به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۴۶۳۹۴
امید زنان بیرون استادیوم به تدبیر روحانی

ورزشگاه‌ها باید از فحاشان خالی شود، نه از زنان!

گروه جامعه: فحاشی؛ رفتاری ناهنجار که در جامعه ایرانی به هنجاری برای خانه نشین کردن و محدودیت زنان و دختران تبدیل شده است. آیا به راستی ایام به کام فحاشان شده است؟! با متلک شروع شد و امروز به فحاشی کشیده است؛ اما این بانوان ایرانی هستند که تا پیش از این آنها باید رعایت می کردند تا متلک نشوند و امروز هم باز آنها باید مراعات کنند و محدودیت ها را به جان بخرند تا مورد فحاشی قرار نگیرند! به راستی چگونه شده که در ایران امروز، اقلیتی که عقده های خود را با متلک و فحاشی بروز می دهند، باید عرصه را اینگونه برای زنان و دختران تنگ کنند؟!
ورزشگاه‌ها باید از فحاشان خالی شود، نه از زنان!
سجاد نیکنام

صحبت از نیمی از جامعه ایرانی است و تصور اینکه بانوان ایرانی را تنها به دلیل محافظت در برابر فحاشان یا قانون شکنان، برای همیشه خانه نشین کرد یا به استادیوم ها راه نداد، امری غیرمعمول و حتی بی رحمانه است؛ چرا که حقوق اولیه و علایق این نیمی از جامعه، نباید فدای اقلیتی شود که قانون شکنی خود را تنها محدود به استادیوم ها یا خیابان ها نمی کند و مطمئناً آزار و رفتارهای زشت اینان، در پارک ها، وسایل حمل و نقل عمومی، رستوران ها، فروشگاه ها و حتی در چهاردیواری اختیاریشان نیز زنان و دختران را رها نخواهد کرد.

بدیهی است که مسئولان و بخصوص رئیس جمهور و نمایندگان مجلس که رای همین بانوان را پشتوانه تصمیم گیری های خود می بینند، باید راهکاری بیاندیشند که محدودیت ها را متوجه قانون شکنان سازند تا این بار مظلوم با خیالی آسوده گام به ورزشگاه بگذارد؛ آنچه مسلم است، ورزشگاه ها و استادیوم ها را باید از فحاشان و قانون گریزان خالی کرد و نه از زنان!

از سوی دیگر، گروه هایی که در ورزشگاه ها فحاشی می کنند، در اقلیتی بسیار کوچک قرار دارند و حذف آنها به همت و همراهی مردان ایرانی و نیروهای انتظامی مستقر در محل به آسانی میسر است؛ راه چاره نیز فقط فرهنگ سازی است و رسانه ها باید این را از مردان ایرانی که به ورزشگاه ها می روند بخواهند که خود پیشقدم شوند تا برای فراهم ساختن شرایط حضور زنان در استادیوم ها، افراد فحاش را ارشاد کنند یا در صورت لزوم آنها را در اختیار نیروهای انتظامی استادیوم قرار دهند.

اما حضور فحاشان در ورزشگاه ها یک روی سکه است؛ چرا که اقلیتی دیگر، حضور این قانون شکنان را بهانه ای برای خانه نشین کردن زنان قرار داده اند و به صراحت تفکر خود مبنی بر گسیل زنان از جامعه به چهاردیواری خانه ها را برملا می سازند و شاید مشکل اصلی بانوان ایرانی هم همین گروه باشند که به نوعی می توان آنها را بازماندگان دولت قبل لقب داد.
این گروه که حضور بانوان در فعالیت های اجتماعی را برنمی تابند، به نوعی مشکل ایدئولوژیک با سیاست های دولت حسن روحانی داشته و به نوعی می خواهند با درگیر کردن دولت تدبیر و امید با مسائل اینچنینی، پشتوانه اجتماعی این دولت را که بخش وسیعی از آن را زنان ایرانی تشکیل می دهند، متزلزل سازند؛ امری که تدبیر بیش از پیش رئیس جمهور برای احتزاز مستدام بیرق امید در جامعه را می طلبد و رسانه ها نیز دولت را نباید در این راه تنها بگذارند.

آنچه آشکار است، راه ندادن زنان و دختران ایرانی به ورزشگاه ها، امروز بهانه ای شده برای رسانه های خارجی تا به این وسیله، دولت روحانی را ناتوان از عملی کردن وعده های انتخاباتی جلوه دهند. از سوی دیگر عدم ایستادگی در برابر خواسته های ناحق بازماندگان دولت پیشین، که ایجاد محدودیت برای زنان نمونه بارز آن است، می‌تواند در بلندمدت به ضرر دولت تدبیر و امید باشد و ضروریست که هر چه زودتر شخص رئیس جمهور واکنش مدبرانه ای در برابر خواست بحق بانوان ایرانی داشته باشد.

