به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۵۲۱۱۳
خدمت بزرگي‌كه «پايداري‌ها» به اصلاح‌طلبان كردند

وقتي از حيايِ فرجي، فرجي نشد!

استيضاح وزير و نحوه دفاع فرجي دانا از عملكرد خود و وزارت خانه تحت امرش بر همگان معلوم كرد اصلاح طلبان اولاً سوداي رياست و وزارت در سر ندارند و اگرچه هركجا كه دولت اعتدال دست نياز به سويشان دراز كند دريغ نمي‌كنند اما براي ماندن در قدرت از هر شيوه اي بهره نمي برند...
وقتي از حيايِ فرجي، فرجي نشد!
سيدسبحان تقوي*

گروه مقالات: "از حيايِ فرجي، فرجي نشد." اين جمله را ساعتي پس از پايان استيضاح وزير علوم، دوستي برايم فرستاد و گله كرده بود وزيري كه بدنه دانشجويي تمام قد پشتش ايستاد، اين همه كوتاه آمد و صد جفايِ جماعتي تندرو در مجلس را به جان خريد و باز استيضاح شد! اي كاش فرجي هم چون رييس دولتي كه وزيرش بود سينه ستبر مي‌كرد و مي‌گفت كه در آن سالها بر دانشگاه چه رفته و از دست شما چه دست‌ها كه بر خداست.

اما به راستي برنده و بازنده استيضاح كيانند؟ اصلاح طلبان، دولت روحاني، مجلس يا طيف محافظه كار؟ در اين نوشتار مي‌كوشيم تا به اختصار بياوريم كه اولا پيروز واقعي استيضاح نه مجلس و "پايداري"هايش، كه اصلاح طلبان و بدنه اجتماعي حامي دولت اند و ثانياً سوراخِ كلاهي كه افراطيونِ محافظه كار از ابتداي دولت محمودي بر سرِ دانشگاه گذاشتند آن چنان گشاد شده كه رفو نخواهد شد.

١- استيضاح وزير، بزرگترين خدمت ناخواسته ي جناح محافظه كار بود به اصلاح طلباني كه سعي داشتند پاي دولت روحاني را به سياست داخلي باز كنند و در عين حال متهم به بي توجهي به وضع معاش مردم و تكيه ي صرف بر توسعه سياسي نشوند و جناح محافظه كار اين خدمت را به آنان كرد.

٢- اصلاح طلبان تصور درستي از جريان بندي درون مجلس نداشتند و استيضاح وزير علوم اين فرصت را به ايشان داد تا تصور خطايشان را جهت برنامه ريزي هاي بهتر آينده اصلاح كنند. تا روز استيضاح، فكر مي‌شد طيف افراطي محافظه كار و "پايداري"هاي مجلس حداكثر در هيبتِ همان "فراكسيون اصولگرايان"اند و توان همراه كردن ديگر اصولگرايان مجلس و "فراكسيون پيروان ولايت" را در تقابل با دولت ندارند اما مشخص شد تماميت‌خواهي و پافشاري بر تخريب دولت، مختصّ همان دو سه گروه خاص در مجلس نيست. همچنين نشان داد كه لاريجاني، رييس مجلس، كه دولت روحاني روي كمكش حساب بسياري مي‌كرد كنترل چنداني بر اوضاع مجلس ندارد. لاريجاني هرچه كرد تا وزير استيضاح نشود و يا حداقل، در هنگام راي گيري راي اعتماد مجدد بگيرد، اما افاقه نكرد.

٣- استيضاح وزير و نحوه دفاع فرجي دانا از عملكرد خود و وزارت خانه تحت امرش بر همگان معلوم كرد اصلاح طلبان اولاً سوداي رياست و وزارت در سر ندارند و اگرچه هركجا كه دولت اعتدال دست نياز به سويشان دراز كند دريغ نمي‌كنند اما براي ماندن در قدرت از هر شيوه اي بهره نمي برند و آنچنان كه برخي در جناح مقابل، طعمِ طمع در قدرت به دهنشان خوش آمده، دلباخته ي قدرت نيستند. ثانياً نشان داد اصلاح طلبان به آن درجه از بلوغ سياسي رسيده‌اند كه به جاي هوچي گري هاي مرسوم و توسل به شيوه هاي پوپوليستي و خرجِ آبروي زيد و امر، راه ادب و طريق اخلاق در پيش گيرند.

