به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۰۴
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۳۳۵۴۹
صادق که بمانيد، محبوب هم خواهيد ماند!

با حاتمي‌کيا يکي از فيلم‌سازان محبوب من

با حاتمي‌کيا يکي از فيلم‌سازان محبوب من
مهيار مشتاق

1- ابراهيم حاتمي‌کيا يکي از فيلم سازان محبوب من و بسياري ديگر بوده و هست در سينماي بعد از انقلاب ايران. روايت او از آنها که مستقيم و غير مستقيم درگير جنگ تحميلي بوده اند، ساده و انساني و واقعگرايانه است و در عين حال حرفه اي. از سويي ديگر، از نظر فتوژنيک نيز او از معدود کارگرداناني است که مي‌تواند در يک جمع، محبوبيتي همانند يا گاه بيشتر از ستاره بازيگران سينماي ايران داشته باشد. نقل او از دوران نوجواني اش در ماهنامه آبان ماه داستان همشهري، بر اين تاکيد دارد که او يکي از ميان خود ما است و اين دليلي است مضاعف براي محبوبيت بيش از پيش او نزد ما.

2- آنچه در ذيل مي‌آيد نقدي دوستانه و مشفقانه است.اميدوارم ابراهيم حاتمي‌کياي عزيز پيشاني همه دوستداران منتقد خود را ممهور به مهر منافق نسازد!

3- هر رقابت، حتي از نوع دوستانه اش، در نهايت برنده‌اي دارد و بازنده اي. تلاش همه رقيبان براي بردن است. برزيل هم که باشي و فاتح جام ژول ريمه، سابقه حضور در همه ادوار جام جهاني فوتبال را داشته باشي، جام را که برنده نشوي و بگويي از اين جامها زياد دارم، صدق نگفته‌اي و محبوب بي صداقت، محبوب نخواهد ماند! ابراهيم حاتمي‌کياي محبوب، قواعد حضور در يک رقابت را به خوبي مي‌داند، رمز محبوب ماندن را هم اميدوارم.

4- هر کس مي‌تواند رايي داشته باشد و نظري. کسي را دوست داشته باشد يا نه. حاتمي‌کيا نيز مي‌تواند به دريافت جوايز از وزراء فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت جناب آقاي دکتر احمدي نژاد، برگزار کنندگان جشنواره فجر دوران رياست جمهوري ايشان و ساير مردان بزرگي که مي‌توانستند 24 ساعت پاي حرف‌هاي خود بايستند، ببالد، مفتخر به دريافت هدايايي از سازمان بسيج دانشجويي کشور شود، اما تمايلي به دريافت تقدير از جناب آقاي دکتر روحاني، حائز اکثريت آراء دوره يازدهم انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران، نداشته باشد. اين حق ابراهيم حاتمي‌کيا است، بي آنکه ذره‌اي از ارزش هنري و کاربلدي او در عرصه سينما کاسته شود، اما او خود بهتر از هر کس مي‌داند محبوبيت هيچ هنرمندي صرفا به جهت توان هنري حاصل نشده است.

5- در جشنواره فيلم فجر اخير، آقاي علي معلم، اظهارات آقاي حاتمي‌کيا در خصوص فيلم «شيار 143» را «قيم مآبانه» دانستند. پاسخ آقاي حاتمي‌کيا به ايشان اما اين بود: «من قيم مآبانه رفتار مي‌کنم يا شمايي که در هر حکومتي هستيد يک روز با پاپيون هستيد، يک روز با کراوات و يک روز با پيراهن سفيد. شمايي که در دولت احمدي‌نژاد هستيد و در دولت روحاني و خاتمي. من قيم هستم يا شما؟» ! حقيقت آنکه نگارنده ارتباط قيم مآبي را با پاپيون و کراوات و پيراهن سفيد در نيافتم! اگر هر کس که يک روز با کراوات است و يک روز با پاپيون و يک روز با پيراهن سفيد، قيم مآب است، بايد بسياري از نخبگان علمي شرکت کننده در سمينارهاي بين‌المللي، بسياري از هنرمندان و ورزشکاران شرکت کننده در جشنواره‌ها و مراسم بين‌المللي را هم قيم مآب دانست چون به مناسبت‌هايي کراوات بسته‌اند يا پاپيون داشته اند! اما منظور آقاي حاتمي‌کيا اشاره به حضور آقاي معلم در همه دولتها بوده است، كه باز هم صرف حضور دال بر قيموميت نيست، که بسياري بدون قيموميت در همه اين دولتها خدمتگذاري ملت کرده‌اند بي منت و با افتخار! تصور مي‌کنم نيازي به ذکر مثال نيست.

