به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۳۶۷۴۰
اینترنت دنیا را کوچک و کوچکتر نموده است

شبکه‌هاي اجتماعی فرصت​اند نه چالش

تکنولوژی دو لبه دارد و راه مبارزه با لبه منفی آن حذف تکنولوژی نیست، بلکه آموزش صحیح استفاده از آن است...
شبکه‌هاي اجتماعی فرصت​اند نه چالش
عطا افشاریان

گروه مقالات: اینترنت دنیا را کوچک و کوچکتر نموده است و مرزهای فیزیکی در حال شکسته شدن هستند. اگر روزگاری نه چندان دور بسیاری از مردم در بیخبری از شهر همسایه خود زندگی مي‌کردند، امروز به لطف تکنولوژی و توسعه اینترنت، کودکان نیز ساعاتی از عمر خود را با اینترنت سر مي‌کنند و به کنکاش در دنیای جدید مي‌پردازند، نوجوانان وقت زیادی را با اینترنت مي‌گذرانند و حتی با همسالان خود در کشورهای دیگر با زبان و قومیتهای مختلف صحبت مي‌کنند.

مرزها، فرهنگها و رسوم ملل شکستنی شده‌اند و همگرایی انسانها روز به روز بیشتر مي‌گردد. فارق از دنیای سیاستمداران و سکانداران ادیان، مردم بدون توجه به قومیت، کشور، مذهب و رنگ در حال تبادل اطلاعات و دوست یابی در عرصه اینترنت هستند. کم نبودند افرادی که در کشور ما اینترنت را یک تهدید مي‌دانستند ولی خیلی زود دریافتند که اینترنت فرصتی است کم نظیر، برای معرفی فرهنگها و برای توسعه دانش. حیات ملتهای امروزی بسته به میزان اثرگذاری آنها در ارتباطات و دنیای مجازی است.

شبکه‌هاي اجتماعی، یکی از نمادهای دنیای مجازی هستند که ورود به آنها فرصتی است برای تبادل اطلاعات. ورود سیاستمداران به این شبکه‌ها، خود نشان از تغییر رویکرد به این فضای مجازی است. شبکه‌هاي اجتماعی نه تنها تهدید نیستند بلکه مي‌توان آنها را در راستای منافع ملی و معرفی فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی بکار گرفت. آموزش صحیح همواره از منع استفاده موثرتر بوده است، لذا رویکرد آموزشی به فضای مجازی، مي‌تواند فرصتهای زیادی را برای رشد کشورمان ایجاد نماید و نسل جوان با بکارگیری این زیرساخت‌ها مي‌توانند در جهت معرفی بهتر ایران به جهان نقش داشته باشند.

با بررسی حضور مدیران و سیاستمداران به عرصه شبکه‌هاي اجتماعی و بازخور آن، به خوبی مي‌توان نسبت به لزوم تغییر رویکرد در این حوزه پی برد. تکنولوژی دو لبه دارد و راه مبارزه با لبه منفی آن حذف تکنولوژی نیست، بلکه آموزش صحیح استفاده از آن است. اعتماد دولتمردان به مردم و عدم وجود نگاه قیم مآبانه به آنها رابطه دولت و ملت را دو طرفه مي‌نماید.