به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۲۰۹۰۹
سپهر سیاسی کشور همچنان دستخوش تغيير

چرا فرمان راست همچنان به چپ کشیده مي‌شود؟

گروه سياسي: چندی پیش دبیر کل حزب کارگزان از اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بر روی شیخ گوشه‌نشین ناطق‌نوری خبر داد. اما شاید کمی قابل تامل باشد که رقیب سرسخت رهبر اصلاحات در سال 76 چگونه هم اکنون گزینه‌ای از اصلاح‌طلبان اعلام مي‌شود. این جابجایی تاکتیکی که در انتخابات 92 باعث هتریک جناح راست شد آنچنان به دور از ذهن هم نبود چرا که فضای سال 88 زمینه ای برای این تغییرات و تعویض های سیاسی را ایجاد و بسترسازی کرد. شعاع دایره این تغییرات آنچنان کم هم به نظر نمی‌رسد. بعضی از آنها را با هم مرور کنیم:
چرا فرمان راست همچنان به چپ کشیده مي‌شود؟
شخصیت فراجناحی مانند "هاشمی‌رفسنجانی " بود که از بعد از انتخابات سال 84 آماج حملات تهمت‌ها توهین‌ها و در بعضی موارد تحریف تاریخ علیه ایشان شروع شد. دختر و پسر ایشان را به زندان انداختند اجازه حضور ایشان در نماز جمعه را گرفتند حذف تصویر و سخنان ایشان در صدا سیما را اجرا کردند و تا همین اواخر که آرزوی مرگ ایشان را در یک مراسم مذهبی خواستار شدند. تمامی این بداخلاقی‌ها باعث رویگرداند آیت اله از فراجناحی بودن به سمت تفکر اصلاح طلبی و اعتدال شد.

شخصیت دیگری که این روزها فرمان تفکر سیاسی اش به سمت چپ متمایل شده "ناطق‌نوری" است. بعد از انتخابات 88 و یا دقیق تر بعد از مناظره احمدی‌نژاد و مهندس موسوی بود که تهمت‌ها و بد اخلاقی هایی از کاندید جناح راست به ایشان سمت و سوق پیدا کرد. ناطق نوری که انتظار جبهه گیری از همفکران سال 76 را داشت با موضع انفعال آنان با این موضوع روبه رو شد و این داستان ناطق را به جبهه اصلاحات و اعتدال راهنمایی کرد. تا جایی که در بعضی مراسم‌ها با سیدمحمد خاتمی همنشین و همسفره شده و دولت روحانی را موهبتی الهی می‌داند.

احمدی‌نژاد شخصیتی که در هر دو دوره انتخاب وی در ریاست جمهوری اصولگرایان چیزی برایش کم نگذاشتند حتی از کلهر نماینده انتخاباتی وی در سال 88 شنیده شده که اولین بار واژه اصولگرایی را او مطرح کرده است. از زمان خانه نشینی 11روزه و دعوا بر سر مشایی بود که معلوم شد احمدی‌نژاد دیگر مصداق راست گرایی نیست و بیشتر به تفکر سوم تیر تاکید می‌کند.

چنین رخدادها و عوض شدن تفکر سیاسی در افرادی مانند علی مطهری نیز نمایان شده به طوری که بزرگترین منتقد دولت اصلاحات در مصاحبه‌ای از پخته شدن خاتمی وانتقاد از نحوه برخورد با مهندس موسوی صحبت می‌کند.

حسن روحانی نیز از جاده چپ گرایی عقب نمانده نامزد اصولگرای انتخابات مجلس ششم در سال 92کاندیدای واحد اصلاحات معرفی شد و تا جایی که توانست وزن اصلاحات را در دولت یازدهم بالا برد. انتخابات سال 88 و یا دقیق تر شخصیتی مانند محمود احمدی‌ نژاد باعث چرخش فرمان راست گرایی به چپ شد و بسیاری از سیاستمداران کهنه کار را به تغییر تاکتیک وادار کرد. به هر حال اینگونه که پیش می‌رود امکان چنین تعویض‌هایی در سپهر سیاسی کشور در آینده نه چندان دور وجود دارد.