٤- آنچه جناح محافظه كار را بيش از هر چيز نگران و "دلواپس" ساخته، شكل گيري و بازيابي انسجام اجتماعي در بدنه جامعه است. انسجامي كه پيش از انتخابات خرداد٩٢ در كشاكشي ميان بيم و اميد شكل گرفت و بعد از شكافي ٤ساله بار ديگر توانست خود را از نو بسازد. بدنه اجتماعي اي كه در غياب احزاب و نهادهاي مدني فعال، تنها كورسوي اميد جامعه مدني است. خيالِ محافظه كاران آن بود كه با استيضاح وزير و تغيير مشي و روش وزارت و فضاي دانشگاه‌ها ديوار اين انسجام فرو ريزد؛ حال آنكه به عكس، شجره‌ي خبيثه‌اي كه اينان در زمينِ سياست نشاندند دو ثمرِ شيرين داد:

اول: قوت گرفتن اين انسجام در هفته منتهي به استيضاح بود كه از هر سو فعالين سياسي و اجتماعي و دانشگاهي، در ردّ استيضاح و دفاع از عملكرد وزير و وزارت خانه اش نامه مي نوشتند و طومار جمع مي‌كردند و آن دسته از دانشجوياني هم كه تا ديروز بيرون از گود نشسته و تنها ناظر بازي بودند، فرصت را غنيمت شمرده وارد ميدان شدند.

دوم: تداوم اين انسجام و هدف بخشي به آن بود. اگر تا پيش از استيضاح، بدنه اجتماعي اصلاح طلب و حاميان دولت، اميدوار اما بي هدف گرد هم جمع مي شدند تا گرهي از كار بسته شان باز كنند با تماشاي رفتار مجلس و وكلايي كه ذره اي همخواني با خواست و نظر موكلانشان نداشتند دريافتند كه اين بار به انبار نخواهد رسيد الّا آنكه از اكنون در فكر انتخابات مجلس پيش رو باشند و وكلايي را راهي بهارستان كنند كه اين اندازه چوب لاي چرخ دولتي كه به تدبيرش اميد بستند نكنند.

٥- پافشاري مجلس بر استيضاح وزير، اين نويد را به اصلاح طلبان داد تا زين پس بيش از گذشته شاهد نزديكي دولت به اصلاح‌طلبان باشند. ادامه روند نصب ميلي منفرد، توفيقي، فرجي دانا و حالا نجفي به وزارت و سرپرستي، مسلماً تجديد ميثاق روحاني است با بدنه سياسي حامي خود. نمايندگان مجلس به "تكليف" نانوشته خود عمل كردند و حال نوبت روحاني است كه به "وعده"هايش وفا كند.

٦- استيضاح وزير علوم، صرف نظر از بركناري فرجي دانا از وزارت و پيروزي ظاهري محافظه كاران در مجلس، دو نكته در پسِ پشت خود داشت: نخست آنكه نشان داد دانشگاه براي محافظه كاران همچنان به كابوس و زنگ خطري مي‌ماند كه تأثيري عميق بر آگاهي بخشي در جامعه دارد. اشاره فرجي دانا به صحبت يكي از نمايندگان موافق استيضاح كه از دانشگاه به "خطر" ياد كرده بود مؤيد همين معناست. محافظه كاران مي‌بينند كه اولين جرقه‌هاي حركت‌هاي تحول خواه و مردم سالار در دانشگاه‌ها زده مي‌شود و پس از آن به ساير بخش‌ها مي‌رسد. لذا مي‌كوشند تا از دانشگاه، مريدي چشم و گوش بسته سازند كه طبق خواست آنان عمل كند.

