به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۳۹۳۷۹
چرا آمار و نتايج ثبت‌نام دریافت یارانه بسیار مضحک بود؟

آیا تعداد متقاضیان یارانه، معیار محبوبیت دولت هستند؟

گروه اقتصادي: مقدمه: ضرب المثلی در زبان هلندی وجود دارد که می‌گوید (با هر چه می‌خواهی شوخی کن، فقط با اداره مالیات شوخی نکن.) اما در ایران ظاهرا قضیه کاملا برعکس است و نتیجه این وارونگی، درآمدهای غیرشفاف، جابه‌جایی‌های مالی پنهان و مکانیزم مالیات‌دهی غیرمنصفانه است. و این ضعف سیستم مالیاتی ایران موجب اختلاس‌ها، دزدی‌ها، رشوه‌ها و منشا تمامی فسادهای مالی می‌شود.
آیا تعداد متقاضیان یارانه، معیار محبوبیت دولت هستند؟
محمد سفری

ثبت نامه برای دریافت دور دوم یارانه به پایان رسید و طبق گزارش محمدباقر نوبخت، بیش از 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند. پیش از شروع ثبت نام، دکتر روحانی از مردم درخواستی دوستانه کرده بود که چنانچه واقعا به این مبلغ احتیاج ندارند از آن انصراف دهند تا دست دولت برای سرمایه گذاری در بخش‌های زیربنایی و راه‌اندازی فضای کسب و کار که در سال‌های گذشته به شدت دچار رکود شده بود باز باشد اما با ضدتبلیغ‌هایی که صدا و سیما در این راستا انجام داد این تفکر غلط در سطح جامعه بوجود آمد که گویا مردم در مقابل دولت قرار گرفته‌اند و حال که تعداد انصرافی‌ها ناچیز است نشانگر سقوط مقبولیت دولت دکتر روحانی در جامعه است.

طبق قانون، دریافت یارانه حق هر ایرانی است و تمام ایرانی‌ها حق دریافت یارانه را دارند. بنابراین آمار بالا یا پایین تعداد ثبت‌نام کنندگان به هیچ عنوان نمی‌تواند معیار سنجش محبوبیت دولت در نزد مردم باشد. اما فارغ از این بحث، نتایجی که از ثبت نام دریافت یارانه بدست آمد بسیار مضحک به نظر می‌رسد. به گفته عزت اله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بیش از 60 درصد از متقاضیان دریافت یارانه، درآمد ماهانه خانواده خود را زیر 600 هزار تومان عنوان کرده‌اند. این یعنی حدود 45میلیون ایرانی در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که درآمد کل خانواده کمتر از 600 هزار تومان در ماه است! با نگاهی به اجتماع به راحتی می‌توانیم دریابیم این رقم چقدر دور از واقعیت و مصنوعی است. نمی‌شود انکار کرد درصدی از جامعه در مناطق محرومی زندگی می‌کنند که درآمد خانواده کمتر از این مبلغ است اما اینکه 60 درصد خانوارهای ایرانی درآمد ماهانه زیر 600 هزار تومان دارند بیشتر شبیه یک جوک بی‌مزه است. اما این آماری است که از بررسی خوداظهاری مردم به عنوان معیاری برای دریافت یارانه بدست آمده است. بنابراین مشکل از کجاست؟

چرا اطلاعات غیرواقعی است؟

در غرب اداره کشور بر اساس دریافت مالیات‌هاست. بنابراین دولت اشراف کاملی بر نحوه درآمدها، پرداخت‌ها و دارایی‌های مردم دارد، و با توجه به شفافیت میزان گردش مالی افراد، سیستم مالیاتی سالم و عادلانه‌ای به وجود آمده است. بطوریکه ضرب المثلی با چنین مضمونی در غرب وجود دارد. (با هر چه می‌خواهی شوخی کن، اما با اداره مالیات شوخی نکن.) مفهوم این ضرب المثل این است که دادن اطلاعات غلط به اداره مالیات جرم بزرگی است و مجازات سنگینی در پی دارد و جزو خطوط قرمز دولت‌ها محسوب می‌شود. (اخيرا مدير باشگاه بايرن مونيخ ، يكي از بزرگترين باشگاههاي جهان، در آلمان به خاطر فرار مالياتي به 3/5 سال زندان محكوم و در حال حاضر در زندان به سر مي‌برد) اما در ایران قضیه کاملا برعکس است. مردم نه تنها با سیستم مالیاتی شوخی می‌کنند، بلکه آن را دست هم می‌اندازند! فرم‌های خوداظهاری مالیاتی و دادن اطلاعات نادرست هنگام ثبت نام دریافت یارانه مثال‌های مشخصی برای این حرف هستند.

