به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۲۳۵۱۶

نظرزیباکلام درباره مناظره روحانی‌واحمدی‌نژاد

گروه سياسي- رسانه‌ها: صادق زیبا کلام در یادداشتی در اعتماد نوشت: آقای دکتر احمدی‌نژاد یقینا در تحریر نامه به آقای روحانی و تقاضای مناظره با ایشان به دنبال اهداف و انگیزه‌های مشخصی بوده‌اند. از یک سو ایشان می‌خواهند این پیام را القا کنند که آنچه آقای روحانی به دولت ایشان و عملکرد 8ساله‌شان نسبت می‌دهد حقیقت نداشته و برای اثبات نادرست بودن آن حاضرند با ایشان مناظره کنند.
نظرزیباکلام درباره مناظره روحانی‌واحمدی‌نژاد
اگر چنانچه آقای روحانی نپذیرند (که علی القاعده این‌گونه خواهد بود)، در آن صورت آقای احمدی‌نژاد پیروزمندانه ادعا خواهند کرد که «دیدید من درست می‌گفتم و حرف‌های روحانی پایه و اساسی نداشت و ایشان حاضر نشدند رو در رو با بنده آن مسائل را مطرح کنند». اگر هم آقای روحانی بپذیرند که باز آقای احمدی‌نژاد پیروزی دیگری به دست آورده‌اند. در مقابل آقای روحانی در تلویزیون ظاهر خواهند شد و یک مانور تحقیقاتی به نفع خودشان به راه می‌اندازند.

صرف‌نظر از آنکه آقای احمدی‌نژاد در مناظره چه بگویند و آقای روحانی چه پاسخ دهند، و مردم حق را به کدام‌یک بدهند، اساسا صرف ظاهر شدن آقای احمدی‌نژاد در تلویزیون و به چالش کشیدن دکتر روحانی فی‌النفسه برای ایشان یک پیروزی تبلیغاتی بسیار مهم خواهد بود. بنابراین اگر دکتر روحانی پاسخ ندهند، آقای احمدی‌نژاد می‌توانند دست کم مدعی یک پیروزی اخلاقی شوند؛ و اگر هم پاسخ بدهند که آن وقت نور علی نور می‌شود و ایشان به یک پیروزی و موفقیت جالب تبلیغاتی دست یافته است. بنابراین انگیزه‌های آقای احمدی‌نژاد در نگارش نامه تقاضای مناظره روشن است. می‌ماند اینکه پاسخ آقای روحانی چه می‌بایستی باشد؟

قبل از هر چیز باید گفت که آقای روحانی یا دفترشان حتما ‌باید به این نامه پاسخ بدهند. بی‌پاسخ گزاردن آن نامه به دور از نزاکت است. چرا که مساله احمدی‌نژاد نیست بلکه مساله شخصیتی است که به هر حال 8 سال رییس‌جمهور کشور یا مرد شماره دوم نظام بوده. بی‌پاسخ گذاشتن آن در حقیقت و به تعبیری بیش از آنکه بی‌محلی و بی‌اعتنایی به آقای احمدی‌نژاد باشد، بی‌اعتنای به جایگاه دوم نظام است.

اما سوال دشوار آن است که پاسخ چه می‌بایستی باشد؟
در وهله اول ‌باید گفت که پاسخ یقینا می‌بایستی کاملا محترمانه باشد. اما و در عین محترم بودن باید بیان کنند که مجموعه اوضاع و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی، روابط ایران با همسایگانش، وضعیت حقوق شهروندی، بالا رفتن خط فقر، حجم شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل شده و... واضح‌تر و روشن‌تر از آن است که اوضاع کشور در 8 سال گذشته به چه صورتی درآمده بوده. خیلی نیازی نیست که با مناظره در برابر مردم نشان داده شود که وضعیت کشور در تیرماه که آقای دکتر روحانی دولت یازدهم را تشکیل می‌دهند چگونه بوده. به علاوه نیازی هم به روشنگری مردم نیست. فی‌الواقع مردم اگر خواهان تداوم دوران آقای احمدی‌نژاد می‌بودند، یقینا به دکتر جلیلی رای می‌دادند. اما نفس اینکه آقای روحانی بیش از 4 برابر جلیلی رای آوردند به بهترین شکل نشان‌دهنده اعتقادات مردم است.

