دیگر مواردی که در ذیل بدانها خواهیم پرداخت نشان خواهد داد که داشتن تعامل مثبت با جهان به ویژه اروپا و آمریکا اکنون از موضوعی ضد ارزش به امری ضروری بدل شده است. نگاهی به گذشته مشخص مي‌نماید که پرداختن به مسئله ی مذاکره با آمریکا به عنوان کشوری که یکی از پیچیده ترین روابط را پس از انقلاب با آن داشته ایم نه تنها گوشی شنوا در سیاست حاکم را نیافته است بلکه یکی از پرهزینه ترین امور برای اظهار کنندگان آن بوده است. امری که در سوی مخالف افرادی افراطی و همچنین منطقی داشته است.

در پاسخ به افراد تندرو شاید تنها این گفته امام راحل (س) در موضوع پذیرش قطعنامه ۵۹۸ کفایت کند که: "مواظب باشید ممکن است افراد داغ و تند با شعارهای انقلابی شما را از آنچه صلاح اسلام است دور کنند، صریحا می‌گویم باید تمام همتتان در توجیه این کار باشید." و اما آنان که باز به نیت دفاع از منافع کشور مذاکره و ایجاد رابطه با آمریکا را نمی پسندند در باورشان ملتی را متصورند که با رابطه‌اي یک سویه در انقیاد استکبار جهانی گرفتار خواهد آمد و عزت و استقلال خود را از دست خواهد داد و یا این که این افراد گفتمان رایج همتایان رادیکال خود در آمریکا و غرب را دلیل مدعای خود قرار مي‌دهند گفتمانی که در آن حل مسئله ی هسته‌اي ایران فقط به عنوان کف خواسته‌هاي این گروه خود را نشان مي‌دهد و در حقیقت آنها پس از رفع هر معضلِ فیمابینی بهانه‌اي دیگر را ساز خواهند کرد و در نهایت جز به تغییر رژیم راضی نمی شوند. پس به زعم ایشان منطقاً قابل پذیرش نیست که با گروهی که جز به نابودی طرف مقابل نمی اندیشد بتوان به تفاهمی رسید.

در پاسخ باید گفت معتقدان به مذاکره با آمریکا هیچ گاه ادعا نکرده‌اند که مسیر پیش رو، با وجود آن همه نشیب و فرازهای فراوان مسیر راحتی خواهد بود. بدیهی است که گروههایی که به ویژه طرفدار اسرائیل هستند در آمریکا به سبب داشتن تفکر مخالفت دائمی و ریشه‌اي با جمهوری اسلامی از هر گونه کار شکنی دریغ نخواهند کرد ولی یک رابطه ی مدیریت شده خواهد توانست چنین گروههایی را در موضع ضعف سیاسی قرار دهد به نوعی که این جریانات، دیگر نتوانند با تکیه بر رفتار ماجراجویانه ی برخی عناصر داخلی، افکار عمومی در غرب را با خود همراه کنند.

مورد دیگر این که انتخابات اخیر که بیش از ۷۰ درصد واجدین شرایط را در عین ناباوری جهان غرب به پای صندوقهای رأی آورد و به نوعی به خلق حماسه‌اي سیاسی انجامید و در کنار آن برنامه‌هاي رئیس جمهور معتدل همگی از نوعی همگرایی ملی که به دنبال خود، اعتماد به نفس سیاسی در سطح کشور و جهان را به دنبال خواهد داشت خبر مي‌دهد بدیهی است که مذاکره در چنین شرایطی نه از سر استیصال بلکه از سر درایت و اعتماد به نفس سیاسی است.

