به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۱۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۱۵۹۱۱
نقدی بر پذیرش دانشجویان دکتری بورسیه‌ای بدون آزمون!

در اين‌8‌سال چه‌بلايي برسر بورسيه‌ها آوردند!

گروه مقالات: طي ساليان اخير در وزارت علوم مسئولین و افراد ذینفع، روند پذیرش دانشجویان بورسیه بدون آزمون و تحت عنوان بورس داخل و خارج و تبدیل بورس خارج به داخل را با همکاری چند دانشگاه بزرگ کشور به راه انداختند.
بورس خارج یعنی چه؟ واضح است که زمانی وزارت علوم و یک دولت یک نفر واجد شرایط را که از آزمون و مراحل آن گذر کرده باشد به عنوان بورسیه خارج از کشور بورس مي‌کند که آن رشته یا در ایران نباشد و یا مقاطع بالاتر آن و ارتقا و امکاناتش در داخل کشور ایجاد نشده باشد.

بورس داخل چیست؟ این هم واضح است که بورس داخل یعنی اینکه یک دانشجوی دوره دکتری از طریق آزمون وارد دوره دکتری شده باشد و وزارت علوم برای دانشگاهها و یا هیأت علمی به او احتیاج داشته باشد و او را بورس کند و آن شخص هم متعهد شود برای وزارت علوم کار کند.

حال باید دید که در 8 سال گذشته چگونه قوانین مربوط به پذیرش دوره دکتری بورسیه خارج و داخل در وزارت علوم را دور زده‌اند و به نوع دیگری دانشجوی بورسیه دکتری پذیرش کرده‌اند و بیت المال را به ناحق و نابجا هزینه کرده‌اند و چقدر به داوطلبان شرکت کننده در آزمون متمرکز دوره دکتری و افراد با دانش و لایق ورود به دانشگاهها ظلم شده است. چقدر از این دانشجویان بورسیه به ناحق و نابجا عضو هیأت علمی دانشگاههای ایران شده‌اند.

- مسئولین وزارت علوم در دولت قبلی (دولت احمدی‌نژاد) در وزارتخانه قوانینی را وضع و اجرا کردند که به موجب آن افراد دارای رابطه و گرایش سیاسی موافق با مسئولین وزارت علوم و دست اندرکاران دولت قبلی و البته غیر واجد شرایط و بی دانش یا کم دانش را بدون آزمون و بدون مصاحبه (بعضاً هم مصاحبه فرمایشی) تحت عنوان بورسیه خارج از کشور جذب مي‌کردند که رشته درسی آنها در دانشگاهها ی داخل کشور وجود داشت و عملاً پذیرفته شدگان حتی تا مرز ایران هم نمي‌رفتند چه برسد به خارج از کشور. و قانون را دور مي‌زدند و آنرا تبدیل به بورس داخل مي‌کردند!

- مسئولین وزارت علوم دولت قبلی بورس داخل کشور را راه انداختند که در آن به جای اینکه وزارت علوم دانشجویان دوره دکتری که از طریق آزمون وارد دوره دکتری دانشگاهها شده اند را بورس کند، متأسفانه افرادی را که دارای رابطه و گرایش سیاسی مطابق با مسئولین وزارت علوم و دست اندرکاران بود را بدون آزمون و بدون مصاحبه (بعضاً مصاحبه فرمایشی) تحت عنوان بورس داخل در دوره دکتری دانشگاه‌های کشور جذب نموده‌اند.

- هرساله از طریق آزمون دوره دکتری در دانشگاه‌های بزرگ کشور در هر رشته 5 یا 6 نفر از بین داوطلبان شرکت کننده در آزمون پذیرفته مي‌شد، در حالیکه تعداد افرادی که از طریق بورس وزارت علوم بدون آزمون و بدون مصاحبه برای ادامه تحصیل پذیرفته مي‌شدند و با معرفی نامه به دانشگاهها معرفی مي‌شدند تعدادشان در هر رشته بیشتر از پذیرفته شدگان آزمونی بود!