6- کارگردان فيلم‌هاي محبوبي نظير روبان سرخ، بوي پيراهن يوسف، آژانس شيشه اي، ارتفاع پست و.... اشاره کرده که انتقادهاي وي به دليل نگرفتن سيمرغ نيست، که به اعتقاد نگارنده نيز اينچنين است. اصغر فرهادي در مصاحبه با همشهري جوان در پاسخ به انتقاد آقاي حاتمي‌کيا که فيلم «جدايي نادر از سيمين» را فيلمي دانسته که: «تماشاگر را نا اميد مي‌کند و اين نهايت بي اخلاقي است» گفته است: «ايشان باشعورتر از آن هستند که اين حرف را از سر اعتقاد و صداقت گفته باشند»! احساس مي‌کنم آقاي حاتمي‌کيا عليرغم آنکه فرموده «من اهل سياست نيستم و سياست را بسيار پايين تر از فرهنگ مي‌دانم و هر کاري مي‌کنم تا بفهمانم ابراهيم حاتمي‌کيا براي سياست ارزشي قائل نيست»، کانديد نمايندگي دوره بعدي مجلس شوراي اسلامي خواهند بود!

اميدوارم اين حس غلط باشد، اما اگر اين حس درست بود اميدوارم حداقل اظهار نظر آقاي فرهادي نادرست باشد. ابراهيم حاتمي‌کيا و قهرمانان فيلم‌هاي او براي من و بسياري ديگر سمبل و نمايه انسانهايي هستند که از سر اعتقاد و صداقت سخن مي‌گويند و مخلصانه عمل. حاتمي‌کيا براي ما هميشه دوست داشتني خواهد ماند از بابت فيلم‌هايي که ساخت و بر دل ما نشست، کاش بداند براي محبوب ماندن، نيازي به حاشيه‌هايي که در شان او و قهرمانان فيلمهاي او نيست، ندارد. صادق که بمانيد، محبوب هم خواهيد ماند.

دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۲:۴۳
باهمه نظراتتان موافقم غیرازکاندید مجلس شدن!! کاملا بدون حب وبغض نوشته شده بود. (209552)
000
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۳:۲۸
شاید بودن در همه ی دولت ها امری عادی باشه ( البته اینجا ایرانه و غیرعادیه) اما یپراهن یقه آخوندی و پاپیون یه خورده نا هماهنگه.چون اینج ایرانه و بهش می گن ریاکاری... (209567)
نوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۷:۲۷
واقعا برای من هم عجیبه. توی اوضاعی که حتی یه سری از بازیگرا رو توی برج میلاد به خاطر لباس هایی که در سطح جامعه کاملا عادی بود رو گرفتن، ایشون هر سال جشن پر زرق وبرقشونو به طرز عجیبی با آرامش کامل و بدون تذکر برگزار می کنن. در صورتی که مجله چلچراغ نتونست مراسم شب یلداشو که یک صدم جشنای علی معلم حاشیه و عبور از خط قرمز نداره رو برگزار کنه.ضمن اینکه فیلمای مراسم جشن حافظ هم به راحتی منشر می شه. خوب آدم تعجب میکنه دیگه!!!! (209624)
ر.ه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۷:۳۹
اگه یه سری به سایت آقای معلم بزنید و مدتی مطالبشو چک کنید کاملا با سیاستش آشنا می شید. به خصوص این روزا که دستی در کار ستاره سازی از بی استعدادترین بازیگرای خوش بر و رو داره. بهتره نگاهی داشته باشید به جشن حافظ چند سال اخیر و ببینید کدوم بازیگرا بیانیه اول جشنو می خونن. احتمالا امسال هم نوبت سحر قریشیه چون روز نیست که خبری ازش تیتر سایت کافه سینما نباشه!!!
من نمی تونم همچین آدمی رو دلسوز هنر این مملکت بدونم. بیشتر کاراش شبیه همون دلال بازی فوتباله ... (209627)
1359
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۳:۳۳
ابراهیم حاتمی کیا حتی اگه بخواد نماینده مجلس بشه بدون نیاز به حاشیه هم محبوب هست و نیازی به این کارا نداره. شماهایی که انقدر نسبت به اعتراضات حاتمی کیا حساس شدید(هرچند از روزی که فهمیدید به کی رای داده لحنتون حالت دوستانه و نصیحت گرانه گرفته و خبری از اون لحن نیش دار نیست) جرقه ی اینطور اعتراضاتو اصغر فرهادی در جشنواره فجر برای 4شنبه سوری و در مقابل جوایز به نام پدر حاتمی کیا زد چرا اون موقغ همچین برخورد تندی با اصغر فرهادی نشد؟!!! (209571)
حاج کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۳:۳۵
حاتمی کیا داره این تهمت ها و حر فهای نامهربانانه رو به خاطر صداقتش به جان می خره. قهرماناش همیشه تنهان و کسی حرفشونو نمی فهمه ظاهرا این روزا اوضاع حاتمی کیا هم مثل حاج کاظم شده و کسی حرف ساده شو نمی فهمه. (209573)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۴:۵۱
اگر آدم صادق باشد محبوب هم خواهد ماند.
آقای حاتمی کیا یک روزی مثل من حرف می زد.
ولی حالا مثل من حرف نی زند.
احتمال زیاد حاتمی کیا اشتباه می کند.
من باید بر او نقد مشفقانه کنم و توصیه کنم که به راه خودمان برگرد.
من نیازی نیست در رابطه با خودم و مسائل پیرامونم " فکر " کنم "شک" کنم و مورد بازبینی قرار بدهم چرا که (هرچند اندک) ممکن است حاتمی کیا درست بگوید و این من هستم که باید راه خودم را تغییر بدهم و به راه حاتمی کیا وارد بشوم.
آخر سر هم حتما ؛ زنده باد مخالف من. (209585)
نوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۷:۲۹
واقعا یکی باید این شعارو یاد دوستان اصلاح طلب بیاره. ضمن اینکه اینجا با مخالف همراه نیستیم و با یک منتقد دلسوز و یک دوست روبروییم که میشه با گفتگو ئیئگاه ها رو به هم نزدیک کرد. (209625)
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۴:۵۵
جانا سخن از زبان ما می گویی. کاملا حرف دل منو زدی. منی که سالیان سال ایشون و فیلماشون رو دوست داشتم. ولی هر کاری کرذم نتونستم حرفاشونو هضم کنم. یعنی انگار کسی دیگه ای جز حاتمی کیایی بود که من سالیانه میشناسمش. (209586)
00
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۵:۲۴
یه انتقاد کرده ببین باهاش چه کردن!
منتقدی مثل حاتمی کیا هزاران بار باارزشتر از چاپلوسانی چون رضا عطاران و هانیه توسلی است. میدونم درکش برای خیلی ها سخته اما حقیقته (209592)
سیمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۷:۳۴
من با لحنتون راجع به هنرمندایی که نام بردید اصلا موافق نیستم. ولی این سیاست بازی هنرمندا که متاسفانه وارداتی هست و بعد از حمایت هالیوودیا از اوباما باب شده رو نمی پسندم و بیشتر یه تب تنده مثل دوره ای که ستاره های سینما همه یهو تصمیم به ورود به عرصه های دیگر هنر و حتی روشنفکر شدن گرفتن( مثل هجوم به سمت خواندن شعرهای فروع، نمایشگاه های عکاسی یکی پس از دیگری و حتی سفر به آفریقا و ...) که اغلب هم با شکست روبرو شدن.کاش ما ایرانی ها یاد بگیریم هرکی بهتره سرجای خودش باشه و تو کارخودش بهتر بشه. (209626)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۵:۵۶
بابا شما دیگه کی هستید حتی تحمل انتقاد یه کارگردان رو هم ندارید (209600)
مسکوت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۵:۵۶
حقيقت آنکه نگارنده ارتباط قيم مآبي را با پاپيون و کراوات و پيراهن سفيد در نيافتم! اگر هر کس که يک روز با کراوات است و يک روز با پاپيون و يک روز با پيراهن سفيد، قيم مآب است،
ظاهرا نگارنده معنای این حرف را یا ندانسته یا نخواسته بداند که همان گربه ... است هرطور بندازی چاردست وپا فرود می آد . در هر سیستمی بلد است چگونه رنگ عوض کند و...
به جای درس دادن به امثال حاتمی کیا آیا بهتر نیست اندکی بامعرفت تر با مخالفان این چنینی برخورد کنیم تا روی دیگر سکه افراطیون شناخته نشویم؟ (209601)
ایران نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۷:۲۲
حاتمی کیا بقول خودش سرداره و حتی درجه اش بالاتر از اونها در کار هنر سینماست . ماموری کاربلد-جادوگر-قهار و جامعه شناس که در سینمای ایران وظیفه قدیسه سازی برای گروه همفکرخودش را داره . این ماموریت سازمانی اوست که به بهترین و قشنگترین وجه داره انجام میده..... طوری که هیچکس از ماها دردش که نمیاد هیچی تازه خوشش هم میاد ازاین مصادره سازی تاریخ جنگ به نفع تفکر سازمانی ایشون .... واقعا ما دیگه کی هستیم............ (209623)