مذاکره‌اي که نقطه ی شروعش حل و فصل مسائل هسته‌اي و انتهایش رابطه‌اي است ضامن منافع طرفین. ایجاد رابطه‌اي چنین، نه تنها استقلال کشور ما را هدف نگرفته بلکه کام مخالفان و برخی دیگر از کشورها که منافع خود را در عزلت ایران مي‌بینند تلخ مي‌کند. کشورهایی که با سوء استفاده از انزوای سیاسی ایران به باج خواهی اقتصادی، سیاسی و گاه ارضی مي‌پردازند. کشورهایی که خود را دوست مي‌شمارند ولی تنها به فکر منافع خود هستند. کشورهایی که بدانها دل بسته ایم و آنها به نفع حاصل از ما چشم دوخته‌اند و گاه با زیرکی و نشان دادن تمایلاتی به آن سو، ازما بیشتر طلب مي‌کنند.این گونه است که تفسیر ما از استقلال گاه باژگونه تعبیر مي‌شود.

مضافاً این که مذاکره و ایجاد رابطه به معنای پذیرش تمام گرایشات طرف مقابل نیست چه بسا کشورهایی در دنیا که در عین داشتن تمایلاتی متضاد و مخالف با هم رابطه دارند. تجربه‌اي که به ما نشان مي‌دهد ارتباط با دنیا ضامن استقلال و قدرت است و انزوا طلبی جزگرفتار شدن در دام باج خواهیها و ضعف کشور چیزی را به دنبال نخواهد داشت.

۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۱:۰۲
نظر آقای عبدی را در این مورد در روزنامه ی اعتماد دیروز بخوانید. (92330)
مهتاب
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۱:۲۱
«راز قطعنامه» در کمتر از یک ماه به چاپ هفتم رسید
کتاب «راز قطعنامه» با بررسی چرایی علل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی نوشته کامران غضنفری در کمتر از یک ماه به چاپ هفتم رسید.

خبرگزاري فارس


حالا مي فهميدم چرا شما مدام كيهان رو بي ملاحظه مي كوبيد :)) (92335)
فرداد
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۴:۴۹
حالا می فهمیدم اشتباه است باید بگوئید حالا فهمیدم (می فهمیدم گذشته استمراری است یعنی شما در گذشته در تمام طول زمان دائما میفهمیدید که این اشتباه است شما باید از فعل حال استفاده کنید چون به گفته خودتان تازه فهمیدید) (92415)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۱۱
حتما به هر کتابخانه و یا دانشگاه چند جلد رو به اجبار هدیه دادند! (92424)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۱۶
فکر کنم بیشتر
"کیهان بی ملاحضه" رو می کوبیم تا "بی ملاحضه کیهان رو" (92431)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۱:۲۵
کور خوندی عزیزم که با این حرفها رعیت کدخدا شدن رو تئوریزه کنی.شیعه در هر دوره ای فقط یکبار صلح میکند نوبت بعدی جهاد دارد .صلح امام حسن علیه السلام 598 بود وحالا جهاد امام حسین رو در پیش داریم .تو اگه ترسیدی برو بچسب به اربابت امریکا ولی کورخوندی که ایران رو بتونی پیشکشی ببری ونوکریت رو اثبات کنی. (92337)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۳:۰۳
