به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ساعت ۰۵:۱۳
کد مطلب : ۳۱۸۴۲
پروپاگاندای جناحی؛ مردم ما فراموش نمي‌کنند

وقتي به ياد رمان "قلعه حیوانات" می‌افتيم!

رسانه ملی ما در چندسال گذشته، غالباً مروج افکار جناحی خاص و مشخص و منویاتِ همفکران خود بودو هیچگاه نخواست تعلقِ خاطر خود را به آن گروهها و جریانات انکار نماید. عملکرد صدا و سیما در جریان انتخابات پر بحث و حدیث 88، ...
وقتي به ياد رمان "قلعه حیوانات" می‌افتيم!
كوروش شفيعي‌ايران‌نژاد

گروه سياسي: حتماً این طنز را شنیده‌اید که: شخصی به مغازه قنادی مراجعه کرده و درخواست یک کیلو شیرینی کشمشی مي‌نماید... پس از دریافت پاکت شیرینی ملاحظه میکند که در محتویات شیرینیِ موردنظر، اصلاً کشمشی وجود ندارد!... با ناراحتی معترض می‌شود: «آقای محترم! اینها که کشمش ندارند!؟»... قناد هم با قیافه حق به جانب جواب می‌دهد: «اخوی! مگر داخل شیرینی ناپلئونی "ناپلئون بناپارت" وجود دارد که به آن مي‌گویند: ناپلئونی!؟»...
.....................................................
ماهیت وجودیِ هر پدیده ای، موجد انتظاراتی است که باذاتِ آن پدیده مرتبط است. به عبارت ساده تر؛ برخی پدیده هاواجد رسالتی هستند که انتظار مي‌رود در عمل نیز درصدِ بالائی از آن وظیفه را به منصّه ظهور برسانند... مثلاً در مورد یک رسانه؛ خصوصاً اگر برچسبِ "ملّی" هم خورده باشد، انتظار داریم که فارغ از گرایشات و تمایلاتِ مسئولینش، وظیفه و رسالتِ "اطلاع رسانی" را در نهایتِ "امانت داری" و با حداقلِّ "قلبِ واقعیت" به انجام رساند و بواسطه انجام صحیحِ این رسالت؛ هم "اعتماد" مردم جلب شود و هم به عنوان رکن چهارم دموکراسی، فضای نظارت عامّه بر نهادهای دولتی/حکومتی و پاسخگویی مسئولین فراهم گردد. شاید در مورد روزنامه ها، مجلات و تارنماهای اینترنتی که به نوعی تابلوی یک جناح و جریان را حمل میکنندچنین انتظاری بجا نباشد ولی در مورد رسانه ملّی، این انتظار کاملاً برحقّ، منطقی و بدیهی است...

اگر مروری گذرا بر عملکرد و جهت گیری رسانه ملی در "هشت سال گذشته" داشته باشیم خواهیم دید که رسانه ملی به شکلی جانبدارانه و با رویکرد عدم پردازشِ مؤثر به موضوعات مهمی همچون:آثار مخربِاجرای نادرستِ قانونِهدفمندی یارانه ها، تورم افسار گسیخته، مشکلات معیشتی مردم، آثار سوء سیاست‌های دولت در روابط خارجی، رشد فساد اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، ارائه دیرهنگام و نامطلوب بودجه‌هاي سنواتی و موضوعاتی فراوان مانند اینها و نیز با اصرار بر القای قرائت موردنظر خود از مسائل سیاسی و فرهنگی به عنوان تنها قرائت صحیح؛ بیشترین نقش را در کاهش اعتماد ملت به این رسانه فراگیر و رشد مخاطبان رسانه‌هاي خارجی ایفاء نموده است.

باید اذعان داشت برخی رسانه‌هاي خارج از کشور که امروز مورد اقبال مردم در داخل قرار گرفته اند، لااقل در ظاهر قضیه، بیطرفی و امانتداریِ بیشتری را در ارائه اخبار و تحلیل‌ها رعایت کرده وبا آگاهی از ویژگی‌های یک رسانه حرفه ای، گوی سبقت را در جذب مخاطب، از بزرگترین رسانه قدرتمندِ داخلی بواسطه همین ضعف مشهود ربوده‌اند.