ضعف دولت برای راستی آزمایی اطلاعات داده شده یکی از دلایل اصلی این اتفاق است. همچنین اقتصاد ایران کاملا متکی به درآمدهای نفتی است و پولی که بی‌زحمت به دست بیاید گاهی موجب انحراف نیز می‌شود. در ایران هم گاهی با تزریق پول به بخش‌های نامتناسب فضای آلوده‌ای بوجود می‌آید که در آن مشاغل مرتبط با دلالی رونق می‌گیرد و از آنجایی که دارندگان ثروت‌های کلان و وابستگان به نهادهای قدرت غیرمشروع، منافع خود را در نامشخص بودن جابه‌جایی‌های مالی می‌بینند، به این فضای ناسالم دامن می‌زنند و در این فضای غبارآلود اعتماد جامعه به نظام از بین می‌رود.

چرا ایرانی‌ها دوست ندارند مالیات بدهند؟

در آمریکا 15 درصد از مالیات هر خانواده مستقیما به حساب مدارسی که در آن ناحیه وجود دارد واریز می‌شود و از طرفی در بسیاری از ایالات، مدیران مدارس با رای مستقیم مردم محلی تعیین می‌شوند. با همین مثال ساده می‌شود فهمید چرا در غرب شهروندان به مالیات‌دهی خود می‌بالند ولی در ایران مردم دست به هر کاری می‌زنند تا از مالیات فرار کنند. دلیلش هم بسیار روشن است زیرا در ایران نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها به شدت مبهم است و شهروندان نمی‌دانند مالیاتهایشان در کجا و چگونه هزینه می‌شود. بنابراین به مالیات به چشم یک مقوله مزاحم، غیرضروری و اجباری نگاه می‌کنند و به آن اعتقادی ندارند.

از طرفی قشر متوسط و پایین جامعه مانند کارمندان و کارگران که تنها طبقه‌ای هستند که مالیات تمام و کمال از آنها دریافت می‌شود، با مشاهده اختلاس‌ها، رشوه‌ها، فسادهای مالی در سطح کلان و فرارهای مالیاتی دارندگان قدرت و ثروت در جامعه، میل به اعلام درست و دقیق میزان دارایی‌های خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایط و چنین جامعه‌ای سنجش میزان محبوبیت دولت با مقوله‌ای همچون ثبت‌نام یارانه کاملا نادرست و حرفی به گزاف خواهد بود.

نقش دولت در این میان چیست؟

در ابتدا دولت باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که فضایی بوجود بیاورد تا رسانه‌ها بتوانند به فسادهای مقامات بی‌ترس و واهمه بپردازند و مسائل پشت پرده را افشا کنند. هرچند که ممکن است این امر تا حدودی خارج از توان دولت باشد اما باید در این راه گام بردارد. در مرحله بعدی به گمانم بهتر است دولت به جای اینکه آن ده میلیون خانوار شناسایی شده که تمکن مالی دارند را از دریافت یارانه محروم کند و به این ترتیب امورات خود را پیش ببرد، قرص و محکم پیگیر شود که چرا بسیاری از خانواده‌ها در این زمینه اطلاعات نادرست داده‌اند؟
در نهایت باید بپذیریم مسئله دارایی‌ها و درآمدها یک مشکل بغرنج و آزاردهنده است که ریشه در مسائل مهم و اساسی دارد و گاهی در اتفاقات خاصی مانند خود اظهاری درآمد ماهانه برای دریافت یارانه خود را نشان می‌دهد. حال باید ببینیم دولت تا چه میزان توانایی راستی‌آزمایی دارد. آیا می‌تواند جلوی این فرهنگ بد را بگیرد و یا با تعلل و تغافل موجب ادامه‌ی این روند می‌شود.

سس خرسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۴:۲۰
این آمار نشان دهنده ی عدم اعتماد مردم به مسوولان است که در پی فسادهای گسترده اقتصادی و بد قولی مسوولین بوجود آمده و دولت آقای روحانی که فردی واقعبین است باید مانند عرصه بین المللی در صدد احیای اعتماد بین ملت و دولت باشد والا با شعار هیچ چیزی حل نخواهد شد. (221214)
واقعـیــت چیست؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۲:۲۸
پس از پایان جنگ دوم جهانی ، خطر شروع بحران اقتصادی کشور انگلستان را تهدید می کرد. این موضوع تا جایی پیش رفت که اعضای کابینه شبانه یک جلسه اضطراری با چرچیل تشکیل داده او را در جریان وضعیت بد اقتصادی کشور قرار دادند.
چرچیل پس از استماع گزارش، دستور داد فوراً وضع دادگستری کشور مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد. اعضای کابینه گمان کردند نخست وزیر یا آنها را دست انداخته و یا موضوع به این مهمی را
درک نکرده است! وزیر اقتصاد دوباره موضوع را از زاویه دیگری مطرح كرد اما چرچیل دوباره خواستار تحقیق فوری از وضع دادگستری ... (221392)
شاخاب پارس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۱۱:۰۸
PERSIANORarabianGulf.com
دوستان 29 به 71 عقبیم. ترخدا رای بدید!..

