به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۳۰۹۷۰

«تأمين اجتماعي»؛ سازماني پا در هوا و ...!

«تأمين اجتماعي»؛ سازماني پا در هوا و ...!
عزيز آذرخرداد- روزنامه نگار

گروه جامعه: سازمان تأمين اجتماعي از جمله نهادهايي است كه حيات آن ارتباط مستقيمي با وضعيت اقتصادي كشور دارد. به معناي ديگر هرچه بازار توليد و اشتغال در كشور رونق بيشتري داشته باشد اين سازمان نيز پوياتر و فعال تر به ارائه خدمات بيمه اي و درمانيش خواهد پرداخت. متأسفانه در طول 8 سال گذشته اين سازمان نيز مورد هجمه آرمانگرايان قرار گرفت و صدمات و لطمات جبران ناپذيري از رهگذر افكار ارتجاعي مديران منصوب رئيس دولت نهم و دهم و اطرافيان او بر بدنه اين سازمان وارد آمد.

افشاي تخلفات متعدد و دهشتناك مالي در اين سازمان مردم نهاد و كمرنگ شدن اعتماد عمومي مردم و بويژه بيمه پردازان و مستمري بگيران نسبت به متوليان و دست اندركاران اين سازمان كار را به آنجا رسانده كه در كوي و برزن طبل رسوايي مديران اين سازمان بزرگ را كه بايد در مقام امانتدار ملت انجام وظيفه مي‌كردند بصدا درآورده است.

در چنين وضعيت ملال آوري و در حالي كه دكتر نوربخش مدير عامل منصوب دولت يازدهم تمام تلاش و همت خود را صرف اعتمادسازي مجدد مخاطبان اين سازمان كرده است متأسفانه حضور برخي چهره‌هاي متخلف و افراد داراي تفكرات احمدي نژادي در اركان مديريتي اين سازمان اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي مورد نظر مديران دولت تدبير و اميد را در حالت بلاتكليفي و پا در هوا قرار داده است. بدون ترديد در صورت مديريت نشدن اين وضعيت از سوي تيم فرهنگي، ارتباطي مديرعامل ممكن است در آينده نزديك نتايج زيانباري متوجه اين سازمان شود.

در شرايطي كه گزارش كميته تحقيق و تفحص مجلس منتشر شده و در اين گزارش با ارائه برخي اسناد اسامي افرادي به عنوان متهم و متخلف آشكارا منتشر گرديده است سياست سكوت و مسامحه نمي‌تواند پاسخگوي افكار عمومي به ويژه خشم كارگران و بيمه پردازان باشد. به عنوان مثال در حالي كه مدارك و اسناد تخلف‌هاي متعدد در پرونده شركت خانه سازي ايران منتشر شده چگونه است كه متوليان سازمان تأمين اجتماعي حاضر به بركناري فرد خاطي از جايگاه مديريتي او نيستند؟ به راستي اين چه محافظه كاري است كه در عمل دارد به قيمت سلب اعتماد از دولت تدبير و اميد تبديل مي‌شود؟ آيا دلسوزان و دوستداران دولت تدبير و اميد نبايد نگران برنامه ريزي مخالفان و ريزه خواران دولت قبل در بدنه اين سازمان بزرگ باشند؟

بي گمان انتخاب دكتر نوربخش به عنوان مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي كه از ابتداء مورد حمايت كاركنان صديق اين سازمان و فرهيختگان و قلم بدستان شاغل در سازمان تأمين اجتماعي بوده و هست به جهت داشتن معيارهاي مورد نظر دولت تدبير و اميد صورت گرفته است و تا آنجا كه نگارنده اطلاع دارد ايشان فردي فرهيخته، مدبر و داراي سجاياي اخلاقي ويژه بخصوص در پيگيري مشكلات بيمه شدگان و كاركنان اين سازمان هستند.