- بسیاری از افراد موافق با خط مشی سیاسی مسئولین وزارت علوم و دیگر ارگانها، نورچشمی‌ها و افراد دارای رابطه و البته نالایق و بی دانش را تحت عنوان بورسیه دکتری وزارت علوم در دوره دکتری پذیرش کردند به طوری که حتی بسیاری از منشی‌هاي وزارت علوم و دیگر ارگانهای دارای نفوذ هم وارد دوره دکتری شدند و به دنبال آن هیأت علمی دانشگاهها بزرگ ایران شدند. حال مي‌بینیم که چقدر به داوطلبان و بچه‌هاي این مرز و بوم که از طریق آزمون متمرکز دوره دکتری و مصاحبه، مي‌خواهند وارد دوره دکتری شوند و یا شده‌اند، ظلم شده و چقدر حق آنها پایمال شده است.

امیدواریم سرپرست فعلی وزارت علوم جناب آقای دکتر توفیقی و وزیر محترم آینده وزارت علوم، جلوی این پذیرش‌های غیرقانونی و رانتی را بگیرند و عدالت را برقرار سازند و راه را فقط برای ارتقا و پیشرفت انسانهای دانشمند و شایسته این سرزمین هموار کنند و اعتبار علمی دانشگاههای کشورمان را به آنها برگردانند.