نتیجه این انتخابات(لینک بالا) رای نهایی گوگل برای اسم خلیج همیشه پارس در نقشه بین المللیش خواهد بود..تا حال 18 میلیون نفر شرکت کردند.به همه دوستانتون هم خبر بدید لطفا. (222026)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۵:۱۲
۸۵۰۰ میلیارد بابک زنجانی
۳۰۰۰ میلیارد امیر منصور آریا و خاوری و دار و دسته
۱۲۰۰ میلیارد دانشگاه ایرانیان
۱۰۰۰ میلیارد تامین اجتماعی
۳۷۰ میلیارد صادق محصولی
۳۰۰ میلیارد معاون بانک مرکزی
۲۰۰ میلیارد رحیمی (معاون اول احمدی نژاد)
۱۷۰ میلیارد بنیاد شهید
۵۰۰ میلیون هر نماینده
یعنی از هر ایرانی ۲۲۰ میلیون تومان!؟
البته ۱۸ میلیارد "دلار" کامیونهای طلای ترکیه و ۲۵ ملیارد "دلار" پولهای که در فرودگاه روسیه پیدا شد و ۸۷ ملیادر"یورو" اختلاصی که در ترکیه بود حساب نکردیم!
پولای مملکت همیشه هست باید طناب صبر رو (221618)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۹:۵۴
پول نیروی انتظامی را از قلم انداختی (221769)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۲۰:۴۰
من كه فكر مي كنم رانت بسيار بسيار كلاني در پوشش قطعه سازي و كار آفريني ، از بيت المال ايرانيان بسمت مديران و سهامداران شركتهاي سايپا و ايران خودرو جاري بوده است !!! اين پول توسعه و بازسازي ناوگان تاكسيراني و اتوبوسراني شهرها و بخشها بوده است!!آقاي جهانگيري چرا براي مردم روشن نمي كنند!!؟؟؟؟ (221791)
حق من کو؟؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۴:۲۲
در تاریخ کدادم کشور یک اختلاس سه هزار ملیاردی اتفاق افتاده که ازادانه دارند خوش گذرانی می کنند و یک دزد کوچک کیف قاپ اعدادم می شود؟؟؟
این دزدی سه هزار ملیارد یکی از هزاران دزدی بود که ناخواسته اشکار شد؟؟
مردم به دولت اعتماد ندارد و دولتمردان بفکر خوشگذرانی و پرکردن جیب خودشان.
همین. (221218)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۵:۵۰
اولا جو نده
کیف قاپی که اعدام شد زده بود یه نفر رو قطع نخاع کرده بود و صدها مورد تجاوز و ...امیدوارم این اتفاقها برای تو یا یکی از نزدیکانت بیفته و با صعه صدر ببخشی طرف رو

چرا همه چیز رو به همه چیز ربط میدید؟؟؟؟؟
اصلا خبر رو خوندی؟؟؟
به خدا نخوندی فقط بلدی قر بزنی

آلمان اگر شد آلمان مردمش کردن آلمان نه دولتش که هیتلر بود

مردم هم تا وقتی جای قر زدن دست به کار نشن اوضاع همینه
تنها راه پیشرفت کشور یه جمله است