متاسفانه نظرات و افکار امثال تو که فک می کنند برای استقلال باید با همه جهان جنگید کشور مارو به اینجا رسونده.. ماهم نمیگیم از سر استصال با آمریکا مذاکره کنیم بلکه از ناحیه برابر باید باشه.
در ضمن آقا یا خانومی که عشق جهاد هستی! مگه آمریکا با کشورهایی مثله روسیه و چین چه فرقی داره؟؟ این دو کشور فقط دارن از ایران سواستفاده میکنند وهرجا به نفعشون باشه پشت ایران رو هم خالی می کنند، چرا با اونا جهاد نمیکنی مخصوصا اینکه اصالتا کمونیستن بازم آمریکا مسیحیه... (92369)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۳:۳۶
امثال شما افراد افراطی اگر در زمان امام رضا(ع)بودید معاذالله ایشان را سازش کار می دانستید
دست از این افکار افراطی و تکفییری بردارید که با این شیوه فقط چهره ایران و دین حنیف اسلام و مذهب پویای تشیع را دچار خدشه می کنید (92380)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۳:۴۵
جنگشو کردیم، الان در وضعیت امام سجاد قرار داریم! (92386)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۴:۴۴
مونده تا شما بفهمید در دنیای امروز چطور باید رفتار کرد. به قول حضرت علی هر کس فرزند زمان خویش است.
عوض حرف های شعاری و بدرد نخور برین یک کم مطالعه تون رو بیشتر کنین و فکرتون رو بکار بندازین! (92412)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۰۳
دوست عزیز خواهش میکنم انقدر ادعای اینو نکنید که ایران برای شماست شما و همفکران شما یک قطره از این دریای بیکران هستید. . . .شما هم اگر خیلی عشق جهاد دارید بدون اینکه خودتان را به ایران و مردم ایران بچسبانید بروید در امریکا و با امریکای جنایتکار بجنگید. . . . . ایران برای همه ایرانیان است این را فراموش نکنید مردم میخواهند زندگی کنند (بهار جان خواهش میکنم منتشر کن) (92420)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۱۲
خوب همه منفی ها رو فتح کردی (92426)
شهاب
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۳۵
اینقد از ایران و ایرانی خرج نکن عمو ..ایران اون 4 میلیون نفری که همفکر تو اند نیست..ایران یعنی اون 13 میلیونی که بخاطر تو و امثال تو رای ندادن بعلاوه اون 18 میلیون بعلاوه نصف بیشتر رای های قالیباف و جلیلی یعنی حدود 40 میلیون نفرند...اره از زبان مردم ایران سخنرانی نکن .... (92443)
امیر
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۵۲
البته منظور شهاب جان نصف بیشتر رای های قالیباف و "رضایی" بوده. اشتباه لپی شد. ضمنا کل رای های ولایتی رو هم منظور کنید.

