به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۳۵۳۴۹
چرا فریاد وامصیبتا بر چپاول بیت‌المال نمي‌شنويم؟

رابطه افراط و مفسده‌ها

وای به حال جامعه‌اي که رانت‌خواری، پولشوئی، اختلاس، غارت بیت‌المال و... بدون حساسیت و عادی تلقی شود...
رابطه افراط و مفسده‌ها
کامران منصوری جمشیدی

گروه مقالات: اینکه نوع بشر در این جهان هنوز نتوانسته به نقطه اوجی در تاریخ مدنیت و به آرمان شهر خود برسد محل تردید نیست. چنانکه دو عامل زر و زور که در طول تاریخ بشر تطمیع و ترغیب کننده کشاکش‌ها، دشمنی‌ها، فجایع و همه جنگ‌ها و خونریزیها بوده و البته از سوی مردم وارسته و نیکان جهان مذموم شمرده شده اند، هنوز هم مناسبات جامعه انسانی را تحت سلطه خود دارند.

و یا اینکه، هنوز هم در گوشه‌اي از جهان دیکتاتوری بر ملتی مسلط شده و برای غصب حق حاکمیت ملی و یا حفظ استیلای خود، هزاران تن را قتل عام می‌کند و اینکه هنوز هم قانون، دادگاه و سازمان براستی مستقل بین المللی در جهان موجود نیست که ضمانت اجرایی آن مانع کشتار، جنگ، نقض حقوق بشر و... باشد و در کل بتواند تضمین کننده سعادت نوع بشر بر اساس قوانین اخلاقی انسانی گردد، همه اینها دلایلی هستند که مبین فاصله بشر با نقطه اوج مدنیت و آرمانشهر اوست.

لیکن در تخصیص و محدوده‌اي خودمانی تر، ایران همکنون در چه فاصله‌اي از اوج خود است؟ آیا اصلاً رو به اوج دارد؟ و آیا در امتداد مسیر آرمانشهر است؟ راستش کمی دستمان مي‌لرزد همه آنچه به ذهنمان می‌رسد بنویسیم. با این وجود خلاصه و تیتر وار می‌شود چنین توضیح داد که ملتی با انقلابی مردمی و خسته از استبداد و به ستوه آمده از تبعیض طبقاتی و بیزار از اشرافی‌گری‌هایی که مخارجش از جیب ملت و بیت المال و از سرمایه همه مردم تامین می‌شد، توفیق یافتند از آن استبداد وابسته رها شده و در مسیر تعالی، مساوات و استقلال حرکت کنند. سپس جنگی بر این ملت تازه انقلاب کرده تحمیل شد و جوان و پیر برای حفظ آنچه برایشان باقی مانده بود و آنچه نیز بدست آوردند جان بر کف نهاده و مقاومت کردند.

روزگاران گذشت و ارزش‌هاي جامعه همانا خون شهدا و دلیران ایران زمین، خدمت بی منت، ساده زیستی، و پایبندی به تعهدات دینی و اخلاقی بود. امروز اما قدری عقب‌نشینی در لوای ریا کاری و تظاهر برخی احساس می‌شود. تظاهر این گروه حواس همه را از خود پرت نموده و کسی به مخیله‌اش خطور نمی‌کرد برخی که طمطراق ادعای تعهدشان چشم‌ها را خیره و مسخ کرده بود و نان پنیری در گوشه سفره‌اي خالی و حقیر نهاده و روزه بدان مي‌گشودند و تصویر این فضیلتشان چشم به چشم و مانیتور به مانیتور خودنمایی می‌کرد، ناگهان چون پرده برافتد آن مفسده‌ها عیان کنند.

دیدیم که دست و دلشان بر تاراج بیت المال نمی‌لرزید و از خون شهداء هم شرمی نداشتند. حیرتا آنها که تمام قد حامی‌شان بودند و برایشان اسپند دود مي‌کردند امروز انگار نه انگار چنین خبطی از آستین مبارکشان بیرون زده باز زبانشان درکام آرام نمی‌گیرد. البته که سزای بدی و بزه خود را به همت قوه قضائیه انشاء الله خواهند دید و این انتظار ملت است ولی در این میان تعدد و حجم بدکرداری‌ها در جامعه آثار مخربی برجای نهاده و قبح برخی بدی‌ها را زدوده و زشتی هایی می‌روند که اندک اندک عادی و معمولی شوند.

