به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۳۵۳۵۰
كاهش 20 درصدي حقوق و دستمزدها

سال 93؛ افزايش يا كاهش حقوق و دستمزد؟

گروه اقتصادي: معمولا در همه جاي دنيا رسم بر اين است كه ملاك محاسبه افزايش حقوق و دستمزدها ي سال جديد را بر اساس ميزان ميانگين تورم و گراني سال قبل مي‌سنجند و محاسبه مي‌كنند، تا بر روي قدرت خريد مردم تاثير منفي نگذارد.
سال 93؛ افزايش يا كاهش حقوق و دستمزد؟
حميد نجف

در كشور ما هم اين ملاك قانوني و شاخص اندازه گيري همان است، شاخصي كه متاسفانه چند سالي است كه مورد غفلت قرار مي‌گيرد، در كشور ما اين آهنگ با ساز مخالف ديگري كوك شده و آن هم تئوري چند اقتصادان نخبه ايست كه كاهش تورم را در كاهش قدرت خريد مردم جستجو مي‌كنند.
تئوري شكست‌خورده‌اي كه اين روزها ويروس آن متاسفانه بر بعضي از همكاران اقتصادي، دولت تدبير و اميد هم سرايت كرده است.

بر اساس اين نظريه دولت بايد به هر نحو ممكن براي كاهش حجم نقدينگي مبادرت نمايند حتي اگر لازم باشد بايد با كاهش حقوق و دستمزد پايه كارگران، كارمندان و مستمري بگيران اين مهم را اجرا كند. از نظر اين انديشمندان اقتصادي با كاهش در آمدها و متعاقب آن كنترل نقديندگي خود به خود تورم كاهش مي‌يابد. در پاسخ به اين تئوريسين‌ها لازم است تاكيد شود كه اگر بنا بر اين بود، طي چند سال اخير كه معمولا افزايش حقوقها خيلي كمتر از ميزان تورم واقعي محاسبه مي‌شد، اين مهم صورت مي‌گرفت.

كوچك كردن سفره مردم شايد بخشي از كسري بودجه ناشي از سو مديريت و فساد گسترده اداري و مالي دولت را جبران نمايد اما قطعا به دنبال خود ركود كمر شكني را هم به كشور تحميل مي‌كند ركود موجب بيكاري بيشتر مي‌شود و بيكاري موجب افزايش بيشتر ناهنجاريهاي اجتماعي.

دولتمردان بر اين باورند كه براي سال 1393 حدود 20 در صد بر حقوق و مزاياي كارگران و كارمندان افزوده‌اند كه البته تورم حدود 40 درصدي، در حقيقت 20 درصد از حقوق و دستمزدها كارگران و كارمندان براي سال آينده كاسته است.

اگر دولت چيزي معادل 40 درصد يعني ميزان تورم موجود در سال 92 هم به حقوق‌ها اضافه مي‌كرد در حقيقت چيزي به حقوق‌ها اضافه نكرده بود تنها كاري كه كرده بود اين بود كه قدرت خريد مردم را كماكان مانند سال قبل در يك نقطه نگه دارد. اتفاقي كه با اين ميزان تورم و اين ميزان افزايش حقوق خواهد افتاد كوچكتر شدن سفرهاي مردم به ميزان 20 درصد است. اگر بخواهيم اين بيست درصد را با درصد‌هاي سالهاي رياست پاك‌ترين دولت تاريخ ايران جمع بزنيم نتيجه براي مردم فاجعه‌آميز خواهد بود.

در همين راستا خطاب به آن روحاني محترمي كه رفع فيلتر فيسبوك را فاجعه‌اي عظيم براي كشور قلمداد كرده هم بايد گفت:
فاجعه يعني افزايش 20 درصدي سرقت
يعني رقم انباشته مطالبات معوق شده بانكي
يعني افزايش آمار طلاق
يعني افزايش آمار كودكان كار و زنان خياباني
يعني افزايش آمار چكهاي برگشتي
يعني افزايش ركود و تورم
يعني............
بماند.

بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۱:۳۲
البته اگه کله گنده هایی چون بابک زنجانی رو هم اضافه کنیم 90 چند صد برابر شده (212262)
حمید
United Arab Emirates
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۴:۴۱
اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت دربرابرویژه خواران ودلالان تحریم (212292)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۲۲:۳۳
حمید خان اقتصاد مقاومتی در یک کلام یعنی کوتاه کردن دست غارتگران از کشور. یعنی حاکمان همانی را بچشند که فرودستان با آن دست وپنجه نرم می کنند. یعنی پول بیهوده را در حلقوم عده ای نریختن!ودر یک کلام اقتصاد مقاومتی یعنی اعتماد به ملتی که دیگر به سادگی حاضر نیستند به کسی اعتماد کنند.تحقق این اقتصاد به این سادگیها نیست برادر آنهم با این ساختار.برخورد کوچک زاده با وزیر محترم را دیدید؟چرا به فغان است؟فکر کنید.با امثال او می شود پایه های حذف ویژه خواری را بنیان گذاشت.راستی چرا کسی گریبان اورا نمی گیرد؟ (212364)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۴:۵۴
فاجعه در کشور ما از روزی شروع شد که همین ما مردم بدون اینکه در موارد تخصصی درس خوانده باشیم حتی دو صفحه مطلب خوانده باشیم خود را در همه موارد متخصص و بی نیاز از مشورت و گوش کردن به متخصصین ان رشته می دانیم و همه مردم برای همه چیز نسخه می پیچند و حاصل این عقل کل بودن تک تک ما پیروزی ان فرد در سال 84 بود

