به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۳۰۵۶۶
مقاله وارده

بیگانگي با قانون اساسی در فرهنگستان!

اسماعیل حسین‌پور

گروه مقالات: فرهنگستان زبان فارسی ایران از دیرباز جایگاه استادانی خردورز و اندیشمند بوده است که توانسته‌اند با رنج‌هاي شیرین شان برای پاسداشت و پیراستن و بلند آوازگی زبان فارسی گام‌هاي بلندی بردارند. آنچه در روزهای اخیر باعث تعجب و آزردگی خاطر دلسوزان ایران عزیز شده است اظهارات نسنجیده برخی اعضای این فرهنگستان در مخالفت با تدریس زبان مادری است که متأسفانه سبب آسیب جدی به شأن و جایگاه این مجموعه خردمند شده است.

با همه ارادتی که به این بزرگواران دارم در پاسخ به یکی از اعضای محترم فرهنگستان که آموزش به زبان مادری را امری وارداتی دانسته است و آن را توطئه ای برای کمرنگ کردن زبان فارسی دانسته‌اند به عنوان یک دبیر ادبیات فارسی و یکی از اقوام ایرانی سؤالاتی در ذهن دارم که امیدوارم آن عضو یا برخی اعضای محترم فرهنگستان پاسخگو باشند.

1- نظر این عضو محترم فرهنگستان در مورد جایگاه قانون اساسی چیست؟ آیا ایشان تمام اصول قانون اساسی را قبول دارند یا برخی اصول نزدیک به اندیشه هایش را مي‌پذیرند؟

2- آیا ایشان مي‌دانند تدوین‌کنندگان قانون اساسی که اصل 15 را در قانون اساسی لحاظ کرده‌اند دانشی مردان انقلاب اسلامی و شایستگان عالم و فکوری بوده‌اند که با درک عمیق از شرایط آن روز و فردای ایران، در هنگام رأی به اصل 15 قانون اساسی، از مجموع 67 نفر از حاضران، 62 نفر رأی موافق و 5 نفر رأی ممتنع داده اند؟

3- آیا دولت برخاسته از رأی و اراده مردم حق ندارد یکی از اصول قانون اساسی که پس از35 سال غریب مانده است را اجرایی کند؟ آیا رئیس جمهورِ سوگند یادکرده به قرآن که باید پاسدار قانون اساسی باشد حق ندارد بر اجرای قانون اساسی تأکید کند؟

4- آیا مردم انقلابی و شهید داده و جان بر کف نهاده که یک صدا در برابر استبداد شاه و بیگانگان ایستاده‌اند حق ندارند پس از گذشت 35 سال از انقلاب شکوهمندشان از دولتمردان شان بخواهند که یکی از اصول قانون اساسی را اجرا کند؟آیا این اظهارات ناپخته این شبهه را به ذهن متبادر نمي‌کند که مردم و به ویژه قومیت‌ها فقط برای راهپیمایی و انتخابات و استقبال‌ها و مرزداری و میهن پرهیزی به کار مي‌آیند؟

5- آیا متهم نمودن دلسوزان انقلاب و ایران برای آموزش به زبان مادری، به تأثیر پذیری از بیگانگان در حقیقت متهم نمودن تدوین کنندگان قانون اساسی به الهام گیری از بیگانگان نیست؟ آیا جوانان امروز حق ندارند درباره سایر اصول قانون اساسی نیز دچار شبهه شوند و به دنبال رد پای بیگانگان در تدوین قانون اساسی شان باشند؟

6- آیا تأسف‌آور نیست فرهنگستان زبان فارسی که در اساسنامه اش ابتدا بر اصل 15 قانون اساسی تأکید شده است عضوی بیگانه با قانون و فرهنگ مردم، بخشی از این اصل را بپذیرد و بخش دیگر آن اصل را انکار کند و توطئه بیگانگان بنامد؟

7- آیا این عضو محترم فرهنگستان فارسی مي‌داند با این ادبیات ناپخته اش چه بهانه ای به دست بدخواهان داده است تا کشور جمهوری اسلامی را به نقض حقوق اساسی اقلیت‌هاي زبانی متهم کنند؟آیا مي‌داند که مخالفت با زبانهای مادری، تأکید بر یکسان سازی زبانی است که ثمره تلخش را پاکستان دید و چشید؟

8- آیا انکار قانون اساسی و اصول آن پس از 35 سال توطئه است یا تأکید بر اجرای اصول قانون اساسی که مردم به عشق کشور و قانون و دین و میهن شان صبورانه جانفشانی‌ها کرده‌اند بوی توطئه مي‌دهد؟

9- آیا مردم حق ندارند سنگ اندازی برخی از افراد عضو فرهنگستان را در راستای ناکام ساختن دولت و عدم برآورده شدن مطالبات به حق مردم تلقی کنند که برخی‌ها برای مخالفت با دولت حتی حاضرند قانون اساسی را انکار کنند؟

10- آیا این عضو محترم فرهنگستان زبان فارسی مي‌داند که اقوام ایران عزیز، فارسی را به عنوان زبان رسمی شان چون جان عزیز مي‌دارند و با سرخی خونشان در بلندای تاریخ صادق مرزبانان ایران بوده‌اند تا بسیاری از مراکز علمی و فرهنگستان بتوانند با آرامش خاطر بر اساس اساسنامه اش به پاسداری از زبان فارسی بپردازند؟

در حیرتم که فردی بیگانه با فکر و فرهنگ و قانون در فرهنگستان زبان فارسی و در بیخ گوش جناب حداد عادل قانون‌دان و قانون گذار چه مي‌کند؟ به عنوان عضوی کوچک از انبوه مردم دلداده ایران و عضوی از اقوام ایرانی ضمن مباهات به جانفشانی همواره مردم نجیب مان در راه دفاع از استقلال ایران عزیز، اجرای قانون اساسی و پای فشردن بر اصول آن را حق خویش و کار به دستان مي‌دانیم و انتظار داریم دولت تدبیر و امید با درایت به دنبال تحقق اصل 15 قانون اساسی در کشور باشد تا اقوام با دلدادگی بیشتر خود را فرزند همواره این خانه بزرگ بدانند.

زاهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۰۹:۵۳
فرهنگستان با قانون اساسی بیگانه نیستند ولی آن دسته از قوانین را عمل میکنند که گزندی نداشته باشد ودر مورد دسته دیگر هم به آنچه که به آنها گفته میشود عمل میکنند . (204329)
فرزند ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ۲۲:۱۸
تمام مشکلات مردم ایرانو حل کردید فقط مونده بود گیر بدید به فرهنگستان؟ تنها نهادی که یه کمی داره از زبان رسمی و تاریخی کشوری که تا زمان رضا شاه اسم جهانی اینکشور پارس بوده دفاع میکنه ؟ واقعا خجالت داره مثل اینه که از دولت عربستان انتقاد بشه چرا از زبان عربی دفاع میکنه ویا
ترکیه چرا از ترکی دفاع میکنه ، این اسمش نمکو خوردن و نمکدون شکستنه کسانیه که اهداف اصلیشون رو بیان نمیکنن و برای بقیه اسم این تفکرات ساده لوحانه ای بوده که باعث شده قسمتهای بزرگی از این سرزمین تاریخی در گذشته تجزیه شوند (204572)