کار سالم و درست و کار سالم و درست و ...... (221263)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۰:۱۷
باب اسفنجي، مطمئنا" خود تو درست نظر (حق من کو ) رو نخوندي! منظور ايشون اين نيست که چرا کيف قاپي رو که بنا به نظر شما قطع نخاع کرده و يا صدها تجاوز داشته، اعدام کردن!! ميگه چرا با اون اختلاس کننده ها برخورد نميشه! و چرا اينقدر توي مملکت تبعيض هست! که اين نقدشون هم کاملا بجاست. پس، اين شما هستي که رفتي منبر و غر ( و نه قر) ميزني! (221461)
علیرضا از تهران
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۸:۵۵
اولا همه میدونن در ایران میزان جرم با جزای آن سازگاری نداره در ضمن اینجا آلمان نیست ایرانه با یک ثروت خدا دادی و میلیاردها دلاری. وقتیکه مردم میبینند سهمشون راحت از طرف صاحب منسبان و آقازاده هاشون چپاول میشه حق دارن اعتماد نکنند! دولت کم آورده؟ چرا میره سراغ مردم؟ چون زورتون فقط به این ملت بیچاره میرسه راست میگین از بودجه صدا و سیما، بنیادها ،کشورهای دوست و برادر.......بزنید (221748)
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۷:۴۸
... یک دزد کوچک کیف قاپ اعدادم می شود؟؟؟
خداییش تا حالا کسی بخاطر دزدی کوچیک اعدام شده ؟!
لطفا مثال صحیح بزنید تا افکار عمومی مشوش نشود. (221290)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۹:۳۲
امیدوارم منظورت از دولتمردان،دولت یازدهم نباشه که واقعا در اینصورت بی انصافی.یکی از همین دولتمردا آقای نامدار زنگنه هستند که واقعا در جهت آشکار سازی دزدی های دولت فخیمه دهم گام های بزرگی برداشتن،مثلا گیرانداختن بابک خان زنجانی یه نمونه از کاراشونه. (221331)
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۰:۰۹
ثبت نام 73 میلیونی برای دریافت یارانه یعنی: به زیر خط فقر بردن طبقه ی متوسط این کشور توسط معجزه ی هزاره ی سوم و فقیر تر کردن مردم این کشور و نه چیز دیگر...! فقط باید از آقای شریعتمداری پرسید که آیا معجزه ی هزاره ی سوم دانسته و یا ندانسته مامور نابودی طبقه ی متوسط در ایران بود...؟! (221352)
بی طرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۲:۴۵
برو از مهدی هاشمی وبابک زنجانی و جریان انحرافی بپرس (221396)
آینده مبهم وتیره اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۴:۲۳
تا ساختار اقتصادی کشور درست نشود این گران کردنهای دولت هیچ نتیجه ایی جز افزایش افسار گسخته تورم و عمیق تر کردن رکود و از هم پاشی ارکان اقتصادی کشور نخواهد داشت.
با این دولت احتمال درست شدن ساختار اقتصادی کشور در حد صفر (-0-) است. (221219)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۴:۳۴
اصولاً دولت در ایران محبوب نیست. و مردم به دولت اعتماد ندارند. در زلزله آذربایجان علیرغم هشدار های بسیار خودشان در قالب گرو ههای خیریه دوست داشتند کمک ها را به آسیب دیدگان برسانند. چرا؟ چون به دولت اعتماد نداشته و ندارند. حتی دولت آقای روحانی هم با وعده حل مشکلات اومد اما وقتی تصمیم گرفت ظرف دو ماه همه چیز را گرون کند بر مشکلات معیشتی مردم افزود. متاسفانه در مملکت ما مردم به یک گروه رای می دهند تا گروه مقابل را ساقط کنند. اما به همون دولتی هم که با رای شان روی کار اومده اعتماد ندارند. (221221)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۵:۵۲
بسه دیگه هنوز تو جو انتخاباتی
بیا بیرون دیگه

برو یهجای مملکتت رو بچسب با کار کردن پیشرفت کنه نه اینکه یه رای بدی بشینی تو خونت توقع داشته باشی ایران بشه آمرکیا