اما پنج ماه است كه كارشناسان و دلسوزان سازماني شب و روز در انتظار چرخش كليد‌هاي دولت تدبير و اميد در قفل‌هاي زنگ زده واپسگرايان در اين سازمان بيمه گر هستند و اگر واقعيت را بخواهيد هنوز كه هنوز است متأسفانه قطار تدبير و اميد به ايستگاه سازمان تأمين اجتماعي نرسيده است. به راستي چرا گشايشي در امور لاينحل اين سازمان نمي‌شود؟ چرا دستورات و برنامه‌هاي مدير عامل، هيأت مديره و هيأت امناي سازمان تأمين اجتماعي با حداكثر كندي و حداكثر زمان به انجام مي‌رسد؟

همه كاركنان سازمان خوب به ياد دارند كه در زمان مديريت قاضي مرتضوي دستورات وي در حداقل زمان به انجام مي‌رسيد و همين آقاياني كه فرايندهاي اداري را موجب افزايش زمان اجراي فرامين و برنامه‌هاي مديران ارشد دولت تدبير و اميد مي دانند چگونه بود كه در دوره قبل تا پاسي از شب در اين سازمان طبقات را بالا و پايين مي‌رفتند تا دستورات آقايان در حداقل زمان به انجام برسد. ما و شما بياد داريم كه در روزهاي آخر دولت دهم قاضي مرتضوي چه دستوراتي را در اين سازمان در حداقل زمان اجرايي كرده است به راستي استخدام 570 نفر در يك شب كاري كارستان نيست؟ چه شده است كه سيستم اداري، مالي و... سازمان در مقابل دستورات مديران منصوب دولت تدبير و اميد اينهمه مقاومت از خود نشان مي‌دهد؟

چه شده است كه اينك كه مديرعامل و تصميم سازان سازماني مي‌خواهند از تخصص تعدادي از كاركنان استفاده كنند هزاران اما و اگر در مقابل آنان گذاشته مي‌شود و سيستم اداري توان انجام سريع دستورات مديرعامل دولت تدبير و اميد را ندارد؟ به گمان نگارنده و بسياري از فرهيختگان و مديران منصوب دكتر نوربخش دليل موضوعات ياد شده را بايد در عدم همراهي و همدلي مسئولان و مديران مياني سازمان تأمين اجتماي جست.

واقعيت اين است كه در بدنه سازمان تأمين اجتماعي واپسگرايان لانه كرده‌اند و به انواع شيوه‌هاي پسنديده و ناپسنديده با مانع تراشي و سنگ اندازي سعي در عدم موفقيت دكتر نوربخش و تيم مديريتي وي دارند. اين افراد به گمان خام خود مي‌خواهند مانع حركت ملت به سمت عقلانيت و دانش مداري شوند. حال آنكه همگان بر اين موضوع واقف هستند كه كاركنان سازمان نيز عضوي از همين ملت هستند و در مقابل اعمال اين ويژه خواران خواهند ايستاد.

البته انتظار اين است كه مديرعامل، اعضاي هيأت مديره و هيأت امناي سازمان تأمين اجتماعي با همدلي و همراهي يكديگر با ايجاد اتاقهاي فكر و مراكز نظارتي با شناسايي موانع و نقاط كور در اسرع وقت به رفع مشكلات و معضلات اقدام كرده و بدون توجه به توصيه‌ها و سفارشها در اقدامي ضربتي به حذف و نابودي بدخواهان و انحصارطلبان اقدام كرده و زمينه شكوفايي و بهره مندي از توان و تخصص شايستگان و دانايان را در اين سازما ن فراهم سازند.

naser
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ۰۹:۴۸
ممنون از همدردی شما ! امیدورارم این دولت با قدرت بیشتری عمل نموده و مثل زمان آقای خاتمی مسامحه نکند چون این واپسگرایانی که اشاره کردید بسیار پررو و جاه طلب هستند! (205412)