به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۵۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۵۹۱۶

سانحه دلخراش اتوبوس‌ها و پاسخ استاندارد!

گروه جامعه: سه روز پيش با تصادف دو اتوبوس اسکانیا؛ هر دو خودرو در اولین لحظات تصادف آتش گرفته و سانحه ای دلخراش در اتوبان کاشان - قم رخ داد که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیز و بی گناه کشورمان گردید.
سانحه دلخراش اتوبوس‌ها و پاسخ استاندارد!
مادران؛ پدران و کودکانی از این خاک که امروز مي‌توانستند همانند تمامی کسانی که در جامعه زندگی مي‌کنند؛ در بین ما باشند ولی خاک سرد اجساد سوخته آنان را در آغوش گرفته و بازماندگان حتی نمی توانند با صورتهای عزیزانشان برای آخرین بار خداحافظی نمایند. از اولین ساعتهایی که این حادثه غم انگیز به وقوع پیوست؛ اظهار نظر‌هاي متعددی در خصوص این سانحه از عوامل ذیربط و کارشناسان در خبرگزاریها و اینترنت منتشر گردید.

از اظهار نظر وزیر محترم راه و شهر سازی در خصوص غیر استاندارد بودن ناوگان حمل و نقل تا اظهار نظر فرماندهان پلیس راه کشور در خصوص ترکیدگی لاستیک و سیستم معیوب برق رسانی اتوبوس اسکانیا که باعث این آتش سوزی مهیب شد؛ حاکی از آن بود که دستگاههای مسئول همگی به سرعت در حال بررسی حادثه و پیگیری آن مي‌باشند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز که در گفتگوی خبری شبکه دو در خصوص علت وقوع این حادثه شرکت کرده بود؛ در اظهاراتی تامل برانگیز که نشان دهنده عدم اشراف ایشان بر مجموعه تحت نظارت خود مي‌باشد صراحتا عنوان نمود که اتوبوس مشمول نظارت سازمان ملی استاندارد نبوده و این سازمان مسئولیتی قاعدتا در خصوص این حادثه ندارد!

اما لحظاتی بعد مدیر عامل شرکت عقاب که سازنده اتوبوسهای اسکانیا در کشور مي‌باشد در این گفتگوی خبری اظهار داشت که شرکت وی تمامی استانداردهای 55 گانه سازمان ملی استاندارد را اخذ نموده و دارای گواهی استاندارد از این سازمان مي‌باشد. فارغ از این موضوع که معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد که وظیفه نظارت و کنترل فرآوردههای تولیدی را در داخل کشور برعهده دارد؛ کوچکترین آگاهی از وظایف تحت مسئولیت خویش ندارد؛ باید به چند موضوع مهم کارشناسی اشاره نموده تا دستگاههای اجرایی؛ انتظامی و قضایی آن را مورد بررسی موشکافانه خود قرار دهند.

اولا، با توجه به اینکه لاستیک خودرو و سیستم سیم کشی برق اتوبوس هر دو مشمول قوانین استاندارد اجباری در داخل کشور مي‌باشند باید علت ترکیدگی لاستیک مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و در صورتی که لاستیک مذکور غیر استاندارد تشخیص داده شد؛ عوامل تولید کننده و یا وارد کننده آن و کسانی که مبادرت به تاییدیه کیفیت آن نموده اند؛ به محاکم صالح قضایی معرفی شوند.

ثانيا، با عنایت به اینکه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد؛ متولی آزمون و صدور تاییدیه انطباق اتوبوسهای داخلی با الزامات استاندارد مي‌باشد؛ نسبت به اخذ گزارشات فنی و کارشناسی اقدام و در صورتی که اتوبوس مذکور بطور کلی فاقد شرایط لازم برای تردد بوده؛ عوامل متخلف مشخص و اقدام قانونی لازم در خصوص آنان معمول گردد.

ثالثا، که از همه مهمتر و لازمتر بوده آن است که مدیران نهادهای نظیر سازمان ملی استاندارد که به جای قبول مسئولیت همواره در پی پیدا کردن راههای گریز از پاسخ به جامعه مي‌باشند برکنار تا حداقل التیامی بر دردهای بازماندگان ماجرا باشد. واقعیت آن است که خروجی مدیریت چنین مدیران نا آگاهی در سازمان ملی استاندارد؛ عقب نشینی در بحث نصب ایربگ؛ عدم برخورد قانونی با خودرو سازان متخلف و وقوع محتمل چنین حوادثی در کشور خواهد بود.

حسن
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۱:۴۱
جون انسانها با این مسولین بی تخصص وسایرین ارزشی ندارد اگر مانند سایر کشورها بود اکنون باید کلیه این اتوبوس هارا برای رفع عیب فرا خوان میدادند ولی افسوس و صد افسوس (126321)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۱:۵۳
سرعت دقت امنیت با خودرو های ایرانی !!!این تصادف ناراحت کننده دسته جمعی بوده همه ناراحت شدن و مورد توجه قرار گرفته ولی هرروز ماشین هایی مثل پراید بالای 80نفر کشته میده اما.. . (126327)
یاهو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۲:۰۳
مدیران اتوبوسی دولت قبل باید به زودی قلع و قمع شوند تا شاهد بروز اینگونه حوادث مشابه نباشیم (126331)
صالح
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۲:۳۶
واقعا خجالت آور است.سازمان استاندارد در قضیه برنجهای آلوده ؛ایربگ و بساری موارد دیگر مداوم عقب نشینی می کند.همین دیروز اعلام شد که شازمان استاندارد گفته سرنگها آلوده نبوده و مدیران ما اشتباه کرده اند.آخر تاوان عملکرد ضعیف برزگری در استاندارد را چرا مردم باید بدهند.چرا نسیم اعتدال دکتر روحانی به سراغ سازمان استاندارد نمی آید؟ (126349)
محسن
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۲:۵۷
آقاي روحاني عزيز ! كسانيكه در معاونت شما در اداره ي استاندارد ، لانه كردند و بدنبال لابي براي ابقاي خويشند ، توان انجام ساده ترين وظايف محول سازمان متبوع خود را نيز ندارند ! چرا ؟ چون تاكنون كسي از مديران اتوبوسي كار نخواسته بود ، تنها و تنها از آنان ارادت خواسته بودند ! همين ! . . . . (126370)
داود
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۰۹
هیچکس نمی گوید راننده با سرعت 160کیلومتر هم مقصر است من خودم در جاده ها شاهد هستم که با چه سرعتی سبقت می گیرند و هیچ نمی گویند که چند درصد این رانندگان مواد مصرف می کنند وهیچ سستمی نیست که بسنجد این راننده چند ساعت خواب دارد ویا بیدار است (126378)
قاسم
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۲۹
به رو ح بلند این عزیزان و دیگرعزیزانی که در حوادث مشابه این جان داده اند صلوات می فرستیم من هم در سال 86 ششم مهر در حادثه ای مشابه در محور چابهار زاهدان در برخورد کامیون و اسکانیا برادرم را از دست دادم که چیزی به جز آنچه داغدیدگان دیده اند باقی نماند ولی هیچ کس مورد مواخذه فرار نگرفت به جز راننده که مقصر حادثه بود در حالی که مقصرانی پشت این قضیه بودند آخر چند نفر باید جان بدهند در یک وسیله با یک شکل تا خفته ها ی بی مسولیت از خواب بیدار شوند . خدا لعنت شان کند (126390)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۳۵
تا حالا از توپولف ميترسيديم حالا بايد از اسكانيا هم بترسيم. (126394)
پیمان
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۴۶
پلیس راهنمایی بیشترین مسئولیت را داشته و کم کاری نموده، اتوبوسها جی پی اس دارند و کنترل میشوند، سرعت بالا کنترل نشده، لاستیک صاف کنترل نشده، در جاده چپ و راست میروند کسی کنترل نمیکنه و در یک کلام پلیس ضعیف است. (126400)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۵:۳۳
متاسفانه از بستگان ما هم تو این حادثه بودن و فوت کردن (126459)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۵:۴۷
بله.دوست بیچاره بنده هم در اتوبوس اصفهان بود کسی که دانشجوی ارشد دانشگاه تهران بود و زنده زنده سوخت تا ما هم از نبودش بسوزیم ولی طوری نیست آتیش اون دنیا هم میسوزونه خیلی هم بو میسوزونه.کی میتونه خودشو جای پدر و مادری بزاره که جسد بچش رو از روی ساعتش شناسایی کنند.کی.... (126468)
123
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۶:۳۱
اشکال نداره.چندروز دیگه همه یادشون میره تا اتفاق بعدی. دوباره مسئولین از زیر کار در میرن....
(126491)
علیرضا
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۷:۰۰
حدود 20 روز قبل یک اتوبوس مشابه د رمسیر بروجرد-اراک بعلت بریدن ترمز به کوه کوبید و 3 نفر سرنشین آن فوت کردند. چرا هیچکس از آ یاد نمی کند حتی فرمانده راهور ناجا که حتما اطلاع دارد . حتما باید اسم تهران و قم در یک حادثه بیاید تا مهم شود؟ (126505)