رسانه ملی در 8سال گذشته (یا لااقل در 7 سال اولیه آن!)، غالباً به تطهیر و توجیه عملکرد دولت پرداخت و با روتوش نمودنبسیاری از معضلات و بی توجهی به بسیاری از دغدغه‌هاي ذهنی مردم، -ناخواسته- به گسترش و تداوم این ناهنجاریها کمک شایانی نمود. رسانه ملی حتی در مواردی که وعده‌ها و عملکردهای دولت، وحدت شکن و معارض با اهداف کلی نظام بود نیز رویکرد مناسبی نداشت. رفتارهایی که آخرینِ آنها در موضوع یکشنبه سیاهِ مجلس؛ از سوی رهبر معظم انقلاب؛ غیراخلاقی، غیرقانونی و غیر شرعی اعلام شد.

رسانه ملی ما در چندسال گذشته، غالباً مروج افکار جناحی خاص و مشخص و منویاتِ همفکران خود بودو هیچگاه نخواست تعلقِ خاطر خود را به آن گروهها و جریانات انکار نماید. عملکرد صدا و سیما در جریان انتخابات پر بحث و حدیث 88، و نیز سعی وافرش در تخریب یا تخفیفِ شخصیت‌هایی از السابقون انقلاب در مناسبتهای مختلف ( مانند سالگرد پیروزی انقلاب و بزرگداشت دفاع مقدس و...)، چنان بی پرده و آشکار بوده که ضمن بر انگیختنِ حسّ تأسفِ قشر فرهیخته جامعه، آنها را به یاد رمان بی نظیر "قلعه حیوانات" ("جورج اُروِل" - 1945میلادی/1323 شمسی) می‌اندازد.

همانجا که آثار تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) به طور کامل قابل ملاحظه است: در داستان مذکور؛ حیواناتِ مزرعه آقای "مانر"، پس از پیروزی انقلابشان، با حذفِ نام "مزرعه مانر" عنوان " قلعه حیوانات" را بر سر درِ آن نوشتند و "فرامین هفتگانه" ای را روی دیوار قیراندود با حروف سفیدِ درشت حک کردند... به مرور زمان و در گذر سالها؛ شخصیتهای معاصر، تمام عملکرد گذشتگان و السابقونِ انقلاب را تخطئه کرده و صرفاً خود را بعنوان منشأ آثار مثبت معرفی نمودند و گاه کار را تا به آنجا پیش بردند که یاد و خاطره و حتی نام آنها را نیز از حافظه تاریخیِ ساکنین قلعه (مزرعه) حذف کردند. این اقدام را آنهایی انجام دادند که بواقع از نظر عملکرد و بزرگی به گرد پای محذوفین نیز نمی‌رسیدند و این معجزه فقط از "پروپاگاندا" برمی‌آمد!...

در عرصه اطلاع رسانی در زمینه مسائل بین المللی نیزرسانه ملی با قلب برخی واقعیات،گاه چنان به سیاه نمایی اوضاع سیاسی و اقتصادی کشورهایی که دوستشان نمي‌داشت مي‌پرداخت که معمولاً موجبات تلخند مخاطبینِ واقع بین و مطلع رسانه فراهم مي‌شد. بعنوان نمونه؛ مردم فراموش نمي‌کنند سیمای ما در بحبوحه برگزاری المپیک 2012 لندن، چنان از اوضاع بد اقتصادیِ کشور انگلستان و اقتصاد ورشکسته و در آستانه سقوطِ آنجا سخن می‌گفت که مردم طناز و نکته سنج ما به مطایبه می‌گفتند: شاید هزینه‌هاي سنگین برگزاری بازیهای المپیک از طریق فروش النگوهای ملکه الیزابت تأمین شده است!...

