به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ساعت ۰۳:۳۸
کد مطلب : ۳۶۵۶۶
دليل ناكارآمدي مبارزه با فساد اقتصادي و اداري در ايران چيست؟

در ساختار مصلحتی، مبارزه واقعي با فساد ممکن نيست

ساختار مصلحتي جز فربه كردن غول فساد كمكي به رفع اين چالش بزرگ اقتصادي و اجتماعي نمي‌كند. مصلحت انديشي تنها در موارد خاص و آن هم از جانب رهبران و تصميم سازان اصلي نظام قابل قبول است و لا غير.
در ساختار مصلحتی، مبارزه واقعي با فساد ممکن نيست
حميد نجف

گروه مقالات: هرچند بحث شيرين مبارزه با فساد طي دو دهه گذشته، هميشه ورد زبان اكثر مسئولان و مديران ارشد ما بوده، اما هميشه به واسطه دلايل مختلف مغفول مانده است. غول فساد يك روز درون ليستي در جيب رئيس پاكترين دولت تاريخ ايران جا خشك مي‌كند و روز ديگر در لابه لاي دعواهاي سياسي و جنگ قدرت در حاشيه به كار خود ادامه مي‌دهد.

اين غول بي شاخ و دم خوب مي‌داند كه چگونه در فضاي ساختار اداري و اقتصادي معيوب كشور براي خود بازار گرمي كند و با استفاده از رانت زر و زور بار كج خود را به منزل برساند. كشمكشهاي سياسي، برخي مصلحت انديشي‌هاي بي مورد مديران لايه‌هاي مياني و ارتباطات پيچيده قبيله اي مي‌تواند به مانند سدي بلند در برابر مبارزه با فساد تلقي شود.

قطعا بازار داغ انگ و تهمت ميان طرفهاي سياسي رسيدن به حقيقت را دور مي‌سازد و كار مجريان مبارزه با فساد را سخت مي‌نمايد. در بررسي آمارهاي مختلف از جمله سازمان شفافيت بين المللي مي‌توان به وضوح به اين نتيجه رسيد كه متاسفانه راههاي آزموده شده قبلي در جريان برچيدن فساد اقتصادي و اداري در ايران به دلايل متعدد نا كارامد بوده است.

دليل اين ناكارامدي چيست؟
در كشوري كه ظاهر همه از اين درد مشترك مي‌نالند، راه چاره كدام است؟
اراده ملي
خواست مسئولان
رسانه‌هاي آزاد
برخورد شديدتر
و يا گذار از پديده همه گير مصلحت انديشي؟

متاسفانه در بررسي بعضي از پرونده‌هاي مفسدان اقتصادي در مي‌يابيم كه ارتباطات مافيايي، خانوادگي و نزديكي به قدرت و ثروت كار ناظران و بازرسان را تا حدود زيادي مخدوش كرده است.
مصلحت انديشي كه روزي به حق تنها از اختيارات سران اصلي و تصميم ساز نظام بود، اكنون ورد زبان اكثر مديران لايه‌هاي مياني ادارات و سازمانهاي دولتي شده است.

قطعا ساختار مصلحتي كار مبارزه با فساد اقتصادي را سخت خواهد كرد هم براي شما ودولت تدبير و اميد به عنوان مجريان نظام هم براي قضات محترم قوه قضائيه هم براي قانون گذاران و ساير نهادهاي نظارتي و امنيتي. در برخورد و مبارزه با فساد بايد عصبيت جاهلي را به كناري راند و با مفسد در هر لباس و جريان و حزبي برخورد قانوني و به موقع كرد.

ساختار مصلحتي جز فربه كردن غول فساد كمكي به رفع اين چالش بزرگ اقتصادي و اجتماعي نمي‌كند. مصلحت انديشي تنها در موارد خاص و آن هم از جانب رهبران و تصميم سازان اصلي نظام قابل قبول است و لا غير.
حال كه عزم جزم دولت آقاي روحاني براين مهم تاكيد دارد جا دارد كه دولت، اين مبارزه بزرگ را بدون تعارف از دامن آلوده خود آغاز كند. هنوز هم در ميان مديران اين دولت هستند ويژه خواراني كه به نامه شناسايي و معرفي ويژه خواران بر روي ميز خود نيشخند مي‌زنند!

مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۰۸:۴۱
مسولین قدرت را برای همین بهره برداری های اقتصادی میخواهند تا با استفاده از همین رانتها برای آیندگان خود هم اندوخته ای به جا بگذارند اگر به این خاطر نبود مریض نبودند اینهمه توی سر وکله هم بزنند. حال با چه انگیزه ای جلوی خودشان را بگیرند؟ (214237)
داودي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۰۹:۱۸
درود بر جناب آقاي نجف
واقعا به نكته كليدي و اساسي اشاره كرديد
من اگر جاي آقاي روحاني بودم مي دادم اين جمله را با آب طلا در بالاي در تمامي وزارتخانه ها بنويسند
در ساختار مصلحتي مبارزه قاطع با فساد ممكن نيست (214240)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۰:۰۴
آفرین بسیار عالی تحلیل کردید
رسانه های آزاد ودوری از مصلحت اندیشی دو رکن اساسی در این مورد هستند.مصلحت چه کسی بالاتر از مصلحت یک ملت است؟در این مورد باید از کشور چین و یا کشورهای اروپایی درس گرفت. البته ساختار اقتصادی در کشورهای اروپایی بگونه ایست که فساد خیلی مشکل ممکن میشود ما باید ساختار اقتصادیمان را هم عوض کنیم. (214245)
كريمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۰:۳۴
مماشات با فساد به هر بهانه اي جايز نيست چراكه فساد نهايتا ريشه كشور را مي خشكاند و تر و خشك را با هم مي سوزاند (214248)
hosein
United States
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۲:۴۵
چه میشه گفت در کشور اسلامی رانت خواری در حد بالا چندین سال است که این کرم به جان بیتالمال افتاده و سران به خاطر مسایل سیاسی و قدرت به جانهم افتادند و دزدان هم با خیال راخت دارند جیب خود و اقوامشا ن را پر میکنند تا دست این رانتخواران از سفره مردم قطع نشود ملت زندگی خوشی نخواهند داشت خدا کمک کن تا دست چپاولگران از خزانه ملت قطع شود (214260)
فريبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۲:۵۷
كاملا موافقم ما بايد اول از خود شروع كنيم (214264)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۳:۲۰
جا خوش می کند و "نه جا خشک می کند" و در ضمن یک چیز مهم باعث این گونه فسادها در کشورهایی مانند ایران می شود که اگر بنویسم منتشرش نمی کنی (214269)
يك سپاهي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۳:۴۰
من فكر مي كنم مبارزه با فساد را بايد به عهده سپاه گذاشت تنها ارگاني كه مي تواند اين كار را انجام دهد سپاه است (214276)
hasani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۲۲:۱۲
سلام فساد در این مملکت کاملا نهادینه ش ده و امکان مبارزه با ان وجود ندارد فرض کنید سرمایداری بخواهد در یه جایی سرمایه گذاری کند وقتی به شهرداری سازمان برق سازمان اب و غیره مراجعه کند تا حق حساب نگیرند عمرا کارش را انجام نمی دهند و این وضع اینقد عادی است که برای انجام کا ر کاملا قانونی تا پول پداخت نشود امکان انجام وجود ندارد من تجربه کردم هیچ دیونه ای پول خود را در این مملکت خرج نمی کند . . . (214351)
كبيري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۴:۴۸
به نظر من مسئولان نبايد در برابر فساد مصلحت انديشي كنند چراكه آلودگي اين معضل نهايتا دنيا و آخرتشان را هدف قرار خواهد داد (214288)
بی چاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۵:۰۶
نظر بنده در تایید این مطلب است، لیکن چون به ریشه آن می خواهم بپردازم و امکان درج آن را ندارید مثل میلیونها ایرانی آن را در خلوت خود می گویم. (214292)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۶:۳۹
همین مصلحتها مملکت رو نابود کرده. از برخی آدمها بت ساختن و وقتی طرف فساد میکنه میگن به مصلحت نیست که با اونها برخورد بشه. و چون از این آدمها زیاد داریم و برخورد با اینها رو میگن به مصلحت نیست .پس برخورد با فساد هم اصلا امکان نداره و هر کس هم بگه مبارزه میکنیم دروغ میگه چون اگه واقعیت داشته باشه اول باید از خودشون شروع کنن.فساد در مملکت ما نهادینه و حتی الان ژنتیکی شده و از پدر فاسد به پسر فاسد منتقل میشه چون این فرزندان با پول حرام رشد میکنن طبیعیه فاسد بشن.مبارزه با فساد دروغه. (214306)
الکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۷:۳۱
ایران و فساد ممکن نیست!!!!!! (214313)