به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۳۱۵۵۸
مقاله وارده

چرا دولت مجبور شد تن به پوپولیسم دهد؟

چرا دولت مجبور شد تن به پوپولیسم دهد؟
سیدرحمان موسوی

گروه مقالات: از اولین روزهای انتشار خبر توزیع سبد کالا در رسانه‌هاي مختلف این نکته به ذهن ما رسید که نحوه پخش و توزیع آن چگونه خواهد بود؟ این سبد به چه کسانی تعلق میگیرد و نمیگیرد؟ و اینکه توزیع بیش از 10 میلیون سبد کالا با چه مشکلاتی دولت و مردم را مواجه خواهد کرد؟وآیا قرار است این روش جایگزین پرداخت نقدی یارانه‌ها شود؟ و بسیاری از سوالات دیگر از این قبیل.اما حلقه مفقوده به عمد و یا بعضا سهوی تمام رسانه‌هاي وابسته به جناح راست این نکته بود که چرا و چه شد که دولت تصمیم به توزیع سبد کالایی گرفت که با وجود اینکه از خزانه خالی و کمبود شدید منابع مالی میگوید و از دولتی که همواره مصر به پایبدی به شعارهای انتخاباتی خود است که یکی از این شعارها بازگرداندن شان و منزلت ملت به خودشان بود تن به پوپولیسم و گداپروری می‌دهد؟!

در خصوص مسئله توزیع سبد کالا چند وجه باید مورد بررسی قرار گیرد که در ذیل به آن اشاره می‌کنیم:
اول اینکه؛
دولت در خصوص مسائل کلان اقتصادی در کشور اصل را بر توانمندسازی اقتصاد خانوار قرار داده واینکه اقتصاد خانواده خودش مولد باشد نه حمایت مستقیم معیشتی.اما با یک بررسی اجمالی از وضعیت اقتصادی مردم در چندسال اخیر به این نکته پی خواهیم برد که وضعیت اقتصادی اقشار متوسط جامعه به سمت قشر ضعیف رشد شتابنده ای به خود گرفت و به خصوص در 4 سال اخیر بسیاری از اقشار جامعه حتی قشر متمول از وضعیت اقتصادی ناراضی بودند چرا که مردم قدرت خرید خود را از دست داده و گردش پول صورت نمیگرفت.در چنین شرایطی دولت مجبور به راهکار‌هاي موقتی یا مسکنی خواهد بود. فی الواقع دولت در کوتاه مدت چاره ای جز حمایت مستقیم معیشتی از مردم ندارد.

دوم؛ چرا سبد کالا!؟

از برنامه‌هاي اصلی دولت چه زمان تبلیغات و رقابت انتخاباتی و چه پس از پیروزی در انتخابات این مسئله بود که باید در وحله اول جلوی افسارگسیختگی اقتصادی و تورم فزاینده به وجود آمده را گرفت و بعد به سمت کاهش تورم پیش رویم. در این قریب به 6 ماهی که از دولت یازدهم می‌گذرد, دولت و تیم اقتصادی رئیس جمهور تمام هم و غم خود را بر این امر گذاشته اند و توانستند نه تنها جلوی رشد بی حساب و کتاب تورم را بگیرند بلکه قریب به 10 درصد از تورم کم شود و ثبات در بازار و اقتصاد به وجود آمد که در صورت پرداخت نقدی شاهد بازگشت تورم در کشور می‌شدیم.

دولت این نکته را به خوبی می‌دانست که با توزیع سبد کالا با عناوینی همچون گداپروری و پوپولیسم مواجه خواهد شد اما این را به جان خرید تا آن کاری را که صالح معقول بود انجام دهد. دولت مرتکب گداپروری و پوپولیسم ناخواسته شد ولی عوام فریبی نکرد. درواقع هم یک حمایتی از اقشار کم درامد جامعه صورت گرفت و هم در عین حال برخلاف 8 سال گذشته این حمایت عواقب بدی را به دنبال نخواهد داشت.

وجه سوم؛ انتقاد به جايي است که به دولت وارد است و آن عدم آگاه سازی مردم از اهداف و چرایی اجرای آن به این شیوه و نحوه توزیع سبد و اجرای آن است!

وجه چهارم این است که دولت روحانی باید این نکته را بداند که برای اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها اگر میخواهد به مشکلاتی که در توزیع سبد کالا پیش آمد را دیگر تجربه نکند, به یک نظام مالیاتی قوی که بتوان اقشار ثروتمند و متمول را شناسایی و همچنین یک طرح نظام جامع تامین اجتماعی که اقشار کم درامد جامعه را شناسایی کند,نیازمند است.امید است که دولت تدبیر و امید همواره با تدبیر تصمیم اتخاذ کند تا مبادا امید از این ملت رخت بندد.

امید خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۱ ۱۰:۰۱
نکته ی مهمی که در این زمینه وجود دارد لزوم حمایت از تدبیرات دولت امید است. نباید کنج عافیت اختیار کنیم یا احیانا" با افراطیون هماهنگ شده وبه سیاستهای دولت بتازیم. نباید با یک مویز گرمی و یک جو سردیمان کند! دولت به اندازه کافی و بیشتر از کافی دشمن غدار افراطی دارد. عملا دولت مظلوم است ! دولت برآمده از مردم. (206259)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۱ ۱۰:۲۲
شناسایی اقشار ثروتمند و کم درآمد به راحتی با استفاده از کد ملی و استعلام آن از بانک مرکزی امکانپذیر است.
البته این کار در مرحله بعدی میتواند استعلام از اداره ثبت باشد تا ملک و زمین و ... نیز مشخص شود. راهی جز این وجود ندارد. ضمنا فکر نمیکنم با این کار اعتماد مردم به نظام بانکی از بین برود. خوب اگر مثلا از بین برود، مردم کجا میخوان پولهاشون رو نگه دارن؟ توی بالش و تشک؟! اگر میگن به سمت خرید سکه و دلار میره، فروش سکه و دلار رو هم با کد ملی انجام بدین. پس اگه عزم جدی وجود داشته باشه،امکانپذیره. (206260)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۱ ۱۱:۳۷
دکتر روحانی اشاره کرد که دسترسی به حساب های بانکی و اطلاعات مالی افراد، سرک کشیدن به حریم خصوصی اوناست. اما در واقع می دونست که اگه این کار رو بکنه با مراکز قدرت درمیفته و مقاومت و بسیج همگانی اونا رو در پی داره. در واقع ترجیح داد فعلا با دم شیر بازی نکنه.... (206262)