به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۳۰۱۴۴

رسانه‌ ملي؛ از خاله شادونه تا آوای سیندرلا!

گروه هنري: چهارشنبه‌شب، دقایق و سکانس‌هاي پایانی سریال نسبتا پرمخاطب و کش آمده "آوای باران"، علاوه بر حل کردن به مشکلات اجتماعی موجود از کودکان کار گرفته تا قاچاق دارو و کلاهبرداری، نقش جنایت آمریکا در مشکل بروز کرده برای باران را هم بر شمرد و البته تلاش کرد در چند ثانیه، مشکل کاهش رشد جمعیت کشور را نیز حل کند!
رسانه‌ ملي؛ از خاله شادونه تا آوای سیندرلا!
به گزارش آینده، در سکانسی که یک ماه بعد از پیدا شدن باران یا همان سیندرلای سابق، این دختر گدا که اکنون ترگل و ورگل شده و با خبرنگاران و برنامه سازان مصاحبه مي‌کرد، به بیان سرگذشت خود پرداخت. نکته جالب این بود که وی چند عامل را در معضل به وجود آمده برای خود و جدایی 20 ساله از پدر و مادرش دخیل دانست:

اول سوار هواپیما شدن مادرش که از سرنشینان ایرباس مسافری بوده که توسط ناو امریکایی منهدم شد و زمینه فعالیت‌هاي آینده او شد. وی در ادامه به نکته دوم هم اشار کرد و گفت، اگر پدر و مادرم به من اکتفا نمی کردند و برایم برادر و خواهرانی مي‌آوردند، من دیگر این چنین مفقود نمی شدم و در سختی گذران عمر نمی کردم.

با وجود ان که پیش کشید موضوع "ایرباس" کمی سفارشی به نظر مي‌رسید و مشخص بود قرار است کارگردان موضوع استکبارستیزی و جنایات آمریکا را برای مخاطب ارائه کند، اما از آنجا که این سوژه در فرایند داستان مورد اشاره قرار گرفته بود و لااقل اسم آمریکا زیاد مستقیم آورده نمی شد، تا حدی برای بیننده سریال قابل تحمل بود. اما زمانی که بلافاصله بعد از این موضوع، بحث افزایش فرزند، مستقیم و بدون مقدمه وارد سخنرانی نتیجه گیری قهرمان داستان مي‌شد، اکثر مخاطبان نکته سنج سیما، لبخندی از سر تمسخر مي‌زدند و این گونه به نظرشان مي‌رسید که این موضوع نیز با دستور بالاتری ها در نتیجه گیری سریال گنجانده شده است.

سریالی که با وجود کشش و جذابیت نسبی، بیش از حد کش آمد و به قول بینندگان تلویزیون، بیش از حد لازم آب در آن بسته شد. ظاهرا کسانی که این نحو تبلیغ مستقیم و بدون شگرد رسانه‌اي و حرفه‌اي را قاعدتا با شعار پرداختن به رهنمود رهبری درباره رشد جمعیت تجویز مي‌کنند، به نظر آن میزان سواد رسانه‌اي ندارند که بدانند دیالوگ سریال با بیانیه خواندن فرق مي‌کند و این شیوه اگر اثر عکس در انتقال پیام نداشته باشد، دست کم اثر مثبتی نمی توان انتظار داشت.

این دسته گل تازه در حالی است که سه هفته قبل هم در یک "خلاقیت"! کم نظیر، مسوولان صداوسیما با پخش خبر "زایمان خاله شادونه" در بخش خبری 21 سیما، تلاش کردند به قول خود رهنمود رهبری را با ابزار "هنر" القا کنند و حتی بعد از انتقاد رسانه ها از این شیوه، جناب ضرغامی به جای پند شنیدن، در جشنواره جام جم به توجیه و دفاع از این اشتباه رسانه‌اي پرداخت.

معروف است که در فضای سالهای اول انقلاب که نیروهای انقلابی چندان از دانش تبلیغات و ارتباطات بهره مند نبودند، کسانی که سفارش پوستر مي‌دادند، از گرافیست مي‌خواستند همه مفاهیم از امام و رهبری تا مبارزه با استکبار و حمایت از محرومین و مساله فلسطین و جنگ و معنویت و صدور انقلاب و.... را، هر یک با نمادی مشخص در طرح بیاورند؛ امری که باعث مي‌شد پوسترهایی شلوغ و پلوغ و کم اثر تولیدشود. ظاهرا با گذشت 35 سال، همجنان باید در حسرت کارشناسان رسانه‌اي ماند، چرا که اگرچه به برکت انقلاب تعداد زیادی کارشناس در این زمینه فعالند، اما همچنان تصمیم گیری در اختیار آنها نیست.

علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۰۹:۳۲
دیگه از سیمای ضرغامی چه انتظارایی دارید شمام!!!!! (202898)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۲:۱۴
فعلا که میبینی مثل کنه چسبیده بیرون برو هم نیست صد رحمت به لاریجانی که قبلا رییس صدا وسیما بود باز حداقل سریالاش قشنگتر یود. (202936)
و
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۰۹:۴۲
اوایل: بچه بیارید سهمیه میدیم و ...
وسطاش: فرزند کمتر زندگی بهتر.
الان: بچه بیارید کم داریم.
مشکل اینجاست که یکسری آدم فکر می کنند حق دارند هر وقت دلشون خواست(منافع) برای مردم نسخه بپیچن. الان حتی اگر علاقه هم داشته باشن نمی تونن بیش تر از یه بچه رو خیلی از خانواده ها بزرگ کنن. (202899)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۲:۳۱
تو هم حق داری عمل کنی یا نکنی.
بدبختی مملکت اینه که مردم فکر میکنن فقط حکومت مقصره و از زیر تقصیرات خودشون شانه خالی میکنن. اگر ما مردم نخوایم دو تا بچه بیشتر داشته باشیم حکومت میتونه مجبورت کنه؟ یا به جای ما مردم ایران تولید مثل کنه؟ خب معلومه که نمیتونه (202943)
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۰۱:۱۱
وقتی که دولت حمایت های لازم رو در کاهش جمعیت متوقف کنه چی می شه؟
قشر فقیر جامعه نمی تونن خودشون برن دنبال پیشگیری، هی بچشون زیاد میشه!!! (203195)
تنها به جا مانده از يك شهيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۰۹:۴۶
راستش مدتها بود كه به دنبال يه جايي برا نوشتن درد دلام ميگشتم.خيلي دوست دارم نظرمو اينجا بزارين تا اونايي كه فكر ميكنن بچه هاي شهدا امتيازهاي زيادي گرفتن بخونن.من وسه تا از همشهريام تك فرزندان شهيدان اين كشوريم كه تابحال عليرغم وعده وعيدهايي كه داده شده وبا وجود تحصيلات هيج جا استخدام نشديم.من 6 ماهم بود كه بابام شهيد شد وهيچ خاطره اي از اون ندارم.نميدونم اين استخدامي فرزندان شهيد كي وكجا وبرا چه افرادي صورت گرفته كه ما بي خبر هستيم خواش ميكنم اگه مسئولي اين مطالب رو ميخونه منو راهنمايي كنه به كجا ... (202900)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۱:۱۶
برادر عزیز
شاید شما و خیلی از عزیزان دیگه آنچنان از تسهیلات استفاده نکردین ولی کم نیستن افرادی که با این تسهیلات و رانت ها بیشتر از حقشون استفاده کردن.
شهیدان به گردن ما حق دارن و فرزندانشون به حق باید حقوق خاص و متمایزی داشته باشن ولی عادلانه. (202920)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۴:۴۳
دوست عزیز برای روشن شدن مطلب بهتره یه مقایسه ای با قوانین کشورهای دیگر که برای بازماندگان وایثارگرانشون گذاشتن بکنید ببینید کشور ما برای ایثارگران کاری نشده یه لینک میدم بهتون یه مقایسه منصفانه انجام بدین
http://www.navideshahed.com/fa/index.php?Page=definition&UID=257994 (202986)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۴:۰۵
بهتر بود در موضوعی مرتبط درد دل خود را مینوشتید (202973)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۰۹:۴۶
همونایی که فرق مذاکره رو با بیانیه خوندن نمی دونستن، انتظار دارید فرق دیالوگ فیلم با بیانیه خوندن رو بدونن؟ (202901)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۰:۰۵
این صدا و سیما فقط بلده خودنمایی کنه و ازدلسوزی های رهبری این پیامها و شعارهای بی محتوا را به قول خوشان در لوای هنر بیان کند اگر واقعا برای مسئولین صدا و سیما دغدغه رهبری مهمه بیاد یه مستند واقعی از بین مردم و جوانان تهیه کند و بدون سانسور پخش کنه تا ببینه اولا چرا جوونا ازدواج نمی کنند ثانیا چرا متاهلین جرات بجه دوم و سوم را ندارند با این شعارهای الکی و آبکی مشکل جامعه حل که نمیشه هیچ جواب عکس هم میده (202902)
A R A M I S
Romania
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۰:۱۳
بنده الان حدود یک ساله رسانه ملی شخصا تحریم کردم و بسیار هم از این تصمیم خرسسسسسسسسسسسسسندم... (202903)
A R A M I S
Romania
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۱:۰۲
چند روزی میشه که با و جود اینکه از پراکسی یا آنتی فیلتر استفاده نمیکنم ولی نظرات بنده با پرچم رومانی ثبت میشه لوگوی بعضی از سایتها هم عوض شده خیلی از سایتهای غیر فیلتر هم که تو ساعتهای خاصی اصلا باز نمیشن... الان آزمایشیه ولی در آینده نزدیک اینترنت هم ملی میشه... (202915)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۰:۱۶
دقیقا!ما هم 2تا نکته آوای باران رو گرفتیم!خیلی ضایع بودن! :) (202904)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۱:۲۹
دقت کردین تو این فیلم هیچ جایی واسه قانون وجود نداشت!
حتی یکی از مشکلات توسط قانون و پلیس حل نشد. همه چیز برمیگشت به خود آدمای داستان و بعد هم خدا بود که دیگه همه رو به سزای اعمالشون رسوند.
واقعا متاسفم حتی تو فیلم هامونم نمیتونیم به مردم القاء کنیم که یک قانونی داریم که میتونه از شما در برابر بی عدالتی ها دفاع کنه. کاش داشتیم ولی ..... (202924)
عمو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۲:۲۱
ضمن تایید پیام عمورسول،صداوسیما عین کبکی میمونه که سرش را کرده توی برف وبدون توجه به شرایط واطراف به اصطلاح برای فرهنگ سازی، آنچه درسرش خشک شده تحت عنوان هنرو... ازخودش صادر میکند ،غافل ازاینکه لبخند تمسخررا برلبان مخاطبان جاری میسازد! (202940)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۱۲:۵۵
چه نظر کارشناسی!!!!هه هه هه .... (202947)