تو ایران همه از نانوا و مکانیک و ... کم کاری میکنن و این رو زرنگی میدونن
مطمئن باش این جو بد به نخبه ها و دولت هم نفوذ میکنه (221264)
ابی بیکران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۳:۴۵
همیشه و همه جا این دولتها و حکومتها هستند که بایستی راه و روش و امکانات درست زندگی رو برای مردم تدوین واجرا کنند همانطور که حضرت علی (ع) میفرمایند مردم خوی و مسلک حکومت خود را میگیرند... (221413)
یگانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۹:۴۳
بله حق با شماست.در کارخانه ای که ندانند قدر کار هرکس ز کار دست کشد کاردانتر است (222613)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۰:۲۴
باب اسفنجي، آبي بيکران جوابت رو داد، الناس علي دين ملوکهم. مطمئنا" مردم وظايفي دارند، اما اين حاکمان هستند که در راس کارند و تمامي امکانات رو دارند و بايد در اختيار مردم بگذارند تا مردم به وظيفه شون عمل کنند! جنابعالي که بطور کل، دولت و حاکمان رو از ياد بردي و همه چيز رو انداختي گردن مردم! يه ذره تفکر و منطق هم بد نيست جانم! بينديش لطفا". (221462)
رسائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۴:۵۰
محبوبیت دولت به آقایان خاتمی و هاشمی می باشد مطمئنا اگر یکی از ایشان پیام می دادند شاید این امار انصرافی ها بیشتر از 60درصد می شد ولی این یک واقعیت است دولت تدبیر و امید 100 درصد رای خود را مدیون اصلاح طلبان و شخصیتهای ذکر شده می باشد این را به عینه دیدیم و همه نیز لمس کردند (221231)
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۶:۲۶
اگه رای روحانی 100درصد رای اصلاح طلبان بوده ، پس چرا خود عارف رو کنار زدن ؟
واقعاحرف مضحکانه ای زدی که خودت هم بهش اعتقاد نداری ...امان از عصبیت حزبی ! (221275)
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۱:۰۲
اصلاح طلبان آقای عارف را با هوشیاری کنار زدند تا از 24 خرداد 92 به بعد تمامیت خواهان از شدت خشم و عصبانیت فریاد زنند و خود را به در و دیوار زنند... (221375)
pd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۳:۰۳
بله قبول دارم ، هوشیاری آنها تاییدی است بر اینکه عارف رایی اندک داشت . (221401)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۵:۲۲
آقای عارف رای اندکی نداشت, بلکه نیاز به باز شدن جبهه ی جدیدی به نام اعتدال برای آغاز دمینوی شکست مطلق تمامیت خواهان بود...!؟جنبش اصلاح طلبی ایران مهره های بسیار برای بازی در صفحه ی شطرنج سیاست در ایران دارد...!؟ (221623)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۲۳:۲۳
نه اصلاح طلب نه اصول گرا...هموطن همه با هم مدارا (221861)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۰۲:۴۴
ایرانی عزیز! بی شک مدارا و تحمل مخالفان و حتا همکاری با مخالفان در چارچوب منافع ملی و انسانی, از ضروریات اصلاح طلبی و دموکراسی خواهیست... (221929)
امیرحسین
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۰۴:۰۰
تو که خودتو عقل کل میدونی واقعا متوجه نشدی چرا عارف رو کنار زدن؟ به خدا کل دنیا متوجه شدن که اصلاح طلبا میخواستن به اجماع برسن و یه نماینده داشته باشن تو هنوز متوجه نشدی؟ کاری که شمام اگه میکردین و چند تا از کاندیداتون کنار میکشیدن تا رای ها به نفع یه نفر یا حداکثر دو نفر بره با این خفت شکست نمیخوردین . الان متوجه شدی؟ (221426)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۰:۲۸
PD : (اگه رای روحانی 100درصد رای اصلاح طلبان بوده ، پس چرا خود عارف رو کنار زدن ؟) اصلا" تو خودت فهميدي چي گفتي!!؟ من نه تعصبي دارم و نه غيرتي روي هيچ حزب و گروهي، اصلا" راي هم ندادم. منتها اگر اصلاح طلب ها بقول شما عارف رو کنار زدن، بخاطر اين بود که روي يک نفر اجماع نظر داشته باشن تا تعداد آراي او يک نفر بالا بره! يعني اينقدر سخته که نميتوني بفهمي!!؟ حالا بگو ببينم کي عصبيت حزبي داره!!؟ (221464)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۷:۵۰
مگه اونا برا انصراف پیام ندادن؟ (221291)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۹:۳۴
خدا خیرت بده. (221333)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۰:۱۸
دوست عزیز فقط خواجه حافظ شیرازی موند که از قبرش یه پیام برای انصراف بده!مسئله اینه که وقتی مالیات گرفتن از ثروتمندان رو کسی اهمیتی نمیده یا جلوگیری از بریز وبپاشهای دولتی انجام نمیشه.خودبخود مردم هم اهمیتی به انصراف دادن ندادند. (221356)