(212295)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۸:۵۱
دقيقا همين طوره. اصولا احمدي نژاد توي اين چند سال اين نقطه ضعفي كه شما فرمودين رو توسعه داد. ما امروز با مردمي روبرو هستيم كه در همه ي مسائل مدعي اند. هيچ منطقي رو قبول نمي كنند و يه سري جمله هاي كليشه اي رو تكرار مي كنن. و اين نتيجه ي هشت سال عوام پروري است به منظور عوام فريبي. ما دچار جهل مركبيم. نمي دانيم ولي احساس مي كنيم داناترينيم. (212331)
رحيم
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۱:۴۰
باسلام:بنظرمن بايد درنظام پرداخت ها دركشور تجديدنظر شود باادامه اين روند متاسفانه روزبروز حتي دربين اقشار حقوق بگيرهم فاصله فاحشي اتفاق خواهد افتاد كه باعث كاهش شديد نرم بهره وري و كارايي كاركنان خواهد شد (212263)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۱:۴۱
فاجعه یعنی این مجلسی که ما داریم (212264)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۲:۳۸
عجله نکنید دوست من.فعلا بحث نرخ تورم است و تناسب افزایش دستمزدها با آن.چه ربطی به مجلس داشت این بحث من که نتوانستم درکش کنم؟از الان بحث مجلس را مطرح می کنید دوستان شورای نگهبان با بودجه ای کلان دست به تحقیق در باره کل ملت می زنند تا ببینند ماما هنگام زایمان کسی شنیده که او یا مادرش شهادتین گفته باشد اگر نشنیده و آن فرد ثبت نام کننده باشد رد صلاحیتش می کنند.علت هم فضای روانی و ترسی است که اصولگرایان از شکست سنگین در مجلس دارند.عجله نکنیم دوست هوشیار من.سیاست اصول دارد. (212274)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۱:۴۲
حالا ببین سالهای دیگه تورم بیاد میان دقیقا براساس نرخ تورم حقوق رو افزایش میدن درتوجیه هم میگن تو قانون ذکرشده (212265)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۱:۴۳
فاجعه یعنی من لیسانس و داداش فوق لیسانسم در به در دنبال شغل ولی دریغ.... (212267)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۲:۱۳
یک سوال بیشتر ندارم شما میتوانید با حقوق 480 تومان
کرایه خانه ماهی 300هزار تومان
خرید خانه ماهی 200 هزار تومان
پول آب برق تلفن گاز 200 هزار تومان
پوشاک گردش و تفریح کرایه تازه اگه مریض نشیم
میتونید زندگی کنید شما ادعا میکنید به فکر کارگران هستید ولی نیستید (212268)
باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۲:۲۱
فاجعه یعنی ندیده گرفتن ملت. (212270)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۲:۲۴
فاجعه یعنی ایرانی بودن و در ایران زندگی کردن (212271)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۵:۰۲
یکی از نعمتهایی زندگی در ایران در این خاورمیانه خونین امنیت است، بی انصافی و قدر ناشناسی باعث از کف رفتن داشته ها میشود . (212296)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۲۲:۲۴
کورش خان از آن حرفها بود که زدی! امنیت را تعریف می کنی تا خوانندگان بدانند امنیت از دیدگاه شما چه تعریفی دارد؟امنیت زنان؟امنیت اقتصادی؟آمار سرقت؟آمار طلاق؟قتل؟بی تفاوتی ملی؟گدامنشی؟... کدام را مبنای امنیت قرار دهیم دوست من؟یا دنیا را ندیده ای یا خیلی خوش خیالی اخوی!!!!!!!!! (212362)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۲:۳۳