دوم اينكه اين قبيل تلاش‌ها از ضعف تئوريك و فقر فكري جناح محافظه كار پرده بر مي‌دارد. اينان نتوانسته‌اند در آن ٨سال، نسل جوان و محصلين دانشگاهي را با خود هم راي كنند و هر روز شاهد فاصله بيشتر قشر دانشگاهي و تحصيل كرده از خود شدند، لذا مي‌گويند حال كه آنچه مي‌خواسته‌ايم نشد پس وزيري را عزل و دانشجو و استادي را اخراج مي‌كنيم تا مگر مانعي بر سر راه دانشگاه ناهمسو با خود بسازند؛ غافل از آنكه آزموده را آزمودن خطاست!
* فعال سياسي دانشگاه شيراز

کرم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۰۹:۴۸
اصلاح طلبان با آنکه عاملی مهم و اساسی پیروزی در انتخابات بودند ولی همانها مغبون اصلی انتخابات بودند و از هر دو طرف سیلی خوردند !!!!! (247723)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۶:۱۸
مهم این است که مردم چه فکر میکنند وچه برداشتی از انتخابات خرداد92 کردند.
زنده وپاینده خاتمی گل !!! (247836)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۰:۲۲
محافظه کاران آنقدر بین خود و دانشگاه فاصله عقلی انداختند که مجبور به امنیتی باندی دانشگاه شدند,دوم اینکه برای پر کردن این شکاف که حالا درّه شده 3702 بورسیه غیر قانونی را کلید زدند که نتیجه اش نه تنها کارایی نداشت بلکه افتضاحی بود که وزارت کامران دانشجو با هزینه میلیون ها دلاری به این دولت تحمیل کرد... (247733)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۱:۲۷
زنده باد دکتر فرجی دانا (247744)
حق شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۱:۳۴
5 درصد خواص برحق و 5 درصد خواص ناحق ، 90 درصد عوام که تعیین می کنند خواص برحق سر کار باشند یا خواص ناحق . اینکه چه کسی برحق هست نزد خداوند محفوظ می ماند هرچند هیچکس نفهمد لکن آن چیز که عیان است این مسئله است که جریان ناحق از هر چیزی جوانمردانه یا ناجوانمردانه در جهت تحقق اهداف خود استفاده می کند حال آنکه حق همیشه باید در مسیر حق حرکت کند و الا ناحق است.
بهار به نظرت حق طلبی هستی یا ناحق ؟ (247746)
يك فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۱:۴۱
دوران عوام سالاري رو به نزول است.آگاهي دربين مردم درحالت اوج است.افراطي هاي عوام فريب ديگر جايگاهي نداشته ؛وجز هزيان گويي ؛چيزي براي گفتن ندارند. (247747)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۱:۵۵
ديدگاه اين افراد همين است. كه در شبكه صدا وسيما ضاهر مي شوندوميگويند: زبان اهل بهشت عربي است؛ وزبان اهل جهنم عجمي؛ براستي اينها درميان اهل جهنميان چكار ذاريد؟برويد در بين داعشي ها وبوكوحرامي ها ؛كه عربي را بلدند وباهم به بهشت محشور شويد. (247752)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۲:۰۸
شتر در خواب بیند پنبه دانه / گهی... خورد گه دانه دانه (247760)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۲:۴۷
هر وقت اين نماينده اصول گراي ياسوجي سخنراني مي كند. از بختياري بودنم خجالت مي كشم. مردم محترم ياسوج را نمي دانم. (247772)
نیک منش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۶:۲۴
ما هم همینگونه هستیم (247839)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۴:۲۳
تحجر ؛ فقط با نابودي علاج مي شود. (247805)
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۴:۲۴
مجلس هم با تمام توان بحث کرسنت را دنبال کند
دست خائنان باید رو شود (247806)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۴:۳۰
نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش اینست! از این جماعت دلواپس هیچ انتظاری نیست چون ... (247808)
کارشناس ارشدهمه چیز(داش کریم)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۵:۵۴