ماشااله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۵:۱۵
بنظر من هفتاد و چند میلیون انصراف دادند از زرنگی حکومت
......... باید باهر مرحله گرانی انرژی و غیره نرخ یارانه اضافه میشد،ترفند حذف یارانه را پیش کشیدند که گرانی انرژی و غیره اجرا شود اما افزایش یارانه نه. با با دست مریضاد (221246)
منصرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۲:۰۷
سلام ببخشيد دوستان من از يارانه انصراف دادم و خيلی خوشحالم!!!! فقط يک سؤال
اگه بخواهيم از رأی خود که به روحانی داديم انصراف بديم بايد به کجا مراجعه کنيم؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (221383)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۲:۲۲
البته مسئله ای که هست اینه که طبق قانون در مرحله اول باید نفری حدود 15 هزار تومن یارانه میدادن ولی رئیس جمهور وقت ترجیح داد این عدد رو سه برابر کنه و علاوه بر یارانه بخش های دیگه مثل صنعت، یک مبلغی از جاهای غیرقانونی هم برداره که به مردم یارانه بده (221390)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۵:۱۶
نتیجه پرونده 3هزار میلیاردی چی شد؟ مجازات متهمانش اجرا شد؟ کی؟ (221247)
pd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۶:۲۴
می خواستید به کسی رای ندید که آقازاده معروف حامیشه ... تازه رانت 650 میلیون یورویی هم فراموش نشه ... (221273)
شیرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۵:۲۶
یه ضرب المثل هست که میگه یه مو از خرس کندن غنیمته خب توضیحش روشه گفتین دل بخواهیه هر کی خواست انصراف بده معلومه که هیچ کس انصراف نمیده خودتون که از دارو ندار مردم با خبرین امار همه چیزو دارین چرا گذاشتین پای مردم ؟ (221252)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۶:۱۶
علت اصلی استقبال از دریافت یارانه همان جمله معروف است که هیچکس از پول بدش نمی آید و هیچ ارتباطی هم بین محبوبیت دولت و یارانه متصور نیست!و تازه زشتی ماجرا مال دولت قبل است. (221270)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۰:۰۰
زمان جنگ جبهه ها با پول همین مردمی که میگی هیچکس از پول بدش نمیاد اداره میشد. عزیزم اون موقع امام توی حسینیه نیمه کاره سخنرانی میکرد نه اینکه تو کاخ سعدآباد جشن بگیرن!!! (221456)
عبرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۲۰:۳۴
بنده فكر مي كنم تبليغات مراكز اقتدارگرايان كه بطرز بسيار ماهرانه و فريبكارانه اي صورت گرفت، بدين صورت كه خودشان را در جايگاهي دلسوزانه براي دولت يازدهم نشان دادند در پايين بودن انصرافها از دريافت يارانه بي تأثير نبود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (221788)
مخالف یارانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۶:۲۵
خیلی جالب است درست در زمانی اعلام کردند که همه چیز گران مشود اب وبرق وگاز وبنزین وکرایه تاکسی و...........میگویند از یارانه انصراف بدهید فکر کنید وبعد تصمیم بگیرید که چگونه از این بلا نجات پیدا کنید من خودم هرگز یارانه نگرفتم (221274)
سامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۶:۵۲
به تدبیراین دولت امید داشته باشیدومانند مردم کوفه سخن مگویید.تنها 9ماه ازعمراین دولت نمی گذرد برای قضاوت کردن قدری زودنیست؟؟؟افراطیون می خواهنددولت رابی خاصیت جلوه دهند.مواظب باشیم ب خواسته آنها کمک نکنیم.عدم حمایت ملت ازدولت برابراست با بازگشت افراطیون به راس قدرت. (221279)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۹:۳۷
سید اصلاحات هم در مصاحبه با سالنامه شرق،گفتند که هنوز برای نتیجه گیری و قضاوت درمورد اقدامات دولت زود است.دوستان لطفاانصاف رو رعایت کنید. (221335)
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۰:۴۳
چقدرزود فراموش می کنیم... پشت این دولت رو خالی کنید تاباز جلیلی ها رای بیارن.تاریخ هرگزشماهارا نخواهدبخشید! (221369)
حسین. ز
Netherlands
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۷:۰۵
نقطه نظرات و دیدگاه های جالبی در این مقاله به نمایش گذاشته شده است، برای شما بیش از پیش آرزوی موفقیت دارم. (221280)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۸:۱۵
هیچکس به فکر مردم نیست حتی خود مردم هم به فکر خودشون نیستن
واقعا با ماهی 200 دلار حقوق چطوری میشه زندگی کرد (221298)
saeed
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۹:۴۹
حامیای دولت خیلی منفعل و سست شده اند!!