جناب آقای نجف!اولا بی انصافی فرموده اید.در دولت جدید تدبیر اقتصاد در دستان طبیب تورم جناب آقای دکتر طیب نیاست که خود صاحب نظر است.دیگر آنکه افزایش دستمزدها براساس نرخ تورم سال گذشته فرمولی عام نیست واگر تورم کاهنده باشد دستمزدها براساس میانگین رقم تورم سال گذشته ورقم پیش بینی شده برای سال آینده است که گویی دوستان دولت ما این رابطه را مبنا قرار داده اند که درست هم هست.بیشتر نگران تاثیربار روانی افزایش نرخ دستمزدها بر نرخ تورم اند تا سایر شاخصها. ما هم به عنوان ایرانی باید به دولتمان اعتماد کنیم. (212272)
hasani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۲۱:۰۱
برادر من دادگستری 50 درصد شرکت نفت و فولاد 40 درصد افزایش حقوق تاثیری بر تورم ندارد معلم 20 درصد بیشتر شود نقدینگی زیاد می شود چه سیاستی است که باید معلم گرسنه و چند شغله باشد تا بتواند شکم خود را سیر کند مملکت با بی عدالتی نمی توان اداره کرد ادامه وضع موجود فاجعه بار است! (212345)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۲۲:۲۶
منفی نگاران محترم به چه انگیزه ای به مطلب درج شده منفی داده اند.کاش نظری می دادند تا بدانیم.لطف می کنند اگر پیش از بسته شدن منوی نظرات پاسخی بدهند. (212363)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۲:۳۵
سوء مديريت در برنامه ريزيهاي اقتصادي ,سياسي,فرهنگي,آموزشي و ...عامل مهم همه نابسامانيهاي جامعه فعلي ماست.تا زماني كه نخبگان ازاد انديش دركنج ناداوريهاي غير انساني و اخلاقي خانه نشين هستند.وضع ما در تمامي زمينه ها رو به افول و حرمان است.آينده از ان كسي است كه عقل و تدبير سر لوحه كارش است. (212273)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۲:۵۳
متاسفانه به تنها چیزیی که در این مملکت اهمیت نمیدن قشر حقوق بگیر است و همه کم و کسری ها و دزدیا رو باید این قشر بدبخت جبران کنند درمالیات کارمند اوله ،یارانه باید قطع بشه کارمند اوله ، اونوقت آقایان فیسبوک و لباس آستین کوتاه و مانتو کوتاه رو فاجعه میدونن واقعاً خدا هم مثل اینکه ما رو از یاد برده ؟؟؟میگید نه خودتون قضاوت کنید (212275)
علی ر
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۳:۱۵
سلام-با این حقوق انگیزه کاری در این سالهای اخیر بشدت افت کرده و باعث افت شاخصها شده (212276)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۳:۲۱
فاجعه یعنی کلانشهرهای آلوده ، فاجعه یعنی آمار بیشترین کشته در اثر تصادف در دنیا مربوط به ایران است، فاجعه یعنی با این منابع مالی و ثروت خدادادی (نفت ، گاز، آب ، معادن ،....) هنوز مردم محتاج یارانه و نان شب اند ، فاجعه یعنی عدم وجود امنیت ، فاجعه یعنی با خیال راحت نتونی تو خیابون راه بری و هر لحظه منتظری یک نفر با چاقو و اسلحه بهت حمله کنه و بخواد دارو ندارتو ببره ،فاجعه یعنی 1 نفر برای گرفتن 1 وام 2 میلیون تومانی باید 3 نفر ضامن + 3 فقره چک کارمندی (کارمند رسمیِ)+کلی دوندگی و زحمت و.... (212277)
محمود احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۳:۲۷
دولت نهم و دهم پاکترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی است...