به هر کم فروشی معترض مي‌شوید جواب می‌دهد که از آن بالا میلیارد میلیارد مي‌برند شما مثقال مثقال ما را مي‌بینی؟ برخی از شهروند نیز دیگر هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهند. مي‌پرسی چرا حساسیتی نداری؟ میگوید‌ اي بابا اگر ب.ز و م.خ نمی‌برد به من می‌دادند. وای به حال جامعه‌اي که رانت خواری، پولشوئی، اختلاس، غارت بیت المال و... بدون حساسیت و عادی تلقی شود. دیگر چنانکه سابقا دیده می‌شد حنجره‌اي از فریاد وا مصیبتا بر چپاول بیت المال دریده نمی‌شود و آنچنان که در خور است در جامعه چنان مفسده‌هایی تقبیح نمی‌گردد؟

فرهیختگان سکوت کرده اند تا صدای افراط بلند باشد افراطی که خود زاینده این مفاسد بود. افراطی که از اعتدال بیزار است چرا که در اعتدال مستمسکی برای غارت و غنیمت و دست آویزی برای حذف رقیب در آن نیست لیکن در افراط است که می‌شود یورش برد، خاک به چشم‌ها پاشید و در گرد وغبار هیاهو دست در جیب خلق کرد.

لیکن در پیشگاه تاریخ و آنگاه که غبار گرد سم خران سپاه افراط فرو نشست شرمنده تاریخ آنی که به حق خود قانع نبود و اژدهای طمعش را نکشت هرچند ایران زمین در طول ادوار عمر خود مردم ناسپاس فراوانی بر دامان خود پرورانده لیکن امروز حکایت ایران و آن دسته که دست بر سرمایه‌هاي ملی دراز کرده اند حکایت آن کسی است که در دل دریایی طوفانی بر قایقی سوار لیکن تخته تخته از قایق کنده و از آن برای چند لحظه روشنایی آتش می‌زند.

سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۲:۳۱
چرا همیشه می شنویم.دزدان بسیاری در این کشور به جمعیت پیوسته فریاد "آی دزد" سر می دهند.اما افسوس که حساسیت ملی فروکاسته شده.بیست سال تلاش شده تا سطح همه چیز تنزل پیدا کند.می گویید نه! دانشجو ودانشگاه وسرباز و معلم وآموزش وتحلیل عمومی ورفتار مردم و... را با بیست سال پیش مقایسه کنید. (212446)
سنباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۲:۳۱
بخدا خسته شدیم البته این نوشته بهار کمی تسکینمون داد خدا خیرتون بده متکشر (212447)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۳:۲۹
عالی بود
اما نباید نا امید شد
امید واهی وبیهوده هم نباید داشت
راه ارمانشهر که هیچ ، تا دوراهی هم هنوز بسیار راه است
اما هرچه هست کورسویی از دو پیداست
وبه همین امید زنده بمانیم وتلاش کنیم (212454)
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۴:۱۸
مطالبی که مرقوم فرمودین واقعیتتای ملموس جامعه ماست که مردم درصفهای دریافت صدقه زیرلب ضمصمه میکنند اما چه باید کرد ولی میترسم ازروزیکه این نجواهای درگوشی به فریاد تبدیل تبدیل بشه. پسآقایان بیایید صدای مردم رابشنویم.پیش ازآنکه دیر بشود (212463)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۵:۴۳
درجامعه امروزما،خوبان راساده وهالومی‌پندارندوبدان رازرنگ موفق.همین تصوربدان رامیدان دارسیاست واقتصاد نموده.ای کاش لشگری ازخوبان داشتیم (212475)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۵:۵۳
درود بر بهار نیوز وطن پرست و شجاع . خداوند شما را برای این مردم حفظ کند که از حق و حقوقشان دفاع میکنید . (212479)
موافق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۸:۵۸
با محمد موافقم (212504)
فرهاد
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۶:۵۱
یه واقیت تلخ
دوستان روحانی نمیتونه نه اینکه نخواد واقعانمیتونه....وقتی خودم این جمله رو زمزمه میکنم واقعا متاثر میشم (212490)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۶:۵۲
شاید به خاطر اینکه دست خودشون هم رو میشه مثل هدیه به نمایندگان که از نظر قانونی مشکل داره (212492)
موافق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۱۸:۵۸
صد البته خانم (212505)
ایران در حسرت گذشته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۲۲:۲۵
تا ملت بت پرست باشد و مسئول پاسخگو نباشد و فرهنگ تمجید مدح چاپلوسی حاکم باشد همین آش و همین کاسه است (212549)
رییس دانشگاه آزاد: 1863000 فرزند دارم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۱۴
کسی که فرزند داره اینقدر بابت هزینه ثابت دانشگاه از آن پول نمی گیره (212569)
زهرا
Ireland
۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ۲۳:۵۵
مردم بیچاره که دیگه از زور گرونی نای حرف یا اعتراض کردن هم ندارند. فرهیختگان گرامی هم که یک بار همین چند سال اخیر خواستند اعتراض متمدنانه کنند از کهریزک و هزار و یک جای دیگه سد در آوردند. این مسئله داره فرهنگ سازی میشه که همه باید دستشون تو جیب هم باشه، وگرنه از غافله عقبند. وقتی دولتی میتونه در 8 سال هر کاری دوست داشته باشه انجام بده و حتی بعد از همه بلاهایی که سر مردم آورده الان داره خودش رو آماده انتخابات مجلس میکنه، دیگه گفتن این حرفا بیفایده است. خدا عاقبت همه ما رو تو این مملکت بخیر کنه. (212577)