خارج از موضوع: تا حالا دقت کرده بودید این اصطلاح "نصف بیشتر" چقدر بی معنا و مسخره است؟ نصف نصفه دیگه، نه بیشتر نه کمتر. باید گفت "بیش ار نصف". بیائید اصطلاحات غلط رو از زبانمون بزداییم. (92567)
شهاب
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۰۲:۲۹
ممنون امیر عزیز (92724)
فرداد
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۷:۲۰
((چون بهار نظر منو منتشر نکرد یک کامنت دیگر میگذارم ))امام حسن !؟امام حسین!؟شما در حدی نیستی که درباره امامان اظهار نظر کنی مقام شما در نزد خدا و مردم در حد یک سو استفاده کننده از امامان برای مقاصد سیاسی است (92501)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۸:۲۹
شما نمیخوادصبرکنی. . . . راهش رفتن به سوریه است برو واز شیعه در برابر وهابیهای وحشی دفاع کن. . . . (92536)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۸:۳۲
مذاکره با آمریکا بهتر از چین وروسیه است .مردم از دشمنی خسته شدند کمی هم دوستی لازمه! (92538)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۸:۳۴
هرکشوری که آمریکا ازش حمایت کرد شد ژاپن کره جنوبی وهرکشوری که روسیه وچین ازش حمایت کردند شد کره شمالی ونزوئلا (92540)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۲۷
فقط رابطه نیست. مهم اینه که چطور از این رابطه استفاده کنیم.
مثلا همین مصر رو ببینین هر سال آمریکا کلی بهش کمک می کنه ولی مردمش فقیرن.
در مقابلش کره جنوبی و ژاپن و ترکیه که از این رابطه درست استفاده می کنن. (92557)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۲۱
اقاي (كور خوندي) امثال تو كه دم از جهاد ميزنن فقط بلدن از دور شعرهاي حماسي بخونن و از دور نظاره گر باشن اگه جهادو خيلي دوس داري برو لبنان سوريه عراق. . . . (92554)
ببو
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۲:۰۳
بهترین محک برای آزمودن کلید روحانی همین باز کردن قفل رابطه با آمریکاست ، اگه باز شد که خداروشکر واما اگر بازش نکرد اونهایی که علمی و ثروتی دارن طبق روال سالهای گذشته از رو دیوار میپرن میرن اونور مقیم میشن ما فقیر بیچاره ها هم در مناسبت های خاص میایم خیابون ب. . . . شعار میدیم (92340)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۲:۲۰
شعار افراطي طرفداران عدم برقراري ارتباط با آمريكا؛ مرا به ياد افرادي مي اندازد كه سيستم دفاع بدنشان. . . . ازبين رفته و همواره نگرانند كه با يك سرماخوردگي ميكروبي و يا يك آنفولانزاي ويروسي بميرند . يعني خود را در موضع ضعف كامل ميبنند اما اقتدار نظامي كشور همراه با حماسه سياسي ايجاد شده در اثر انتخاب آقاي روحاني ، و افتخار داشتن كشوري با منابع خدادادي بي حد و حصر به مانند انساني جوان ، سالم و با درايتي است كه نه تنها در برابر هيچ ميكروبي بلكه در برابر هيچ قهري زمينگير نخواهد شد .
در يك كلام ديدگاه عدم مذاكره مستقيم با آمريكا تنها و تنها بيانگر ضعف ريشه دار و بي پايان يك ملت خواهد بود كه با مشخصات ملت ايران هيچ سنخيتي ندارد. (92353)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۲۰
کسی مخالف رابطه با امریکا نیست متاسفانه تا یکی برخلاف شما نظر میده افراطی می خونید رابطه با امریکا باید با حفظ اقتدار و عزت کشورمون و رعایت حقوق هسته ای ما باشه. (92436)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۲:۴۴
آیا شما خواهان ارتباط بیشتر و دوستانه تر با سایر کشورهای غربی هستید؟ مثبت بله ،منفی خیر (92358)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۴:۴۸
باید قبول کنیم دنیای امروز با قواعد اونها اداره می شه. اعتراف به حقیقت و پذیرش اون خودش اقدام شجاعانه ایه که هر کسی توانشو نداره! (92414)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۳:۲۵
کاش جنگی اتفاق نمی افتاد! ای کاش جنگ زودتر ازینها هم تموم می شد ! درود بر کسی که با گزارش دادن وضع اقتصادی و ستادی کشور موجب تصمیم مرحوم آیت اله خمینی شدند! درود بر آیت اله هاشمی و درود و رضوان خدا بر ارواح شهیدان ایران و اسلام و روح آیت اله خمینی ره . (92378)
امین
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۳:۴۹
چه باج هایی که به دلیل نداشتن ارتباطات خوب بین المللی با کشورهای مختلف بخصوص کشورهای غربی و در راس آن آمریکا از ایران و ملت ایران نگرفتند