دل پر درد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۰۹:۵۵
بالاخره یکی پیدا شد خون دل خوردن دانشجوی ایرانی رو بدونه.... دانشجوی دکتری هستم سال سوم.... الان 4 مین باره که میخوام تو مرکز جذب وزارت علوم شرکت کنم جالبه حتی یه بار هم دعوت نشدم.... اونایی هم که رفتن میگن فرمالیته است دانشگاه ها اول نیروی مورد نظر و جذب میکنن بعد برای قانونی جلوه دادن کارشون در فراخوان جذب سهمیه شون رو ازاد میکنن... یکی به داد دانشجویان دکترا (البته اونایی که پارتیشون فقط خداست و تو این مملکت جایی ندارن) برسه در تمام دوران تحصیلی طبق امار، افسرده ترین قشر همین دانشجویان دکترا هستند...... چون 22 سال زحمت درس خوندنشون هیچ فایده ای نداشته و چون پارتی ندارن ........ خسته شدم صدای ماها به جایی نمیرسه..... یکی بگه آقا چرا رشته ای که در سال 35 نفر دانشجو میگیره چرا فقط دو نفر سهمیه بورس داره ....... جوانانی که این همه زحمت کشیدن از خواب، از زندگی، از تفریح، از ازدواج، از ثروت دست کشیدن تا به جایی برسن حالا که به اینجا رسیدن رها شدن
ما هم خدایی داریم مسئولین عزیز؟!!!؟ (126274)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۲۲:۰۵
برادر من زیاد ناراحت نباش، من با دکتری فیزیک از بهترین دانشگاه ایران به دلایل واهی 5 سال است که بیکارم، بدون اینکه کار خلافی مرتکب شده باشم یا در دادگاهی محاکمه شده باشم. (126600)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۱۲
ظلم جایی اتفاق می افتد که ان هیات علمی ها نالایق استاد فرزندان لایق وبا علم میشوند (126282)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۱۵
الان اين مشكل به چشم نمياد، وقتي اين نورچشمي ها فارغ التحصيل شدن و ادعا هم دارن كه بايد عضو هيئت علمي دانشگاه هاي معتبر بشن تازه مشكل به چشم مياد و دانشگاه هاي خوب ايران در وضعيتي شديدا نابسامان قرار مي گيرند، با هيئت علمي بي سواد. (126283)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۱۸
دانشجوي خوب اگه اينجا به حقش نرسه به راحتي مهاجرت ميكنه و ديگه بر نميگرده، اگه اين سرمايه هاي انساني رو حساب كنيد چندين برابر اختلاس آقايون تو اين چند ساله. (126286)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۲۲:۰۷
نه برادر من، من دانشجوی ممتاز در تمام دوره های تحصیلم بودم و دکتری فیزیک گرفتم ولی بیکارم کردند، و بخاطر مراقبت از پدر و مادرم هم نتوانستم از ایران بروم و فقط خون دل می خورم هم خودم هم پدر و مادر پیرم. (126602)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۳۰
آقای فروزنده معاون نیروی انسانی احمدی نژاد به عنوان مربی از شهرکرد وارد سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور شد. بعد مدیر گروه شد بعد دکترا گرفت بعد دانشیار شد بعد کسر شانش شد در پیام نور بماند به تربیت مدرس رفت و بالعکس بسیاری از نیروهای کارآمد خانه نشین شدند (126293)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۴۷
بورس داخل! عده ای دنبال این ستاره سهیل!
اون دسته ای هم که بورس داخلند دنبال حقوق اندکی که ماهها عقب میفتد و تمدید نمی شود. به خاطر این که وزارت علوم بودجه ندارد!! آخر عاقبت علمی را تصور کن که بورسیه آن پول رهن خانه را هم ندارد. پول ندارد ازدواج کند. پول ندارد ماشین بخرد. سن 32 سال و شروع زندگی از صفر مطلق. (126296)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۵۸
من کسانی را می شناسم که بورسیه خارج شده بودند و تبدیل به بورسیه داخل کرده اند ولی 24 ساعته در پستهایی مانند رییس دفتر فنی استانداری، ریاست دانشگاه و .... مشغول خدمت بوده اند بعد از 2 سال هم شده اند دکتر. معلوم است مدرک دکتری اینها اعطایی. بدبخت کسانی که زحمت کشیده اند و دکتری گرفته اند و به دلایل واهی بی کارند. (126298)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۱:۲۳
من خود یکی از قربانیان همین سیاستها بودم. سه سال متوالی در مرحله اول رتبه های زیر 60 کسب کردم اما نتیجه ... حتی به دانشگاه های معتبر برای مصاحبه معرفی نشدم . و این همزمان بود با پروپاگاندای دولت قبل مبنی بر افزایش ظرفیت ها. اما دوستانی را میشناسم که خوب از فرصتها بهره بردند. (126311)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۱:۲۶
درضمن توجه کنیم که مسئله فساد و بی عدالتی در امر بورس صرفا به عمکلرد دولت قبل وابسته نبوده و نیست. در واقع بسیاری از اعضای هیئت علمی موجود این فرصت را غنیمت شمرده و بر بی عدالتی های سابقه دار خود افزودند. آقایان اساتید! بورس برای تحصیل دانشجو است نه برای ارتقای مدرک و پایه حضرات...نوبت شما گذشته است. (126313)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۱۳
من پدرم کارگر ساختمانیه و با هزاران هزار بدبختی و بیچارگی درس خوندم الان هم دانشجوی سال سوم دکتری با یه رزومه علمی عالی هستم اما منو گزینش رد کردن بخدا تو عمرم یه روز هم فعالیت غیرعلمی نداشتم به کدامین گناه نمیدونم. (126380)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۶:۱۳
سلام

متاسفانه این مقاله کاملا حقیقت دارد. (126484)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۷:۰۷
دکترای نامه ای بوده هست و خواهد بود
فقط کافی است بررسی شود چه کسانی بورس خارج به داخل شده اند
فقط کافی است یک آزمون از این افراد گرفته شود تا سطح سواد ایشان مشخص شود
با این حال خون خود را کثیف نکنید
آقایان در دانشگاهها پذیرش گرفته اند و مکان یابی کرده اند و جایشان خوب است و گرم و نرم
اعتراض شما عرض بیهوده بردن است و آب به هاون کوبیدن!!!!!!!! (126507)