پیام فیض

۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۲:۴۱
آفرین! عکس و عنوان عالی بود! دلیلش ناراستی راست است. (167509)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۵:۰۶
دقیقا! وقتی راست لباس دروغ پوشیده، چپ حقیقت سیاسی را بیشتر نشان می دهد. برای خیلیهایی که در اول انقلاب بدنبال اعمال حقیقت و راستی در جامعه بودند، دیدن دروغها و فسادی که به نام اصول به کشتن حقیقت می رسید، ازاردهنده شد. این است که امروز غالب نیروهای انقلابی، بیت امام ره، فرزندان راستین نسل انقلاب و هاشمی رفسنجانی بعنوان یکی از صدیقترین یاران امام و حتی رئیس جمهور انقلابی امام، در اپوزیسیون یا چپ قرار می گیرند. (167621)
پیام فیض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۹:۴۹
مچکرم از شما و بهار نیوز (167734)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۲:۵۹
اگر روزی کسانی چون احمد خاتمی و شریعتنداری و کوچکزاده و... به چپ بگرایند مطمئن باشید اتاق اصلاح طلبان و اعتدال و کارگزار خالی میشود چون باید و حتما به ارزش های آنها شک کرد. امیدواریم برسد روزی که اینها کاملاچپ شوند . اما چپ سیاسی نشوند (167523)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۳:۲۶
تو کشور ما اصلا چیزی به نام چپو راست واقعی وجود نداره...
چون هیچ وقت اجازه به جریان سوم نمیدن و به راحتی با هم متحد میشن.!!!
مثالشم از اول انقلاب زیاده....... (167547)
ايمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۳:۲۷
آقاي محمد خاتمي چند روز پيش به نكته بسيار مهمي اشاره كرد :اينكه" روحاني را ميخواهند از عقبه اش جدا كنند" .اين مساله بسيار مهم است.اگر اصلاح طلبان به روحاني پشت كنند،هم روحاني شكست ميخورد هم اصلاحات و اين امر موجب چرخش دوباره روحاني،ناطق و كارگزاران به راست خواهد شد كه اشتباه بسيار بزرگي خواهد بود.اصلاح طلبان در هر شرايطي نبايد حمايت خود را از روحاني قطع كنند.انتقاد بكنند اما حامي دولت باشند تا دوباره 84 ديگري بوجود نيايد. (167549)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۳:۴۵
خورشیدهمیشه پشت ابر باقی نمی ماند روزی را می بینم که اقای حسین شریعتمداری و... با حقیقت اشنا شوند وافکار امروز خود را نقد کنند (167566)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۴:۰۷
اين عزيزاني كه نام برديد فقط به دنبال حق هستند هر جا حق گفته شود آنها هم هستند (167585)
ع/د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۵:۰۸
کسی دلسوز نظام است که بتواند معاند را به مخالف ومخالف را به منتقد ومنتقد را به ممتنع وممتنع را به مدافع نظام تبدیل کند تاکی ریزش مگر ما چند نفریم بیایید کشور را با هم اداره کنید نه برای هم .خواهش یک عضو کوچک ودلسوز انقلاب....تجربه ثابت کرده راست وچپ وجود خارجی ندارد.تنها باندهای دوستی واقعی است زیرا همیشه در یک سیستم افراد متفاتی وجود دارند وقتی دقت می شود واقعیت مشخص خواهد شد که دوستان هم باند هستندنه همفکروهم عقیده.خدا رحم کند به کجا می رویم امیدوارم دولت روحانی مراقب باشد. (167626)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۵:۱۷
این افرادی که نام بردید همگی طرف حق و حقیقت رو گرفتند. اما با یک جمله آقای علی مطهری مخالفم: اینکه آقای خاتمی حالا پخته تر شده! به نظر من این جنابان هستند که حالا پخته تر شدند. وگرنه خاتمی از اول شخصیت بزرگ، فرهیخته و پخته ای داشت. (167630)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۶:۱۱
چون راست در این سالها نشون داده که دروغ است. (167655)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۶:۳۲
سال 88 یک جنبه خیلی خیلی مثبتی که داشت خیلیها رو از خواب زمستونی بیدار کرد....خیلیهای که گول این زرق وبرق دکان دین فروشی رو خورده بودند فهمیدن که یک عمره سر قبری که گریه میکنن مرده نیست و اصلاحطلبی واقعی در اصل در همون خط انقلاب و امام بوده...اصولا راست خیلی هم راست نیست(به امید ازادی اقای موسوی،اقای کروبی، خانم رهنوردو همه زندانیهای سیاسی و عقیدتی) (167669)