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۳۶
اخه پروفسورهای عزیز نمی دونید که ورود زنها به ورزشگاهها میتونه به چه مشکلاتی دامن بزنه
کاش به جای این مسائل پست و کوچیک یه کمی هم به فکر مشکلات مردم و ارائه راهکار برای اونها بودید (237522)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۸:۲۴
دوست عزیز هر کار بزرگ یکسری قربانی بهمراه خود داره . منم میدونم منظور شما چیه . اگه اشتیاه نکنم منظور شما همون مرد نما هاییه که وقتی سوار مترو میشن میرن تو واگن خانمها و .... .
اما بهرحال این کار باید از یجا شروع شه حالا چه امروز چه 10 سال دیگه . منتها هر چه زود تر شروع کنند فرهنگشم زود تر جا میافته. (237538)
فوتبال فقط از تی وی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۲:۵۹
وقتی که مجرد بودم خیلی به ورزشگاه می رفتم چه ورزشگاه آزادی و چه ورزشگاه شهید شیرودی که در دهه ی شصت بازی های استقلال و همچنین تیم شاهین با آن ستارگان بزرگش مثل باوی یکه و محرمی آنجا برگزار می شد. میتونم بگم از همان زمان مجردی تصمیم گرفتم بعد ازدواج به هیچ وجه دست بچه ام را نگیرم و به ورشگاه نیارم. الان پسرم بار ها اصرار کرد ببرمش ورزشگاه اما نمیتونم. فحش و ناسزاهایی که طرفداران دو آتیشه قرمز و آبی ( نه همه شون) سر میدهند ادم را از فوتبال بیزار میکنه. من سال ها قبل از ازدواج ورزشگاه را ترک کردم (237568)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۳۶
استاديوم ها بايد به محلي براي حضور خانواده ها تبديل شود ، به اين معني كه فضاي آن سالم شود ، محلي براي تفريح سالم ضمنا استاديوم ها بايد إمكانات جانبي هم داشته باشد ، مثال آن آلمان است كه خانواده ها چندين ساعت از روز را در استاديوم هستند ، با شرايط مسموم فعلي مناسب هيچكس نيست ، (237523)
شهروند درجه 3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۴۱
داشتم به یک خانوم در این مورد صحبت میکردم. گفت تو مگه دختری اینقدر جوش میزنی؟ ما همینجوری راحتیم. حالا زنها نرن ورزشگاه چی میشه؟ تو هنوز نمی فهمی تو جامعه چه خبره!!
انگار 18 سالمه !
دوست داشتم تو اون لحظه سرم رو بکوبم تو دیوار.
جالبه که خانوم خودشون هم دانشگاه میرن. هم سر کار و هم رانندگی میکنن و در جامع با آقایون برخورد دارند. !من هم این رو بهش یادآوری کردم که پس تو چرا میری دانشگاه بین اون همه مرد درس میخونی؟ (237525)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۸:۱۱
شهروند درجه3 مطمئنی حالت خوبه! (237534)
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۴۲
راه حل این که زنان به ورزشگاه بروند و مردان ممنوع شوند (237526)
اکثریت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۴۶
جامعه 75 میلیونی ایرانی در دست اقلیتی کمتر از4 میلیون است. اقلیتی که مصداق بارز تندروی و افراط هستند و به نام دفاع از اسلام و نظام تصمیمات غیر عقلانی فراوانی میگیرند که متاسفانه نتیجه عاید کل جامعه می شود. (237527)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۸:۱۲
خود گویی و خود خندی
به به چه هنرمندی
بله در کلام شما اکثریت هستید ولی واقعیت فرق میکنه (237535)
رضا2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۳:۴۸
کجای این کلام نشانی از خنده داشت جناب افراطی (237576)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۵۱
اگه بحث سر فحاشی باشه...ک خانم ها هم مث آقایون هستن و در این زمینه چیزی کمتر از آقایون ندارن..پس مانعی برای حضور خانم ها در استادیوم ها نیست البته این مشکل برای کسانی ست ک برای هر چیزی دنبال حکم فقهی هستن... (237528)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۳:۰۳
واقعاً به آنچه گفتی معتقدی؟؟ یعنی در خونواده خودت اهالی مذکر و مونث به یک اندازه و به یک کیفیت وقتی از کوره در برن بد و بیراه میگن؟ (237569)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۵۱
من اطمینان دارم اگه این افراد تنگ نظر متحجر مانعی احساس نمیکردند می گفتند خانمها باید با روبنده بیان بیرون واقعا که مثل همین که وزیر خارجه را مجبور به گذاشتن ریش کردن خب کار اینا با داعشیا چه فرقی داره ؟! اونام با تکبیر نماز و ریش مسلمونا رو میکشن.... (237530)
