به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۲۰۴۸۵۴

آمادگی در مقابل ویروس کرونا

آمادگی در مقابل ویروس کرونا
نیویورک تایمز، 11 مارس 2020
ترجمه: علیرضا طالب‌زاده

گروه فناوری: یک نکته مهم:‌ ترس و واهمه به خود راه ندهید. در حالیکه شیوع ویروس کرونا به یک نگرانی جدی برای بهداشت عموم تبدیل شده است اما اکثریت قریب به اتفاق آنهایی که به این ویروس آلوده می‌شوند به طور جدی مریض نمی‌شوند و تنها درصد کوچکی نیاز به مراقبت‌های ویژه پیدا می‌کنند.
 دست هایتان را تمیز نگه دارید و فاصله خود را با افراد مریض حفظ کنید.
دست هایتان را بشویید. دست هایتان را با آب تمیز شیر خیس کنید. سپس همه جای آنها را با کف صابون بپوشانید. از پشت دستها، بین انگشتان و زیر ناخن هایتان غافل نشوید و همه آنها را با کف صابون بشویید. (حداقل 20 ثانیه) با شوینده‌های بهداشتی با پایه الکل باید 20 ثانیه دست‌ها را هنگام شستشو به هم بمالید اما ژل باید حداقل 60 درصد دارای الکل باشد.
از لمس چشم‌ها، بینی و دهان خود با دست‌های نشسته اجتناب کنید.
از افرادی که علایمی شبیه آنفولانزا دارند دوری کنید. به نظر می‌رسد ویروس کرونا از طریق قطراتی از سرفه و عطسه که در هوا پخش می‌شود شیوع پیدا می‌کند و به فرد سالم منتقل می‌شود.
اگر خودتان عطسه یا سرفه کردید دهانتان را به طرف آستین تان بگیرید چرا که اگر میکروب‌ها روی دست بنشینند می‌توانند به سرعت به روی سطوح دیگر منتقل شوند. همچنین دگمه‌های آسانسور یا خودپردازها را می‌توانید به جای فشردن با نوگ انگشتان با بند انگشتان فشار دهید.
اگر مریض هستید در خانه بمانید.
رایج‌ترین علایم ویروس کرونا تب و سرفه خشک است. بدنبال این علایم کوفتگی و بی‌حالی و تنگی و کم  آوردن نفس بروز می‌کند. اگر یکی از این علایم را دارید حتما در خانه بمانید و بیرون نروید. اگر وضعتان وخیم‌تر شد به مطب دکتر نروید و دستورات وتوصیه‌های پزشک را از طریق تلفن یا وسایل ارتباطی دیگر پی گیری کنید. در صورت مراجعه به مطب دکتر احتمال بالایی است که افراد دیگر هم از طریق شما آلوده شوند.
زدن ماسک به صورت کمکی به شما نخواهد کرد مگر اینکه قبلا به ویروس مبتلا شده‌اید.
ماسک‌ها کمک چندانی به ما در محافظت از بیماری نمی‌کنند. اگر به ویروس آلوده شده‌اید ماسک می‌تواند از گسترش و انتقال ویروس به افراد دیگر جلوگیری کند. بیشتر ماسک‌های جراحی به‌اندازه کافی محکم نیستد که جلوی تنفس هوای ویروس دار به داخل شش‌ها را بگیرند.
موثرترین ماسک‌ها اصطلاحا ماسک‌های N95 نامیده می‌شوند که می‌توانند جلوی 95 درصد از ذرات بسیار ریز را بگیرند.
آذوقه و مواد غذایی و دارو و نیازهای اساسی را در خانه ذخیره کنید.
کارشناسان توصیه می‌کنند که مایحتاج دارویی حداقل به‌اندازه مصرف یک ماه ذخیره کنید. همچنین باید به همین‌اندازه اقلام ضروری خانه مانند غذا و مواد شوینده و پوشک بچه (در صورت داشتن نوزاد) ذخیره داشته باشید.
به یاد داشته باشید که الکل یک ضدعفونی کننده خوب برای ویروس کروناست. پس حتما سطوح را در خانه با الکل ضدعفونی کنید. سطوح موبایل و تبلت را هم می‌توانید ضدعفونی کنید.
اعضای خانواده را آماده کنید و با آن درباره برنامه خود صحبت کنید.
اطمینان حاصل کنید که همه اعضای خانواده از آخرین برنامه شما برای مواقع اضطراری اطلاع دارند. به سخن دیگر اعضا را مدام بروز (روزآمد) کنید.
حتما با کادر مدرسه فرزندتان صحبت کنید. از تغییرات برنامه مدرسه فرزندانتان آگاهی باشید. اگر والدین یا خویشاوند سالمند دارید حتما برنامه‌ای برای مواظبت از آنها به هنگام ابتلا به ویروس داشته باشید.
در مقابل کودکان خونسرد باشید و آرامش خود را حفظ کنید و به آنها واکسن آنفلوآنزا بزنید.
فرزندان خود را با انجام همان اقداماتی که به هنگام فصل آنفولانزا  و سرماخوردگی برای آنها انجام می‌دادید محافظت کنید. آنها را به شستن دست هایشان و دوری کردن از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند تشویق و‌ترغیب کنید.
از مسافرت اجتناب کنید.
ویروس کرونا در حال پخش و گسترش است. حتی مسافرت در داخل کشور ممکن است یک ریسک بزرگ باشد. اگر مریض الحال هستید مسافرت نکنید. افراد مسن یعنی افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار نباید مسافرت کنند.

 
برچسب ها: ویروس کرونا