به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ساعت ۲۰:۵۶
کد مطلب : ۱۴۰۲۴

روحانی ۵۱ درصدی محبوب است یا نیست؟

گروه سياسي- رسانة‌ها: عبدالرضا كني در سايت خرداد نوشت: اینجا تهران است؛ ساعت ۲۰؛ فردای روز حادثه؛ وزیر کشور پشت تریبون می رود با صدایی رسا آخرین نتیجه انتخابات را اعلام می کند: حجت الاسلام حسن روحانی با کسب ۱۸ میلیون ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای حائز اکثریت قاطع آرای ملت شد.
روحانی ۵۱ درصدی محبوب است یا نیست؟
هنوز سخنان وزیر کشور به پایان نرسیده که از در و دیوار شهرها و روستاهای مختلف کشور مردم به خیابان مي‌ریزند؛ جشن ملی آنچنان با شکوه و جلوت است که به تیتر اصلی تمامی خبرگزاری‌هاي جهان تبدیل مي‌شود. لا اقل دوازده سالی مي‌شود که مردم به مناسبت یک پیروزی سیاسی اینچنین به جشن و پایکوبی نپرداخته اند؛ از دوره دوم انتخاب سیدمحمد خاتمی تاکنون. از آن روزها چیزی بیش از یکماه گذشته اما حلاوت آن هنوز کام حماسه سازان را شیرین کرده و یادش به تجلی در انذار باقی است اما این روزها آنان که این پیروزی را با زاویه دید طیفی و جناحی شکست قلمداد مي‌کنند به دنبال تشکیک در محبوبیت دکتر حسن روحانی رفته‌اند و با بهانه قرار دادن رای ۵۱ درصدی وی در انتخابات پیروزی کاندیدای اعتدال را ناپلوئنی اعلام مي‌کنند!

این در حالیست که در انطباق با انتخابات‌هاي قبلی و با توجه به شاخصه‌هاي موجود این صحنه آرایی‌هاي مغرضانه چیزی جز سرپوش گذاشتن بر شکست آشکاری نیست که آنان متحمل شده اند و برای تاثیر گذاری بر فضا و درآمدن از لاک انزوای سیاسی دست به این پروپاگاندای نا متقارن برده اند. نکته آنکه با نزدیکی به معرفی کابینه این موج سازی‌هاي رسانه‌اي جلوت دیگری یافته و خط سیری هماهنگ و مدیریت شده در فحوای آن قابل شناسایی است. حال به نظر مي‌رسد اشاره به چند نکته در این خصوص خالی از لطف نباشد.

۱- در انتخابات اخیر آرای دکتر حسن روحانی با نفر دوم انتخابات فاصله‌اي بیش از ۱۲ میلیون و در واقع سه برابر رای محمدباقر قالیباف داشت. نکته‌اي که تنها نمونه قبلی آن در دوره هفتم ریاست جمهوری رخ داد و سیدمحمد خاتمی با بیش از۱۲ میلیون رای و کمی کمتر از سه برابر آرای نفر دوم یعنی حجت الاسلام ناطق‌نوری رئیس‌جمهور ایران نام گرفت اما نکته‌اي که رای حسن روحانی را متمایز تر و قاطع تر مي‌کند آنست که در انتخابات سال ۷۶ رقابت میان چهار نفر شکل گرفت و بطور معمول بخاطر محدود و محصور بودن نامزدها در شمارگان کمتر آرا تمرکز بیشتری داشت اما در این دوره روحانی از میان هفت کاندیدا انتخاب شده و چنین فاصله نمایانی رقم زد و رئیس جمهور منتخب یازدهم شد.

۲- حسن روحانی به لحاظ شمارگان آرا در میان تمامی روسای جمهوری که در اولین دوره حضورشان موفق به پیروزی شده اند رتبه دوم را به خود اختصاص داده و تنها سید محمد خاتمی در دوم خرداد ۷۶ حائز بیش از بیست میلیون رای اکثریت ملت شد و کاندیدای اصولگرایان یعنی محمود احمدی نژاد در اولین دوره اش به رغم آنکه انتخابات دو قطبی شده و تمرکز دو چندانی بر روی نامزدها شکل گرفته بود. تنها ۱۷ میلیون و ۲۸۴ هزار رای را به خود اختصاص داد.

