به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۳۱۹۶۲

اعراب‌ خوزستان؛ اصلاح‌طلبي، تدبير و اميد

جاسم شديدزاده *

گروه مقالات: يكي از مشخصه‌هاي انقلاب اسلامي روح اصلاح‌طلبي و رويكرد تغيير در ساختار بيمار سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي با تكيه بر ارزش‌هاي ديني و ملي است. اصولا اصلاح‌طلبي از دوم خرداد سال 76 در قاموس عرصه سياسي ايران رايج گرديد و طيف وسيعي از گروه‌ها و تشكلات داعيه حمل اين اصطلاح را داشته و دارند.

هر يك از اين گروه‌ها تعريفي به فراخور بنيادهاي فكري و منافع سياسي خويش دارند كه ميزان تطابق رفتارها و عملكرد گروه‌ها با اين اصطلاح هدف اين مرقومه نيست؛ اما پاسخ مثبت اكثريت اقشار مختلف ملت ايران به اين رويكرد بعد از دوم خرداد امري انكا‌رناپذير است. از جمله اين اقشار مردم عرب خوزستان هستند كه مي‌توان به جرات ادعا كرد كه رفتار سياسي اين مردم و خواستگاه سياسي، فرهنگي آنها اصلاح‌طلبانه بوده و هست.

انتخابات رياست‌جمهوري دوره‌هاي هفتم و هشتم و يازدهم، انتخابات مجلس دوره ششم، انتخابات شوراهاي اسلامي دوره اول تا چهارم گوياي اين مدعا است، البته با توجه به حاكم شدن شرايط استثنايي و تشكيل سازمان مهندسي راي توسط جريان اصولگرا در انتخابات رياست‌جمهوري دوره‌هاي نهم و دهم و انتخابات مجلس در دوره‌هاي هفتم تا نهم رفتار سياسي مردم عرب خوزستان تابعي از شاخص كل در انتخابات مذكور بود و علي‌الاصول در چنين شرايطي استثناء به عنوان قاعده قابل پذيرش خواهد بود.

با مروري گذرا به بيش از سه دهه از انقلاب اسلامي و رفتار سياسي و حضور همه جانبه مردم عرب خوزستان در همه عرصه‌ها شكوفايي اين حضور را در هشت سال دولت اصلاحات مي‌توان به وضوح مشاهده كرد. راه‌اندازي دهها مركز فرهنگي در شهرها و روستاها، احياي فرهنگ و ادب بومي، احياي فلكور و موسيقي محلي عربي، تشكيل چندين گروه تئاتر و سينما، تشكيل دهها N.G.O اجتماعي و محيط‌ زيست و مهمتر از همه تشكيل اولين حزب سياسي در دوران انقلاب اسلامي بخشي از دستاوردهاي اصلاحات براي مردم عرب خوزستان بود.

اين فعاليت‌ها و جنب‌وجوشي‌ها در جهت وحدت و همگرايي در استان و در جهت تعميق چسبندگي به نظام و وحدت ملي به پيش مي‌رفت كه با روي كار آمدن دولت نهم و دهم تمامي اين فعاليت‌ها و تشكلات تعطيل و كنشگران سياسي و فرهنگي يا به تعبير ديگر نخبگان عرب تحت شديدترين تدابير حفاظتي و مراقبتي قرار گرفته و به گوشه عزلت رهنمون شدند كه البته تعطيلي تمامي اين فعاليت‌ها به خاطر تحركات تندروانه بعضي از كنشگران و تحريك مخالفان انقلاب خارج مرزها بلكه به خاطر نفوذ گفتمان اصلاحات در بين مردم عرب خوزستان بود كه صدالبته كنشگران سياسي و فرهنگي عرب مرزبندي خود را با جريانات تندرو ضدانقلاب و در قالب بيانيه‌ها و مقالات اعلام نموده و اعلام مي‌كنند.

اما عرب ايراني مانند همه ايرانيان بذر اميد را طي هشت سال در دل كاشت تا دولت تدبير را در كمال ناباوري درو كنند تا بار ديگر نسيم خوش اصلاحات در سرزمين غم‌زده خوزستان به مشام رسد و عرب خوزستاني از اعماق دل فرياد برمي‌آورد من زنده‌ام چون انقلاب زنده است، من زنده‌ام چون اصلاحات زنده است. من زنده‌ام چون تدبير و اميد زنده است.

* نماينده اهواز در دوره ششم مجلس