کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از همایش‌های‌دلواپسی تا حكايت هر روزه‌ استيضاح!

استیضاح براي وزراي روحاني، يك نعمت است

1 مرداد 1393 ساعت 11:01

جلسه استیضاح، فرصت مناسبی برای پاسخگوئی وزیر و رئیس دولت و نیز روشن نمودن پشت پرده ادعاهای بی‌شماری‌ است که اعضای پایداری طی ماههای اخیر از تریبون خانه ملت بر علیه دولت منتخب ملت به زبان آورده‌اند


ناصر خادمی ماشاری


گروه مقالات: از ابتدای پیروزی و استقرار دولت اعتدال، چند نماینده عضو گروه پایداری که آرزوهای واهی خود را در تسخیر قوه مجریه بر باد رفته دیدند، بلافاصله عملیات تخریب دولت نوپا را کلید زدند. این نمایندگان از همان روز تحلیف و معرفی کابینه، با تخریب وسیع وزرای پیشنهادی نشان دادند که در میدان سیاست، انصاف جائی ندارد و در جهت نیل به خواسته قشری، بهره گیری از هر ابزار و روشی مباح و بلکه لازم است و شاید برای حلیّت روش، وجود کلاهی شرعی ضروری می نمود که این کلاه را هم از نمد حوادث سال 88 و در قالب نگرانی از بازگشت و نفود فتنه گران در قوه مجریه فراهم نمودند. وکیل الدوله های سابق آنگونه شمشیر خود را برای دولت جدید از رو بستند بعید است که ملت شریف ایران، تهمتها و بعضاً اهانت های برخی از اعضای این گروه در ایام رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، تحت عنوان مخالفت با گزینه های معرفی شده را از یاد برده باشند.

گروه محدود و معدود ولی پر سر و صدای مذکور که اصرار عجیبی هم دارد تا تشکل خود را جبهه ائی فراگیر بنامد، ثابت کرده که برای تخریب دولت و سنگ اندازی در مسیر آن حاضر است هر رفتاری انجام و هر هزینه ائی را به کشور تحمیل کند و حتی اعضای آن از اینکه رفتار و گفتارشان موجب ایجاد تنش و بر هم زدن آرامش روانی جامعه هم بشود، هیچ ابائی ندارند. از همان روزهای اولیه استقرار دولت، با استفاده از ابزار سؤال از وزیران، نطق پیش از دستور و تذکر و نیز سخنرانی در مجالس و محافل مختلف، تلاش داشته و دارند تا لااقل در مسیر حرکت دولت ایجاد خلل کرده، بلکه امید و نشاط حاصل از نتیجه انتخابات 92 را در بخشی از جامعه به یأس مبدّل نمایند.

اینان که در مقابل تخلفات فراوان، تعدّی به قانون و عدم اجرای آن و حتی نافرمانی علنی رئیس دولت سابق از حکم حکومتی ولایت امر جزو ساکتین و بلکه حامی و توجیه گر آن آسیبها بوده و کمترین قرابتی با واژه هائی چون تذکر، سؤال و استیضاح نداشتند، با پیروزی دولت تدبیر و امید گوئی از خواب و تغافُل خود خارج و به دنبال جبران مافات وظایف اصلی نمایندگی یعنی بُعد نظارتی آن، فعال شدند. از آن پس، کمترین جلسه علنی مجلس را می توان یافت که یک یا چند نماینده عضو پایداری در قالب سؤال و تذکر به دولتیان نتازیده باشند. سؤالات بیشماری که گاه بدلیل عدم ارتباطشان با حیطه کاری یک وزیر، موجب حیرت سایر نمایندگان هم می‌شود که بعنوان نمونه می توان به نوع سؤالات طرح شده از وزیر محترم اطلاعات اشاره نمود.

مخالفین دولت، همزمان با آغاز مذاکرات هسته ائی علاوه بر حملات بی وقفه شان از موضع نمایندگی و تریبون مجلس، جبهه دیگری هم به نام همایش های دلواپسی به سوی دولت گشودند. با برپائی همایش های دلواپسی در چند مرحله، آنطور که خواستند به تخریب دولت پرداختند کما اینکه تا مرز واداده، خود باخته، دلبسته و حتی جاسوس خواندن تیم سیاست خارجی هم پیش رفتند و در نهایت هم یکی از منتسبین این جبهه چند نفره با ادبیاتی سخیف و مشمئز کننده، رئیس جمهور محترم را نیز به جاسوسی برای انگلیسیها متهم نمود.

بحمدالله بدلیل نداشتن پایگاه مردمی گروه مذکور و علی الخصوص با حمایتهای متوالی و صریح رهبری گرانقدر انقلاب از دولت و تیم دیپلماسی، جبهه جدید به سرعت رو به افول گذاشت، کما اینکه ظاهراً آخرین همایش دلواپسی با عنوان خط قرمز مورد استقبال بیش از یکصد نفر قرار نگرفته است لیکن به نظر می رسد این گروه که تحت لوای رهبری معنوی خود از نظرات، حمایتها و تذکّرات تفاسیری مغایر با قاطبه ملت ایران دارند، هیچگاه از تخریب دولت و دولتمردان دست نخواهند کشید.

در عرصه تخریب و چوب لای چرخ دولت گذاشتن، آخرین و مهمترین ابزار موجود در دست مخالفین دولت (همین چند نماینده عضو پایداری)، استیضاح اعضای دولت است که به نظر می رسد به دو دلیل ذیل، استفاده اعضای پایداری از آخرین اهرم قانونی شان نه تنها تهدیدی برای دولت نبوده که فرصت و بلکه نعمتی بی بدیل هم بشمار می رود:

1- بدلیل وزن کم پایداری ها در مجلس و نیز عملکرد نسبتاً قابل قبول وزرا، احتمال رأی آوری استیضاح، بسیار ضعیف و حتی نزدیک به صفر است. اینکه تعداد امضاهای تقاضای استیضاح قابل توجه است، لزوماً بیانگر همراهی این تعداد از نمایندگان محترم با طراحان استیضاح نمی باشد، کما اینکه بخش عمده امضاء کنندگان طرح استیضاح، بدون مشارکت در گروکشی اعضای پایداری، تنها به دنبال روشن شدن برخی ابهاماتند که یقیناً با توضیحات وزیر و رئیس جمهور محترم، قانع می شوند.

2- جلسه استیضاح، فرصت مناسبی برای پاسخگوئی وزیر و رئیس دولت و نیز روشن نمودن پشت پرده ادعاهای بی‌شماری‌ است که اعضای پایداری طی ماههای اخیر از تریبون خانه ملت بر علیه دولت منتخب ملت به زبان آورده‌اند کما اینکه هنوز هم برای برخی از نمایندگان مجلس، انگیزه واقعی اعضای پایداری از مخالفت با وزیر علوم مشخص نیست. در نتیجه به دنبال این استیضاح، فرصت پاسخگوئی و تنویر افکار عمومی، برای وزیر و رئیس جمهور محترم فراهم می گردد. به نظر می رسد حتی لازم است تا دولتیان نیز خود مُصّر باشند که این استیضاح انجام گردد تا اهداف واقعی برخی انگشت شمار که به جای استفاده از فرصت‌های گران‌سنگ مجلس در جهت حل مشکلات اساسی کشور، بر تخریب دولت همت گمارده اند، هویدا گردد.


کد مطلب: 48802

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/48802/استیضاح-براي-وزراي-روحاني-يك-نعمت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir