به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۱۸۰۹۶
مقاله وارده

بپذيريم كه اغلب‌ايرانيان از آن تلفن شادشدند

نهال دوستي و آشتي با مردم را در دل بكاريم
گروه مقالات: دوستي ورزيدن با مردم و آشتي با آنان، يكي از پايه‌هاي جامعه اسلامي بلكه هر جامعه انساني و از ملزومات زندگي جمعي در عصر حاضر به شمار مي‌آيد. از ديدگاه سياسي و روش حكمراني نيز، ايجاد رابطه محبت آميز حكمران با مردم و سخن گفتن با ايشان از دريچه مهر و دوستي، از ستون‌هاي اصلي حكومت و راز ماندگاري آن است.
بپذيريم كه اغلب‌ايرانيان از آن تلفن شادشدند
دكتر حسن دادخواه

يكي از مصداق‌هاي دوستي ورزي و آشتي حاكمان با مردم، دلخوش بودن او به خوشي وضع زندگي آنان و كوشش براي فراهم آوردن بسترهاي لازم براي راحتي و خوشكامي مردم و شهروندان است.
در راستاي برآوردن همين مصداق است كه توجه به خواست مردم و احترام گذاشتن به راي آنان و هماهنگ كردن خويش با ايشان، در دستور كار حكمرانان عادل و حكومت‌هاي مردم گرا، قرار دارد.

اين نوع حكومت ها، از يك سو، با نشان دادن انعطاف و سازگاري با مردم خود، رضايت آنان را جلب مي‌كنند واينگونه، نيروي نهفته مردم را در خدمت توسعه و پيشرفت جامعه قرار مي‌دهند و از سوي ديگر، با محبتي كه در دل مردم از خود به يادگار مي‌گذارند، سبك زندگي و طرز درست زيستن در جامعه امروزي را به آنان مي‌آموزند.

در برابر اين روش و خوي و خصلت پسنديده، روش ستيز با مردم و بد زباني و دهن كجي به آنان و برهم زدن شادي و خوشي ايشان قرار دارد. به اين معنا كه افراد جامعه يا حكمران، آسودگي مردم و خوشي آنان را مانند كابوسي براي خود تصور مي‌كند و بنا بر اين، كوشش مي‌كند تا به هر راه، موقعيتي فراهم نشود تا مردم دمي بي دغدغه زيست كنند و فرصتي براي انديشيدن داشته باشند. در چنين جوامعي، حاكمان اجازه نمي‌دهند تا مردم مطمئن شوند كه در تغيير سرنوشت خويش موثر هستند.

در ماه‌هاي گذشته در برخي رسانه‌هاي نوشتاري و در چندين برنامه از شبكه‌هاي سيماي رسانه ملي و نيز در برخي نهادهاي حكومتي نشانه‌هاي آزاردهنده‌اي از وجود سرناسازگاري و بلكه ستيز با مردم به روشني هر چه تمامتر مشاهده گرديد كه در اينجا به نمونه هايي از آن اشاره مي‌نمايد:

1- اكثريت قاطع مردم جامعه ايراني از تماس تلفني ميان رئيس جمهور ايران و آمريكا، شادمان شدند و آن را نشانه اي از كوشش براي حل موارد اختلافي ميان دو كشور و تامين منافع ملي و مصلحت دو كشور تلقي كردند. تاثير مثبت اين تماس به سرعت در اقتصاد و بازار و كسب و كار قابل مشاهده بود ولي متاسفانه اين شادي و خوش بيني بر كام برخي تلخ افتاد و از فرداي همان روز، زمزمه‌هاي ناسازگاري و بيان شك و شبهه و تاكيد بر دشمني با آمريكا به طرز تصنعي و مصنوعي در تبليغات رسمي كشو بالا گرفت.

2- خبر آزاد شدن زندانيان سياسي موجب شادي قلوب مردم ايران شد و برخي اين اتفاق را نتيجه تحقق حماسه سياسي و حضور مردم در انتخابات و برگزيدن گفتمان جناب دكتر روحاني از سوي مردم، تلقي كردند. اين تصور موجب گشت تا مردم نقش انتخابات و گزينش خود را در تغيير فضاي سياسي و قضايي كشور به خوبي احساس كنند ولي چه زود اين حس از مردم گرفته شد و رئيس محترم دستگاه قضا با حمله چند باره خود به برخي افراد به عنوان فتنه گر و با زباني غير حقوقي، به مردم گفت كه تصور نكنند كه آنان در تغيير سياست‌ها نقش دارند و انتخاب ايشان نقشي در تغيير فضاي سياسي و قضايي كشور ندارد.

3- انتخابات و نتيجه آن، نشان داد كه تبليغات سازمان يافته عليه برخي شخصيت‌هاي تاثير گذار، در اقبال مردم به آنان تاثيري ندارد بلكه موجب مي‌گردد تا مردم بيش از گذشته به آنان توجه كنند. نتيجه انتخابات و روي كارآمدن دولت آقاي روحاني اين اميد را در مردم زنده كرد كه حالا كه آقاي هاشمي رفسنجاني نتوانست در انتخابات شركت كند ولي زمينه براي تحقق برنامه‌هاي وي فراهم شده است.....ولي طولي نكشيد كه برنامه سازهاي رسانه ملي دوباره نوك تيز حملات و حذف‌هاي خود را به سوي او نشانه گرفتند تا به مردم بگويند كه او همچنان در رسانه ملي و در تعيين سياستها جايي ندارد.

4- در خطبه‌هاي نماز جمعه و پس از پايان نماز جمعه، در شهر‌ها مختلف، همزمان شاهد تاكيد بر دشمني تاريخي آمريكا با مردم ايران و راه انداختن راهپيمايي‌هاي بدون مجوز گروه‌هاي سازماندهي شده و حركت با تانك بر روي ديش‌هاي ماهواره مصادره شده از مردم هستيم تا به عموم مردم فهمانده شود كه دولت منتخب آنان اجازه كوچكترين تغيير در سياست خارجه و سياست داخلي را ندارد و راي آنان هيچ تاثيري بر تغيير در اداره كشور ندارد.

اين در حالي است كه روي خوش به مردم نشان دادن و دوستي و آشتي با مردم موجب مي‌گردد كه مردم اشتباهات گذشته حاكمان و مسئولان را فراموش كنند و دل در گرو حكومت ببندند و اينگونه، زمينه براي رشد و تعالي اخلاق و پيشرفت جامعه فراهم مي‌گردد.

۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۳۶
اگه به اغلب ایرانیان بود که اوضاع این نبود! عده معدودی هستند که با واسطه چند عدد لنگ کفشی برای مملکت تصمیم می گیرند (146123)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۲:۴۶
قبل از + یا _ دادن حتما تا پایان صفحه را بخوانید!!!! (146427)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۳۸
ذوق زده نشدیم،رفع تخاصم و صلح عالیست و شادی بخش
ولی پریدن در آغوش آمریکا و از دست دادن استقلال غیر قابل پذیرش،که البته با شناختی که از دکتر روحانی داریم؛بعید است که همچین اتفاق ناگواری بیفتد؛ولی به هر حال باید هشیار بود (146126)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۴۱
تو يا نمي فهمي آغوش چيه يا نمي فهمي استقلال. (146314)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۰:۵۶
آهان پریدن تو آغوش چین و روسیه یعنی استقلال
خودتیییییییییییییییییییییییییییی (146390)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۳:۰۱
یعنی فرق نقد با شعار و نگاه جناحی و حزبی رو نمی فهمید؟؟
این بنده خدا فقط نقد نوشته (146440)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۴۶
روحانی از هیچ چیز نترس مردم هستند (146140)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۴:۵۷
اتفاقا هیچ شادی هم نداشت. بلکه بیشتر یک شوک کاذب به کل جامعه و بازار وارد کرد. امریکا عددی نیست که ارتباط با اون تاثیری تو غم و شادی مردم داشته باشه. از 1953 تمام بدبختیهای این کشور زیر سر همین گاوچرانها بوده است .درست است بعضی ها دوست دارند فراموش کنند!! امافعلا واقعیت تاریخ قابل تحریف نیست. (146148)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۶:۱۵
تو دوست احمدی نیستی؟
آمریکا عددی نیست از جملات گهربار ایشان است. (146228)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۷:۲۶
دوست عزیز دو سوال در مورد شما میتواند مطرح باشد؟ یک مارک کفش شما چیست؟ دو آیا ارتباطی با برادر قلم دارید؟ (146273)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۹:۵۴
مارک من اینه : مخالف کیهان و امریکا هر دو با هم . حالا می فهمی من تو کدوم باندم؟؟؟ (146351)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۹:۰۱
احتمالا از اون کفش به دست های معروف باشید! ولی بدانید در ایران همه کفش دارند 18 میلیونی هم که به روحانی رای دادند کفش دارند. ما منطق داریم مثل شما افراطی های خشن عمل نمی کنیم. . . . (146329)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۰:۳۵
متاسفم برای این طرز فکرت/ واقعا متاسفم (146380)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۰:۵۰
ما به صورت خودکار عمل می کنیم چون فکرهامون رو خیلی وقت پیش کردیم و الان مثل فولاد سختیم. (146388)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۲:۱۸
از ماست که برماست عزیز!
چرا بعضی کشورها عرضه دارن بعد از بیست سال از جنگ جهانی که کشورشون داغون شده قدرت اقتصادی برتر دنیا بشن در حالی که ما بیست سال بعد از جنگمون یک چوب بستنی هم نمی تونیم بسازیم؟! (146422)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۰۴
شاد شدیم. (146155)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۱۰
حرف دل ما را زدی. (146158)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۱۷
به نظر من جز بهترین مطالب ارائه شده در بهارنیوز بود. (146168)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۲۳
اری به صلح نه به جنگ (146177)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۷:۱۱
توكه منفي ميدي: يعني با جنگ و ويران شدن كشور موافقي ديگه اره؟ يعني اينكه تمام كشورهايي دنيا دشمن ما باشند و راه اب و نون را برما ببندند موافقي ديگه؟ يعني با اينكه يك هموطن تو كشورهايي حوضه خليج پارس مثل يك وحشي برخورد بشه موافقي ديه؟ اره؟ خب پس مردم دشمن واقعي خودتون بشناسيند كه چه كساني دارند با تجذيه طلبها و جنگ افروزها و اسراييليها همصدايي ميكنند ! من ديگه نميدونم چي بگم شما نمونه كره شمالي تون ارزرست! (146260)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۱۷
شما هنوز وقت داری تا بیشتر با سیاست اشنا بشی. نظرات ما هم که همیشه اخر کار میاد روی سایت!!!! (146291)
ملیانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۲۹
اغلب نه بهار جون همه خوشحالللللللل شدند (146184)
باب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۳۰
کو گوش شنوا؟! (146186)
محمد
Australia
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۴۱
خیلی درست ومنطقی بود ممنون از شما (146192)
سيا
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۴۱
بابا ول كنيد .دنيا دارد هر لحظه به پيش ميرود اون وقت ما به فكر يك تلفن هستيم. كينه هاي خودتان را كنار بگذاريد مردم چه گناهي كردند.خجالت بكشيد (146193)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۴۸
به نظرم حقیقتا این تلفن مردم را شاد کرد, یعنی مرا که شاد کرد, با هر کس هم که صحبت کرده ام, از این ارتباط مستقیم احساس خوبی داشته. اما من از همان اول به این موضوع به عنوان یک گام مثبت در عادی سازی روابط بین ایران و آمریکا خوش بین نبودم چرا که ما یک رییس جمهور داریم, یک وزیر امور خارجه هم داریم اما در مقابل ده ها که بلکه صدها رییس جمهور و وزیر امور خارجه دیگر هم داریم که هر چند اسم و عنوانشان چیز دیگری است, اما موثر تر از رییس جمهور و وزیرش عمل می کنند. اصلا شاید بتوان گفت آنها دارند مملکت را اداره می کنند و تصمیم گیری های مهم از آنها در می آید. یکی اندرز پدرانه می دهد ( مثل همین مصاحبه ای که اقای لاریجانی در سویس کرده و در آن گفته که اگر پدر هز فرزندش ایراد بگیرد, این اصلا عین مسئولیت پدرانه اش است), آن دیگری قشون کشی خیابانی در نفی رابطه با آمریکا میکند . آن دیگری در روزنامه یا مجله اش رابطه با آمریکا را تقبیح می کند.. شاید بفرمایید این عین دموکراسی است و نظرات در این مورد متفاوت است. سوال من اینجاست , ما تا چه زمانی باید بحث کنیم که خواسته مردم ما این است یا آن است؟ آیا رفراندم و مراجعه مستقیم به ارای عمومی که در قانون اساسی هم پیش بینی گردیده, نمی تواند در این خصوص کمکی بکند و یکبار برای همیشه تکلیف را روشن کند؟ 35 سال است داریم بحث می کنیم که مردم, چه کسانی هستند و خواسته اکثریت مردم چیست. خوب رفراندم بر اساس اصل 59 قانون اساسی راهکار قانونی آن است. چرا باید از رفراندم ترسید یا از آن پرهیز کرد؟مگر اینکه خودمان بدانیم مردم چیز دیگری غیر از روش فعلی می خواهند!!!! (146199)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۶:۱۷
اگر همین الان رییس جمهور وقت امریکا پشت تریبون رسمی کاخ سفید قرار بگیرد و رسما وبا شفافیت کامل به نمایندگی از کل دولتهای پیشین امریکا و ملت امریکا از مردم و دولت ایران بابت:1-کودتای1953 2-کودتای نوژه 3-عملیات طبس 4-حمله به هواپیمای مسافربری 4-جاسوسی در سفارت ... عذرخواهی کند :ان موقع شاید مردم به حرف شما گوش دهند .ایا ملت ایران ارزش این را دارند یا نه!!؟؟؟؟؟ (146230)
سالار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۴۹
به طور یقین هم همین طور است باید ناراحتی های سی و چند ساله را صلح و دوستی بجاش بکاریم و برای نسل های اینده بذر نفاق و دورویی و دروغگویی به جا نذاریم زنده باد جهانی خالی از کینه و دشمنی .... (146200)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۵:۵۴
همینطوره موافقم. (146204)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۶:۰۷
ما که نه خوشحال شدیم نه ناراحت
ولی شما مطمئن باشید امریکا قابل اعتماد نیست اینو در تاریخ n بار ثابت کرده
اخریش هم همین هدیه تقلبی و اینکه تا نتانیاهو رفت نیویورک دوباره اوباما گفت همه گزینه ها از جمله جنگ روی میزه ! (146218)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۶:۱۸
خبر آزاد شدن زندانيان سياسي موجب شادي قلوب مردم ايران شد
خدایی تو این جمله مردم رو از کجا اوردی ؟
نکته مردم همون 20 30 نفری هستن که کامنت گذاشتن که خوشحال شدن
وگرنه برای بقیه فرقی نمی کرد که حالا اینا ازاد شدن یا نشدن (146231)
ساجد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۶:۴۸
در اکثر مواقع مذاکره بهتر از خصومت جوب میده (146245)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۹:۴۹
همه آنهایی که می فهمند و دلشان به حال مملکت ومردم میسوزد شاد شدندآنهایی که خوشحال نشدند مخالف سازش و منطق و خوشبختی مملکت هستند و منافع زیر زمینیشان به خطر می افتذ (146345)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۲:۰۳
تا کی کینه و خصومت ، واقعا که این گفتگو امیدی بود بر دلهای همه ما برای ایرانی بهتر و حل مشکلات کشور (146417)
اقبال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۰۷:۴۰
هنر به چشم عداوت بزرکتر عیب است (146513)