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۸:۳۰
فقط همين حرفارو بلديد
هر كي دو كلمه مذهبي حرف زد بلافاصله برچسب مي زنيد : طالبان
حالا هم مد شده : داعش (237540)
دختر ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۸:۳۱
کی گفته دخترا دوست ندارن برن ورزشگاه و از هیجان یک مسابقه ورزشی سالم لذت ببرن؟ منتهی با شرایط فرهنگی فعلی حتی اگر آزاد هم بشه، بازم فکر کنم هیچ خانومی جرات نکنه بره. البته جو مسابقات والیبال فکر کنم با فوتبال فرق بکنه.ولی ایکاش جو جامعه یه کم امن تر بشه. (237542)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۳:۱۹
اخه کدوم هیجان ورزشی یه والیبال خوب بازی میکنه دیگه.ای خدا اگه من رئیس جمهور بودم در این فوتبال بی خاصیت رو تخته میکردم واین پول های میلیاردی که در فوتبال هدر میرره رو به همه جوون ها وام ازدواج میدادم.در های حوزه رو تخته میکردم اجازه رفتن هیچ ایرانی رو به مکه نمیدادم حقوق بعضی از این کسانی که به نام دین حقوق میلیونی میگیرن قطع میکردم این 100 هزار میلیاردی که بی خودی خرج کارای فرهنگی میشه رو قطع میکردم وبه جاش رو اقتصاد سرمایه گذاری میکردم (237572)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۸:۴۶
اقای روحانی یادتون نره که درصد زیادی از رای دهندگان شما زن بودند (237547)
مرندمحمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۸:۵۱
عزیزم نه روحانی و نه هیچ کس دیگه نمیتونه این کارو ازاد کنه....چون اسلام در خطر میافته..پس بیخودی خودتونو خسه نکنید...این هم یه فیلمیه هر 10 روز یه بار برا مردم بازی میکنند که مثلا روحانی چه حرفهای بزرگی میزنه......... (237549)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۹:۰۵
زن = مرد (237552)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۹:۰۸
هروقت تونستید ورزشگاه ها را از فحاشی و منکرات زشت پاک کنید بعد اینکار را بکنید نه اینکه اول با این وضع افتضاح ورزشگاه ها زنان را ببرید چون صددر صد بعداز مدتی مجبور خواهید شد قانون را برگردانید الان وضع ورزشگاه مناسب نوجوانان پسر هم نیست (237553)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۱:۴۳
نه‌که‌این‌فحاشیها‌توخیابونها‌،دانشگاه،نیست....ومردم‌هم‌فقط‌حرفهای‌خوب‌میزنند.اگرزنهابیان‌ورزشگاه‌او‌‌‌نجا‌برای‌اولین‌بار‌میشنون‌چشم‌وگوششون‌باز‌میشه (237563)
منیژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۰:۳۳
اتفاقا ورزشگاهها محل حضور ما زنهاست . و از این به بعد ورود آقایان ممنوع (237555)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۱:۱۱
اگه خانمها به ورزشگاه بیاند و محیط ور زشگاه تبدیل به یک محیط خانوادگی بشه .همونهایی که فحاشی مکردند حرمت نگه می دارند . امتحان کنید.در چند ورزشگاه اگه این طوری نشد که من می گم. (237556)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۱:۱۸
کاملا درسته (237559)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۱:۲۴
اقای روحانی بهتره بیشتر روی موارد اقتصادی و فرهنگی کار کنند...
کسی منکر این نیست که خانم ها هم بتونن با ارامش در ورزشگاه ها یا اماکن مشابه حضور داشته باشن، اما شرایط حداقلی هم در این زمینه مهیا نیست چه برسه به شرایط حداکثری... ما نمی تونیم بگیم حالا شروع کنیم و حتی تیپ واقع گرایانه بگیریم که هر عملی یه سری هزینه ها داره... با زندگی مردم نمیشه بازی کرد یا طرح ازمایشی داد... لازمه حضور خانم ها در اینجور فضاها، بهبود اوضاع فرهنگی کشوره... (237561)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۲:۵۸
زن=مرد (237567)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۳:۴۴
اگر شده مردها را بيرون كنند و بانوان را راه دهند. اين بندگان خدا چه گناهي به درگاه خدا كرده اند كه از چپ و راست مورد حمله و هتك حرمت قرا ميگيرند كجاي دين چنين قوانيني براي بندگان خدا در نظر گرفته شده كه ما خبر نداريم؟؟؟

بهارجان منتشر كن (237575)