در عصر انفجار اطلاعات و با وجود شبکه‌هاي اجتماعی و رسانه‌هاي مجازی که دسترسی به آنها برای مردم کار چندان مشکلی نیست، قطعاً نمی‌توان واقعیات را به گونه ای دیگر نشان داد و انتظار داشت که مخاطبین نیز همچنان به این رسانه اعتماد داشته باشند. و اما امروز؛ پس از انتخابات 24 خرداد 92، مشاهده می‌شود که با وجود تغییر دولت و سیاست‌های آن، درِ"جام جم" همچنان بر همان پاشنه قبلی مي‌چرخد و رویکرد مدیریت ارشد رسانه ملی به تأسی از جناح مطبوعش، با مشی اصلاح‌طلبانه و اعتدالی دولتِ جدیددر تمایز و تغایر آشکار است. از این‌رو بنظر مي‌آید پس از یک دوره کوتاه تحمل و همراهیِ ظاهری با دولت جدید؛ توپخانه پروپاگاندای رسانه ملی شروع بکار کرده است که از جمله جدیدترین و آشکارترین نمونه های این رویکرد غیرتعاملی، می‌توان به ایجاد تأخیر در مصاحبه رئیس‌جمهور به بهانه اختلاف نظر در انتخاب مجریِ مصاحبه اشاره کرد!

مردم ما فراموش نمي‌کنند که تا همین چند وقتِ پیش، نه تنها مجریان مصاحبه با رئیس دولت، توسط خود ایشان انتخاب می‌شدند و کارکردی همچون یکی از عوامل دکوراتیو سر صحنه داشتند، بلکه گاه حتی مشاور رئیس‌جمهور نیز بعنوان مجریِ مصاحبه، رو در روی رئیس دولتِ مستقر مي‌نشست. حال این مردم چگونه باور کنند که رسانه ملیِ ما به ناگاه به یاد وظیفه خطیر خود افتاده است و بخشنامه صادر ‌که رئیس جمهور می‌تواند هربار فقط یکی از 3 مجری پیشنهادی سیما را برای مصاحبه با خود انتخاب نماید. انگار که مزه شیرینِ فیلترهای استصواب، شدیداً به مذاقِ این دوستان، نشسته است.

مردم ما البته؛ انتظار مصاحبه‌هاي سرتاسر تمجید و تملق و تأیید را هم ندارند. مردم دوست دارند که مجریان مصاحبه با سران هر سه قوه، اهلِ محاجّه و مباحثه و مطالبه باشند. دوست دارند مسئولین در مقابل سؤالات و دغدغه‌هاي ملت به چالش کشیده شوند و پاسخگو باشند. مردم انتظار دارند که رسانه مهم و فراگیر که برچسب ملی را به خود الصاق نموده است، فارغ از گرایشات سیاسی و تمایلاتِ جناحیِ مدیرانش به وظیفه خطیر خوددر امر اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی عمل نماید.

مردم انتظار دارند که مدیرانِ آتی رسانه ملی -که به زودی با پایان دوره مدیران فعلی منصوب خواهند شد-، به مراتب بیش از اسلاف خویش با خواست و اراده صاحبان واقعی این ملک و میهن همراه و هم جهت باشند و برای شعور این ملت بزرگ احترام شایسته‌ای قائل شوند. ملت ما ملتِ فهیم و هوشمندی است. قطعاً انتظار ندارد از داخل شیرینی ناپلئونی، "جناب بناپارت" خروج کند ولی دستِ کم این انتظار را دارد که در محتوا و اندرونِ شیرینیِ کشمشی، چند دانه کشمش هم رؤیت شود!...

منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۰۵:۴۷
گل گفتی! (206866)
بدون اسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۳:۵۹
تو خبر مربوط به پرونده سرزمین کهن در شورای عالی امنیت فیلد نظرات نزاشته بودین،مجبور شدم اینجا کامنت بزارم.درد من دوباره تازه شد بهار! یادمه تو سریال مربوط به امیرکبیر و ناصرالدین شاه خائن،انقد مقام این شاه وطن فروشو بالا برده بودن که من فکر میکردم قاتل امیرکبیر چه تحفه ایه! همه ما میدونیم شاهای صفوی بالاخص شاه اسماعیل و شاه عباس چه خدمات بزرگی واسه این کشور انجام دادن ولی تو سریال مربوط به ملاصدرا(متأسفانه اسم سریالا یادم نیس) انگار هیشکی این خدماتو ندید! کار شاه عباس شده بود فحش دادن و کار سریال،... (206972)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۹:۵۱
نام سریال روشنتر از خاموشی و کار آقای حسن فتحی بود و درمورد ملا صدرا بود (207033)
اسی
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۱۵
اتفاقا مردم از ضرغامی خیلی هم راضی اند
بعدم چرا قصه میگید کجا مجری ها دکور بودند................
نکنه شما دنبال اینطور مجری ها هستید؟ (206980)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۲۸
اتفاقا اگه ایران با آمریکا دست دوستی بده یاد قلعه حیوانات باید افتاد (206985)
فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۲۰:۰۴
حیف این اسم که تو داری حسین جان
برو یه بار این رمان رو بخون بعد نظر بده از روی لج و لجبازی لطفا کامنت نذار.
شما با این کارت نشون دادی نمونه تمام عیار یک افراطی هستی (207035)
غدیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۲۰:۰۵
حسین جان! تا حالا خودت خوندی قلعه حیوانات رو؟ (207036)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۰۷:۲۲
رسانه ملی نباید مروج هیچ گروه سیاسی باشد حتی گروه شما نیز !!!
چرا فکر می کنید هر چی که مخالف فکر شماست اشتباه است !!
اصول ثابت است و اینکه کفته شود وابسته به یک گروه خاص است اشتباه است !!
رسانه ملی باید در بیان نقد کار اشتباه به جناح و گروه و دسته نگاه نکند. (206867)
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۳۵
اینجا که رسانه ی ملی نیست (206988)
ع م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۵۰
رسانه وظیفه اش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است دیگه هرج و مرجش به اون ربطی نداره حتی اگر قرار جهنم به پابشه اون باید اطلاع رسانی بی طرف بکنه (206991)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۰۸:۲۱
این رسانه ضرغامی تی وی اخه مخاطبی نداره!!! اگه داشتن که الان ریس جمهور جلیلی بود.
تو عصر ارتباطات نمیشه که جلوی اخبار و اطلاعات ازاد رو گرفت. اینترنت هست ماهواره هست با وجود اینا جناب ضرغامی . . .
خدارو شکر الان دیگه سطح اگاهی مردم بالا رفته نسبت به زمان خاتمی مردم اگاه تر شدن. گیر ندین بهشون این انزوای صدا و سیمای ضرغامی تی وی به خاطر همین طرفداریش از همون جناح خاصه. پس همون بهتر که در انزوا بمونن (206868)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۷:۱۱
این جایی که فرمودی با پول ملت اداره میشه (207002)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۰۸:۴۹
هر کس دیگه ایی که بیاد باز هم همینه
فکر می کنید چرا مردم میروند سراغ شبکه های اون طرف
اگه محبت را از فرزندانمون در خانه دریغ کنیم در کوچه و بازار ارزان به او خواهند فروخت هرآن چه که بخواهند.........
کو فهم که بفهمد...... (206873)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۰۹:۰۰