برایمان فیلم " من روحانی هستم" میسازند و ما فقط نگاه میکنیم!!!

چرا ما فیلم نسازیم؟ چرا ما اونارو متهم نکنیم؟

ما هم میتونیم به سادگی در مورد جبهه پایداری فیلم بسازیم و جلوی مردم انگشت نماشون کنیم!

فکر به این چیزها منو ناراحت میکنه! (221342)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۹:۵۵
من فکر میکنم مردم کلا به سیاسیون اعتماد ندارد. چه این دولت چه دولت قبل. چه ...
کلا مردم به حرف مراجع تقلید هم گوش ندادند و این یعنی چی؟ ... (221346)
حس
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۰:۱۴
وقتیکه به راحتی میلیاردها میلیارد را به راحتی میخوردند و یک اب رووییش نتیجه این میشود که نباید میشد ولی باید تمام دردها را قلع و قم کرد تا اطمیا ن مردم به دولت بیشتر شود (221354)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۰:۱۷
ایا فقط دکتر روحانی و دولتش از مردم خواستند که اگر دریافت یارانه گره ای از کارشان باز نمیکند انصراف دهند؟؟؟؟ایاعلما هم نخواستند؟؟؟؟ پس ایا میشه نتیجه گرفت مردم به حرف علما هم اعتماد ندارند؟؟؟؟؟؟امان از پایداری...اونم از نوع پایداری رو لجبازیو پایداری در مقابل عقل!!!!!!!!! (221355)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۰:۲۷
بنده فكر مي كنم تبليغات مرموز صدا و سيما كار خودش را كرد و نتيجه مطلوب متحجران اقتدارگرا محصول شد!!! (221362)
بصائر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۰:۳۷
برخلاف ادعاء احمدي نژاد كه ميگفت كسي ايران را نميتواند تحريم بكند ( ادعايي غير علمي بر اساس استفاده از محصولات سمي پتروشيمي ها براي جبران كمبود بنزين) ، عدم افتتاح هيچ پالايشگاه فراورده هاي نفتي طي هشت سال گذشته نشانه بي كفايتي دولت ايشان و تأثير سوء تحريمهاي ظالمانه بر ايران است و اين باعث كاهش نرخ توليد بنزين و گازوئيل و خريد خارجي اين دو محصول حياتي گرديده و طبيعتا منجر به خروج ارز از كشور شده است. گرچه ممكن است بعضي دستگاهها با پول بيت المال پالايشگاههايي اختصاصي براي خود ساخته باشند!!! (221364)
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۰:۴۲
مشکل اصلی ندادن مالیات مربو ط به سیستم اداره کشور است وقتی سرمایه داری و سرمایه داران در مجلس و دولت و قوه قضاییه نفوذ دارند انتظار نداشته باشید بحث مالیات جدی گرفته شود بهار./ جان مادرت این کامنت منو برای دلخوشی خودم هم که شده بگزار (221368)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۲:۵۰
مردم دیگه هیچ اعتمادی به هیچ دولتی در ایران ندارند ،دلیلش هم کاملاً روشن هست .میلیارد میلیارد دزدیده اند و خورده اند و چپاول کرده اند حالا از مردم بی چاره می خواهند از یارانه انصراف بدهند .تازه این آمار اختلاس هایی است که تا حالا اعلام شده ،اینقدر دزدی و اختلاس هست که هنوز صدایش را در نیاورده اند.درخصوص مالیات هم چرا از آستان قدس رضوی ،بنیاد مستضعفان و خیلی ارگانهای دیگه که وابسته به مقامات ارشد مملکت هستند مالیات نمیگیرند !!!! زورشون فقط به مردم بینوا می سه . (221397)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۳:۲۰
محبوبترين فرد تاريخ ايران دکتر احمدي نژاد حتي محبوبتر از کوروش کبير زنده باد ادکتر محمود (221408)
امید خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۲۳:۵۲
من یکی از کسانی هستم که هرچند درآمد بالایی ندارم ولی انصراف دادم. با توجه به هدفی که داشتم پشیمان نیستم ولی متاسفم برای دولت که هر ورز یک حرفی میزند. یک روز می گوید به پردرآمدها نمی دهیم روز بعد میگوید به همه میدهیم. ...
با توجه به وضعیت ثبت نام و اینکه اکثر مردم به دروغ رقم درآمد خودرا اعلام کرده اند نشان دهنده ی سقوط اخلاقی مردم ماست.
دولت نیز باید هر چه سریعتر راستی آزمایی کرده یا کلا بساط یارانه را برچیند (221414)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۸:۵۳