۳- یکی از دلایل تشکیک در محبوبیت حسن روحانی رای ۵۱ درصدی وی از کل آرای ماخوذه این دوره است. این در حالیست که آنان چند مولفه بدیهی را نادیده مي‌گیرند. اول آنکه در تنها نمونه مشابهی که انتخابات با شمارگان بسیار کاندیداها برگزار شد. آرا آن چنان میان کاندیداهای متکثر و متعدد پخش گردیده بود که نفر اول انتخابات در دور اول یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن دوره تنها موفق به کسب ۲۱ درصد آرای شرکت کنندگان شد و از این لحاظ نیز این انتخابات خرق عادت بود. البته در انتخابات سال ۸۰ نیز کاندیداها متعدد بودند اما بخاطر حضور رئیس جمهور وقت بطور سنتی مشخص بود که وی فرد پیروز است و همیشه و در تمامی انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی روسای جمهور در دور دوم با اختلاف آرا نسبت به دیگر کاندیداها برگزیده شده اند.

نکته حائز اهمیت دیگر نیز آنست که اگر آرای رئیس جمهور منتخب ۵۱ درصد است آرای رقبای وی در چه میزانی قرار دارد و در قیاس با ادوار گذشته چه جایگاهی مي‌یابد. نفر دوم این دوره از انتخابات یعنی محمد باقر قالیبا تنها ۱۵.۸ درصد بود و پس از وی سعید جلیلی با ۱۱.۴ ؛ محسن رضایی ۱۱.۲ و.. قرار دارند. حال مرور چند انتخابات گذشته نشان مي‌دهد؛ در سال ۸۴ نفر دوم یعنی آیت الله هاشمی ۳۵ درصد آرا و در سال ۷۶ نفر دوم یعنی علی اکبر ناطق نوری ۲۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و در سال ۸۸ نیز مهندس موسوي ۳۰ درصد آرا را اخذ کرد. با این اوصاف و با این قیاس بخوبی مشخص مي‌شود که آرا در این دوره به علت تعدد کاندیداها سرشکن شده و اگر بخواهیم که انطباق آماری داشته باشیم رای روحانی بسیار با لحاظ این نکته رشد قابل توجهی داشته است.

از سوی دیگر نکته جالب توجه این انتخابات آن بود که حسن روحانی بعنوان تنها کاندیدای جبهه اصلاحات و اعتدال از مجموع تمامی کاندیداهای اصولگرا و مستقل رای فزون‌‌تری به خود اختصاص داد و بر فرض آنکه رای وی در مجموع برتری قابل ملاحظه‌اي نداشته باشد آرای وی در قیاس با آرای دو کاندیدای اصلی اصولگرایان بسیار فزونتر بود و این نکته‌اي است که گرایش اکثریت مردم را بخوبی هویدا مي‌کند و بر فرض مثال اگر روحانی در دور اول حائز اکثریت آرا نشده و به دور دوم مي‌رفت قطعا آرای وی مي‌توانست در یک رقابت دو طرفه تا مرز ۷۰ درصد و بیشتر رشد داشته باشد. ضمن آنکه به عنوان مثال در انتخابات سال ۸۴ تنها ۶۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و روحانی با میزان مشارکت بیش از ۷۰ درصدی حائز اکثریت آرا در این دوره شد.

جدای از تمامی این نکات همانگونه که در ابتدای بحث به آن اشاره رفت بازخورد اجتماعی و سیاسی که در جامعه بواسطه برگزاری این انتخابات طنین انداز شد و جشن ملی رقم زد نکته‌اي است که در تمامی ادوار به نوعی بی سابقه بوده و فارغ از تعداد آرای اعلامی نشان مي‌دهد که روحانی با چه جامعیت و دایره شمول گسترده‌اي در سطح کشور مورد پذیرش و اقبال قرار گرفته و وارونه نمایی و تبلیغات مغرضانه نکته‌اي نیست که بتواند این پیروزی عیان و پیام‌هاي آشکار آن را مورد تردید قرار دهد.

۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۱:۲۸
امیدواریم روحانی به شعارهاش پایبند باشد. زنده باد خاتمی (96098)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۱:۰۱
روحاني هم مث بقيه

آقا شما مينوشتي تو برگه راي خاتمي !!

يني چي كسي كه تو دولت كاره نيست هي ميگين زنده باد زنده باد؟؟؟؟؟ (96218)
عباس
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۰:۰۴
من به خاطر خاتمي به روحاني راي دادم
خاتمي يك مرد بزرگ (96315)
محسن
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۱:۲۷
از قدیم گفتند کسی که خوابه میشه بیدار کرد اما کسی که خودش و به خواب زده بیدار بشو نیست. (96234)
ادریس
Sweden
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۱:۴۵
روحانی دوستت داریم ... لحظه ای از رای جمع کردن واست دریغ نکردم و پشیمون نیستم ... باش مام هستیم :) (96105)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۱:۴۶
دلتون خوشه ها.نخواهند گذاشت روحانی آسوده باشه مگر اینکه به آقایان نیز توجه کند.و از اصلاحطلبان فاصله بگرد.پروژه تخریب روحانی فعلا تا مشخص شدن کابینه اجرا نمی شه ولی اگر کابینه به ضرر اصولگرا هاباشه اون وقت خواهید دید چه لتفاقی می افته.باید تا اونجا که امکان داره طفداران اصلاحات و رسانه های اصلاحات جو رو به نفع اصلاحات رادیکال کنند و گرنه باید فاتحه خودشون روبخونن.زنده باد اصلاحطلبان رادیکال (96106)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۱:۳۰
دکل رادیکال پیاده شو سوار شیم با دوستام (96238)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۲:۱۷
این نکته رو هم باید اضافه می کردید که در سال 84، اگر بخواهیم درصد رییس جمهور را عادلانه مقایسه کنیم ، باید همان ارای مرحله اول را مبنا قرار دهیم،چون تعدد کاندیداها موجب سرشکن شدن ان خواهد شد... در سال 84، محمود احمدی نژاد از مجموع تقریبی 30 میلیون رای، حدود 6 میلیون رای کسب کرد که چیزی معادل 20 درصد خواهد بود... لذا از این حیث هم حسن روحانی (یا بهتر است بگوییم حسن روحانی و حسن عارف) توانست 51 درصد ارای مرحله اول را کسب کند ... (96114)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۴:۲۰
ببخشید...محمدرضا عارف منظورم بود که اشتباه تایپ کردم حسن عارف... (96288)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۲:۳۲
روحانی محبوبیتش را محبوب عارف غرضی ولایتی محسن رضایی ناطق نوری هاشمی خاتمی جنتی لاریجانی مشادد احمدی نژاد جلیلی بقایی ثمره نامی قاسمی آشنا و بالاخره حداد و قالیباف است +++++++++++++++++++++++++++++++ (96124)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۲:۲۲
نفس کم نیاری (96346)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۲:۳۹
محبوبیت رو حانی را 12 مرداد باز هم نشان خواهیم داد روزی که رفتن احمدی نجاد و آمدن روحانی را جشن خواهیم گریفت (96132)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۲:۴۰
روحانی ۵۱ درصدی محبوب است... (96133)
صابر
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۲:۵۱
محبوب مردم=مغضوب شریعتمداری (96139)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۲:۵۶
روحانی خودش قدر رای و محبوبیتش ندانست سخنرانی و یا مصاحبه خوبی نداشته . زود مرعوب شد البته مثل خاتمی .
آخه هنوز هیچ نشده دم از مذاکره با غرب و امریکا می زنند که مثلا میخوان ایران را نجات بدهند.
حالا بیا و رو حرف حساب من منفی بزن. (96145)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۱:۴۰
کجای حرفت حرف حساب بود عزیزم . به شما پیشنهاد میکنم به عقل خودت رجوع کن نه به دیکته های افراطیون یا شاید هم خودت افراطی تشریف دارین (96242)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۲:۵۳