اگه قرار بود مردم به صدا و سیما و حرف های اون اهمیت بدن که بعد از 8 سال که این همه مطلب علیه سیاستمداران اصلاح طلب پخش کردن که باز به دکتر روحانی رای نمیدادن.
صدا و سیما و تندروها فقط برای اروم کردن خود این کارا رو میکنن وگرنه میدونن پایگاهی بین مردم ندارن. (206876)
سالار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۰۹:۰۹
خوش خبر باشید، مگه قراره به سلامتی آقای ضرغامی به زودی تشریف ببرند؟ (206879)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۳:۴۶
احتمالا" آقای حداد عادل یا صفار هرندی (. . .) میان جاشون بر صندلی ریاست تکیه میزندد! (206969)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۰۹:۵۷
صدا و سیما متاسفانه هیچ وقت ملی نبوده و معمولاً به صورت میلی اداره می شود. هماوره برداشت های مدیران آن در تمام عرصه ها ( فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و...) بر نظرات مردم ترجیح داده شده و سعی بر دیکته آنها بر افکار عمومي شده است. (206889)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۰:۳۴
تو هشت سال گذشته حمله سنگین روزنامه های زنجیره ای و انواع تهمت ها رو از میتینگ های عالیجنابان داشتیم. کیوسک روزنامه ها اینقدر اوضاع رو سیاه نشون میداد و هر کی از دولت حمایت میکرد یا انگ وکیل الدوله بهش میزدن یا انحرافی... و وعده های عالیجناب که میگفت شش ماه دیگه دولت ساقط میشه و ناچار هی تمدیدش میکرد.
حالا این دولت با توافق ژنو، صداو سیما فقط مونده بود براش"دلاوران نام آوران"پخش کنه. توافقی که ابعاد سیاه و ذلت بارش داره روشن میشه و با برچسب افراطی و کم سواد و غیره میخوان دهن منتقدا رو ببندند. (206900)
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۳:۱۵
این 8 سال گذشته رو میگی شفق ؟ ما که اینایی که گفتی رو ندیدیم. صدا وسیما با قدرت تمام همۀ خطاهای بزرگ دولت مهرورز(!) رو که منجر به حال و روز امروزمون شده توجیه و لاپوشانی میکرد. وضعیتی که امروز شاهدش هستیم و عده ای با دوران و خسارتهای حمله ی مغول مقایسه اش می کنند! ... "دلاوران نام آوران" را سیما فقط برای خرابکاریهای دولت اصولگرا شایسته می داند رفیق! (206961)
فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۲۰:۰۹
شفق جان عزیزم پاشو صبح شده داشتی کابوس میدیدی چقدر بت گفتم پرخوری نکن (207038)
8 سال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۲۱:۴۹
همچی می گه هشت سال که انگار فتح الفتوح داشتند، هر چند شاید چشم تو چشم مردم دروغ گفتن، اختلاس های میلیاردی و و و، و حتی قهر کردن رئیس یک جمهوری فتح الفتوح باشد. خجالت خوب چیزی بخدا !!! (207058)
قلعه حیوانات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۲۱:۵۱
گفتی قلعه حیوانات، بخدا قسم که گل گفتی :) (207059)
سیما نبین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۰:۵۶
همانطور که نوشته اید مردم اطلاعاتشان را از این رسانه میلی نمی گیرند چون به مانند کبکی است که سرش را زیر برف کرده و رفتار خود را در اذهان مردم نامرئی می پندارد. (206912)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۳:۰۴
البته من فکر می کنم رسانه ملی واقعیت ها را خوب میداند اما وارونه نمایی می کند متاسفانه (206958)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۲۵
حرف حق در هر صورت حقه.
اگر برای احمدی نژاد مجریان غیر چالشگر را نمی پسندیدیم، باید یادمان می افتاد که این مساله برای هاشمی و خاتمی هم اتفاق نیفتاد (یعنی آنها هم با چالشی مواجه نمیشدند)