همین جوری، میدونم بی ربطه! (212278)
فواد
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۳:۳۱
یعنی کاهش ارزش پول ملی (212279)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۳:۳۳
دولت روحانی اگه بخواد راه احمدی نژاد رو توی اقتصاد پیگیری کنه از همین الان باید براش مجلس ترحیم برگزار کرد... هدفمندی کاری کاملا عبث و استباهه که فقط ساختار اقتصادی ایران رو بسته و سته تر میکنه و فقط طیف بسیار کوچکی از اقازاده ها و مدیران عزیزکرده توان اقتصادی دارند و بقیه باید نگاهشون به دست این بزرگواران باشه... ایه یاس نمی خونم ولی این خطرات کاملا جدی هستن و اگه بخواهیم چشممون رو ببندیم و با تغییر نام شعارهای بانک اقتصاد جهانی، هر طرح ظالمانه ای رو به کشور و مردم تحمیل کنیم،عواقبش رو میبینیم. (212280)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۲۲:۲۱
صالح خان!داستان هدفمندی داستان معروف سنگ ودیوانه است.در چاه انداخته اند عاقلان دارند تلاش می کنند درش بیاورند.واقعا هیچ کاری نمی شود کرد.خوب گفته اید که سنن وابستگی می شود اما کاملش این است که این آقایان عمله صندوق بین المللی پول بودند.دانسته یا ندانسته.آثارش بعدا معلوم خواهد شد.صبر کن. بنمب را احمدی نژاد زیر ساختار اقتصادی گذاشته قابل خنثا شدن نیست.یارانه را قطع کنند نارضایتی وشورش فرودستان در پی می آید پرداخت کنند که عملا فایده ای کلان ندارد وصرف بیهوده بودجه است.حسن روحانی بیچاره چه کند؟ (212360)
آسیب پذیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۳:۳۳
همه مشکلات از جائی است که عدالت در حقوق ها رعایت نمیشود اگر حقوق ها یکسان بود یا فاصله کمی با هم داشت مردم مشکل نداشتند ولی زمانیکه حقوق نمایندگان مجلس و مدیران عالی فاصله چند ده برابری با حقوق دیگر اقشار دارند آنها معنی فقر و نداری را به هیچ وجه درک نخواهند کرد و فشار اقتصاد ی تنها برگرده اقشار پائین جامعه خواهد آمد و سهم بالا نشینان فقط تبیین وتئوریزه کردن آن می باشد . (212281)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۳:۵۰
فاجعه یعنی اینکه من بازنشسته مریض ودرمانده که 30 سال شرافتمندانه کار کردم با چندر غاز دریافتی بایدتاوان هزینه های سنگین سوءمدیریتها را بدهم.آقای رییس جمهور من به شما رای دادم تا وضعیت میلیون ها افراد نظیر من رابهبود ببخشید،لیکن مشاوران وتیم اقتصادی بازارآزادی دولت شما به قیمت نابودی بسیاری ازحقوق بگیران میخواهند برنامه تعدیل اقتصادی را اجرا نمایندو کمتر به تبعات سیاسی واجتماعی آن توجه دارند.من به دولت اعتدال ،امید بسته ام لطفآ به هوش باشید. (212282)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۴:۰۰
فاجعه یعنی در روستای ما نان را از نانوایی بصورت قرض بگیریم.
فاجعه یعنی یارانه و سبد کالا بگیریم و کار نکنیم.
فاجعه یعنی درآمد یک کارگر شهرداری با ماهی 500 تومان و 30 روزکار ،بدون بیمه ، اونهم با گرفتن تعهد که مبادا شکایت کند.
عدالت !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (212283)
فرهاد
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۴:۱۲
فاجعه یعنی بدبختی مردم عزیز ایران (212285)
درياچه اروميه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۴:۲۲
فاجعه يعني آمار ايدزفاجعه يعني رانت سالاري فاجعه يعني بنادر مجهول فاجعه يعني باسوادان بيكار و بي سوادان سركار فاجعه يعنه بابك زنجاني فاجعه يعني اونهايي كه حتي خدمت سربازي نميرن فاجعه يعني خشك شدن تمام منابع آبي فاجعه يعني فروش كليه فاجعه يعني فروش سئوالات دكتري فاجعه يعني فروش نفت و گاز و اين وضع زندگی . . . (212287)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۴:۲۴
فاجعه یعنی از این زندگی چیزی جز زجر و سختی و اضطراب نفهمیدن . (212288)
hosein
United States
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۴:۳۳
اقایا ن را چه غم همه چیز اها تامی است و دلشان برای ملت نمیسوزد همه اش دنبال مسایل پوچ هستند (212290)
وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۴:۴۴
جلو دزدی ها را بگیرند یا بهتر بگویم دزدی نکنند گرانی پیشکش (212294)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۵:۲۷
اون آقایی که گفته اند فیس بوک یعنی فاجعه ,باور کنید اصلا" فیس بوک را نمیشناسد و یه چیزی گفته , واقعیت اینه که ترس ایشون از فیس بوک ارتباطات مرذم خودمونه. (212299)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۵:۳۹
افزايش درصدي حقوق به يك اندازه بسيار ناعادلانه است كسيكه حقوقش پايين است افزايش كم و كسيكه حقوقش بالاست افزايش زياد و اين حتي در بين حقوق بگيرها هم شكاف زيادي ايجاد ميكند كه سال بسال بيشتر ميشود (212300)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۶:۱۵
فاجعه یعنی درس بخوانی و قوق لیسانس دانشگاه تهران قبول شوی 6 واحد ازمایشگاه داشته باشی اما روی ازمایشگاه را نبینی (212305)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۱۸:۳۲
میخوام بدونم کسانی که باز شدن فیسبوک را فاجعه میخوانند هنگام وقوع فجایعی که کاربران عزیز ذکر کردند میدانستند با سکوت خودشان مهر تاییدی بر عاملان این فجایع زدند و به نوعی با سکوتشان همدست آنها شده و با گناه آنها شریک شده اند؟ خدا جای حق نشسته سالها افزایش حقوق حقه مردم را عامل نقدینگی و تورم ذکر کرده اند این فرافکنی و دروغ بزرگی است. (212324)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۲۱:۱۴
فاجعه یعنی این که از بین 239 مسافر هواپیمای مالزیایی تنها دو نفر پاسپورت جعلی داشتند و هردوی آنها ایرانی بودند. واقعاً که چه بر سر ما آمده. . . (212346)
سلام
United States
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۲۲:۱۱
درود بابت این حسن نظر (212358)
مجید از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ۲۲:۱۲
جا داره یه مچکریم کت و کلفت نثار کنیم!! (212359)