بردند و خوردند و آنچه که ماند فقر و بیچارگی برای مردم ایران بود
ولی باید یادمون باشه ارتباط خوب با دنیای و جامعه جهانی نقطه شروع رسیدن به تعادل و پیشرفت خواهد بود در غیر این صورت اتفاقی نخواهد افتاد

به کره جنوبی نگاه کنیم که در اثر ارتباط برقرار کردن با جامعه جهانی و مدیریت خوب داخلی چقدر پیشرفت کرده است اما هم زمان کشوری مثل ویتنام که به جنگ و خصومت با آمریکا پرداخته عقب افتاده مانده

مطمئنا" مردم ویتنام هم الان از جنگ خود با آمریکا پشیمان هستند و در مقابل مردم کره جنوبی مسرور و دلشاد از پیشرفت و ترقی

برخی از چیزها غیرقابل جبرانه و زمان و فرصت یکی از اونهاست

مردم ویتنام و حتی ایران زمان و فرصت ها رو از دست دادند و باید زمان زیادی را طی کنند تا عقب افتادگی ها رو جبران کنند

ارتباط برقرار کردن با آمریکا قدم اول آن است (92387)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۱۴
دمت گرم استاد (92429)
حسين تبريزي
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۷:۲۴
اگه قرار با ضررهاي گذشته و تاريخي روابط فعلي رو بنا كنيم ، ظلم و ضرر روس ها خيلي بيشتر از آمريكاست . اما به روسها باج ميديم كه به امريكا نديم . اقمار روسيه برخلاف اروپاي شرقي وابستگيشان را با اسلام ميپوشانند . (92504)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۴:۲۶
امریکابه ماضرربیشتری زده یا به ویتنام؟ الان آشتی کردن ویتنام هم خوار وذلیل نشده!!!!!!!!!!!!! (92405)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۴:۲۸
مگر نه اینکه رابطه با آمریکا برای حفظ منافع ملی است؟
و دود این روابط تنش زا فقط و فقط توی چشم اقشار ضعیف جامعه میره.. . . این همه سال گفتیم مرگ بر آمریکا چه شد
؟ واقعا چه شد؟ پس لطفا کمی منصفانه به موضوع بنگرید و تعصبات افراط گونه را کنار بگذارید (92407)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۱۳
اگه رابطه منصفانه با آمریکا برقرار بشه خواهیم گفت:روحانی مچکریم (92428)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۱۹
یکی از مقامات اسراییلی گفته با امریکا بر سر ایران در مقابل صلح با فلسطین به توافق رسین. آیا شما می خواین همچین معامله ای سر بگیره؟ (92434)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۴۱
درک متقابل بر مذاکره تقدم دارد. تا آنها از ما و ما از آنها درک درستی نداشته باشیم مذاکره نتیجه ندارد. این نیاز به ارتباط دوجانبه بین ملت ها دارد. (92448)
412
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۵:۵۵
.. . .بهار چرا دنبال مذاکره ای چی شده دوست داری با آمریکا مذاکره کنی. . . . .زودتر مثل رفیقای اصلاح طلبت برو انگلیس پناهده شو که جاتون همونجاس. (92457)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۰۸
همه رو فراری می دین آخر سر حکایت شماها مثل جغدو خرابه میشه! اینا بخاطر تمامیت خواهی نهادینه شده در وجود شماست . شفی اله لکم کثیرا (92548)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۰۸
نه اینکه فرزندای رفقای اصولگرای شما اونجا نیستن؟!
بابا برو یکی دیگه رو سیاه کن! (92549)
آرمین
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۶:۳۳
اگر بعضی ها بگذارند چرا که نه (92488)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۷:۳۸
اگر فرمایش تاریخی امام راحل پیرامون رابطه با آمریکا و . . . حجت را برای ما تمام کرده است . آمریکا چون در موضع قدرت و بالا تر قراردارد به هیچ وجه به باج نمی دهد لذا بی خود عوام فریبی نکنید . همین شیوه ای که در طول 34 سال گذشته داشته ایم بهترین و معقول ترین راه برخورد با آمریکاست . مرگ بر آمریکا . چه زود فراموش نموده ایم که این همه ظلمی که آمریکا بر ملت ما روا داشته ؟!! (92512)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۷:۵۷