حال برای روحانی هم همین طوره. باید از ایشون خواست تا با مجریان چالشگر روبرو بشه تا فرهنگ نقادی رو نهادینه بکنه. (206922)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۳۱
رسانه ملی ما زیر دست همین تندروهای افراطی هست. (206926)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۳۴
امیدوارم که سران ارشد کشور نیز تحلیل واقعی از رفتار مدیران رسانه به اصطلاح ملی که بیشتر جناحی شده داشته و نسبت به تغییرات در آن (با توجه به خواست ملت ایران در 24 خرداد که به تندروی ها نه گنتند و این نه شامل همه بخشهای کشور بوده و صدا و سیما را هم شامل می شود) اقدام عاجل نمایند ، زیرا صدا و سیما همان راهی را می رود که سلفی ها در سوریه انجام میدهند. (206929)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۳۸
وقتیکه بیان میشه مردم ما از روی کنجکاوی کانال های ماهواره ای رو تماشا می کنند و تفکر مدیران سطح اول مملکتی اینگونه هست که یا واقعا نمیدونن یا خودشون رو به نادانی زدند دیگه چه توقعی میشه داشت. همین چند شب پیش هنگام پخش زنده مراسم فیلم فجر بارها و به دفعات پخش برنامه قطع شد و رسانه ملّی دست به سانسور مراسم زد، جالب اینجاست که در همین مراسم آقای وزیر ارشاد سانسور و در ایران نفی کرده و از حق آزادی بیان دم زدند! . . . حتی یک رسانه تصویری و شنیداری مستقل در ایران وجود نداره! (206932)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۳۹
آفرین آفرین (206933)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۴۱
واقعا هم مردم فراموش نمیکنن.
از این آدمای نمکنشناس خسته شدیم (206935)
صالحی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۴۴
در قلعه حیواناتاقلیتی که قدرت را بدست گرفتند با استفاده از اهرم قدرت و با دیکتاتوری اقلیت بر اکثریت همه قوانین ومقررات و شعارها و نمادها را به نفع خود مصادره و تفسیر به رای نمودند تا بتوانند حاکمیت خود را پا بر جا نمایند . (206937)
شیخ نهایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۲:۳۹
درود بر شما ، همه ی گفتنی ها را گفتید ، واقعاً جای تاسف است که رسانه ملی با دهها رادیو و بیش از بیست شبکه تلویزیونی نتواند به اذعان خودشان با پنج ساعت برنامه بی بی سی در روز رقابت کند!
مسئولین صدا و سیما نمیخواهند باور کنند عصر محصور کردن خبر و خبر رسانی گذشته است ، آنها بیشترین آب را به آسیاب دشمن سرازیر میکنند! (206951)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۱
دوست نویسنده من! این نقص تنها از رسانه ملی وعملکرد قدرتگرای آن نیست. طبیعت اقتدارگرایی چنین رفتاری را اقتضا می کند.نقص از رفتار وهویت یک ملت است که نمی خواند ونمی داند وتنها چشم به تصاویر تلویزیون دارد.البته تکیه بر این رفتارها ازجانب هرکس که باشدتکیه بر باداست مخصوصااقتدارگرایان خود اولین قربانیان خواهند بود به همین دلیل هم هست که انتخابات آزاد برایشان یک کابوس است.ملتی را ابلهانه فریفتن سرانجامی ناگوار برای فریبکاران در پی دارد.تنها کمی صبر لازم است.سال 88 همه افسردگی گرفته بودند وعبرتشان نشد. (206952)
فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۵
خدایا تورا به آبروی بزرگان این انقلاب همه ی افراد به ظاهر مسلمان و تندرو و کسانی که واقعیات را می پوشانند و یا به نفع خود جلوه می کنند از روی زمین محو گردان. (206953)
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۲:۵۱
در مسائل و جهت گیری های سیاسی و فرهنگی که وضع رسانۀ ملی ، اظهر من الشمسه و نیازی به توضیح واضحات نداره!... متأسفانه حتی در برنامه های ورزشی هم همینطوره. اگه دقت بکنین در برنامه نود و سایر برنامه ها و گزارشهای ورزشی، اخیراً مجریان و برنامه سازان ،آشکارا طرفدار یکی از تیمهای فوتبال محبوب کشور هستند و به هر طریقی، کاملا واضح از تیم محبوبشون طرفداری میکنند و مخصوصاً به تخریب مربی تیم رقیب میپردازند. آش اونقدر شور شده که قبح طرفداری از یک تیم خاص در آنتن عمومی و ملی ریخته شده... (206954)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۳:۰۰
رسانه ملی؟!؟!؟!؟!

این رسانه سالهاست با منافع ملی و نقطه نظرات آحاد و اکثریت ملت خیلی تضاد داره و ما را با رسانه آقای ضرغامی کاری نیست (206955)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۳:۰۴
حرفتان درست، به جز اینکه فقط مدیران صدا و سیما را خواهان این عملکرد بدانیم. فرض کنیم 1ثانیه یک صحنه غیراخلاقی از صدا و سیما آنهم غیرعمد پخش بشه، چه سر و صدایی به پا میشه و احتمالا مدیران و برنامه سازان برکنار میشن و ... (206957)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۳:۲۹
اسمش روشه دیگه!!! سیمای ضرغامی یا رسانه میلی (206966)
هیچ کس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۰۹
بهار جان
راجع به تمسخر "عمو پورنگ" با اون کلیدی که روش نوشته بود دروغ و به نوعی روحانی رو دروغگو خطاب کرد هم مطلب بزار (206975)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۳۶
حداد که بیاد بسلامتی همه چی گل و بلبل می شه! (206989)
نه به پايداري ابليسيان !
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۵:۵۹
پيشنهادي دارم دوستان ! چرا منويات و انديشه هاي يك فرقه را جهت گيري جناحي بناميم !؟ بهتر است از واژه فرقه اي استفاده كنيم تا جناحي! جناحهاي معروف كشور ما كه مشخصند و در دو طيف اصولگرا و اصلاح طلب تعريف شده اند اگر چه در مورد اصولگرايان خيلي با مسمي نيست .نظر برادران اصولگرا چيست!؟ شما به پيروان پايداري اجازه ميديد تحت لواي اصولگرايي هر بي اخلاقيي را عليه اصلاح طلبها انجام دهند!!؟؟؟ (206995)
فرامرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۶:۵۵
با نشان دادن فیلم قلاده های طلایی عملا ماهیت خودشونو نشان دادند
و سمت و سوی خود را مشخص نمودند
در ضمن رسانه ی ملی اگر مخاطب داشت مردم داوطلبانه دیش های خود را به ضایعات جمع کن ها تحویل می دادند (207001)
مهرپویا
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۷:۴۶
صدا و سیما مروج افکار یک جناح خاص و نماینده افکار آحاد ملت شریف نسیتند. روایت صدا و سیما از 22 بهمن امسال با آنچه در رسانه های خارجی روایت می شود متفاوت است. برنامه اهدا جوایز جشنواره فجر با سانسور پخش می شود. باید صدا و سیمای میلی ایران را صدا و سیمای میلی نامید.نه صدای و سیمای ملی!!! (207008)
فروغ
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۸:۲۵
راستش این ملت، از رسانه ملی و مدیریت آینده ی اون فقط انتظار احترام داره. مردم خوب و بد رو تشخیص میدن و نیازی به قیم سیاسی و فرهنگی ندارن.
پخش زنده ی مراسم اختتام جشنواره فجر امسال واقعا توهین آمیز بود. نشان دادن هنرمندان زن با لانگ شات(نمای دور) اهانت به بیننده است. در حالیکه با همین تیپ میتوان آنها را در راهپیمایی و انتخاباتها از نزدیک نشان داد!. و البته قطع کردن هر سخن مخالف میل سیمایی ها در پخش زنده آن مراسم! (207018)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۱۸:۴۰
البته بقول آقای خاتمی استبداد در ایرانیها نهادینه است و باید اصلاح شود و بهمین دلیل اگر سیما دست اصلاح طلبان هم باشد همین وضع است (207025)
عطا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ۲۳:۲۹
یادمون باشه که این رسانه به 8سال گذشته و یا 8سال آینده توجهی نمیکنه.اهدافش خاصه و تو مسیری که براش تعیین کردن حرکت میکنه فکر نکنم کاری به راست و چپ نظام داشته باشه...حداقل تو این سال های اخیر و این چند ماه دولت تدبیر و امید ابنو نشون داده...اصلاح رسانه ملی=اصلاح بعضی تفکرات نظام (207073)