دوست من چی کار به سید داری؟ ای خدا این سید چقدر مظلومه؟ هر کی کم میاره به سید می توپه بابا چرا نمی خواهید قبول کنید که سید محمد خاتمی به نظام جمهوری اسلامی خدمت هاااا کرده است؟ (96264)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۲:۵۷
ما به عهدمون وفا کردیم و رای دادیم و اکنون نوبت شیخ دیپلماته که به وعده هاش عمل کنه...البته سخته اما اگه از بدخواهان فاصله بگیره و دوستاشو فراموش نکنه و از اونا کمک بگیره مطمئن باشه که میتونه...
ما رای دادیم بدون اینکه بخوایم پس بگیریم، فقط انتظار داریم فراموش نشه که قرار بود چی بشه اما تدبیر یه ملت وطن دوست و شخصیت های محبوبی مثه خاتمی رشته بدسلیقه ها رو پنبه کرد...
آقای دکتر روحانی این روزا بجای اینکه به ایران فکر کنن و برای ایران چاره اندیشی کنند دغدغه کشورهای دیگه رو دارن...از شما میخوام که لااقل شما غصه ایران و ایرانی رو داشته باشین و یکی یکی قفل این مشکلاتو باز کنین ...
""ملی بیاندیشید و ملی عمل کنید"".باور کنین که ملی بودن با مسلمانی تضاد و تناقضی نداره! شما مثله اونایی نباشید که سوریه رو بیشتر از خوزستان می خوان و یا ...
فقر روزافزون از یه طرف سرازیره و بدنبال اون بزهکاری و تجاوز و جنایت ... !!!
جوونای ایران زندگی رو تو استرالیا جستجو می کنن اما سر از کمپ های پناهجویان و یا اعماق اقیانوس آرام درمیارن!!!
دریاچه ها و رودخونه های ایران خشک میشن بدون اینکه کسی خم به ابرو بیاره...!!!
کوهنوردان ایرانی گم میشن و بالاخره یه بخشی از مردم نگران اونان اما صداوسیمای بیمار ما یه خبررسانی درست و حسابی نمی کنه اما اگه یه گربه ای تو سوریه و ... خون دماغ بشه تو هربخش خبری میگن و میزگرد میذارن و تحلیل می کنن...!!!ا..
خلاصه دکتر جان بدهکار هیچکی نیستی ، مردم انتخابت کردن لطف کن مردمی باشومردمی بمون و خط قرمزت سرافرازی و رفاه مردم باشه... (96147)
مهدی
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۳:۲۸
این جماعت را نه گوش شنوا و نه عقل در سر می بینم با این همه استدلال خودشان را بخواب زده اند. . . . (96160)
حمید ایرانی
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۰:۰۴
درباره ی آقای احمدی نژاد
من سال 84 از کسی پرسیدم:شما جرا به آقای احمدی نژاد رای دادید.
گفت:چون تکلیف ایران را مشخص می کند.
وآن آدمی من از او پرسیدم با نظام زاویه داشت.
این هم معجزه هزاره سوم (96180)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۰:۳۶
آن هایی که قبول ندارند به قول آقای احمدی نژاد آب بریزند آنجایی که میسوزه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (96197)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۰:۴۸
احتمالا افعی جانشان گرما خورده ....! (96206)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۴:۲۱
ماشالله بعضی مسوولا چه اصطلاحاتی بلدن!
یعنی می خوان جای احمدی رو پر کنن که دلمون براش تنگ نشه؟! (96289)
عباس
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۰:۰۱
درود برخاتمي
سلام بر روحاني (96314)
shariaat
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۳:۳۰
نخیر ایشون 0.7 درصد رای داشتند،شریعتمداری:هفته اول بعد از انتخابات (96364)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۴:۲۰
چه 51 درصد چه 100 درصد بابا ما برديم!!!شما بله شما اصولگراي عزيزبا اين همه سانديس وسكه پارسيان باختي بله باختي اينقدر ميگم تا اتيش بگيري !!!
بابا باختين سوختين حذفتون كرديم..... (96401)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۱۷:۳۸
سلام و صد درود بر خاتمی عزیز (96593)