امام هیچوقت نگفت که تا ابد با آمریکا نباید رابطه داشت و اخیرا خود رهبر هم گفته با مذاکره با آمریکا مخالف نیست در ضمن خیلی کشورا مثل روسیه و چین هم ابر قدرتند و از ما خیلی قویترین چرا میشود با آنها رابطه سالم داشت ولی با آمریکا نه ، نه که روسیه قبلا ایرانو تجزیه نکرده بود والان هم با زور نمیخواد حق ایران تو خزرو رو بگیره و از صربهای جنایتکار علیه مسلمانهای بوسنی حمایت نکرده بود! (92519)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۸:۰۴
کسی فراموش نکرده. ولی اگه قرار باشه جواب همه ی ظلم هایی رو که در تاریخ به ما شده بدیم باید با نصف دنیا رابطه مون رو قطع کنیم!
مگه همین الان کشورهای دنیا دستورهای تحریم آمریکا رو در مورد ما موبمو اجرا نمی کنن؟! پس اونا هم دارن به ما ظلم می کنن!
باباجون آخه کی می خواین بفهمین دنیا رو نمی شه با قانون صفر و یک تفسیر کرد؟! (92522)
امیر
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۵۸
بلاهت که شاخ و دم نداره..... (92569)
علی
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۰۰:۱۲
یکروزی امام (ره) گفت اگر از صدام بگذریم از فهد (شاه سعودی) نمیگذریم ولی بعدش با عربستان رابطه برقرار کردیم یک روزی امام (ره) گفت جنگ جنگ تا پیروزی ولی بعدش قطع نامه قبول کردیم یکروز....
عزیزان من این حرفها بیانگر تاکتیک هستن که بنا به زمان عوض می شوند ولی استراتژی حفظ منافع کشور است که ثابت است (92658)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۰۱:۴۸
عزیزم امام گفتند هر نسل باید برای خودش و نسلش تصمیم گیری کند نسل ما هم خواستار برقراری رابطه با آمریکا هست (92710)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۸:۲۵
به نظر شمای مخالف: آیا رابطه اقتصادی قوی با آمریکا و نفوذ در اقتصاد آمریکا ، اسراییل را به انزوا نمی کشد؟! (92534)
shahram
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۸:۳۳
آخه مگه نمیگین آمریکا نمیتونه کاری بکنه.... پس از چی میترسیم؟؟ باید بریم مذاکره بگنیم و اونارو اینجوری زمین بزنیم.... (92539)
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۱۹:۱۱
چون بید خم شو و چون بلوط مقاومت کن!
ضرب المثل چینی (92552)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۰۵:۲۱
مسئله اینه که آقای روحانی یک بار این راه رو رفته و نتیجه نگرفته و الان حتی خودش منکر کتابیه که با عنوان خاطرات نوشته(دلیل : برنامه گفتگوی ویژخبری) ما بدمون از پیشرفت مملکت نمیاد. تجربیات ما و دیگر کشورها ( یکیش تجربه تعلیق آقای روحانی) نشون داده که این راه بن بسته. حال از ما گفتن. ولی در عین حال اگر آقای روحانی توانست با حفظ همه حقوق کشور در چهارچوب معاهدات بین الملی مثل npt تحریها رو برداره و رابطه عادی با غرب بر اون موقع خواهیم گفت روحانی خیلی مچکریم. گذشت زمان همه چیز را نشان خواهد داد. (92769)
آزادمرد
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۲۱:۱۰
یک روزی اوائل انقلاب قطع رابطه خوب بود چون ـمریکا می خواست رژیم اسلامی نوپا را سرنگون کنه ولی حالا که همه مسئولین میگن ما قدرتمند هستیم دیگر ترسی نیست مگر اینکه دم از قدرت زدن. . . . باشه! (92581)
ن
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۲۲:۵۶
مرگ بر امریکا مرگ بر اسرایل مرگ بر انگلستان مرگ بر دانمارک (92594)
امیر
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۰۰:۰۹
مرگ بر شعار مرگ... (92654)
میثم
۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ۲۳:۴۲
آمریکا که هیچ هر کشوری که ارتباط و تعامل با آن سبب افزایش قدرت و نشاط کشور و ملت در هر زمینه ای شود به نظر من واجب است و اکنون که با روی کار آمدن جناب روحانی این زمینه محیا شده است هرگونه کوتاهی در این زمینه بعدها آثارش را بیشتر نشان خواهد داد
آقای روحانی عزیز به قول گفته ی شما وقت آبرو دادن برای مردم است (92627)