سهند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۲:۱۴
درود برصادق زیبا کلام و دکتر حسن روحانی عزیزخودمون (182194)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۶:۴۸
این حرف آقای زیبا کلام توهین به شعور مردم است مردم خوب و بد را تشخیص می دهند چرا آقایان از مناظره بیم ناک هستند یک ضرب المثل می گوید آن که حساب پاک است از محاسبه چه باک است این حرف ها همه اش توجیه است اگر ایشان حاضر به مناظره نشوند معلوم است که تمام حرف هایش دروغ بوده و تمام آمارها دروغ می باشد (182338)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۸:۰۵
شما محمودیان چرا امار درستو متقابلن اعلام نمی کنید ؟ ازهاری هم به صدای مردم میگفت همش نواره (182369)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۲:۲۵
اتفاقا به دلیل همین دلیل ها که گفته شد، این نامه نباید پاسخ داده شود!!! (182197)
مير مهنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۲:۲۷
دكتر برده با فاصله زياد........نبايد احمدي نژاد رودست كم گرفت......خيلي فني تر از روحاني هست و بسيار مسلط تر از ايشون به دستور العمل ها و قوانين و روش كار ها... (182198)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۲:۳۰
او که 8 سال با سفسطه و خنده های بی نمک روح مردم رو عذاب داده حالا میخاد به هرقیمتی دوباره سوهان عذاب بشه. محمود بای بای. (182199)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۲:۵۰
روحانی 50ممیزه هفت دهم درصد رای آورد لطفا واژه های دیگری برای این معادله ساده وضع نکنید.مثل آنچه درمورد گرانی های اخیر می گویید :گران نشد قیمت واقعی شد. (182204)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۲:۵۵
احمدی نژاد در واقع می خواد تو روز روشن منکر وجود آفتاب بشه ولی خود مردم آگاه و مطلعند (182209)
كارگر بيكار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۳:۱۷
خواهشمند است به مسئولين صدا وسيما تذكر داده شود كه در مصاحبه ها از نشان دادن عكس و غيره كه جنبه خصوصي دارد خوداري شود. (182222)
ماهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۳:۲۰
او در تاریخ استحاله خواهد شد. (182224)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۳:۴۷
آقای روحانی باید اعلام کنند حاضرند در پیش گاه مراجع عظام تقلید همانند آیت الله عظمی وحید، صافی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی و ... و به دور از تبلیغات رسانه ای به مناظره بنشنند از آنجایی که هدف خدمت به مسلمین و ایران است چه قاضی بهتر از مراجع؟ (182238)
نبي ابادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۶:۳۱
اقاي زيبا کلام درزمان دولت اقاي روحاني است که بايد به نامه احمدي نژاد پاسخ داده شود اگرنه به جايگاه شخص دوم کشور اهانت ميشود پرسش من از شما اين است که اين جايگاه الان قداست پيدا کرده يادرزمان دولت قبلي هم تقدس داشت اگر داشت پس چرا احمدي نژاد انچه بي حرمتي بود به اقاي خاتمي کرد و حتي اورا ممنوع الخروج کردوتمام افتخارات گذشته را به استهزا کشانيد واز اين بدتر اقاي خاتمي را ممنوع الخبر وتصوير کرد حالا بايد هي به احمدي نژادي که ملت را به روز گار سياه نشانده امتياز داد اقاي احمدي نژاد بايد در محضر دادگاه پاسخگو باشد (182322)
علیرضاشاهرخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۱۷:۱۵
دکترروحانی باکیاست ترازاین حرفهاهستند که اسیرترفندنخ نماشده ی احمدی نژادشوند. درودبرگفتمان تدبیروامید (182344)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۲۰:۵۰
نمی دانم چرا همه از مناظره با احمدی نژاد واهمه دارند! (182485)
یاور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۲۱:۳۰
تفکراحمدیسم درایران مصداق موجیست که اسودگیش عدم اوست.ازاقای روحانی بعید است که بخواهد وارد این موج شود.بگذارید مردم ازاین ارامشی که بوجود امده لذت ببرند. (182516)
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۲۲:۵۴
مثبت (182564)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۲۱:۴۳
مردم پاسخ سیاستهای احمدی نژاد را دادند و به توضیح . . . دوباره محمود نیازی ندارند (182522)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ۲۳:۴۳
مردم هشت سال قیافه اینو دیدن زجر کشیدن بزارکمی آسوده باشن میخواهیدبیادتلویزیون حرفهای صدمن یه غازبزنه هردم راعذاب بده (182580)