سلام/ببینیداصولا رفرمیستهادرکشورمادارای جایگاه وپایگاه اجتماعی عظیمی هستند .امایک ایراد آنان این است که دارای رسانه وتریبون قدرتمندی مثل تریبون نماز جمعه ورسانه ملی نیستند .برای همین فاقداقتدارهستند وهرچندمقبولیت حداکثری دارند در مقابل مقبولیت حداقلی طرفشان دارای سهم ناچیزی از اقتدار هستندوطرف مقابل از بیت المال رسانه تصویری ورسانه های مکتوب در اختیاردارند اما آنها ندارندوبایددراین زمینه فکری کنند. (247828)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۶:۱۱
نیش عقربی در کار نیست دوست گرامی بخاط ر منافع یک عده خاصیه وقتی بورسیه ها پسر و داماد و برادرشونه معلومه این کار را میکنن اقای دکتر فرجی دانا میگفت بجای انکه فردی با معدل دوازده سیزده بورسیه بشه باید نخبه های این کشور که حقشونه از بورسیه استفاده کنندکه چند سال دیگه پشتوانه علمی کشور باشند بخاطر همین برکنار شد خیلی ساده . تقوای سیاسی دکتر فرجی دانا روز استیضاح میتونه الگوی رفتاری ومنش اخلاقی برای همه سیاسیون باشه (247833)
محمد از دانشگاه چمران اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۶:۲۱
فرجی دانا مثل یک فرشته در ذهن اساتید ودانشجویان حک شده وتا ابد باقی است (247837)
انتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۶:۳۳
خیلی خوب بود ولی نقد کوچکی که به بند 3 دارم اینه که گفتی اصلاح طلب ها سودای ریاست ندارند مگه ربیعی وزیر اصلاح طلب کار نیست ؟! مگه بیشتر فساد در دوره ی ا.ن در همین وزارت فخیمه ی کار و سازمان طویله ی تامین اجتماعی نبود؟! ولی تنها وزیری که حتی شایعه استیضاحش هم مطرح نشده همین جناب ربیعی هست که 8 سال مشاور امنیتی خاتمی بود. (247842)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۶:۴۱
کمترین دستاورد این استیضاح این بود که چهره واقعی مجلس رو به همه شناسوند! (247845)
فرزان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۶:۵۰
همه اصلاح طلبان و البته دولت نیاز به جسارت و شجاعت بیشتری دارند تا بتوانند در برابر تهاجم ویران کننده گروه مقابل بایستند و آنها را به عقب برانند. هر گام عقب نشینی دولت و طرفداران دولت بمعنای پیروزی جدید برای گروه مقابل، انگیزه آنها را برای قرار دادن دست و پای دولت در پوسته گردو چند برابر می ککند. (247846)
00
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۸:۳۸
اسم زدو بند شده حیا؟
طرف زد و بند کرد تو مجلس اسمی از اون 3000 تا نیاوزد حتی به لاریجانی گفت اختیار مدیرانم هم با تو، حالا شما داری از حیا میگی؟ (247864)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۱۹:۴۱
به خدا دیگه زبونم مو در آورد بس که هر جا بحث سیاسی بود گفتم به خدا به پیر به پیغمبر باید با این تندروها مثل خودشون برخورد کرد این افراد از هرگونه برخورد معتدل نهایت سو استفاده را میکنن باید هرجری که شده حالا که صدا و سیمای ملی هم تبدیل به تریبون این اقلیت زورگو شده از هر فرصتی و هر راهی مثل نمایش خانگی یا در قبال گزارش هایی که دولتی ها در تلویزین دارن به مردم بگن که چه کسانی برای حفظ قدرت حاضرن هر کاری انجام بدن و در صددتضعیف دولت از هر راهی هستند. (247874)
سعیدجعفری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ۲۱:۱۲
بعضی از دوستان عنوان می کنند که هم روحانی و هم فرجی دانا می دانستند که استیضاح رای می آورد اگر واقعا چنین باشد به نظر من وزیر باید بدون هیچ ملاحظه ای اسامی بورسیه های غیر قانونی را اعلام میکرد و به هیچ عنوان نمیگفت که حاضره در صورت اینکه لاریجانی بخواهد معاونانش را عوض نمایدبنظرم باید مثل امثال مهاجرانی کاری میکرد که چهره ی واقعی مخالفانش کاملا آشکار شود.ولی خداییش دوستش دارم تا ابد (247895)