به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۳۲۴۲۴

نامه دانشگاهيان همدان به رييس‌جمهور

گروه سياسي: متن زير نامه انجمن اسلامی اعضای هیأت علمی و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه بوعلی سینا همدان به رييس‌جمهور است.
باسمه تعالی
جناب آقای دکتر روحانی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با تقدیم احترام، سخنرانی اخیر جنابعالی در جمع رؤسای دانشگاه‌ها که در آن به طرح انتظارات و دغدغه هایتان پرداختید، بیان دیگری از چرایی رای جامعه دانشگاهی به شعارهای طرح شده از سوی شما و همراهانتان بود. همه ما میدانیم که امروزه، رسالت اصلی دانشگاه را تربیت نسلی عالم و کارآمد، روشنفکر ومسئولیت پذیر، شجاع وحساس نسبت به سرنوشت جامعه، در کنار ترویج روش های علمی، آزاد اندیشی و گسترش مرزهای دانش تعریف مي‌کنند.

شرط لازم برای تحقق این امرعلاوه بر وجود رویکردی عالمانه، دارا بودن وسعت نظر و ارزش گذاشتن به موضوع آزادی نقد ومحترم شمردن و امن بودن نقد کننده و پاسخگویی همه در قبال اختیار و مسئولیتشان است. از سویی دیگر، مهم ترین دغدغه شما و ما کم رنگ بودن معیارهای علمی، عدم امکان تربیت دانشجویانی کارآمد و مسئولیت پذیر، نبود نقد عالمانه وپر رنگ بودن فضای امنیتی و وجود خطوط قرمز فراوان و این که عده‌اي خود رامالک و متولی همه چیز مي‌دانند، است.

جنابعالی در نشست مذکور،از جامعه دانشگاهی سوال کردید،چرا دانشگاه خاموش است؟
باید گفت: اولاً نمي‌توان بدون نقد و بررسی، در باره مسائل مختلف علمی و اجتماعی اظهار نظرکرد. هرگونه نقد و بررسی ویا اظهار نظر در حوزه‌های مختلف علوم و یا سیاست‌ها و عملکرد آموزش عالی و یا فراتر از آن سیاست‌های جاری و عملکرد بخش‌های مختلف کشور به شرط آن که به کرامت اساتید و دانشجویان توجه شده و امنیت آن‌ها برای نقد و اظهار نظرشان فراهم باشد امکان پذیر است.

ثانیاً، به باور ما مادامی که در بر همین پاشنه مي‌چرخد وعده‌اي ازجمله پاره‌اي از مدیران دانشگاه‌ها به آن به عنوان یک تهدید می‌نگرند (همان گونه که جنابعالی به درستی بیان فرمودید) و با اهرم های جذب، ارتقاء، و رویه‌های غیر دانشگاهی با اساتید و دانشجویانی که برخی از روش‌ها و یا نظرات را نمي‌پسندند، برخورد مي‌کنند، دانشگاه‌ها خاموش مي‌مانند. بدیهی است، به هر میزان که رویه‌ها اصلاح ویا تغییر یابند و مدیرانی شایسته و همراه با سیاست‌ها و برنامه دولت جایگزین گردند صدای دانشگاه‌ها رساتر خواهد شد. نمونه بارز آن را مي‌توان در تغییرات مثبتی که توسط وزیر محترم علوم (هرچند محدود) صورت گرفته مشاهده کرد.

جناب آقای دکتر روحانی
ما به تحقق تدبیر جنابعالی در اصلاح رویه های غلط گذشته و باز گردانیدن اعتدال و عقلانیت به جامعه امیدوارهستیم. در این راستا رفتار عقلانی دولت و دستگاه های مسئول در رفع بحران و تنش درسیاست خارجی موثر واقع شد. در موضوع هسته‌اي به دلیل مواضع خصمانه دولت های سلطه طلب واز سوی دیگر، پاره‌اي از بی‌تدبیری‌ها، کشور ما در تنگناهای فراوانی قرار گرفت که بحران اقتصادی نمونه‌اي از آن است.

همان گونه که شما وعده داده بودید و مصالح کشور اقتضاء مي‌نماید، لازم است تا با حفظ منافع مردم از طریق مذاکره و شفاف سازی مسائل مربوط به پرونده هسته‌اي حل شود. واضح است که توفیق به دست آمده توسط دولت شما به دلیل تدبیر و انتخاب راه درست و تائید مقامات عالی کشور حاصل شده و مخالفت عده‌اي با توافقات حاصله ممکن است یا ناشی از سهم آن‌ها در بی تدبیری و ایجاد بحران و یا به خطر افتادن منافع آن‌ها در بهره برداری از بحران مذکور باشد. اطمینان داریم مادامی که دولت شما به برنامه و شعار خود پایبند بماند از حمایت مردم برخوردار خواهد بود.