همه ی شمایی که میگین انصراف دادیم هم دروغ میگید!! از آب گل آلود ماهی نگیرید لطفا! یارانه حق همه هست که دکتر احمدی نژاد از دهن یک عده گردن کلفت با چنگ و دندون کشید بیرون و آورد سر سفره ی مردم دکتر احمدی نژاد برای اینکه عدالت رو برقرار کنه و مردم رو از این حق که در تمام کشورهای دنیا سالیان ساله که محترمانه و بدون جنجال به مردم پرداخت میشه، آگاه کنه مرارتهای زیادی کشید و با کارشکنی های زیادی دست و پنجه نرم کرد درود بر شجاعت این مرد هرچند که خیلیها میخواستند اقدامات دولت رو شکست خورده جلوه بدند... (221746)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۰۰:۳۸
محبوب فقط دکتر احمدي تژاد (221418)
صاحب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۰۶:۱۹
یعنی میخواید بگید مردم دروغگو هستن؟!!! (221427)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۰۷:۵۱
باید این آمار ها راستی سنجی بشه و به کسانی که نیازمند واقعی هستند یارانه تعلق بگیره .
مسئولین هم باید فکر کنن ببیند که چی شده که مردم از خود گذشتگی رو فراموش کردن.
من خودم شاهد بودم همکاران بنده در اداره که حقوق بالای 2 میلیون تومان دارند به دروغ درآمد زیر 600 را تیک زدند (221431)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۰۹:۵۱
عزیر من یک کارمندم حقوقم مانند سایر کارمندانه . به واسطه اعتماد به دولتم از خیر یارانه گذشتم تا دست به دست هم برای ی
ابادانی کشورمان متحد شویم حالا میبینم که تعداد اندکی انصراف دادند حالا که قرار ه کسی حذف نشه و ثروتنمدانم دست یارانه بگیرشون دراز ه ی فکری به حال امثال من بکنن که با یک گل بهار نمیاد و یارانه افرادی که انصراف دادند رو بهشون بدن یا حداقل ی فکر اساسی بکنن و سرمایه مردم رو به نیابت حداقل مقداریشو وارد بورس کنن . ممنون میشم این قضیه رو پیگیری کنین (221449)
ملت ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۱:۵۴
به نظرم اگر شعار امسال مبارزه واقعی با فساد اقتصادی و محاکمه عادلانه فاسدان نظام و اعدام محکومان بود همه مردم انصراف می دادند ... بهار جون من درد همه مردم را منتشر کن . (221493)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۲:۴۴
با سلام
به نظر بنده تنها افردای که فرم دریافت یارانه را پرنکرده اند، حرفهای دولت روحانی را باور کردند، اما حدود 72 میلیون نفر این حرفها را باور نکردند وفرمها را تکمیل و ارسال کردند. بدین ترتیب اگر این برنامه اجرا شود، طرفداران حرف شنوی از دولت ضرر کرده و به صف مخالفان او می پیوندند. چراکه گول خورده اند . زیرا افراد دارای درامد بیشتر از بنده ثبت نام کرده اند. بهتر است دولت روحانی به اشتباه خود اعتراف کرده و بیشتر از این طرفدارا ن خود و انقلاب را از دست ندهد و همان برنامه دولت احمدی نژاد را اجرا (221518)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۲:۴۵
با سلام
به نظر بنده تنها افردای که فرم دریافت یارانه را پرنکرده اند، حرفهای دولت روحانی را باور کردند، اما حدود 72 میلیون نفر این حرفها را باور نکردند وفرمها را تکمیل و ارسال کردند. بدین ترتیب اگر این برنامه اجرا شود، طرفداران حرف شنوی از دولت ضرر کرده و به صف مخالفان او می پیوندند. چراکه گول خورده اند . زیرا افراد دارای درامد بیشتر از بنده ثبت نام کرده اند. بهتر است دولت روحانی به اشتباه خود اعتراف کرده و بیشتر از این طرفدارا ن خود و انقلاب را از دست ندهد و همان برنامه دولت احمدی نژاد را اجرا (221519)
اسماعيلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۳:۱۲
انصافا من جايي كار ميكنم كه حداقل حقوق 2 ميليون تومان ولي همه جز خودم ثبت نام كردن... الان هم پشيمونم هم همه مگين چقدر آدم ساده لوحي هستي!!!! (221537)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۶ ۱۷:۰۲
دوستان عزیز ! آن بخش از طبقه ی متوسط جامعه که با وجود سخت تر شدن گذران زندگی در این سالها, از دریافت یارانه انصراف دادند از فرهیختگان جامعه هستند...!بی شک دولت وظیفه دارد ارزش این اعتماد را با کار آمدی و اجرای برنامه های وعده داده شده پاس بدارد...! (221684)
اصلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ۲۲:۰۹
نمونه اش صاحبخانه ما
کل اجاره ای که از مغازه هاش و دیگر واحدهایش میگیرد 20 میلیون تومنه
ولی با قراردادهای دستی و کلک های دیگه مالیات 7 میلیون رو میده (222329)
شازند آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۵:۴۶
درود بر گسانی که با شرف زندگی کردند وزندگی می کنند (223709)